اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش | پشت پرده حمله به کنسولگری ایران در بصره؛ چه کسانی از آشوب‌های اخیر سود می‌برند؟

  • کد خبر : 16595
  • 18 شهریور 1397 - 11:58
گزارش | پشت پرده حمله به کنسولگری ایران در بصره؛ چه کسانی از آشوب‌های اخیر سود می‌برند؟

روز جمعه دو حادثه تاسف‌بار در جریان حوادث استان بصره در جنوب عراق رخ داد که نمی‌توان آن را عادی و تصادفی قلمداد کرد، حمله عناصر مشکوک به کنسولگری ایران و مقرهای حشد شعبی به عنوان دو عاملی که طومار تروریسم تکفیری داعشی را در عراق درهم پیچید. به گزارش اخبار جهادی، رسانه‌های عراقی روز […]

روز جمعه دو حادثه تاسف‌بار در جریان حوادث استان بصره در جنوب عراق رخ داد که نمی‌توان آن را عادی و تصادفی قلمداد کرد، حمله عناصر مشکوک به کنسولگری ایران و مقرهای حشد شعبی به عنوان دو عاملی که طومار تروریسم تکفیری داعشی را در عراق درهم پیچید.

به گزارش اخبار جهادی، رسانه‌های عراقی روز جمعه از حمله به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بصره واقع در جنوب عراق خبر دادند. فیلم‌ها و تصاویری که در این رسانه‌ها منتشر شد، نشان داد که عده‌ای که غالبا نقاب به صورت داشتند، بدون هرگونه مانعی و بدون اینکه نیروی امنیتی مانع نزدیک شدن آنها به کنسولگری ایران شود، به آن حمله‌ور شده و آن را به آتش کشیدند.

شبکه الفرات وابسته به جریان حکمت به رهبری عمار حکیم از جمله رسانه‌هایی بود که خبر حمله به کنسولگری ایران در بصره را اعلام کرد، این شبکه به ماهیت مهاجمان مشکوک اشاره‌ای نکرد.این شبکه به نقل از مسئولان کنسولگری ایران در بصره اعلام کرد آنچه درباره کنسولگری رخ داد، یک اقدام وحشیانه و بربری بوده است.

الفرات افزود مسئولان کنسولگری ایران هیچ طرف خاصی را به آتش‌زدن ساختمان خود متهم نکرده‌اند.السومریه هم گزارش داده بود که کنسولگری ایران در بصره در آتش سوخته است.

واکنش وزارت خارجه عراق

وزارت خارجه عراق در پی حمله عناصر نفوذی و مشکوک به ساختمان کنسولگری ایران خواستار حمایت از نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی در عراق شد.

شبکه السومریه نیوز گزارش داد وزارت خارجه عراق از حمله به کنسولگری ایران در بصره و آتش زدن آن ابراز تاسف کرده است.

وزارت خارجه عراق در بیانیه تاکید کرده است این حمله به منافع عراق و روابط آن با کشورهای جهان آسیب می‌رساند.

احمد محجوب سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق تاکید کرده است در حالی که مطالبات تظاهرات کنندگان در استان بصره را درک می‌کنیم، در عین حال از حمله برخی معترضان به ساختمان کنسولگری ایران در بصره به شدت ابراز تاسف می‌کنیم، این اقدام رضایت بخش نیست و با وظیفه میزبانی ملی از نمایندگی‌های دیپلماتیک همخوانی ندارد.

واکنش رسمی جمهوری اسلامی ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم‌کردن حمله وحشیانه به سرکنسولگری ایران در بصره، مسئولیت خطیر دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک را یادآور و خواستار اشد مجازات برای عاملان این تهاجم شد.

