اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

طرح مجدد «منطقه امن» در شمال سوریه؛ آیا آمریکا کُردها را به ترکیه فروخت؟

  • کد خبر : 20100
  • 28 فروردین 1398 - 13:39
طرح مجدد «منطقه امن» در شمال سوریه؛ آیا آمریکا کُردها را به ترکیه فروخت؟
تشکیل منطقه موسوم به امن در شمال سوریه توسط ترکیه و آمریکا بار دیگر توسط مسئولان این دو کشور مطرح شده است و منابع مطلع می‌گویند، واشنگتن جایی برای گروه‌های کُرد در این منطقه قائل نشده است.

تشکیل منطقه موسوم به امن در شمال سوریه توسط ترکیه و آمریکا بار دیگر توسط مسئولان این دو کشور مطرح شده است و منابع مطلع می‌گویند، واشنگتن جایی برای گروه‌های کُرد در این منطقه قائل نشده است.

به گزارش اخبار جهادی، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که تا زمان «تکمیل فرآیند سیاسی»، تحریم‌ها علیه سوریه لغو نخواهد شد.

پامپئو ادعا کرد که «تا زمانی که فرآیند سیاسی [در سوریه] تکمیل نشود، واشنگتن و همپیمانانش در بازسازی و لغو تحریم‌های وضع شده مشارکت نخواهند داشت».

اما روزنامه «الوطن» سوریه در واکنش به این ادعا، گزارش کرد که پامپئو فراموش کرده است که «تحریم‌های چند ساله آمریکا و اروپا علیه سوریه رنج و درد مردم سوریه را به صورت روزافزون زیاد کرده است».

الوطن تأکید کرد که آمریکا «از تروریست‌های حاضر در سوریه حمایت کرده و می‌کند و در سر راه مبارزه با آنان مانع‌تراشی می‌کند».

مستشار آمریکایی: YPG را از مرزهای سوریه و ترکیه دور خواهیم کرد

از سوی دیگر، «ریچ اوتزین» مستشار ارشد وزارت خارجه آمریکا در عملیات سوریه در جریان یک همایش گفت که اگر «منطقه امن» ایجاد شود، «[گروه] YPG را از مرزهای سوریه و ترکیه دور خواهیم کرد».

YPG یا «یگان‌های مدافع خلق» هسته اصلی شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» را تشکیل می‌دهند و این گروه نیز در سوریه تحت الحمایه آمریکا قرار دارد. یگان‌های مدافع خلق نیز از نظر ترکیه تروریستی به شمار می‌رود.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گزارش داد که اوتزین در یک همایش پیرامون چالشهایی «که همکاری ترکیه در سوریه با آن مواجه است» این اظهارات را مطرح کرده است. دفتر مرکز مطالعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ترکیه موسوم به «سیتا» در واشنگتن این همایش را برگزار کرد.

این مستشار آمریکایی دور کردن نیروهای کُرد از مرزهای سوریه و ترکیه را منوط به «تشکیل صحیح منطقه امن» دانست و عنوان کرد که «با این شیوه سلاح سنگین را از مرزها دور کرد‌ه‌ایم».

اوتزین با بیان اینکه هیچ کس خواستار شکست همکاری بین ترکیه و آمریکا در سوریه نیست، اظهار داشت که رابطه آمریکا با یگان‌های مدافع خلق به عنوان ابزاری در مبارزه با گروه تروریستی داعش بوده است.
وی اظهار داشت که آمریکا و ترکیه اتفاق نظر دارند که باید در مناطقی که اکثر ساکنان آن عرب هستند، نیروهای بومی در آن مناطق حضور داشته باشند (نه نیروهای کُرد).

این سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا ادامه داد: «ترکیه شدیدا با استقرار نیروهای YPG در مرزهای خود مخالف است و هنگامی که به روابط بین YPG و “پ.ک.ک” (حزب کارگران کردستان) و حمله‌ای که پ.ک.ک از سالهاست علیه ترکیه به راه انداخته نگاه می‌کنیم، در این صورت باید اندکی با ترکیه انعطاف داشته باشیم».

اوتزین تأکید کرد: «آیا ضرورت دارد که ترکیه عملیات نظامی گسترده‌ای را به صورت یک جانبه برای حل این مشکل و پاکسازی مرزهای خود از YPG انجام دهد؟ به نظر من، خیر… منطقه امن می‌تواند این درگیری را حل کند».

وی همچنین ادعا کرد که آمریکا قصد ندارد نقشه جدیدی برای شمال شرق سوریه ترسیم کند، بلکه «واشنگتن می‌خواهد شاهد سوریه یکپارچه و دموکراتیک باشد».

مهر تأیید فرستاده ویژه واشنگتن در سوریه بر اخراج نیروهای کُرد

در تأیید اظهارات اوتزین، «جیمز جفری» فرستاده ویژه آمریکا به سوریه اعلام کرد که کشورش با ترکیه در تلاش است که بتوانند منطقه امن خالی از حضور یگانهای کُرد تشکیل دهد.

روزنامه «القدس العربی» گزارش داد، پس از یک ماه از اینکه آمریکا اعلام کرد که قصد ندارد از شمال سوریه عقب‌نشین کند، این نخستین اظهار نظر یک مسئول آمریکایی درباره مذاکرات مربوط به تشکیل منطقه امن است.
القدس العربی به نقل از جفری گزارش داد که «ترکیه و آمریکا مشارکت ژئوپلتیک مهمی در گذشته و حال حاضر داشته و دارند».

وی تصریح کرد که «ترکیه نگرانیهای امنیتی بسیار مهمی دارد… ترکیه در کنار روسیه و ایران، عضو گروه [کشورهای ضامن مذاکرات] آستانه و صدای معارضان سوری است… این وضعیت از حیث اهداف سازمان ملل درباره فرآیند سیاسی در سوریه مهم است».

در همین ارتباط، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه دوشنبه هفته جاری از گفت‌وگوی مداوم بین رؤسای جمهوری ترکیه و آمریکا خبر داد و اعلام کرد که طرفین در زمینه دفاعی، امنیتی و تقویت روابط متقابل بین دو کشور اتفاق نظر دارند.

آکار همچنین گفت که ایجاد هر گونه منطقه امنی در سوریه باید نگرانیهای امنیتی ترکیه را رفع و بازگشت آوارگان را فراهم سازد.

ترکیه و آمریکا از مدتها پیش در تلاشند که بتوانند منطقه موسوم به امن را در شمال سوریه تشکیل دهند. دمشق نیز با این مسئله کاملا مخالف است و آن را نقض حاکمیت خود می‌داند.

از آنجایی که تروریست‌های تحت حمایت ترکیه و آمریکا در سوریه شکست خورده‌اند، کارشناسان بر این باورند (+) که دو کشور از این طریق در تلاشند که بخشی از شکست خود را جبران کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=20100

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.