اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

اخبار لحظه به لحظه سودان| بازداشت خانگی البشیر/ احتمال کودتای نظامی در سودان/ بازداشت ۱۰۰ شخصیت سیاسی و نظامی

  • کد خبر : 19944
  • 22 فروردین 1398 - 11:52
اخبار لحظه به لحظه سودان| بازداشت خانگی البشیر/ احتمال کودتای نظامی در سودان/ بازداشت ۱۰۰ شخصیت سیاسی و نظامی
منابع خبری از استقرار گسترده نیروهای امنیتی و ارتش در خارطوم و ورود نیروهای ارتش به ساختمان رادیوی سودان و بازداشت خانگی عمر البشیر خبر دادند.

منابع خبری از استقرار گسترده نیروهای امنیتی و ارتش در خارطوم و ورود نیروهای ارتش به ساختمان رادیوی سودان و بازداشت خانگی عمر البشیر خبر دادند.

به گزارش اخبار جهادی به نقل از روسیا الیوم، خارطوم شاهد استقرار گسترده نیروهای نظامی در مناطق مختلف است، این در حالی است که تلویزیون رسمی سودان اعلام کرد بیانیه مهمی تا لحظاتی دیگر از سوی نیروهای مسلح اعلام خواهد شد.

این تحول چند ماه پس از آغاز اعتراضات علیه عمر البشیر رئیس جمهوری سودان صورت می‌گیرد.

منابع خبری از ورود افسران ارتش به ساختمان رادیوی دولتی و استقرار گسترده زره پوش‌ها در مقابل کاخ ریاست جمهوری در پایتخت خبر داده‌اند.

شبکه المیادین به نقل از محمد طاهر عسیل نماینده فراکسیون التغییر در سودان از کودتای قریب الوقوع در این کشور خبر داد.

شبکه  الجزیره هم از بسته شدن فرودگاه بین المللی خارطوم خبر داد، قرار است نیروهای مسلح سودان تا لحظاتی دیگر بیانیه‌ای صادر کنند.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد شماری از افسران ارتش سودان به رئیس جمهوری این کشور گفته اند که تو دیگر رئیس جمهور نیستی.

خبرنگار الجزیره گزارش داد از خروج هواپیماها از فرودگاه خارطوم جلوگیری می‌شود و تنها هواپیماهایی که از خارج به سودان می‌آیند، اجازه فرود دارند.

شبکه الجزیره هم  اکنون به صورت زنده از خارطوم در حال پخش تحولات مربوط به سودان است.

خبرنگار این شبکه از پخش موسیقی نظامی در رادیو رسمی سودان خبر داده است.

پایگاه خبری النشره هم از بازداشت خانگی عمر البشیر رئیس جمهور سودان و بازداشت شماری از اعضای حزب حاکم سودان خبر داده است.

شبکه الجزیره هم از ادامه حرکت مردم سودان به سمت میدان مرکزی اعتصاب در مقابل مقر ارتش سودان در خارطوم خبر داده است.

شبکه العربیه به نقل از منابع خود اعلام کرد عمر البشیر از قدرت کناره گیری کرده و نیروهای گارد ویژه هم بازداشت شده‌اند. این شبکه همچنین اعلام کرد که البشیر در حال حاضر در بازداشت خانگی قرار گرفته است.

شبکه المیادین گزارش داد ارتش سودان تصمیم گرفته است عمر البشیر را از تمام مناصب خود برکنار کند. ارتش همچنین تصمیم گرفت معاونان و اعضای دولت البشیر را هم برکنار کند.

الجزیره هم گزارش داد احمد هارون رئیس حزب کنگره ملی و علی عثمان محمد طاها معاون سابق عمر البشیر بازداشت شدند.

هزاران نفر از شهروندان سودانی در مقابل مقر ارتش در خارطوم تجمع کرده و خواستار کناره‌گیری عمر البشیر شده‌اند.

خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع سودانی اعلام کرد ارتش سودان تشکیل شورای انتقالی به ریاست سرلشگر عوض بن عوف را اعلام کرد.

رد پای امارات در تحولات سودان

ضاحی خلفان مرد حاشیه ساز اماراتی و فرمانده سابق پلیس شیخ نشین دبی در توئیتی نوشت آنچه امروز برای عمر البشیر رئیس جمهور سودان رخ می دهد به خاطر ارتباط و پیوندش با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر است.

شبکه الجزیره از بازداشت عبدالرحیم محمد حسین وزیر دفاع سابق سودان خبر داد.

روسیه : آنچه در سودان جریان دارد کودتای نظامی است

شبکه الجزیره گزارش داد : رئیس کمیته روابط بین الملل شورای فدرال روسیه اعلام کرد آنچه در سودان جریان دارد، کودتای نظامی است.

شبکه المیادین از بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر از رهبران حزب کنگره ملی حاکم سودان خبر داد.

شبکه اسکای نیوز عربی وابسته به امارات هم از بازداشت ۱۰۰ شخصیت سیاسی و نظامی خبر داده است.

بر اساس گزارش این شبکه، بکری صالح معاون سابق عمر البشیر هم بازداشت شد.

این شبکه از تیراندازی در اطراف مقر فرماندهی ارتش سودان خبر  داد.

محمد طاهر ایلا نخست وزیر سودان هم بازداشت شد.

اسکای نیوز عربی امارات گزارش داد شورای نظامی انتقالی زمام امور سودان را به دست خواهد گرفت.

سندیکای شاغلان سودان بر ضرورت واگذاری قدرت به یک دولت غیرنظامی انتقالی تاکید کرده است.

اسکای نیوز از استقرار ۴۰ خودروی نظامی در اطراف کاخ ریاست جمهوری  خبر داده است.

بر اساس این گزارش،‌عبدالفتاح البرهان رئیس شورای نظامی وارد ساختمان رادیو و تلویزیون سودان شده است.

سرنوشت عمرالبشر    

پس از انتشار خبرهای ضد و نقیض از کناره گیری رئیس جمهوری سودان یا برکناری با کودتای نظامی علیه وی ، سرنوشت عمر البشیر رئیس جمهور سودان  همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد .   ‎

خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع مطلع گزارش داد : ارتش سودان عمر البشیر رئیس جمهوری سودان را در بازداشت خانگی قرار داده است و نیروهای گارد ویژه وی را نیز بازداشت کرده است .  رسانه ها از کودتای نظامی در صبح امروز و اینکه ارتش این کشور حکومت را برعهده خواهد گرفت ، خبر می دهند . ‎

این منابع از حمله افسران ارتش به ایستگاه رادیوی دولتی در خارطوم و قطع برنامه های آن و پخش سروهای ملی این کشور خبر دادند .  ‎

شاهدان عینی تأکید کردند : نیروهای وابسته به ارتش به شکل گسترده و زیاد در خیابان های خارطوم پراکنده شدند.

صدای تیراندازی در مقر وزارت دفاع سودان در خارطوم شنیده  شد.

تلویزیون رسمی سودان گزارش داده است که ارتش به زودی بیانیه‌ مهمی را صادر خواهد کرد. این در حالی است که برخی رسانه‌ها از صدور بیانیه شماره یک نیروهای مسلح سودان خبر داده‌‌اند که طی آن از برکناری عمر البشیر از تمام مناصب خود سخن گفته است.

آزادی تمام زندانیان سیاسی مخالف البشیر

شبکه روسیا الیوم از آزادی تمام زندانیان سیاسی در سودان یعنی تمام مخالفان عمر البشیر خبر داد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه از محاصره منزل برادران عمر البشیر در حومه کافوری در خارطوم خبر داد.

درخواست معارضان سودانی از  ارتش

معارضان سودانی خواستار تحویل قدرت به یک دولت غیرنظامی منتخب شد. معارضان سودانی از آمادگی خود برای مذاکره با ارتش و فرمانده نیروهای مسلح سودان خبر داد که سیطره خود بر قدرت را با هدف انتقال مسالمت آمیز قدرت اعلام کرده بودند.

