اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

پایان مهلت خروج تروریست‌ها از منطقه «عاری از سلاح» ادلب

  • کد خبر : 17150
  • 23 مهر 1397 - 10:35
پایان مهلت خروج تروریست‌ها از منطقه «عاری از سلاح» ادلب

امروز دوشنبه مهلت خروج گروه‌های تروریستی از منطقه عاری از سلاح در بخشی از «ادلب» در شمال سوریه به پایان می‌رسد ولی هنوز تروریست‌ها در این منطقه حضور دارند؛ مسئله‌ای که نقض توافق ادلب است. به گزارش اخبار جهادی، بر اساس توافق «ادلب» که چندی پیش بین رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در شهر «سوچی» […]

امروز دوشنبه مهلت خروج گروه‌های تروریستی از منطقه عاری از سلاح در بخشی از «ادلب» در شمال سوریه به پایان می‌رسد ولی هنوز تروریست‌ها در این منطقه حضور دارند؛ مسئله‌ای که نقض توافق ادلب است.

به گزارش اخبار جهادی، بر اساس توافق «ادلب» که چندی پیش بین رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در شهر «سوچی» حاصل شد، قرار بود که طی سه مرحله استان ادلب به وضعیت عادی بازگردد.

در مرحله نخست سلاح سنگین تروریست‌ها باید از منطقه «عاری از سلاح» خارج و در مرحله بعدی تروریست‌ها از این منطقه بیرون رانده می‌شدند و در مرحله سوم نهادهای دولتی سوریه فعالیت خود را از سر می‌گرفتند.

استان ادلب اوایل سال ۲۰۱۵ در نتیجه اتحاد چندین گروه مسلح بزرگ در قالب ائتلاف «جیش الفتح» اشغال شد. این ائتلاف مورد حمایت برخی کشورهای منطقه مثل عربستان، قطر و ترکیه قرار داشت.

ترکیه و رسانه‌های معارض از چندی پیش اعلام کردند که تروریست‌ها سلاح سنگین خود را از منطقه عاری از سلاح خارج کردند؛ هر چند گروه موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه –نزدیک به معارضان- اعلام کرد که برخی از تروریستها سلاحهای سنگین خود را در «سنگرهای سربسته پنهان کردند» و آن را خارج نکرده‌اند.

بر اساس توافق مذکور، می‌بایست تروریست‌ها امروز دوشنبه ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر ماه) از منطقه عاری از سلاح خارج می‌شدند؛ مسئله‌ای که روزنامه «الوطن» سوریه اعلام کرد که نه تنها صورت نگرفته است، بلکه شواهدی از قصد تروریست‌ها برای خروج از این منطقه مشاهده نمی‌شود.

این روزنامه به نقل از منابع معارض گزارش داد که تا یکشنبه (روز گذشته)  هیچ نشانه‌ای از خروج تروریست‌ها از منطقه عاری از سلاح وجود نداشته است، بلکه آنان «به حضور خود در منطقه ادامه خواهند داد».

«رامی عبدالرحمن» رئیس مرکز «دیدبان حقوق بشر سوریه» به خبرگزاری فرانسه گفت که تروریست‌ها با سلاح سنگین شامگاه یکشنبه از منطقه عاری از سلاح، مناطق تحت تسلط ارتش در ریف غربی حلب و ریف شمالی حماه را هدف قرار دادند.

عبدالرحمن با بیان اینکه باید «این دو منطقه عاری از سلاح سنگین باشد»، اظهار داشت که تروریست ها با بمباران منطقه «جورین» در ریف حماه، دو سرباز سوری را از پای درآوردند.

در اقع این نخستین نقض توافق ادلب نیست؛ چرا که تروریست‌ها چند روز پیش ریف غربی حلب را هدف حملات خود با سلاح سنگین قرار دادند؛ مسئله‌ای که سبب شد ارتش سوریه به آنان در غرب حلب هشدار دهد که اگر منطقه عاری از سلاح را ترک نکنند، سرنوشتی جز مرگ در انتظارشان نخواهد بود.

موضع بینابین «هتش»

روزنامه الاخبار لبنان نیز در همین راستا گزارش داد که ائتلاف «هیئه تحریر الشام» (هتش) -که رکن اصلی آن جبهه النصره است- و سایر گروههای تروریستی همچنان در خطوط برخورد با ارتش سوریه در ضمن مرزهای منطقه عاری از سلاح مستقر هستند؛ مسئله‌ای که با متن توافق اعلامی در تضاد است.

هیئه تحریر الشام روز یکشنبه (۲۳ مهر/۱۵ اکتبر) در واکنش به توافق ادلب نخستین بیانیه رسمی خود را صادر کرد، ولی موضع قاطعی در قبال این توافق اعلام نکرد.

الاخبار اعلام کرد که تحریر الشام در بیانیه خود از یک سو در تلاش بود که طرف تُرک را راضی نگه دارد، و از طرفی قصد داشت مانع از ایجاد انشقاق در میان عناصر خود شود؛ زیرا برخی از عناصر این گروه همکاری کامل با ترکیه را رد می‌کنند.

در بیانیه تحریر الشام بر گزینه «مبارزه» تأکید و از تلاشهایی که عناصر تروریستی «برای حمایت از مناطق آزاد شده» انجام داده‌اند قدردانی شد.

این گروه تروریستی تأکید کرد که سلاح خود را کنار نخواهد گذاشت و بار دیگر مدعی شد که «از گزینه جهاد و مبارزه به عنوان راهی برای تحقق اهداف انقلاب» کناره‌گیری نخواهد کرد.

تحریر الشام در پایان مدعی شد که «سلاح ما سوپاپ امنیت انقلاب شام» است و برای دفاع از حقوق مردم سوریه است و آن را تحویل نخواهد داد.

شبکه خبری الجزیره نیز با اشاره به مبهم بودن موضع تحریر الشام در قبال توافق ادلب، گزارش داد که این گروه مدعی شده است که امنیتی را برای ساکنان مناطق تحت تسلط خود فراهم خواهد کرد.

این شبکه به نقل از عبدالرحمن اعلام کرد که عدم خرورج تروریست‌ها از منطقه عاری از سلاح، «به نیروهای نظام سوریه و روسیه بهانه خواهد داد که دست‌کم در ضمن منطقه عاری از سلاح، عملیات نظامی کنند».

انتهای پیام/

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=17150

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.