اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

سوریه ۷ سال پس از بحران/ چند کیلومتر از خطوط مرزی زمینی و دریایی سوریه در اشغال است؟ + نقشه میدانی و تصاویر

  • کد خبر : 17631
  • 20 آبان 1397 - 19:15
سوریه ۷ سال پس از بحران/ چند کیلومتر از خطوط مرزی زمینی و دریایی سوریه در اشغال است؟ + نقشه میدانی و تصاویر

۷ سال از بحران سوریه گذاشته و نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت با کمک روس ها موفق شدند بخش های وسیعی از مناطق اشغالی را به کنترل دربیاورند و شکست های سنگینی را به گروه های تروریستی وارد کنند. به گزارش اخبار جهادی، ۷ سال از بحران سوریه گذشته و نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت با کمک […]

۷ سال از بحران سوریه گذاشته و نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت با کمک روس ها موفق شدند بخش های وسیعی از مناطق اشغالی را به کنترل دربیاورند و شکست های سنگینی را به گروه های تروریستی وارد کنند.
به گزارش اخبار جهادی، ۷ سال از بحران سوریه گذشته و نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت با کمک نیروهای روسی موفق شدند بخش های وسیعی از مناطق اشغالی را به کنترل دربیاورند و شکست های سنگینی را به گروه های تروریستی وارد کنند.

پس از برقراری آرامش نسبی در مناطق مختلف سوریه حالا این سوال مطرح است که گروه های تروریستی چه میزانی از مرزهای زمینی و دریایی را همچنان در اشغال دارند و در مقابل وضعیت نیروهای سوری چگونه است.

برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید توضیح داده شود که کشور سوریه حدود ۲ هزار و ۴۴۶ کیلومتر مرز زمینی و دریایی دارد که از این میان ۱۹۳ کیلومتر طول مرزهای دریایی و ۲ هزار و ۲۵۳ کیلومتر هم طول مرزهای زمینی است.

به گزارش اخبار جهادی، از مجموع کل ۲ هزار و ۴۴۶ کیلومتر مرز زمینی و دریایی سوریه، کشور های عراق، اردن، ترکیه و لبنان به ترتیب ۶۰۵، ۳۷۵، ۸۲۲ و ۳۰۷ کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارند؛ مرز زمینی سوریه با جولان اشغالی هم حدود ۷۶ کیلومتر است.

با شروع بحران سوریه، ائتلاف غربی – عربی – صهیونیستی بیشترین فشار و توان خود را برای اشغال خطوط مرزی سوریه متمرکز کرد و گروه های تروریستی در کمتر از یک سال توانستند بخش وسیعی از مرزها را به اشغال دربیاورند.

گروه های تروریستی در همان ابتدای درگیری ها توانستند بخش های زیادی از خطوط مرزی شمال و جنوب سوریه از جمله مرزهای استان های «حلب، درعا، قنیطره، دیرالزور، حمص و…» را از کنترل نیروهای ارتش سوریه خارج کنند.

تحولات میدانی در ادامه به گونه ای پیش رفت که خطوط مرزی تحت کنترل نیروهای ارتش سوریه از ۲ هزار و ۴۴۶ کیلومتر به ۳۳۵ کیلومتر کاهش یافت و زنگ خطری جدی برای دولت به صدا مرکزی به صدا درآمد.

به گزارش اخبار جهادی، از ۳۳۵ کیلومتر خطوط مرزی که در اختیار نیروهای ارتش سوریه بود حدود ۲۳۰ کیلومتر مرز زمینی و دریایی شامل بخش هایی از شمال غرب استان حمص، شمال غرب، غرب و جنوب غرب استان لاذقیه و کل خطوط مرزی استان طرطوس (هم مرز با دریای مدیترانه و شمال لبنان) بود.

در آن مقطع زمانی که درگیری ها به شدیدترین حد ممکن رسیده بود و گروه های تروریستی در اوج قدرت بودند حدود ۱۰۵ کیلومتر دیگر از خطوط مرزی مشترک استان سویداء با اردن هم در کنترل نیروهای ارتش سوریه بود.

در اوج بحران سوریه، بیشتر خطوط مرزی در استان های حمص و دمشق در اشغال گروه های تروریستی بود اما با عملیات مهم رزمندگان جبهه مقاومت حزب الله که منجر به آزادسازی شهر راهبردی «القصیر» شد، پیشروی تروریست‌ها در این محورهای مرزی متوقف و امنیت مرزهای استان طرطوس هم تامین شد.

