اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

عقب‌نشینی امارات از شرق و غرب به جنوب یمن؛ صلح یا اعتراف به شکست؟

  • کد خبر : 21511
  • 19 تیر 1398 - 13:40
عقب‌نشینی امارات از شرق و غرب به جنوب یمن؛ صلح یا اعتراف به شکست؟
القدس العربی عقب‌نشینی امارات از شرق و غرب یمن به جنوب این کشور را اعتراف به شکست دانست نه «تغییر راهبرد برای صلح» آنطور که ابوظبی ادعا می‌کند و تأکید کرد که جاه‌طلبی ابوظبی در بنادر جنوب یمن هنوز تمام نشده است.

القدس العربی عقب‌نشینی امارات از شرق و غرب یمن به جنوب این کشور را اعتراف به شکست دانست نه «تغییر راهبرد برای صلح» آنطور که ابوظبی ادعا می‌کند و تأکید کرد که جاه‌طلبی ابوظبی در بنادر جنوب یمن هنوز تمام نشده است.

به گزارش اخبار جهادی، طبق اعلام رسمی و گزارش‌های خبری غیررسمی، امارات نیروهای خود از شرق و غرب یمن را عقب‌ کشیده و برخی را خارج و برخی را در جنوب یمن مستقر کرده است.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در یادداشتی با عنوان «عقب نشینی امارات از یمن، صلح یا اعتراف به شکست؟»، نوشت، عقب‌نشینی امارات از جنگ یمن نشانه بالا گرفتن اختلاف‌های ریاض و ابوظبی بر سر مدیریت پرونده یمن و شکاف‌ در صفوف ائتلاف عربی در میدان نبرد است.

در این یادداشت آمده است: در حال حاضر امارات عربی متحده شروع به کاهش حضور نظامی خود در بخش‌های مختلف یمن کرده  که از ماه مارس ۲۰۱۵  درگیر جنگ گسترده‌ای با مشارکت ابوظبی در عملیات‌های نظامب ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی بوده است. این کاهش حضور فقط به تعداد نظامیان محدود نمی‌شود، بلکه شامل کاهش تجهیزات مهم نظامی و سنگین است که دامنه حضور آن از  صنعا  تا جنوب مأرب تا بندر عصب اریتره کشیده شده است.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا به نقل از یک مقام بلندپایه اماراتی در دبی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد، کاهش نیروهای امارات به دلایل راهبردی و برخی دلایل تاکتیکی صورت می‌گیرد. این روزنامه، خبر خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام اماراتی را تکمیل کرد که اعلام کرده بود امارات از راهبرد نظامی به راهبرد «اول صلح» منتقل خواهد شد.

روشن است که این گفته‌ها با هدف سرپوش گذاشتن بر دلایل واقعی تصمیم امارات عربی متحده عربی برای عقب نشینی از جنگ یمن است، مهمترین آنها این است که ابوظبی متوجه شده که حملات نظامی ائتلاف به بن بست رسیده و قادر به دستیابی به یک پیروزی قابل توجه نظامی نیست که بتواند وضعیت را تغییر دهد یا جنگ را به نفع ریاض و ابوظبی یا هر دو آنها یکسره کند.

دلیل دوم، احساس نگرانی امارات از پیشرفت شکل‌های واکنش نظامی حوثی هاست، به خصوص که  فرودگاه‌ها و پالایشگاه‌های نفت در عمق عربستان با استفاده از پهپادهای انتحاری هدف گرفته می‌شود و قبلا هم این حملات شامل برخی اهداف در داخل امارات  بوده است. بنابراین  حملات حوثی‌ها می‌تواند از لحاظ کمی و کیفی گسترش یابد. همان وضعیتی که عربستان سعودی در حال حاضر به آن مبتلاست.

حمله به کشتی‌های تجاری در بندر الفجیره و سپس تانکرهای نفتی در دریای عمان زنگ هشداری بسیار جدی را در ابوظبی به صدا درآورد و شاید همین، دلیل تمرکز مقامات امارات بر انتقال سیستم‌های ضد موشکی تاد و سامانه‌های پاتریوت از مراکز استقرار آن در یمن به داخل امارات عربی متحده بوده باشد.

دلیل سوم، هراس مقامات امارات عربی متحده  از احتمال سقوط در آتش درگیری میان ایالات متحده آمریکا و ایران است. در صورتی که جنگ لفظی کنونی بین دو کشور به درگیری‌های نظامی از هر نوعی کشیده شود بخصوص اگر میدان‌های درگیری گسترده شود و یمن را نیز شامل شود، امارات خود را در خطر می‌بیند.

 اگر چه امارات عربی متحده یک زرادخانه بزرگ صدها میلیارد دلاری از سلاح را جمع‌آوری کرده، اما ارتش امارات آماده نیست، در این سطح از درگیری‌های نظامی دخالت کند و قدرت حاکم در ابوظبی از داشتن جسارت لازم برای چنین ریسکی برخوردار نیست.

بنابراین عقب‌نشینی امارات از یمن خواه به گفته مقامات امارات مژده‌ای برای مرحله راهبردی صلح باشد یا  آن گونه که واقعیت‌ها بیان می‌کند، اعتراف به شکست به شیوه‌ای است که آبروی آن را حفظ کند؛ اما به هر حال جاه طلبی‌های ابوظبی در بنادر یمن هنوز وجود دارد و رفتارهای نظامیان امارات در المخا، المکلا، عدن و خود الحدیده موید این مطلب است. بنابراین عجیب نیست که کاهش حضور امارات در یمن شامل مناطقی در شبوه و ساحل غربی یمن نمی‌شود و بالعکس در عمل امارات اقدام به تقویت نیروهای خود در این مناطق کرده است.

اما مهم‌ترین شاخصی که درباره تصمیم امارات مطرح است بالا گرفتن اختلاف‌های بین ریاض و ابوظبی درباره مدیریت پرونده یمن تا حد شکاف‌هایی در صفوف ائتلاف عربی در میدان نبرد است و این چیزی است که مخفی کردن آن یا بزک کردنش ممکن نیست.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=21511

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.