اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

روایت روزنامه آمریکایی از استخدام سودانی‌ها برای جنگ علیه یمن

  • کد خبر : 18262
  • 09 دی 1397 - 11:16
روایت روزنامه آمریکایی از استخدام سودانی‌ها برای جنگ علیه یمن

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درگزارشی به نقل از چند جنگجوی بازگشته از یمن، پشت پرده حضور نیروهای سودانی در قالب ائتلاف سعودی برای مشارکت در جنگ در یمن را روایت کرد. به گزارش اخبار جهادی، با گذشت نزدیک به سه سال از آغاز جنگ همه‌جانبه عربستان سعودی و امارات به یمن، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» […]

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درگزارشی به نقل از چند جنگجوی بازگشته از یمن، پشت پرده حضور نیروهای سودانی در قالب ائتلاف سعودی برای مشارکت در جنگ در یمن را روایت کرد.

به گزارش اخبار جهادی، با گذشت نزدیک به سه سال از آغاز جنگ همه‌جانبه عربستان سعودی و امارات به یمن، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به نحوه اعزام «مزدوران» سودانی برای جنگ در فقیرترین کشور عربی پرداخت.

روایت نیویورک تایمز از شخصی به نام «هاجر احمد» ۱۴ ساله اهل «دارفور» سودان آغاز می‌شود. جایی که شورشیان گله احشام خانواده او را چپاول کردند و چندین سال جنگ و خونریزی در این منطقه خانواده‌اش را در فقر فرو برد.

در این شرایط و در اواخر سال ۲۰۱۶ عربستان سعودی به او پیشنهاد می‌دهد اگر به نیروهای ائتلاف سعودی در ۱۲۰۰ مایل آن طرف‌تر از خانه‌اش و در یمن بپیوندد، می‌تواند روی ۱۰ هزار دلار ماهانه، حساب باز کند.

نیویورک تایمز نوشت: «سعودی‌ها می‌گویند به منظور نجات یمن از یک فرقه متخاصم که از حمایت ایران برخوردار است (انصارالله) در حال نبرد در این کشور هستند اما برای این منظور، از سرمایه عظیم نفتی خود، به طور عمده با استخدام سربازان سودانی که بیشتر آنها کودک و نوجوان و از نجات یافتگان نزاع در دارفور هستند، برای پیشبردن جنگ استفاده می‌کنند».

طبق اطلاعات ارائه شده توسط سربازان سودانی که از جنگ بازگشته‌اند، حدود ۱۴ هزار سودانی برای جنگ به یمن اعزام شده‌اند و این درحالیست که صدها نفر نیز هرگز از جنگ بازنگشته‌اند. تقریبا بیشتر این سودانی‌ها از منطقه فقیرنشین و جنگ زده دارفور به یمن اعزام می‌شوند؛ جایی که ۳۰۰ هزار نفر بر اثر جنگ های چندساله کشته و ۱.۲ میلیون نفر آواره شده‌اند.

به نوشته روزنامه آمریکایی، بیشتر این جنگجویان متعلق به «نیروهای پشتیبانی سریع»، یک قبیله نظامی که پیشتر «جنجوید» نامیده می‌شدند، هستند که به کشتار، جنایت جنگی و تجاوز علیه زنان و دختران سودانی در جنگ دارفور متهم هستند. اکنون، کهنه سربازان این گروه وظیفه فرماندهی استقرار نیروهای سودانی در یمن را برعهده دارند.

نیویورک تایمز می‌نویسد، بعضی از این خانواده‌ها آنقدر فقیر و نیازمند هستند که به این سرکرده‌ها رشوه می‌دهند تا فرزندانشان را راهی یمن کنند. بسیاری از این افراد ۱۴ تا ۱۷ ساله هستند. پنج نفر از جنگجویان بازگشتی از یمن می‌گویند، ۲۰ درصد گروهان‌های نظامی آنها کودک و نوجوان هستند. دو نفر دیگر این رقم را دو برابر می‌دانند و می‌گویند بیش از ۴۰ درصد از آنها کودک و نوجوان هستند.

این جنگجویان می‌گویند، نیروهای سعودی و اماراتی از طریق هدست‌های رادیویی و سیستم‌های «جی پی اس» که در اختیار فرماندهان این گروهان‌های سودانی قرار داده‌اند دستور حمله یا عقب‌نشینی را صادر می‌کنند و هیچ‌گاه همراه با سودانی‌ها در نبردها حضور ندارند و به آنها به چشم «هیزم‌»هایی برای سوختن نگاه می‌کنند.

حضور بی‌سروصدای ۱۰۰۰ سرباز پاکستانی

به نوشته نیویورک تایمز، ارتش پاکستان با وجود رای پارلمان این کشور برای عدم حضور در جنگ یمن، بی سر و صدا ۱۰۰۰ سرباز را برای تقویت ارتش سعودی به این کشور روانه کرده است و اردن جت‌های جنگی و مستشاران نظامی‌اش را مستقر کرده است؛ چراکه این دو کشور بشدت وابسته به کمک‌های پادشاهان کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند. گزارش سازمان ملل نیز حاکی از آن است که اریتره ۴۰۰ نیروی نظامی برای جنگ یمن فرستاده است.

اما در مورد سودان، پول‌های سعودی مستقیما برای جنگجویان یا مزدورها ارسال می‌شود. این پول‌ها به صورت غیرمستقیم بر اقتصاد سودان تاثیر می‌گذارد.

