اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

۸ ویژگی بسته شگفت‌انگیز سپاه برای تحول در «سوخو ۲۲»/ از غلاف پهپادی و سیمرغ تا گلاید ۱۰۰ کیلومتری بمب جدید +عکس

  • کد خبر : 15832
  • 04 مرداد 1397 - 13:01
۸ ویژگی بسته شگفت‌انگیز سپاه برای تحول در «سوخو ۲۲»/ از غلاف پهپادی و سیمرغ تا گلاید ۱۰۰ کیلومتری بمب جدید +عکس

بمب خوشه ای سیمرغ، موشک بینا و بمب با قابلیت پرواز بدون موتور در کنار موشک های هوا به هوای حرارتی آر ۶۰ ، راکت های هوا به سطح اس ۸ و توپ ۳۰ میلی متری، از تسلیحات به نمایش درآمده برای سوخو ۲۲ بودند. به گزارش اخبار جهادی، در یکی از بزرگترین طرح های اورهال […]

بمب خوشه ای سیمرغ، موشک بینا و بمب با قابلیت پرواز بدون موتور در کنار موشک های هوا به هوای حرارتی آر ۶۰ ، راکت های هوا به سطح اس ۸ و توپ ۳۰ میلی متری، از تسلیحات به نمایش درآمده برای سوخو ۲۲ بودند.

به گزارش اخبار جهادی، در یکی از بزرگترین طرح های اورهال و ارتقاء جنگنده ها در نیروهای مسلح، روز ۴ شنبه ۱۰ فروند هواپیمای تهاجمی سوخو ۲۲ (فیتر) که با سامانه ها و مهمات جدید مجهز شده اند، در پایگاه سپاه پاسداران در شیراز، به نیروی هوافضا تحویل داده شدند. این هواپیماها با توجه به ارتقاء های صورت گرفته روی آنها می تواند تا سالها، به عنوان یک هواپیمای تهاجمی در خدمت کشور باشد و نیازهای نیروهای مسلح در حوزه ای خاص و مورد توجه، برطرف سازد. هواپیمای های سری سوخوی ۲۲ از جمله میهمان ناخوانده بودند که به ایران پناهنده شده و در کنار تعدادی از جنگنده های دیگر مثل سوخوی ۲۴، میگ ۲۹ و میراژ اف ۱ توسط متخصصان دفاعی کشورمان مورد به روزرسانی و اورهال قرار گرفتند.

البته برخی جنگنده هایی که اینگونه به کشورمان آمدند مثل سوخوی ۲۴ و میراژ اف ۱ در اویل دهه ۱۳۷۰ شمسی عملیاتی شده و به خدمت وارد شدند اما سوخوهای ۲۲ برای سالها، فرصتی جهت حضور در آسمان نیافتند.  در سالهای اخیر سوخو ۲۲ ها به نیروی هوایی سپاه منتقل شده و عملیات بازسازی و وارد خط کردن مجدد آنها صورت گرفت اما در تحویل دهی اخیر به نیروی هوایی سپاه نه فقط شاهد تحویل آمادگی پروازی بلکه شاهد نصب تجهیزات جدید بر روی این هواپیما بودیم.

در تصاویر منتشر شده از این مراسم، بمب خوشه ای سیمرغ مشخص است که از جمله محصولات قابل توجه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح محسوب می شود. با توجه به ساختار ظاهری و نوع طراحی این بمب، می توان اینگونه عنوان کرد که این بمب وزنی در حدود ۲۵۰ کیلوگرم داشته و جنس بدنه آن مانند مدل BL ۷۵۵ انگلیسی از آلومنیوم است.

در این بدنه آلومینیومی ۷ بخش و در هر کدام از آنها ۲۱ ریز بمب و در مجموع ۱۴۷بمب کوچک در هر یک بمب وجود دارد .به طور استاندارد، هر کدام از ریز بمب ها معمولا تا ۱۸ متر از بمب فاصله گرفته و سپس چتر آنها باز می شود و برای اصابت، به سمت زمین حرکت می کنند.

 اهدافی مثل زره پوش ها و نیروهای پیاده نظام دشمن، باندهای فرود و محل های تجمع و استقرار نیروهای متخاصم از جمله اهدافی است که می توان با این بمب آنها را به راحتی از بین برد. کافی است بدانید که مجموعا ۱۴۷ ریز بمب نصب شده در سیمرغ، توان تبدیل شدن به ۲۰۰ تا ۲۹۴ هزار عدد ترکش را دارند.

سلاح دیگر موشک هدایت لیزری بینا است که چندین سال پیش بر روی هواپیماهای سوخو ۲۵ سپاه با موفقیت آزمایش شد. از موشک بینا در این سالها خبری نبود تا این که در جریان این مراسم در کنار هواپیمای سوخو ۲۲ دیده شد. پیکربندی این موشک شامل بدنه استوانه‌ای، بالک‌های کنترلی ذوزنقه‌ای در دماغه و بال‌های اصلی مثلثی امتداد یافته تا نزدیک دماغه با زائده‌های ذوزنقه‌ای در نوک بال است. پیشران سوخت جامد این موشک مانند سایر موشک‌های همرده در انتهای بدنه قرار گرفته و بخش جست‌وجوگر لیزری و دماغه آن مشابه بمب هدایت لیزری ستار-۴ و در واقع به فرم بمب‌های هدایت لیزری پیووِی-۲ است.

