اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

کابوس «کامیکازه‌» یمنی به سراغ متجاوزان سعودی آمد/ راکت‌اندازهای زیرزمینی؛ امروز بدر، فردا «برکان» +عکس

  • کد خبر : 15418
  • 16 تیر 1397 - 11:33
کابوس «کامیکازه‌» یمنی به سراغ متجاوزان سعودی آمد/ راکت‌اندازهای زیرزمینی؛ امروز بدر، فردا «برکان» +عکس

تاکتیک جدید نیروهای موشکی یمن باعث شده تا علاوه بر اینکه نیازی به نزدیک شدن خدمه به محل لانچر نباشد و روند رو به جلویی در حفظ جان آنها برداشته شده، امکان حفظ پرتابگرهای ذی قیمت نیز فراهم باشد. به گزارش اخبار جهادی،جنگ یمن در آغاز برای بسیاری از کارشناسان غربی و عربی، یک تجربه […]

تاکتیک جدید نیروهای موشکی یمن باعث شده تا علاوه بر اینکه نیازی به نزدیک شدن خدمه به محل لانچر نباشد و روند رو به جلویی در حفظ جان آنها برداشته شده، امکان حفظ پرتابگرهای ذی قیمت نیز فراهم باشد.

به گزارش اخبار جهادی،جنگ یمن در آغاز برای بسیاری از کارشناسان غربی و عربی، یک تجربه کوتاه مدت از غلبه ارتش تا دندان مسلح سعودی به خاطر داشتن مولفه هایی چون برتری هوایی بر یک گروه چریکی و فاقد تجهیزات آفندی و پدافندی به حساب می آمد اما با گذشت بیش از هزار روز از آغاز این تجاوز،  مبارزان یمنی هر روز ابداع جدیدی را برای دفاع از این کشور به رخ متجاوزان می کشند.

اما این هفته به طور خاص ایامی متفاوت و خاص در تحولات دفاعی یمن به حساب می آمد چراکه حداقل با ۳ حرکت و ابتکار جدید از طرف یمنی ها رو به رو هستیم که یکی، برنامه جدید در حوزه موشکی و دو اقدام جدید در بخش پهپادی است که بایستی با دقت به آنها پرداخته شود.

بدر ۱ به زیر زمین رفت

راکت بدر ۱ با سوخت جامد را می توان جدید ترین سلاح اضافه شده به برنامه موشک و راکتی نیروهای مدافع یمنی به حساب آورد که البته اطلاعات خاصی از آن در دسترس نیست. یمنی ها بیشتر، از این راکت برای درگیری در فاصله های نزدیک با مرز عربستان و از هدف قراردادن تاسیسات نقتی و اقتصادی سعودی ها در نزدیکی مرز دو کشور استفاده می کنند. “بدر یک” به صورت معمول روی کامیون نصب شده و از تحرک بالایی برخوردار است که این مسئله یکی از لازمه های بقاء پذیری در برابر قدرت هوایی طرف مقابل و ایجاد شوک به آنهاست.

اما یمنی ها در هفته اخیر از یک ابتکار دفاعی جدید رونمایی کرده و آن هم منتقل کردن راکت انداز بدر به زیر زمین است. ظاهرا این راکت انداز به صورت کنترل از راه دور فعال شده و به سرعت از زیر زمین خارج شده و پس از شلیک راکت های خود به سرعت به زیر زمین بازگشته و پوششی روی آن قرار می گیرد.

این نوع حرکت خصوصا برای فضاهای باز که مکانی مثل موقعیت های کوهستانی یا جنگلی برای پنهان کردن خودروی پرتابگر وجود ندارد بسیار مناسب است و سطح بقاء پذیری راکت اندازها را افزایش می دهد. در عین حال نیازی به نزدیک شدن خدمه به محل لانچر نیست و در نتیجه گام مثبت و رو به جلویی در حفظ جان خدمه در کنار افزایش توان موشکی یمنی ها برداشته شده است.

با توجه به این تجربه موفق، قطعا یمنی ها در ادامه توسعه این استراتژی خود سراغ موشک ها و لانچرهای قوی تر خواهند رفت که کمک می کند موشک های بالستیک نیز از دل زمین به سمت دشمنان شلیک شود.

تیم شناسایی – تهاجمی یمنی ها به آسمان رفت

اما دو اتفاق جالب دیگر نیز در هفته گذشته رخ داده است. کارشناسان و تعقیب کنندگان تحولات یمن در جریان نبردهای ساحل غربی این کشور که با هجمه گسترده و همه جانیه ارتش سعودی و امارات با کمک مزدوران آفریقایی همراه بود، با نسل جدید پهپادهای شناسایی و البته بمب افکن یمنی ها آشنا شدند.

به طور سنتی تنها تهدیدی که متجاوزان به یمن را از آسمان تهدید می کرد موشک بالستیک یمنی ها بود اما به نظر می رسد استفاده از پهپادها توسط یمنی ها وارد مرحله جدیدی شده است. فیلم های منتشر شده از سواحل غربی یمن نشان دهنده وارد شدن پهپادهای شناسایی به میدان است که با کیفیت بسیار بالایی از موقعیت نیروهای دشمن تصویر برداری کرده و در اختیار نیروهای خودی قرار می دهند.