«محمد سلیمان الفادیل» که بتازگی از یمن بازگشته، معتقد است سودانی‌ها مهمترین مانع در برابر انصارالله هستند. او می‌گوید: «بدون ما حوثی‌ها تمام عربستان سعودی از جمله مکه را به تصرف خود درمی‌آورند».

طبق برخی گزارش‌های خبری، پیشتر فاش شده بود که عربستان نیروهای خارجی را به بهانه دفاع از مقدسات در مکه و مدینه برای جنگ یمن جذب می‌کند.

نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود با اشاره به کشته شدن شمار زیادی از نیروهای سودانی در یمن و تهدید دولت برای خارج کردن این نیروها و همچنین اوضاع وخیم اقتصادی در این کشور، نوشت، عربستان سعودی دست به جیب شده و پول بیشتری به سربازان سودانی پرداخت کرده است.

بر اساس یافته‌های سازمان ملل شبه نظامیان «جنجوید» جبهه تازه‌ای برای خود پیدا کرده و در حال نبرد برای «خلیفه حفتر» در لیبی هستند اما بیشتر آنها همچنان در یمن حضور دارند.

در ادامه ماجرا به نحوه اعزام سودانی‌ها به یمن اشاره شده است: هواپیماهای سودانی خارطوم، نیاله و دارفور را با ۲ تا ۳ هزار سرباز به مقصد عربستان سعودی ترک کردند.

سپس به یک کمپ نظامی در عربستان سعودی که هشت هزار نیروی سودانی در آن گرد آمده بودند، فرستاده شدند. سعودی‌ها یونیفورم و سلاح که سودانی‌ها معتقدند آمریکایی بوده، در اختیار آنها می‌گذارند. افسران سعودی برای دو تا چهار هفته به آنها آموزش نظامی می‌دهند که بیشتر شامل سر هم کردن و تنظیف سلا‌ح است. در نهایت به دسته‌های ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفری تقسیم می‌شوند و برای نبرد به صحرای میدی (شمال غرب یمن)، تعز (جنوب غرب یمن)، عدن (جنوب) و الحدیده (غرب) یمن فرستاده می‌شوند.

همه آنها می‌گویند برای پول به یمن آمده‌اند. پول آنها البته به ریال سعودی پرداخت می‌شود. به یک مزدور تازه‌کار ۱۴ ساله حدود ۴۸۰ دلار ماهانه و برای یک افسر با تجربه جنجوید ۵۳۰ دلار پرداخت می‌شود. آنها همچنین برای حضور در جبهه نبرد ۱۸۵ تا ۲۸۵ دلار اضافه دریافت می‌کنند.

پول آنها مستقیما در «بانک اسلامی فیصل» سودان که بخشی از سهام آن در اختیار سعودی‌هاست ذخیره می‌شود. در پایان یک گردش شش ماهه، هر جنگجو ۷۰۰ هزار پوند سودانی دریافتی خواهد داشت که بر طبق برابری ارزی موجود چیزی حدود ۱۰ هزار دلار می‌شود.

یک فعال اقتصادی با مقایسه میزان درآمد یک جنگجو و یک پزشک می‌گوید که یک پزشک با اضافه کاری در شغلی دیگر حدودا ماهیانه ۵۰۰ دلار درآمد خواهد داشت.

عبدالرحمن که یکی از افراد مورد مصاحبه نیویورک تایمز است می‌گوید خانواده او برای اعزام برادر بزرگش به جنگ یمن رشوه‌ای معادل ۱۳۶۰ دلار به یکی از سران قبیله‌های نظامی پرداخت کرده بود اما برادرش در فوریه ۲۰۱۸ در یمن کشته شد. احمد نیز می‌گوید افسران سودانی به نیروهای خود می‌گویند به اندازه پولی که به آنها پرداخت شده در میدان نبرد حاضر شوند.

همه این جنگجوها از موشک‌ها و مین‌های انصارلله می‌گویند؛ به گفته آنها تلفات در یک از گروهان‌ها ۱۳۵ و در گروهان دیگری ۲۰۰ نفر بوده است اما وقتی که به کشوران بازگشته‌اند توانسته اند مایحتاج خود را تهیه کنند.

هاجر احمد نیز که در ۱۴ سالی به یمن رفته بود و در نوامبر ۲۰۱۷ بازگشته می‌گوید گروهان آنها در نزدیکی عدن ۲۰ نفر از اعضایش را از دست داد و در نبردهای بعدی نیز به ترتیب ۲۲ و ۳۵ نفر کشته شدند. پس از شش ماه شمار کشته های آنها به ۱۸۰ نفر رسیده بود.

او می‌گوید هر وقت که درباره جنگ صحبت می‌کند وحشت زده می‌شود. افسران سودانی به هاجر اجازه می‌دادند هر چند وقت یک بار به خاواده اش تلفن بزند و آنها هم اکنون خوشحال هستند چراکه او برای خانواده‌اش ۱۰ گاو خریده است.

عربستان جنگ علیه یمن را با حمایت آمریکا، انگلیس و فرانسه، از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ آغاز کرد و طبق اخبار بعدا درز کرده قرار بوده است که نهایتا یک ماهه کنترل یمن را در اختیار خود بگیرد اما این جنگ بزودی وارد پنجمین سال می‌شود.

طبق کمترین آمار منتشر شده درباره کشته‌ها در یمن، بیش از پنجاه هزار یمنی به دلیل این جنگ جان خود را از دست داده و صدها هزار خانواده آواره شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=18262

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.