اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

یادداشت| فاز علنی روابط کشورهای سازشکار عربی با اسرائیل؛ چگونه قبح روابط با تل‌آویو شکسته شد؟

  • کد خبر : 17393
  • 07 آبان 1397 - 19:37
یادداشت| فاز علنی روابط کشورهای سازشکار عربی با اسرائیل؛ چگونه قبح روابط با تل‌آویو شکسته شد؟

سفر مقامات رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی اخیرا ابعاد علنی به خود گرفته اگر قبلا این سفرها و دیدارها مخفیانه انجام می شد اکنون این سفرها جلوی لنز دوربین‌ها انجام می شود. به گزارش اخبار جهادی، اگر نگاهی به تاریخ مناسبات کشورهای عربی و اسرائیل بیاندازیم در می‌یابیم که هر گونه روابط با این رژیم […]

سفر مقامات رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی اخیرا ابعاد علنی به خود گرفته اگر قبلا این سفرها و دیدارها مخفیانه انجام می شد اکنون این سفرها جلوی لنز دوربین‌ها انجام می شود.

به گزارش اخبار جهادی، اگر نگاهی به تاریخ مناسبات کشورهای عربی و اسرائیل بیاندازیم در می‌یابیم که هر گونه روابط با این رژیم از دید کشورهای عربی نه تنها گناهی نابخشودنی تلقی می‌شد بلکه  باید بهای گزافی را بابت این اقدام پرداخت می‌ کردند. هر کشوری که به اسرائیل نزدیک می شد ، کشورهای عربی و اسلامی برخورد شدیدی با آن می‌کردند. کشورها هم سعی می کردند که این خط قرمز را رعایت کنند و اگر کشوری از خط قرمز مورد نظر عبور می کرد بالتبع هزینه سنگینی باید بابت این اقدام پرداخت می کرد. نمونه تاریخی این مسئله مصر در دوران انور سادات است. وقتی که سادات رئیس جمهور اسبق مصر در سال ۱۹۷۰ به سرزمین های اشغالی سفر کرد، قاهره به خاطر این اقدام از اتحادیه عرب اخراج شد  و برخی از کشورها در اتحادیه عرب مانند سوریه، عراق، الجزایر و چند کشور دیگر تلاش کردند که جبهه پایداری عرب تشکیل دهند تا بتوانند در قبال اقدامات مصر و رژیم صهیونیستی اقدامات عملی انجام دهند.

به تدریج برخی از کشورهای عربی به سمت سازش با رژیم صهیونیستی تمایل پیدا کردند و  به دلیل فشارهایی که در سطح افکار عمومی داخلی و منطقه با آن مواجه هستند سعی می کنند که روابط خود با این رژیم را مخفی نگه دارند ولی هر از گاهی خبرهایی از دیدار و مناسبات اقتصادی این رژیم‌ها با اسرائیل به خارج درز پیدا می کرد که اکنون با سفر بنیامین نتانیاهو به مسقط پایتخت عمان این روابط شکل علنی به خود پیدا کرد.

سوال اساسی این است که چرا اکنون ما فاقد میکانیزم و سازوکاری برای تنبیه کشورهای خاطی در این زمینه هستیم؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به وضعیت حال کشورهای جهان اسلامی بیاندازیم.

یکی از این دلایل آن به مشکلاتی باز می گردد که کشورهای عربی و اسلامی به آن مبتلا هستند. مشکلات داخلی ، جنگ سوریه ، مبارزه با داعش، جنگ علیه یمن ، تعمیق اختلاف بین کشورهای اسلامی همه اینها باعث تضعیف و جایگاه این کشورها شده است . عربستان سعودی هم که ادعای رهبری جهان اسلام را دارد ، مدت ها است که مسئله فلسطین را از دستور کار خود خارج کرده است.

 وقتی کشور مسلمانی در جایگاه عربستان به جای دفاع از حقوق و آرمان ملت فلسطین به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل گام  بر می دارد، طبیعی است اقدامی عملی علیه کشورهای خاطی در این زمینه شکل نگیرد  و حتی جلسه فوق العاده ای در این زمینه در سطح کشورهای همکاری اسلامی برگزار نشود .

جمعه این هفته بود که سفر بنیامین نتانیاهو به عمان رسانه ای شد و پیش از این نیز دو مقام اسرائیلی به قطر و امارات سفر کرده بودند . میری ریگیف وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی به بهانه همراهی با تیم ورزشی به امارات رفته و با مقامات این کشور دیدار کرده است. بعد از میری ریگیف قرار است ایوب قره وزیر ارتباطات اسرائیل نیز به امارات سفر کند. یسرائیل کاتس نیز روز سه شنبه برای شرکت در کنفرانس بین الملل حمل و نقل جاده ای به عمان سفر میکند که بر اساس گزارش ها قرار است همزمان با سفر او ، طرح خط آهن صلح که اسرائیل را از طریق اردن به عربستان و سایر کشورهای عربی خلیج فارس متصل کند، مورد بررسی قرار گیرد .

رسانه‌های اسرائیلی نیز سفر مقامات این کشور به کشورهای عربی را با آب و تاب فراوان پوشش می دهند. بعد ازعمان، قطر و امارات  شاید بحرین ایستگاه بعدی  سفر مقامات رژیم صهیونیستی باشد و شاید در آینده نزدیک عربستان ولی آنچه که پیداست سفر رسمی مقامات اسرائیلی که از عمان کلید خورده  به نظر نمی رسد به این زودی ها متوقف شود؛ موضوعی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بعد از بازگشت از عمان به آن اشاره کرد و گفت سفرهای دیگری در راه است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=17393

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.