پهپادهای شناسایی یمنی در حال تصویر برداری از مواضع نیروهای متجاوز در ساحل غربی

از طرف دیگر، در یک برنامه ریزی تکمیلی و قابل توجه، پهپاد مسلح یمنی ها نیز وارد میدان شده و به متجاوزان در ساحل غربی حمله کرده است. نکته مهم اینجاست که مقاومت بسیار سنگین نیروهای حوثی در اطراف بندر حدیده باعث شد تا حمله برای تصرف این نقطه استراتژیک ناکام بماند و متجاوزان خصوصا از تیم های ضد زره و تک تیرانداز یمنی ها ضربات مهلکی را دریافت کنند.

حالا دردسر جدیدی برای مهاجمان ایجاد شده و با کمک پرنده های جدیدالورود، از آسمان هم موقعیت آنها شناسایی می شود و اطلاعات لازم برای حملات راکتی و موشکی را به مدافعان یمنی منتقل می کند و هم پهپاد های مسلح یمنی ممکن است هر لحظه چون بلای آسمانی بر سر آنان نازل شده و آنها را مورد اصابت قرار دهند.

بمباران مواضع دشمن توسط پهپاد یمنی

آیا کامیکازه های یمنی نیز به میدان می آیند؟

از حدودا یک سال پیش، نیروهای متجاوز به یمن موسوم به ائتلاف عربی (که اکنون فقط دو کشور عربستان و امارات عملا جزء آن هستند)  از حملات انتحاری توسط پهپادهای انصارالله به برخی از نقاط تجمع و حتی سایت‌های موشک های پاتریوت خود خبر می دادند که اخبار درباره این حملات تا به امروز جسته و گریخته بوده و مدارک تصویری نیز تا به امروز از این حملات منتشر نشده است.

اما با توجه به حضور مستند و موثر پرنده های بدون سرنشین شناسایی و رزمی یمنی در صحنه رزم، هیچ بعید نیست به زودی و در مناطقی چون نبردهای ساحل غربی شاهد حمله پهپادهای انتحاری انصارالله به نیروهای متجاوز باشیم؛ اتفاقی که نه طرف سعودی و نه مزدورانش، پیش بینی و برنامه ریزی مقابله با آن را ندارند.  

نبردهای ساحل غربی؛  نمونه موفق دفاع ناهمطراز

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به متوقف کردن حملات از طرف نیروهای تحت امر امارات به بندر الحدیده در ساحل غربی یمن می توان به این جمع بندی رسید که دفاع مستحکم و چند لایه یمنی ها موفق شده نیروهای متجاوز را به عقب نشینی وادار کرده و آنها را از تصرف بندر استراتژیک مورد نظر باز دارد. در این میان نقش تیم های ضد زره و تک تیرانداز یمنی که با تحرک بسیار بالا ضربات جبران ناپذیری را به طرف مقابل وارد کرده اند، غیر قابل چشم پوشی است.

این تاکتیک موفق که می تواند مصداق معتبری از صحیح بودن استراتژی “دفاع ناهمطراز” باشد، باعث شده تا برنامه ریزی چندین ماهه متجاوزان با حمایت مستشاری و تجهیزاتی کشورهای اروپایی و آمریکایی، در برابر نیروهایی بسیار کمتر و بدون سلاح کافی، شکستی کامل و دقیق را متحمل شود.

در عین حال، با وارد شدن پهپادهای شناسایی و بمب افکن در کنار راکت اندازهای مخفی شده در دل زمین به نظر میرسد جنگ یمن وارد فاز تازه ای از تحولات نظامی شده و مهاجمان به این سرزمین ضمن رو به رو شدن با ابتکارات تازه دفاعی یمنی ها، بار دیگر طعم تلخ شکست را چشیده و ناچار به عقب نشینی شده اند. زمان در این میان مشخص خواهد کرد که یمنی ها دیگر چه ابتکاراتی را در آستین پنهان کردند و در روز مبادا دشمن را با آن شگفت زده خواهند کرد.

ذکر این نکته تکراری نیز ضروری است که طبق معمول، متجاوزان عربی و غربی، پس از هر شکست یا حمله موفق یمنی ها، اعلام می کنند اسنادی از انتقال تجهیزات نظامی همچون موشک از سوی ایران به این کشور وجود دارد اما کیست که نداند امکان انتقال حتی یک جعبه فشنگ یا دارو به این کشور وجود ندارد چراکه هواپیماهای رزمی و شناسایی، به صورت ۲۴ ساعته در اطراف مرزهای یمن در حال فعالیت هستند و در کنار آن، انواع سامانه های ماهواره ای و دریایی نیز به این متجاوزان کمک می کند و حال چگونه امکان انتقال موشک و راکت و سایر سلاح های خاص به آنها وجود دارد!؟

انتهای پیام/

منبع:مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=15418

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.