به گزارش اخبار جهادی، از سال ۹۴ با نقش آفرینی رزمندگان جبهه مقاومت و کمک نیروهای متحد ورق در سوریه برگشت و مناطق اشغالی یکی از پس دیگری از تصرف عناصر تروریستی خارج شدند و همزمان بخش های وسیعی از خطوط مرزی هم به کنترل نیروهای ارتش سوریه درآمد.

در حال حاضر، بیش از ۹۵ درصد خطوط مرزی زمینی و دریایی در استان لاذقیه به کنترل نیروهای سوری درآمده است؛ خطوط مرزی استان های حمص و دمشق با کشور لبنان، مرزهای استان قنیطره با جولان اشغالی از اشغال گروه های تروریستی خارج شده است.

مرزهای مشترک استان درعا با جولان اشغالی و اردن، مرزهای استان سویداء با کشور اردن، خطوط مرزی شرق استان حمص با کشور عراق (به استثنا خطوط مرزی در منطقه التنف) و بخش هایی از مرزهای مشترک استان دیرالزور با عراق به کنترل نیروهای ارتش سوریه درآمده است.

نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در سلسله عملیات های مختلف در ۴ سال گذشته موفق شدند ۷۷۳ کیلومتر مربع از مرزهای زمینی و دریایی را بازپس بگیرند و مجموع خطوط مرزی تحت کنترل را به هزار و ۱۰۸ کیلومتر برسانند.

در مقطع کنونی، گروه های تروریستی حدود ۱۴۰ کیلومتر از خطوط مرزی مشترک با ترکیه در استان ادلب و بخش های شمالی استان لاذقیه را در اشغال دارند؛ حدود ۲۳۰ کیلومتر از خطوط مرزی مشترک با ترکیه در شمال استان حلب (حدفاصل جرابلس – عفرین) در اشغال گروه های تروریستی و نیروهای ارتش ترکیه است.

در حال حاضر، حدود ۱۲۸ کیلومتر از خطوط مرزی مشترک با عراق در جنوب استان حمص (منطقه التنف) در اشغال گروه های تروریستی و نظامیان آمریکایی است که به غده چرکین جنوب سوریه معروف شده است.

حدود ۸۴۰ کیلومتر از خطوط مرزی در شرق استان دیرالزور(هم مرز با عراق)، شمال و شرق استان حسکه (هم مرز با عراق و ترکیه)، شمال استان رقه (هم مرز با ترکیه) و شمال شرق استان حلب (هم مرز با ترکیه) در تصرف شبه نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا است.

به گزارش اخبار جهادی، گروه های تروریستی، شبه نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا و نیروهای ارتش ترکیه از مجموع  ۲ هزار و ۴۴۶ کیلومتر خطوط مرزی سوریه حدود هزار و ۳۳۸ کیلومتر را در اشغال دارند.

اگر چه بخش های وسیعی از خطوط مرزی در تصرف شبه نظامیان کُرد است و خطر تجزیه همچنان وجود دارد اما نباید فراموش کرد که اهمیت خطوط مرزی در کنترل نیروهای ارتش سوریه به مراتب بیشتر است چرا که گروه های تروریستی از نقاط کلیدی و راهبردی بیرون رانده شده اند و این مسئله به لحاظ سیاسی معنای دیگری دارد.

مرور نقشه میدانی کل سوریه نشان می دهد، گروه‌های تروریستی در مرزهای مشترک با لبنان، اردن و جولان اشغالی حضوری ندارد و خطری استان های مهم سوریه را تهدید نمی کند و در عین حال باید توجه داشت که دولت سوریه مناطق مرزی تحت تصرف شبه نظامیان کُرد را با مذاکرات سیاسی یا عملیات نظامی بازپس می گیرد که البته نبردها در این محور به سختی جنگ با تروریست ها نیست و فقط باید آمریکایی را از پایگاه های اشغالی بیرون راند تا راه پاکسازی باز شود.

در حال حاضر، ۴۸ درصد از خطوط مرزی زمینی و دریایی سوریه در کنترل نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت است و سهم شبه نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا از خطوط مرزی تحت تصرف حدود ۴۰ درصد است.

به گزارش اخبار جهادی، گروه های تروریستی و نیروهای ارتش ترکیه به ترتیب هم حدود ۴ و ۶ درصد از خطوط مرزی مشترک با ترکیه را در اشغال دارند؛ بدون شک بازپس گیری و تسلط بر خطوط مرزی مشترک با ترکیه تیر خلاص به ائتلاف غربی – عربی – صهیونیستی است؛ حدود ۲ درصد از خطوط مرزی در جنوب استان حمص (منطقه التنف) در اشغال نظامیان آمریکایی است.

 

انتهای پیام/

منبع:مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=17631

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.