 تسلیحات جدید برای سوخو ۲۲
مجموعه تسلیحات جدید برای سوخو ۲۲ از جمله بمب خوشه ای (شماره ۱)، موشک بینا (شماره ۲) و بمب های بالدار (شماره ۳)

با توجه به برد و میزان محموله جنگی موشک‌های ستار، می‌توان میزان محموله جنگی بینا را در دست‌کم ۷۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم تخمین زد. با بهره‌گیری از سامانه هدایت لیزری در فاز نهایی پرواز، این موشک با خطایی اندک به هدف خود اصابت می کند. با توجه به شکل مقطع بال‌ها و بالک‌های این موشک می‌توان گفت بینا با “سرعت مافوق صوت” به سمت هدف خود سرازیر می‌شود.

در تصاویر پخش شده از این مراسم در زیر بال یکی از سوخوها یک غلاف هدف گیری دیده می شود که البته اطلاعاتی درباره آن ارائه نشده است. بخش جلویی این غلاف هدف گیری تا حدودی به سیستم هدف گیری نصب شده روی پهپاد شاهد ۱۲۹ شبیه است و می توان این گمانه زنی را مطرح کرد که این پاد شناسایی، به نوعی حاصل توسعه سیستم های هدف گیری پهپادی باشد. این غلاف برای اولین بار در جنگنده های ایران دیده شده است و به نظر می توان از آن برای هدف گیری و تصویر برداری از اهداف مختلف استفاده کرد.

غلاف شناسایی نصب شده بر روی جنگنده سپاه با رنگ فلش قرمز مشخص شده است

همچنین یکی از مهمات ناشناخته در کنار این هواپیما دو مدل بمب مجهز به بالچه بودند که درباره این سلاح ها نیز توضیحی داده نشده است. بمب های مجهز به بالک این روزها در جهان در حال ازدیاد و مصرف بالا هستند و معمولا در صورت رها شدن از ارتفاع بالا می توانند تا فاصله ۱۰۰ کیلومتر یا بیشتر از آن را نیز در حالت گلاید پرواز بدون نیاز به موتور ) پوشش بدهند. معمولا این گونه بمب ها در دنیا از هدایت ترکیبی اینرسیایی و ماهواره ای بهره می برند. در کشور ما سامانه های هدایت اینرسیایی پیشرفته ای در این سالها توسعه پیدا کرده ولی در زمینه بحث هدایت ماهواره ای اطلاعات خاصی در دسترس نیست.

یکی دیگر از قابلیت های جالبی که در سوخو ۲۲ های سپاه اضافه شده است بحث توان دریافت اطلاعات از پهپادها است که می تواند در جریان عملیات های ضربتی و حمله به اهدافی با اولویت های بالا بسیار موثر باشد. این تبادل اطلاعات می تواند از غافلگیر شدن هواپیمای سوخو در بسیاری از سناریوها جلوگیری کند و پهپادها با توجه به سطح مقطع راداری کمتر اطلاعات حساس را به سوخوها منتقل کرده و آنها را از تهدیدات موجود آگاه کنند. موشک های هوا به هوای حرارتی آر ۶۰، راکت های هوا به سطح اس ۸ و توپ ۳۰ میلی متری از دیگر تسلیحات به نمایش درآمده برای سوخو ۲۲ بودند.

موشک کروز ۱۵۰۰ کیلومتری؛ تبدیل سوخو ۲۲ به یک سلاح استراتژیک

البته در کنار رونمایی امروز خبری مبنی بر نصب موشک کروز با برد ۱۵۰۰ کیلومتر در آینده نزدیک توسط سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه اعلام شد که بحثی بسیار مهم است. در کنار بحث ها و چالش های فنی این مسئله، در صورتی که سپاه موفق به انجام این حرکت شود باید گفت که سوخو ۲۲ در ایران از یک هواپیمای تهاجمی تاکتیکی به یک حامل موشک استراتژیک بدل شده و نقشی را بر عهده خواهد گرفت که تقریبا تا به امروز در هیچ جای دنیا بر عهده هواپیمایی مثل سوخو ۲۲ نبوده است. زمان مشخص خواهد کرد که چه وقتی این برگ برنده سپاه رو خواهد شد.

خانواده هواپیماهای سوخو با بهسازی ‌های مختلف از جمله هماهنگی با پهپادها برای نشانه‌گیری هدف و انتقال اطلاعات به آن (که در رزمایش پیامبر اعظم(ص) اعلام شد) و نیز تجهیز به تسلیحات جدید مانند موشک های متنوع، اکنون به قابلیت‌های عملیاتی خاصی دست یافته و می توانند ماموریت‌ های مهم و سرنوشت سازی را بر عهده بگیرند. روند ارتقاء و بهینه سازی سلاح ‌های هواپایه در کشور نیز با درک صحیح نیاز به توسعه بیشتر چنین سامانه‌ هایی در چند سال اخیر، سرعت بیشتری گرفته و با مشارکت بخش‌های خودکفایی وزارت دفاع، نهاجا و نیروی هوافضای سپاه از کیفیت بالاتری هم برخوردار شده است.

انتهای پیام/

منبع:مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=15832

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.