بهرام قاسمی روز جمعه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص تعرض مهاجمان ناشناس و تحریک‌شده به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در بصره عراق اظهار داشت: «متأسفانه این خبر صحت دارد و حمله و تهاجم وحشیانه و به‌آتش کشیدن ساختمان سرکنسولگری ایران خسارات مالی زیادی به‌بار آورد و البته بر اساس تمهیدات اندیشیده‌شده قبلی و تهدیدات انجام‌شده از روز قبل، خوشبختانه تاکنون خبری از آسیب دیدن کارکنان این مکان دیپلماتیک دریافت نکردیم».

قاسمی ضمن محکوم کردن این اقدام خلاف موازین و با یادآوری مسئولیت خطیر دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک، در عین حال درباره دست‌های آشکار و پنهانی که در صدد تخریب روابط دوستانه دولت و ملت ایران و عراق هستند هشدار داد و از دولت عراق مصراً خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به شناسایی، دستگیری و مجازات آمران و عاملان این جرم سنگین اقدام نمایند.‌

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: «با توجه به اطلاع و هشدار قبلی به مقامات دولت عراق، بدیهی است مسئولیت هرگونه اهمال و تعلل امنیتی برعهده دولت عراق بوده و انتظار داریم در شناسایی و اشد مجازات مهاجمین تعجیل کنند»‌.

قاسمی همچنین از احضار سفیر عراق پس از ماجرای حمله به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر بصره خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود: «در پی آتش زدن ساختمان سرکنسولگری کشورمان در بصره توسط عده ای افراد تحریک شده، سفیر عراق در تهران امشب(شامگاه جمعه) به وزارت امور‌ خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان به دولت عراق به خاطر اهمال نیروهای امنیتی در حفاظت از ساختمان سر کنسولگری کشورمان به وی ابلاغ شد.»

قاسمی افزود: «در این ملاقات مدیر کل خلیج فارس وزرات امور خارجه ضمن ابراز تعجب از بی تحرکی پلیس بصره گفت با وجود تحریکات روزهای گذشته توسط عوامل مشکوک علیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق به وعده ها و اطمینان های داده شده از کانال های دیپلماتیک برای انجام وظیفه خود عمل نکردند.»

در این جلسه همچنین از سفیر عراق خواسته شد تا سریعا اعتراض شدید کشورمان را به دولت متبوع خود منتقل کرده و سریعا درباره شناسایی، دستگیری و محاکمه مسببین اقدام کنند.

خبرسازی برای تخریب روابط؛ تکذیب دو ادعا در ارتباط با حادثه کنسولگری ایران

برخی رسانه‌های عربی از جمله عراقی مدعی شده بودند که  ایران در پی حمله به کنسولگری‌اش در بصره، گذرگاه مرزی شلمچه را بسته است، این رسانه‌ها همچنین ادعاکرده بودند که ایران از اتباع خود در  استان بصره خواسته است فورا این استان را ترک کنند.

اما شبکه السومریه به نقل از یک منبع در سفارت ایران گزارش داد خبر درخواست سفارت ایران از اتباع خود در بصره برای ترک فوری این  استان نادرست است. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده بود سفارت ایران در بغداد بیانیه‌ای برای خروج اتباع ایرانی از بصره صادر نکرده است.

شبکه الفرات هم گزارش داد مدیر گذرگاه مرزی شلمچه بسته شدن این گذرگاه با ایران را تکذیب کرد.

وی ، انتشار اینگونه اخبار را در پی حمله وحشیانه طراحی شده برخی کانونهای معاند که درصدد تخریب روابط دوستانه ایران و عراق هستند و در فضای مجازی و به اشکال مختلف درصدد ایجاد یک فضای مسموم می باشند، برشمرد.

اعلام برائت سازمان‌دهندگان تظاهرات بصره از عناصر آشوبگر و نفوذی

کمیته هماهنگ‌کننده تظاهرات در بصره تاکید کرد هسته‌های بعثی و داعشی با سوار شدن بر موج تظاهرات در بصره، اقدامات خرابکارانه را مرتکب شدند.