وادار شدن البشیر به کناره‌گیری

آسوشیتدپرس به نقل از دو منبع سودانی بلندپایه اعلام کرد ارتش سودان، عمر البشیر را به کناره‌گیری از ریاست جمهوری وادار کرد.

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، اداره فرودگاه خارطوم اعلام کرد فعالیت در فرودگاه عادی است.

عبدالرحیم محمد حسین وزیر دفاع سابق و عوض احمد الجاز وزیر انرژی سودان هم بازداشت شدند.

بیانیه فرمانده کل نیروهای مسلح سودان

عوض بن عوف وزیر دفاع سودان که بیانیه فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور را قرائت کرد، اظهار داشت صبر مردم سودان مافوق تصور بشر است.

وی افزود ملت سودان مراحل را با حکمت و دوراندیشی پشت سر گذاشت.

وزیر دفاع سودان با متهم کردن نظام این کشور به دروغگویی و برخورد امنیتی گفت کمیته عالی امنیتی از تلفاتی که در بین غیرنظامیان و نیروهای امنیتی بر جا ماند، عذرخواهی می کند.

عوض بن عوف اظهار داشت  کمیته امنیتی با عناد راس نظام(عمر البشیر) و اصرار وی بر راه حل های امنیتی روبرو و شوکه شد.

وزیر دفاع سودان گفت کمیته عالی امنیتی، ریشه‌کنی نظام سودان و دوره انتقالی به مدت دو سال را اعلام می‌کند.

وی افزود کمیته عالی امنیتی، انحلال شورای نهاد ریاست جمهوری، کابینه، مجالس ملی و ایالتی و دولت‌های ایالتی را اعلام می‌کند.

وزیر دفاع سودان از بازداشت البشیر و آغاز دوره انتقالی به مدت دو سال و برقراری حالت فوق العاده به مدت سه ماه خبر داد.

وی افزود کمیته عالی امنیتی از مدت‌های طولانی بود که فساد و سوء‌ مدیریت در نهادهای حکومتی را پیگیری می کرد.

زندگی‌نامه عمر البشیر در یک نگاه

عمر حسن احمد البشیر متولد اول ژانویه ۱۹۴۴ است که تا روز ۲۲ آوریل ۲۰۱۹(۲۲ فروردین ۹۸) به عنوان رئیس جمهور فعالیت کرد. وی در سال ۱۹۸۹ در زمانی که یک سرهنگ ارتش سودان بود رهبری کودتای بدون خونریزی را برعهده گرفت و موفق به برکناری صادق المهدی نخست وزیر منتخب وقت شد و به قدرت رسید.

البشیر در سال ۲۰۰۴ با امضای موافقت‌نامه‌ای به جنگ داخلی بین جنوب و شمال سودان پایان داد. او به خاطر نقش خود در نزاع دارفور، جایی که بر اثر پاکسازی نژادی افراد غیر عرب، ۲۰۰ هزار نفر کشته شدند مورد انتقاد قرار گرفت .حکم جلب بین‌المللی وی توسط دیوان بین‌المللی کیفری صادر شد و وی به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» در دارفور، تحت تعقیب بین‌المللی قرار گرفت.

