اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

پرونده ویژه جنگ ۳۳روزه| سید حسن نصرالله؛ رهبری صادق و سلاح شکست‌ناپذیر حزب‌الله

  • کد خبر : 15807
  • 03 مرداد 1397 - 14:40

رژیم صهیونیستی با گذشت ۱۲ سال از جنگ سال ۲۰۰۶ و با وجود درک خطرات ناشی از سخنرانی‌های سید حسن نصرالله در افکار عمومی اسرائیل هیچ چاره‌ای برای مقابله با آن پیدا نکرده است. به گزارش اخبار جهادی به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، یکی از مهمترین ابزارهای مبارزاتی حزب‌الله در جنگ سال ۲۰۰۶، سیدحسن […]

رژیم صهیونیستی با گذشت ۱۲ سال از جنگ سال ۲۰۰۶ و با وجود درک خطرات ناشی از سخنرانی‌های سید حسن نصرالله در افکار عمومی اسرائیل هیچ چاره‌ای برای مقابله با آن پیدا نکرده است.

به گزارش اخبار جهادی به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، یکی از مهمترین ابزارهای مبارزاتی حزب‌الله در جنگ سال ۲۰۰۶، سیدحسن نصرالله دبیرکل این حزب بود. وی به‌عنوان سلاحی تأثیرگذار و مورد اطمینان در سرزمین‌های اشغالی مطرح بود و دوست و دشمن منتظر سخنرانی‌های وی و اعلام مواضع او به‌عنوان یک رهبر صادق و مورد اطمینان بودند.

این در حالی بود که افکار عمومی رژیم صهیونیستی اطمینانی به شخصیتهای سیاسی و فرماندهان نظامی خودشان نداشتند و موقعیت آنها میان جامعه صهیونیستی کاهش پیدا کرده بود.

مجموعه مطالعات و پژوهش‌های صورت‌گرفته در داخل مؤسسات امنیتی داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی و مراکز پژوهشی مرتبط با مطالعات استراتژیک در تل‌آویو تمرکز ویژه‌ای را بر شخصیت کاریزماتیک سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان انجام داده و او را به‌عنوان یک سلاح تأثیرگذار در دست دشمنان معرفی کردند که تأثیرگذاری آن کمتر از ناوگان موشکی موجود نزد حزب‌الله نیست.

سلاح جنگ روانی مبتنی بر درک و آگاهی نسبت به دشمن و توانمندی‌های دشمن و نقاط قدرت و ضعف آن است. علاوه بر اینکه باید معنای جنگ روانی و تأثیرگذاری آن درک شود. این درک تنها منحصر به تأثیرگذاری سید حسن نصرالله میان هوادارانش در لبنان و جهان عرب و اسلام نیست، بلکه این تأثیرگذاری بر افکار عمومی صهیونیست‌های داخل سرزمین‌های اشغالی نیز مطرح بوده است.

یکی از این پژوهش‌ها را گادی آیزنکوت فرمانده کنونی ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به‌عنوان رساله کارشناسی ارشد خود انجام داده و به دشمن اصلی اسرائیل در جبهه شمالی این رژیم پرداخته است. این رساله توصیفی کلی از مجموعه پژوهش‌های صورت‌گرفته طی سال‌های گذشته در رابطه با شخصیت کاریزماتیک دبیرکل حزب‌الله داشته و آن را بخشی از روند جنگ نظامی عناصر حزب‌الله ضد اسرائیل می‌داند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت رژیم صهیونیستی معتقد است که این پژوهش یکی از مهم‌ترین شاخص‌های آیزنکوت در مورد لبنان و تهدید بزرگ حزب‌الله ضد اسرائیل است، چرا که شخصیت مهم‌ترین رهبر دشمن اسرائیل یعنی نصرالله را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد و به‌صورت ویژه سخنرانی‌های علنی وی را تجزیه و تحلیل می‌کند.