این کمیته تصریح کرده بود که امروز شنبه هیچ گونه تظاهراتی در بصره برگزار نخواهد شد و در صورتی که هر فردی به خیابان بریزد، در معرض بازداشت قرار خواهد گرفت، چرا که بیانیه کمیته هماهنگ‌کننده در اختیار فرماندهی عملیات بصره قرار گرفته است که با متخلفان برخورد کند.

این کمیته، اقدامات آشوبگرانه و خرابکاری در روز جمعه را هدفمند توصیف کرده که عناصر نفوذی از آن برای تحقق  اهدافشان استفاده کردند،‌این کمیته خواستار حمایت نیروهای امنیتی از نهادهای دولتی شده بود.

تظاهرات کنندگان در بصره هم در پی منحرف شدن مسیر اعتراضات به سمت خرابکاری اعلام کردند شرکت در تظاهرات را تعلیق خواهند کرد.

نگاه رسانه‌های سعودی به حادثه حمله به کنسولگری ایران و مقرهای حشد شعبی

رسانه‌های سعودی با پوشش خبر حمله عناصر آشوب‌طلب و نفوذی به ساختمان کنسولگری ایران در بصره تلاش کردند مهاجمان را معترضان عادی معرفی کنند، معترضانی که از چندین هفته پیش در اعتراض به سوء خدمات و بیکاری تظاهرات می‌کنند.

الوطن با تیتر جهت‌دار «شراره‌های خشم کنسولگری ایران و مقرهای مزدورانش در بصره را آتش زد» نشان داد که از حمله وحشیانه عناصر نفوذی به ساختمان کنسولگری ایران خرسند است.

این رسانه با استفاده از لفظ معترض برای عناصر نفوذی آشوبگری که به کنسولگری ایران و مقرهای نیروهای حشد شعبی حمله کرده بودند، همسویی و همراهی خود با این اقدامات خرابکارانه را نشان داد.

الوطن با تکرار خبر نادرست درخواست از اتباع ایرانی برای ترک فوری بصره و دروغ حمله حشد شعبی به معترضان در یک جهت‌گیری آشکار به نفع آشوبگران و در راستای برهم زدن روابط دوستانه و مستحکم ملت‌ها و دولت‌های ایران و عراق نوشت : «استان بصره در جنوب عراق شاهد تحول بی‌سابقه‌ای در اعتراضات مردمی بود به طوری که تظاهرات‌کنندگان، کنسولگری ایران را به آتش کشیدند تا جایی که  تهران از اتباع خود خواست فورا استان بصره را ترک کنند، در حالی که شبه نظامیان طرفدارش به خیابان‌ها آمدند و به سمت معترضانی که به صورت مسالمت آمیز تظاهرات می‌کردند، آتش گشودند، هزاران نفر از تظاهرات کنندگان خشمگین با محاصره کردن کنسولگری به آن حمله کرده و به طور کامل به آتش کشیدند، معترضان شعارهایی بر ضد نظام ایران سردادند و پرچم ایران را به آتش کشیدند، به آتش کشیده شدن کنسولگری، حجم خشم مردمی از ایران را در عراق نشان می‌دهد که به صورت آشکار در امور داخلی کشورشان دخالت می‌کند و به ویژه سبب فروپاشی خدمات رسانی عمومی در بصره شده است..»

این رسانه سعودی در یک دروغ آشکار برای خدشه وارد کردن به نیروهای مردمی و بدبین کردن افکارعمومی به این نیروها و جمهوری اسلامی ایران که بیشترین حمایت‌ها را از مردم عراق به ویژه در جریان نبرد تمام  عیار با تروریسم تکفیری مورد حمایت آل سعود به عمل آورده بود، همچنین مدعی شد ایران بلافاصله از طریق شبه‌نظامیان اهل الحق به سمت تظاهرات‌کنندگان آتش گشود مسئله‌ای که منجر به کشته شدن یکی از آنها شد.

دیگر رسانه‌های سعودی از جمله روزنامه عکاظ هم دقیقا همین خط خبری الوطن را در پوشش خبر حمله به کنسولگری ایران در پیش گرفتند.