عمر در روستای کوچک هوش بناگا در سال ۱۹۴۴ به دنیا آمد و در جوانی به ارتش سودان پیوست و به مدرسه‌ای نظامی در قاهره رفت. او سریعاً مدارج ترقی در ارتش را طی کرد و از سربازان چترباز شد. بعدها و در جریان جنگ با اسرائیل در ۱۹۷۳ او به ارتش مصر پیوست. پس از بازگشت به سودان او به یکی از مقامات ارتشی در نیمهٔ جنوبی کشور منصوب شد و مسئول عملیات نظامی علیه ارتش آزادی بخش خلق سودان شد. او که تا دههٔ ۱۹۸۰ به ژنرالی رسیده بود، در سال ۱۹۸۹ با حمایت جبهه قومی اسلامی به رهبری حسن ترابی کودتایی نظامی تدارک دید و نخست وزیر منتخب وقت، صادق المهدی را سرنگون کرد. البشیر بلافاصله تمام احزاب سیاسی را ممنوع‌الفعالیت کرد، نشریات و مجلس را تعطیل اعلام کرد. او سپس خود را به عنوان رئیس «شورای رهبری انقلاب نجات ملی» منصوب کرد. این شورا نهادی بود که او تأسیس کرده بود و این شورا تمام قدرت قانون‌گذاری و اجرایی در سراسر کشور را در اختیار داشت. او سمت‌های ریاست جمهوری، نخست وزیری، فرماندهٔ نیروهای مسلح و وزارت دفاع سودان را شخصاً در اختیار گرفت.

اتحاد با اسلام‌گرایان

البشیر سپس خود را با حسن الترابی رهبر جبههٔ اسلامی ملی متحد کرد و شروع به برنامه‌ای کرد که طبق آن شمال سودان را به دولتی شدیداً اسلامی بدل کند. او قانون شریعه را اجباری کرد و در ۱۹۹۱ قانون جنایی جدیدی در شمال سودان اعلام شد که به پلیس قدرت بیش‌تری می‌داد. در ۱۶ اکتبر ۱۹۹۳ البشیر پس از انحلال شورای فرمان انقلابی برای رهایی ملی به عنوان رئیس‌جمهور کشور منصوب شد و قدرتش را افزایش داد.

عمر البشیر اعلام کرده که در صورت جدایی سودان جنوبی از بخش شمالی آن کشور، قانون اساسی سودان تغییر خواهد کرد و در قانون اساسی جدید زبان عربی تنها زبان، اسلام تنها دین و قوانین شریعت تنها قانون در سودان خواهد بود.

جدایی سودان جنوبی

اقتصاد سودان با جدایی جنوب از شمال با بحران بی‌سابقه روبرو شد. در جریان جدایی جنوب این کشور آسیب فراوانی بر آن وارد شد: ۸ میلیون از جمعیت جنوب را از دست داد، ۶۵۰ هزار کیلومتر از خاک خود را در جنوب از دست داد و مساحت ۲ میلیون و ۵۰۰ کیلومتری سودان به ۱ میلیون ۸۵۰ هزار کیلومتر رسید، سرچشمه‌های رود نیل از اتیوپی و اوگاندا در جنوب (رودهای نیل آبی و سفید) را از دست داد، منابع جنگلی در جنوب را از دست داد و از همه مهمتر بیش از یک سوم نفت خود را از دست داد و میزان تولید نفت سودان با جدایی جنوب از ۴۸۰ هزار بشکه در روز به ۱۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

عمر البشیر برای پیشگیری از بحران بیشتر به سوی اعراب دست دراز کرد تا با کمک مالی آن‌ها بر زخم بحران‌های اقتصادی خود مرهم گذارد، آنان مشروط بر قطع روابط با جمهوری اسلامی ایران به سودان کمک کردند. در اواسط شهریور ۱۳۹۳ حکومت این کشور مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را تعطیل کرد، در بهار سال بعد کلینیک‌های هلال احمر جمهوری اسلامی ایران را بست و سرانجام روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد. عمر البشیر در سازمان‌های بین‌المللی متهم به نسل‌کشی است و او به همراه ۶۴ نفر دیگر در دادگاه لاهه متهم به نسل‌کشی در غرب این کشور یعنی دارفور هستند و حکم بازداشت آنان به پلیس بین‌الملل صادر شده‌است.