یکی از اولین مطالب نوشته‌شده در خصوص سخنرانی‌های نصرالله و موقعیت و تأثیرگذاری این سخنرانی‌ها طی جنگ سال ۲۰۰۶ و سالهای متمادی قبل از این جنگ، در سپتامبر سال ۲۰۰۶ منتشر شد. این مقاله در مجله تخصصی «چشم هفتم» منتشر شد که متخصص نقد و ارزیابی رسانه‌های دیداری و شنیداری عبری‌زبان است. زفی بارئیل نویسنده این مقاله و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در روزنامه هاآرتص است که در این مقاله به موضوعات زیر اشاره می‌کند: سید حسن نصرالله میان افکار عمومی اسرائیل و رسانه‌های عبری‌زبان سه شخصیت متفاوت دارد: دشمنی تلخ و فرمانده جبهه کاتیوشا، کارشناس مسائل و تدابیر نظامی و کارشناسی در خصوص جامعه و ارتش اسرائیل.

وی در این مقاله می‌افزاید که همان طور که رهبران و افکار عمومی لبنان و جهان عرب منتظر سخنرانی‌های وی بودند، رهبران و افکار عمومی اسرائیلی از جمله تحلیلگران رسانه‌های عبری‌زبان نیز منتظر سخنرانی سید حسن نصرالله بودند، گویا هیچ جنگی در دوران معاصر به‌اندازه جنگ اخیر تحت تأثیر سخنرانی‌ها و اظهارات فردی نظیر نصرالله قرار نداشت. این سخنرانی‌ها مملو از بیان واقعیت‌ها و تحلیل‌ها و تفسیرها و مطالب ارزش افزوده بود و همین موضوع بوده که همیشه آن را در رأس اولویت و اهمیت خبری قرار می‌داد و برای اطلاع از وقایع و تحولات روزهای آینده جنگ بسیار بااهمیت بود.

هارئیل در پژوهش خود به این نکته اشاره می‌کند که «پدیده تبلیغاتی نصرالله» بدون توجه به سالهای گذشته در رسانه‌های اسرائیلی به این صورت شکل نمی‌گرفت. سید حسن نصرالله به‌عنوان یک شخصیت مورد اعتماد مطرح شد و سخنرانی‌های وی نشان می‌داد که صدها هزار نفر از اسرائیلی‌ها و صهیونیست‌ها به وی اطمینان کامل دارند. بسیاری از آنها، او را به‌حق، کسی می‌‌دانند که باعث اخراج اسرائیل از لبنان شده و سیستم بازدارنده گسترده‌ای در برابر اسرائیل ایجاد کرده است.

هارئیل برای بیان موقعیت دبیرکل حزب‌الله نزد افکار عمومی اسرائیل می‌گویند: به‌صورت خلاصه باید گفت که نصرالله برای اولین بار قاعده مورد توافق افکار عمومی بر رسانه‌های اسرائیل را بر هم زد و همه او را رهبری عربی می‌دیدند که چرت نمی‌زند، دروغ نمی‌گوید و اظهاراتش کاملاً دقیق است.

همین ویژگی‌ها بود که مسئولان سانسور رژیم صهیونیستی را در زمان جنگ به‌وحشت انداخت و آنها برای جلوگیری از تأثیرگذاری سخنرانی‌های سید حسن نصرالله در طول جنگ اقدام به سانسور این سخنرانی‌ها کردند.

نصرالله متفاوت از سایر رهبران عرب است

یکی از مطالب منتشرشده در سرزمین‌های اشغالی در خصوص سید حسن ‌نصرالله پژوهشی بود که جمعیت رسانه‌ای رژیم صهیونیستی موسوم به مسکروت مدیا در پاییز سال ۲۰۱۲ تحت عنوان «سخنرانی‌های تلویزیونی سید حسن نصرالله در طول جنگ دوم لبنان» به آن اشاره کرد. این پژوهش به بررسی سخنرانی‌های هفت‌گانه دبیرکل حزب‌الله در طول این جنگ پرداخته و پیام‌های لفظی و غیرلفظی این سخنرانی‌ها را مورد بررسی قرار داده و تأکید می‌کند که وی بیشترین تأثیرگذاری را در ذهن مخاطب دارد، چرا که اظهاراتش همراه با حرکات دست و نشانه‌های صورت، نشان‌دهنده اعتبار و راستگویی و جدیت و آگاهی بالای او است.

این پژوهش آکادمیک، بسیار طولانی و مملو از اطلاعات و شاخص‌های آماری و لیست‌های مختلفی است که شاخص‌های تأثیرگذاری سخنرانی‌های نصرالله در افکار عمومی رژیم صهیونیستی به‌ویژه در زمان جنگ دوم لبنان را بررسی کرده و آن را سلاحی تأثیرگذار کنار درگیری‌های نظامی معرفی می‌کند.