عکاظ بدون تفکیک کردن عناصر نفوذی و آشوبگر از معترضانی که خواسته‌های مشروع دارند، حمله‌کنندگان به کنسولگری ایران را معترضان عادی خواند. این روزنامه سعودی همچنین به حمله به تاسیسات نفتی در غرب القرنه که روس‌ها در این مکان فعالیت می‌کنند، اشاره کرده است و باز هم از لفظ معترضان برای مهاجمان استفاده کرد.

حمله به مقرهای حشد شعبی؛ حتی به مجروحان مردمی هم رحم نکردند

خبر  دیگری که جامعه عراق را تکان داد، حمله همین عناصر مشکوک به مقرهای حشدشعبی بود، این عناصر در اوج بی‌رحمی به مرکز درمان مجروحان حشد شعبی در بصره حمله‌ور شدند.

حشد شعبی در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد افراد ناشناس که نقاب به صورت خود زده بودند، به این مرکز حمله‌ور شدند و شماری از مجروحان حشد شعبی و پزشکان را به گروگان گرفتند و به سرقت تجهیزات این مرکز درمانی حشد شعبی دست زدند.

جنبش النجباء در عراق در پی حمله عناصر نفوذی خرابکار به مقر این جنبش مقاومت در بصره، هدف از این اقدام پلید را فتنه انگیزی در بین عراقی‌ها دانسته بود.

اما چه کسانی در پس این حمله قرار دارند و از آن سود می‌برند؟

شیخ قیس الخزعلی دبیرکل «عصائب اهل‌الحق» عراق، حوادث اخیر بصره را در چارچوب سناریوی آمریکا در عراق دانسته و تاکید کرده است اگر امور به نقطه بحرانی برسد الحشد الشعبی وارد عمل خواهد شد.

به گفته وی، حوادث بصره از توطئه و پروژه ‌آمریکایی علیه عراق پرده برمی‌دارد، این کشور به دنبال اجرای  توطئه‌ها و برنامه‌های خود و روی کار آمدن نخست‌وزیری است که در راستای خواسته‌های کاخ سفید عمل کند. الخزعلی حمله به مقرهای احزاب و گروه‌های حشد شعبی را کار افرادی دانست که طرح‌های خارجی و مشکوک را دنبال می‌کنند.

بوی توطئه آمریکایی سعودی به مشام می‌رسد

ائتلاف الفتح هم تاکید کرده است کسانی که به مقرهای احزاب در استان بصره حمله‌ور شدند،‌گروه‌های نفوذی بودند که توطئه آمریکایی سعودی را پیاده می‌‌کنند. ائتلاف الفتح هشدار داده است که همانطور که با توطئه داعشی‌ها مقابله کردیم با این توطئه هم مقابله خواهیم  کرد.

ائتلاف الفتح که در انتخابات پارلمانی اخیر پس از سائرون بیشترین کرسی را کسب کرده است، با محکوم کردن عملکرد بد مسئولان ذیربط در مدیریت پرونده خدمات‌رسانی و با حمایت از مطالبات مشروع مردم بصره، هدف از حملات اخیر به مقرهای حشد شعبی را سوق دادن مردم به سمت درگیری با نیروهای حشد شعبی در راستای توطئه آمریکایی سعودی دانست.

غانم حمید معاون رئیس کمیته امنیتی شورای استان بصره در گفت‌وگو با رادیو الاتجاده اظهار داشت برخی طرف‌های مشخص برای وادار کردن تظاهرات کنندگان به ارتکاب اقدامات خرابکارانه و منحرف کردن تظاهرات آنها از مسیر صلح آمیز برای تحقق  اهداف مشکوک خود فعالیت کردند.

گروه‌های مقاومت عراق هم درباره طرح آمریکایی سعودی برای ایجاد هرج و مرج و ضربه زدن به دولت و ملت عراق هشدار داده بودند. این گروه‌ها به برخی طرف‌ها هشدار دادند که ابزاری برای اجرای طرح آمریکایی سعودی نشوند.

