اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

جنگ طرابلس لیبی به کجا می‌کشد؟

  • کد خبر : 20185
  • 31 فروردین 1398 - 13:43
جنگ طرابلس لیبی به کجا می‌کشد؟

تصمیم‌سازان در پایتخت های غربی در حال فراهم کردن شرایط یکسره شدن جنگ طرابلس به نفع نیروهای حفتر هستند تا سپس با اعلام آتش بس مذاکرات برای دستیابی به راه حل نهایی بحران را آغاز کنند. به گزارش اخبار جهادی، وبگاه خبری «العهد» لبنان در یادداشتی به قلم «روعه قاسم» با عنوان «جنگ طرابلس به کجا […]

تصمیم‌سازان در پایتخت های غربی در حال فراهم کردن شرایط یکسره شدن جنگ طرابلس به نفع نیروهای حفتر هستند تا سپس با اعلام آتش بس مذاکرات برای دستیابی به راه حل نهایی بحران را آغاز کنند.

به گزارش اخبار جهادی، وبگاه خبری «العهد» لبنان در یادداشتی به قلم «روعه قاسم» با عنوان «جنگ طرابلس به کجا می‌کشد» نوشت: جنگ طرابلس بین تشکیلات موسوم به ارتش ملی به فرماندهی خلیفه حفتر و نیروهای مسلح وابسته به دولت وفاق ملی لیبی متشکل از ارتش و گروه‌های انقلابی و سرویس‌های امنیتی وابسته به وزارت کشور دولت وفاق وارد نوزدهمین روز خود شده است، بدون اینکه به نفع هیچ کدام از دو طرف یکسره شده باشد.

در مقدمه این یادداشت آمده است: جنگ در بخش غربی طرابلس، حدود ۲۰۰ نفر کشته، ۹۱۳ تن زخمی و  ۱۸ هزار نفر آواره د بر جای گذاشته است و هزاران نفر نتوانستند از مناطق جنگی به دلیل عدم ایجاد آتش بس و باز شدن کریدورهای انسانی خارج شوند.

نویسنده آورده است: دودستگی دیدگاه‌های جامعه بین المللی درباره تحولات لیبی در عملکرد شورای امنیت سازمان ملل و سه جلسه آن تاثیر گذاشته است به همین دلیل این شورا نتوانست قطعنامه آتش بس در طرابلس را به رای گذارد.

العهد افزود: اتفاق تازه در شورای امنیت، مخالفت ایالات متحده و روسیه با پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط انگلیس بود که در آن حفتر را محکوم کرده و خواستار آتش بس در طرابلس بود تا این سوال جدی مطرح شود که  در جنگ فعلی چه کسی در کنار چه کسی ایستاده است؟ و واقعیت صحبت قدرت‌های بزرگ از تحمیل تحریم‌ها علیه کسانی که مخالف حل و فصل مسالمت آمیز بحران هستند، چیست؟

به عقیده نویسنده، این چیز تازه ای نیست و روشن است که ابرقدرت‌ها تنها به منافع خود اهتمام می‌ورزند، در غیر این صورت، چه چیزی باعث می‌شود که ایالات متحده برای رد طرح پیشنهادی بریتانیا علیه حفتر موضع بگیرد؟ منافع واشنگتن موجب شده که در برابر متحد بریتانیایی خود قرار بگیرد.

وی افزود: آمریکا زیر سایه حکومت دونالد ترامپ درصدد حفاظت از انرژی و نفت لیبی است از همین رو از طرف قدرتمندی که محافظ منافع نفتی است، در شورای امنیت حمایت می‌کند و به او وقت بیشتری برای یکسره کردن نبرد می دهد؛ این بدان معنا نیست که واشنگتن در آخر کار، دولت السراج و گروه‌های رادیوکال وفادار به آن را رها خواهد کرد بلکه  در پایان جنگ حضور آنها را هم به اجزای صحنه سیاسی بعدی در لیبی تحمیل خواهد کرد.

العهد نوشت: تصمیم سازان در پایتخت‌های عربی در حال حاضر مشغول فراهم کردن شرایط مناسب ایجاد راه حل نهایی بحران هستند به گونه ای که یک طرف را تقویت و طرف دیگر را به دلیل حضور طرف‌هایی تندرو در آن تضعیف کنند، با این حساب که تصویب یک راه حل سیاسی در وضعیتی مشابه لیبی نیازمند حضور یک طرف قوی و پیروز در میدان نبرد مقابل طرف ضعیف است و از آنجایی که جنگ هنوز ادامه دارد به مجرد پیروی یک طرف بر طرف دیگر حکم آتش بس صادر شده و مذاکرات برای دستیابی به راه حل نهایی آغاز می‌شود.

ناظران اوضاع لیبی هم دیر یا زود یکسره شدن نبرد در طرابلس را منوط به عوامل داخلی و خارجی در لیبی و اساسا به میزان قدرت نیروهای حفتر و السراج در پیشروی میدانی خود می‌دانند.

العهد نوشت: نیروهای حفتر درصدد یکسره کردن فوری جنگ هستند چون طولانی شدن جنگ به نفع آنها نیست و ارتش دولت وفاق ملی می‌تواند راه‌های امداد رسانی به آنها را قطع کند علاوه بر اینکه حفتر نمی‌تواند مثل کاری که در بنغازی کرد از نیروی هوایی کمک بگیرد چون نیروی هوایی طرابلس پایگاه الوطیه را بمباران کرده است و در حال حاضر حفتر پایگاه هوایی نزدیک طرابلس ندارد کما اینکه نیروهای حفتر از خواسته دولت الوفاق از اینترپل بین المللی برای صدور کارت قرمز علیه افسران حفتر پس از شکایت به دیوان کیفری بین المللی نیز هراس دارند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=20185

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.