یکی از مسائل جالب که در این پژوهش به آن اشاره شده، این است که مؤلفان این گزارش حسن نصرالله را به‌خلاف سایر رهبران عربی، یک شخصیت مورد اعتماد و با اعتبار میان اسرائیلی‌ها می‌دانند و تأکید می‌کنند که اقدامات رسانه‌های عبری‌زبان برای تخریب وجهه نصرالله و از بین بردن اعتبار و جایگاه وی نزد افکار عمومی با شکست مواجه شده و تأثیر معکوس داشته است.

این گزارش تأکید می‌کند که سخنرانی‌های مکرر تلویزیونی سید حسن نصرالله همراه با تصاویر و صدای وی و حرکات دستش باعث تقویت ویژه موقعیت وی شد، علاوه بر اینکه این سخنرانی‌ها کاملاً منطبق بر حوادث و تحولات میدانی حال و آینده بود و همین موضوع اعتبار و راستگویی او را نیز میان مخاطبان افزایش داد. این روند طی سالهای قبل از جنگ یعنی از قبل از سال ۲۰۰۰ تاکنون آغاز شده و در طی جنگ ۳۳روزه و پس از آن نیز ادامه پیدا کرده است.

تصویر سید حسن نصرالله بعد از هجده سال از عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و ۱۲  سال پس از جنگ جولای ۲۰۰۶ همچنان در ذهن اسرائیلی‌ها و سرکردگان و مؤسسات امنیتی رژیم صهیونیستی باقی مانده است. این موضوع غیر قابل انکار است که همچنان تصمیم‌سازان تل‌آویو نسبت به این پدیده و خطرات ناشی از آن آگاهی دارند و تلاش دارند از تأثیرگذاری این پدیده بر افکار عمومی رژیم صهیونیستی بکاهند، اما به‌نظر می‌رسد که موفقیتی در این زمینه به دست نمی‌آورند.

بیشتر نویسندگان و استراتژیست‌های اسرائیلی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، از ضرورت جلوگیری از این روند سخن می‌گویند، اما همچنان نمی‌توانند استراتژی را برای رژیم صهیونیستی جهت مقابله با سید حسن نصرالله و کاستن از اعتبار و صداقت وی به دست‌ بیاورند.

در همین رابطه نشریه نیوزویک آمریکا حدود یک سال پیش مقاله‌ای را که نوشته سرتیپ ذخیره «گابی سیبونی» مدیر برنامه مسائل نظامی و استراتژیک در مرکز مطالعات امنیت داخلی تل‌آویو بود، منتشر کرد. در این مقاله به ضرورت مقابله با سخنرانی‌های سید حسن نصرالله و تأثیرات منفی آن بر افکار عمومی و ارتش اسرائیل در زمان جنگ و صلح اشاره شده بود.

سیبونی در این مقاله تأکید داشت که باید مؤسسات امنیتی رژیم صهیونیستی استراتژی ویژه‌ای برای تقویت افکار عمومی اسرائیل در برابر تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی حزب‌الله و دبیرکل آن اتخاذ کنند.

وی این بخش را جزء جدایی‌ناپذیر آماده‌سازی‌ها برای تقابل نظامی معرفی کرده و می‌گوید این موضوع نقش بسیار حساسی در درگیری‌های آینده داشته و نقش آن کمتر از تلاش‌های جنگی موجود در این زمینه نیست.

سیبونی به اصطلاح مبارزه ضد اسرائیل بدون سلاح در جنگ مغزها اشاره کرده ابراز داشت این جنگ، جنگ تأثیرگذاری و ادراک است و این همان ویژگی است که سخنرانی‌های سید حسن نصرالله از آن برخوردار است.

مقاله اخیر سیبونی و مطالبات و اصرارهای موجود در این مقاله با توجه به جایگاه و موقعیت وی و اطلاع از سیاست‌گذاری‌ها و استراتژی‌های ارتش رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که اسرائیل هنوز با گذشت ۱۲ سال از جنگ سال ۲۰۰۶ و با وجود درک خطرات وجهه نصرالله در افکار عمومی اسرائیل هیچ چاره‌ای برای تقابل با این پدیده و جلوگیری کردن از تأثیرگذاری منفی آن پیدا نکرده است.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=15807

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.