صدور حکم بازداشت بین‌المللی

دیوان بین‌المللی کیفری مستقر در لاهه در ۴ فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی و در اقدامی بی‌سابقه حکم بازداشت عمر البشیر را به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» در دارفور، صادر کرد. این نخستین بار بود که دادگاه رسیدگی به جرایم جنگی حکم بازداشت رهبری را در حالی که در راس کار بود، صادر می‌کرد. او در واکنش به این حکم گفته بود: «حکم را درِ کوزه بگذارید. دولت سودان هم «سیزده» سازمان عمده بین‌المللی امدادرسانی را که در منطقه دارفور به کمک‌رسانی به مردم جنگ‌زده می‌پرداختند، از آن کشور اخراج کرد.

در طی شش سال جنگ داخلی در این منطقه سیصد هزار نفر کشته شده و بیش از دو میلیون نفر آواره شده‌اند. اقلیت دارفوری برخلاف اکثریت عرب و مسلمان سودان از تبار آفریقایی اما مسلمان هستند. رسانه‌های غربی شبه‌نظامیان هوادار دولت سودان را متهم به قتل و تجاوز جنسی به کودکان و زنان کرده‌اند.

دریافت دلارهای سعودی و اظهارات علیه ایران

وزیر سرمایه‌گذاری سودان اعلام کرد که بعد از سفر ۱۰ روزه عمرالبشیر به عربستان برای انجام حج، و دیدار با ولیعهد وقت (سلمان بن عبدالعزیز)، سودان کمک‌های مالی از عربستان دریافت کرده است.

در اواسط سپتامبر ۲۰۱۴، دولت سودان طی تصمیمی بدون مقدمه، تعطیلی مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی در سودان را به بهانه تبلیغ مذهب شیعه، اعلام کرد. «علی کرتی» وزیر خارجه وقت سودان، به رایزن فرهنگی و کارکنان ایرانی این مراکز ۷۲ ساعت فرصت داد که این کشور را ترک کنند .

عمر البشیر، در مصاحبه ای با الشرق الاوسط(۱۱ اکتبر ۲۰۱۴)، ضمن دفاع از تعطیلی مراکز فرهنگی ایران، آن را یک گام استراتژیک خواند و گفت که اجازه تبلیغ شیعه را در سودان نمی‌دهد.

او از سعودی‌ها خواست که گوش به اطلاعات رسیده درباره پیوندهای سودان با ایران ندهد:”ما هیچ روابط استراتژیکی با ایران نداریم. روابط ما با ایران بسیار عادی است. همان طور که گفتم برخی طرف‌ها و منابع می‌خواهند درباره رابطه ما با ایران اغراق کنند و آن را بیش از چیزی که هست ، نشان دهند. کسانی که می‌خواهند روابط سودان را با کشورهای برادر حاشیه خلیج (فارس) به ویژه عربستان سعودی تیره کنند، درباره رابطه ما با ایران اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند.”

همزمان با آغاز حملات هوایی دولت سعودی به یمن ، موسوم به عملیات «طوفان قاطع»، در ۲۵ مارس(۶ فروردین)، سودان از اولین کشورهایی بود که به ائتلاف عربی برای کمک به عربستان پیوست.

پایان حکومت ۳۰ ساله البشیر

و سرانجام روز پنجشنبه ۲۲  آوریل ۲۰۱۹ میلادی (۲۲ فروردین ۱۳۹۸) با تشدید اعتراضات مردمی به عملکرد دولت البشیر، طی یک کودتای نظامی عمرالبشیر پس از ۳۰ سال حکومت، از قدرت کنار گذاشته شد. وزیر دفاع سودان با اعلام برکناری البشیر و بازداشت وی، از آغاز دوره انتقالی به مدت دو سال و برقراری حالت فوق العاده به مدت سه ماه خبر داد.

واکنش مخالفان به بیانیه فرمانده نیروهای مسلح

رویترز به نقل از یک منبع در فرماندهی تجمع شاغلان سودان اعلام کرد این تجمع بیانیه نیروهای مسلح را نمی پذیرد و از انقلابیون می خواهد همچنان به اعتراضات و تظاهرات خود ادامه دهند.

در حال تکمیل…

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=19944

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.