اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

سکوت اردن در زمینه خروج نظامیان آمریکایی از سوریه؛ نگرانی یا اطمینان خاطر

  • کد خبر : 18175
  • 03 دی 1397 - 19:05
سکوت اردن در زمینه خروج نظامیان آمریکایی از سوریه؛ نگرانی یا اطمینان خاطر

سکوت محافل رسمی اردن در زمینه خروج نظامیان آمریکایی از سوریه سوالاتی را درباره موضع این کشور مطرح کرده است. به گزارش اخبار جهادی، سکوت محافل رسمی اردن درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را می‌توان از دو منظر بررسی کرد: نخستنسکوت ناشی از نگرانی و دوم سکوت ناشی از اطمینان خاطر کامل. روزنامه قطری […]

سکوت محافل رسمی اردن در زمینه خروج نظامیان آمریکایی از سوریه سوالاتی را درباره موضع این کشور مطرح کرده است.

به گزارش اخبار جهادی، سکوت محافل رسمی اردن درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را می‌توان از دو منظر بررسی کرد: نخستنسکوت ناشی از نگرانی و دوم سکوت ناشی از اطمینان خاطر کامل.

روزنامه قطری «العربی‌الجدید» با اعلام این مطلب به نقل از یک منبع عالی‌رتبه دولت اردن نوشت: « خروج آمریکا از سوریه به خود این کشور مربوط است و دولت اردن نظری درباره این تصمیم ندارد، اوضاع در مرز نیز دیگر همانند سابق خطرناک نیست و ارتش اردن قادر است از مرزهای خود حفاظت کند.»

این روزنامه نوشت؛ گذشته از این موضع رسمی اردن، برخی گزارش‌ها حاکی از وجود نگرانی اردن از سه ناحیه است: خطر بازگشت داعش، خطر شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، بروز هرج و مرج در مرز و چالش‌های مربوط به آن که کمترین خطر آن تبدیل منطقه مرزی به صحنه تجارت سلاح و مواد مخدر است.

براساس این گزارش، اردن که ۱۸۸ کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد، اگرچه در سال‌های گذشته توانست جلوی نفوذ گروه‌های تروریستی به خاک خود را بگیرد اما خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه التنف در نزدیکی مثلث مرزی اردن، سوریه و عراق، برای اردن نگران‌کننده است و چه بسا برخی افراد مسلح از این فرصت برای بر هم زدن امنیت اردن استفاده نمایند.

سرلشگر بازنشسته «فایز الدویری» کارشناس امور نظامی در این باره می‌گوید: «اردن به دلیل استقرار گروه‌ها و شبه‌نظامیان وابسته به ایران و حزب‌الله در جنوب سوریه، با مشکلاتی مواجه خواهد شد و خطرات آن نیز مربوط به واردات سلاح به اردن یا ورود افراد مسلح برای اجرای عملیات‌های تروریستی و یا دستکم قاچاق مواد مخدر است.»

الدویری تصریح کرد که نیروهای مسلح اردن و دستگاه‌های امنیتی مسئولیت سنگینی خواهند داشت و بایستی در طول شبانه‌روز برای جلوگیری از نفوذ افراد مسلح، قاچاق سلاح یا مواد مخدر آماده باشند زیرا در  صورت هر گونه نفوذ افراد مسلح یا قاچاق سلاح و مواد مخدر، ملت اردن بهای آن را پرداخت خواهد کرد.

آمریکا قابل اعتماد نیست

این کارشناس امور نظامی درباره وجود توافقات بین آمریکا و اردن نیز اظهار داشت: «نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد زیرا این کشور تنها به منافع خود اهتمام دارد و هر لحظه ممکن است دست از متحدان خود بردارد بنابر این اردن تنها باید به آمادگی و توان امنیتی و نظامی خود برای حفاظت از خود در برابر هر گونه خطری اتکا کند.»

بزرگ‌ترین بازنده‌ها کُردها و سعودی‌ها هستند

الدویری همچنین اظهار داشت که بزرگ‌ترین بازنده خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، در درجه نخست کُردها هستند که اکنون آمریکا پشت آنها را خالی کرده است و در درجه دوم نیز عربستان سعودی است.

وی اشاره کرد که عربستان سعودی، ایران را چالش‌ اصلی خود می‌داند و بر این باور است که با خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، نفوذ ایران در این کشور بیشتر می‌شود.

«حسن البراری» نویسنده و تحلیلگر سیاسی نیز در مصاحبه با «العربی‌الجدید» با اشاره به اینکه تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه برای همه غافلگیرکننده بود، اظهار داشت که خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه التنف، بزرگ‌ترین خطر است زیرا در دوره گذشته به حفظ امنیت در اردن کمک کرده بود.

البراری افزود که اگر اخبار منتشر شده در روزنامه‌های رژیم صهیونیستی درباره وجود توافق بین روسیه، سوریه، عربستان سعودی و اردن صحت داشته باشد، از شدت خطرات پس از خروج نظامیان آمریکایی از سوریه کاسته خواهد شد.

وی در ادامه اشاره کرد که سیطره نیروهای سوری بر جنوب این کشور نیز خطرات را کاهش خواهد داد به خصوص اینکه روابط اردن و نظام سوریه اخیرا شاهد بهبود بوده است.

روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» (اسرائیل امروز) روز جمعه گذشته به نقل از یک منبع امنیتی اردن از وجود توافق بین واشنگتن، تل‌آویو، امان و ریاض با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره سوریه پس از خروج نظامیان آمریکایی، خبر داده بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=18175

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.