اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گردان‌های «القسام» جنگ ۵۱ روزه را چگونه مدیریت کردند

  • کد خبر : 15429
  • 17 تیر 1397 - 14:32
گردان‌های «القسام» جنگ ۵۱ روزه را چگونه مدیریت کردند

شاخه نظامی حماس در سالروز جنگ ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، به تشریح مدیریت موفق این جنگ پرداخت. به گزارش اخبار جهادی،گردان‌های «القسام‌» شاخه نظامی حماس با انتشار گزارشی، نحوه مدیریت نبرد «العصف المأکول» (نام عملیات القسام) در جنگ سال ۲۰۱۴ را منتشر کردند، جنگی که ۵۱ روز طول کشید. بر اساس ین […]

شاخه نظامی حماس در سالروز جنگ ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، به تشریح مدیریت موفق این جنگ پرداخت.

به گزارش اخبار جهادی،گردان‌های «القسام‌» شاخه نظامی حماس با انتشار گزارشی، نحوه مدیریت نبرد «العصف المأکول» (نام عملیات القسام) در جنگ سال ۲۰۱۴ را منتشر کردند، جنگی که ۵۱ روز طول کشید.

بر اساس ین گزارش که وب‌سایت رسمی القسام آن را منتشر کرده، جنگ اخیر بر چند اصل اولیه بوده که مهم‌ترین‌آنها به شرح زیر است:

فرماندهی

واحد ارتباطات گردان‌های القسام که شهید «رائد العطار» آن را فرماندهی می‌کرد، زیرساخت‌های لازم برای این موضوع را فراهم کرد. شورای نظامی القسام که مانند ستاد مشترک جنگ بود تمامی امور مربوط به جنگ را اداره می‌کرد؛ فرمانده کل از روز اول تا آتش‌بس، تمامی دستورات را به نیروها ارائه می‌داد.

برنامه‌ریزی

 برنامه مقابله و عملیات با درک و شناخت عمیق از توانایی‌ها، تاکتیک‌ها، تجهیزات و تسلیحات دشمن آماده شد و از سوی دیگر تمامی سناریوهای احتمالی برای مقابله در نظر گرفته شده بود.

آموزش عالی نیروها

آموزش نیروهای القسام برای نبرد العصف المأکول پس از پایان جنگ ۲۰۰۹ آغاز شد و نتیجه این آموزش‌های خوب در طول جنگ کاملا مشخص بود.

 کمک اطلاعاتی

مقاومت فلسطین از سامانه اطلاعاتی تکنیکی و استراتژی خوبی برخوردار است، بانک اهداف دشمن مشخص شده بود و واحد توپخانه، نیروهای ویژه و غیره از این بانک اهداف برای عملیات‌های خود استفاده می‌کردند.

در دست داشتن افسار امور

گردان‌های القسام توانست طی این نبرد، زمام امور را در دست بگیرد و دشمن را غافلگیر کند. این غافلگیری‌ها در زمینه‌های فوق بود؛ «دریایی»: مانند عملیات در پایگاه دریایی «زیکیم»، «خشکی»: پاتک از جبهه پشت دشمن، «توپخانه‌ای»: رسیدن موشک‌ها به حیفا، «هوا»: پرواز پهپادهای اطلاعاتی و هجومی به سمت عمق دشمن، «تولیدات نظامی»: استفاده از موشک‌های و سلاح‌های پیشرفته و جدید و در نهایت، جنگ رسانه‌های و روانی.

بر اساس این گزارش، از دیگر نکات قابل توجه در این جنگ، محدود کردن توانایی‌های دشمن، هدف قرار دادن دشمن در نقاط ضعفش، حفظ پایگاه و محبوبیت مردمی مقاومت بود.

پس از چندین درگیری اولیه میان رژیم صهیونیستی و مقاومت، کابینه امنیتی این رژیم پس از جلسه‌ای سه ساعته تصمیم گرفت تجاوز به نوار غزه را از سه‌شنبه ۱۷ تیرماه (۱۳۹۳) آغاز کند و جنگ سوم علیه غزه آغاز شد (دو جنگ قبلی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ انجام شد). رژیم صهیونیستی حمله خود را تحت عنوان «صخره سخت» علیه نوار غزه آغاز کرد و گروه‌های فلسطینی در قالب عملیات «بنیان مرصوص» و «العصف المأکول» پاسخ دادند.

این تجاوز ۵۱روزه  نزدیک به ۲۲۶۰ شهید و نزدیک به ۱۱ هزار مجروح بر جای گذاشت. کودکان و زنان بخش زیادی از کشته شدگان را تشکیل دادند به نحوی که خبرها از شهادت ۵۰۰ کودک و بیش از ۲۵۰ زن حکایت داشت. رژیم صهیونیستی تعداد نظامیان کشته شده در جنگ غزه را ۶۴ نفر اعلام کرده و حماس این تعداد را ۱۶۱ نفر می‌داند این درحالی است که پایگاه خبری «پانوراما» تعداد این افراد را بیش از ۶۰۰ نفر اعلام کرد.

انتهای پیام/

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=15429

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.