چه کسانی از حمله به کنسولگری ایران سود می‌برند؟

روزنامه الاخبار امروز در گزارشی نوشته بود طی ماه‌های گذشته، عربستان سعودی نگاه و توجه خود را بر بصره متمرکز کرده و تمام توان و امکانات خود را برای رخنه به استان جنوبی بصره به ویژه مرکز آن به کار گرفته است چه از طریق طرح‌های نرم همچون سرمایه‌گذاری‌ها، طرح‌ها و کمک‌های مالی و تبلیغاتی یا از طریق خرید افراد و اراضی با دلالان محلی،

حکومت سعودی طوری خود را نشان داده است که گویی برای چیدن ثمره این تحرکات خود تلاش می‌کند با القای این ادعا که با مطالبات مردمی ابراز همبستگی می‌کند، اما در عین حال ماموریت تحریک علیه گروه‌های مقاومت و حشد شعبی و حامیان منطقه‌ای‌اش(ایران) را که ماموریت آسانی نیست به این افراد واگذار کرده که بخشی از طرح آمریکایی است، آمریکا خشم مردمی در بصره را بهترین فرصت برای تشدید اقدامات خود می‌بیند به ویژه پس از آنکه واشنگتن این حقیقت را درک کرد که تصمیمش برای تشکیل دولتی بر اساس خواسته خود با مقاومت عراقی‌ها روبرو خواهد شد و طرف دیگر همچنان به مقابله با طرح آمریکایی تا آخر ادامه خواهد داد.

فالح الخزعلی نماینده استان بصره در پارلمان  عراق که دفتر کارش در این استان هدف حمله قرار گرفته بود، به دست داشتن کنسول آمریکا در حوادث اخیر اشاره کرده است.

وی با بیان اینکه کنسول آمریکا در این زمینه مسئول است،‌خواستار اخراج فوری وی شده است،‌چرا که به تحریک افراد برای ویران کردن بصره دست می‌زند.

این در حالی است که عناصر نفوذی تنها به کنسولگری ایران و مقرهای حشد شعبی حمله کردند و کنسولگری آمریکا در استان بصره نه تنها مورد حمله قرار نگرفت بلکه تدابیر امنیتی برای حمایت از آن هم تشدید شد.

ائتلاف الفتح نیز درباره توطئه آمریکایی سعودی برای برهم زدن امنیت و ثبات عراق به ویژه استان بصره هشدار داده بود.

کمیته هماهنگ‌کننده تظاهرات در بصره تاکید کرده است هسته‌های بعثی و داعشی با سوار شدن بر موج تظاهرات در بصره، اقدامات خرابکارانه را مرتکب شدند. هیچ کس نمی‌تواند منکر حمایت‌های گسترده رژیم سعودی از بعثی‌های صدامی و تروریست‌های داعشی شود، هر چند آنها در ظاهر اینگونه القا می‌کنند که با تروریسم در حال جنگ هستند.

با توجه به روابط حسنه و رو به گسترش ایران و  عراق به نظر می‌رسد یک گروه و جریان خاص و فرصت‌طلب در راستای طرح‌های دشمنان ملت‌ ایران و ملت عراق برای برهم زدن این روابط به ویژه ضربه زدن به پیوندهای مستحکم مذهبی میان دو کشور توطئه می‌کنند، و حمله به کنسولگری ایران هم در راستا صورت گرفته است. از سوی دیگر حمله به دفاتر و مقرهای حشد شعبی هم را نمی‌توان از حمله وحشیانه به ساختمان کنسولگری جدا دانست، چرا که جمهوری اسلامی ایران و حشد شعبی در کنار یکدیگر توانستند بزرگترین توطئه  تاریخ عراق یعنی تروریسم تکفیری داعشی وهابی را ناکام گذاشته و با پاکسازی مناطق تحت اشغال تروریست‌های مورد حمایت محور آمریکایی سعودی صهیونیستی، بغداد و دیگر مناطق عراق را از این خطر بسیار بزرگ نجات دهند.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16595

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.