اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تحلیل اندیشکده اسرائیلی؛ چرا طالبان بزرگترین چالش داعش در افغانستان است؟

  • کد خبر : 16984
  • 10 مهر 1397 - 18:16
تحلیل اندیشکده اسرائیلی؛ چرا طالبان بزرگترین چالش داعش در افغانستان است؟

اندیشکده اسرائیلی با بررسی تفاوت‌های مذهبی، ایدئولوژیک و سیاسی طالبان و داعش تصریح کرد که این تفاوت‌ها سبب شده تا اعضای طالبان بزرگترین چالش داعشی‌ها در افغانستان باشند. به گزارش اخبار جهادی، مرکز مطالعات استراتژیک «بگین-سادات» در رژیم صهیونیستی، مطلبی با بررسی آینده گروه تروریستی داعش در افغانستان نوشت که به غیر از دولت افغانستان […]

اندیشکده اسرائیلی با بررسی تفاوت‌های مذهبی، ایدئولوژیک و سیاسی طالبان و داعش تصریح کرد که این تفاوت‌ها سبب شده تا اعضای طالبان بزرگترین چالش داعشی‌ها در افغانستان باشند.

به گزارش اخبار جهادی، مرکز مطالعات استراتژیک «بگین-سادات» در رژیم صهیونیستی، مطلبی با بررسی آینده گروه تروریستی داعش در افغانستان نوشت که به غیر از دولت افغانستان و نیروهای ائتلاف بزرگترین چالش داعش در خاک افغانستان طالبان است.

این اندیشکده ادامه داد که دو گروه علاوه بر تفاوت‌های مذهبی تضادهای سیاسی نیز با یکدیگر دارند، پیروزی داعش شکستی برای طالبان تلقی می‌شود، طالبان نیز هرگز به گروهی «بیگانه» اجازه نمی‌دهند تا پایگاه ایجاد کند.

این اندیشکده نام خود را از ترکیب نام بگین (نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی) و انورسادات (رئیس جمهور پیشین مصر) گرفته و یادآور انعقاد قرارداد کمپ دیوید است.

اندیشکده اسرائیلی با پرداختن به تفاوت‌های مذهبی و فرقه‌ای دو گروه نوشت: بر جامعه افغان دکترین نسبتا معتدل حنفی حکفرماست در حالی که شاخه خوراسان داعش مانند این گروه در عراق و سوریه پیرو سخت ایدئولوژی سلفیت است. مردم افغانستان جامعه‌ای سنتی و قومی است که ضمن گرام داشت مراسم مذهبی به رسوم و سنن محلی نیز پایبند است.

در ادامه یادداشت آمده است که در برداشت داعش از اسلام چنین مراسم‌هایی را بدعت دانسته و مجازات آن را نیز مرگ می‌داند و از اینروست که داعش در نزد مردم افغانستان به عنوان «نیروی خارجی» دیده می‌شود که توجهی به فرهنگ، آداب و رسوم و یا سنت‌های این کشور ندارد.

یکی از تفاوت‌ها این است که مردم افغانستان برای دعا کردن برای روح فرد از دست رفته خود دور هم جمع می‌شوند و یا به قبور و زیارتگاه‌های آن‌ها می‌روند اما این سنت‌ها جایی در ایدئولوژی سلفی داعش ندارد.

بگین-سادات درباره رویکرد کشورهای منطقه نسبت به این دو گروه نیز نوشت: برخلاف طالبان داعش هیچ حامی و یا هواداری میان همسایگان افغانستان و یا دیگر کشورهای منطقه ندارد.

اما همسایگان افغانستان نگرانی جدی خود را از ظهور و موفقیت‌های ابتدایی داعش در میدان نبرد ابراز کرده و هوشیاری خود را علیه حامیان داعش در داخل افزایش داده‌اند تا از جریان پول و تسلیحات به جنگجویان این گروه جلوگیری شود.

سال گذشته آژانس‌های امنیتی پاکستان مدعی شدند که شماری را به اتهام جذب نیرو برای داعش در عراق و سوریه دستگیر کردند.چین نیز با حمایت از ساخت یک پایگاه مرزی برای نیروهای امنیتی افغان در ولایت «بدخشان» کنترل مرزی خود را افزایش داده است.

نگرانی روسیه از گسترش داعش به آسیای مرکزی نیز مشهود است و ایران نیز نقش عمده‌ای را در بیرون راندن داعش از عراق و سوریه داشته و به همان اندازه نیز درباره تهدید داعش در افغانستان هشدار است.

این اندیشکده در جمع‌بندی نیز تصریح کرد: با اینکه داعش مسئولیت حملات انتحاری بزرگی را به عهده گرفته و این حملات معمولا علیه اهداف نرم و غیرنظامی صورت گرفته است اما داعش شانس زیادی برای افزایش مناطق کنترل خود در دور افتاده‌ترین مناطق در شرق افغانستان ندارد.

بگین سادات در ادامه نیز هشدار داد که ادامه بحران افغانستان و تمرکز بازیگران منطقه بر پیشبرد منافع خودشان نه تنها سبب طولانی‌تر شدن حیات داعش در افغانستان می‌شود بلکه شرایط را برای ظهور دیگر گروه‌های کوچک ایجاد می‌کند.

مرکز مطالعات استراتژیک «بگین-سادات» در ادامه نوشت: تلاش مشترک و متمرکز توسط تمام بازیگران بهترین گزینه برای نابودی داعش، نه تنها برای صلح و ثبات در افغانستان بلکه برای منطقه آسیای مرکزی، جنوبی، روسیه چین و ایران است.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16984

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.