اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش | آیا ارتش اسرائیل برای جنگ احتمالی آمادگی دارد؟

  • کد خبر : 16909
  • 07 مهر 1397 - 21:51
گزارش | آیا ارتش اسرائیل برای جنگ احتمالی آمادگی دارد؟

فرماندهان قدیمی ارتش رژیم صهیونیستی عقیده دارند که این رژیم برای جنگ احتمالی آماده نیست اما فرماندهان جدید می گویند ارتش هیچ گاه در این میزان آمادگی قرار نداشته است. این اختلاف به نظر می رسد رو به گسترش است و در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد. به گزارش اخبار جهادی، رژیم صهیونیستی […]

فرماندهان قدیمی ارتش رژیم صهیونیستی عقیده دارند که این رژیم برای جنگ احتمالی آماده نیست اما فرماندهان جدید می گویند ارتش هیچ گاه در این میزان آمادگی قرار نداشته است. این اختلاف به نظر می رسد رو به گسترش است و در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد.

به گزارش اخبار جهادی، رژیم صهیونیستی و ارتش آن به لحاظ فلسفه ایجاد و ماهیت، متفاوت از دیگر ساختارهای سیاسی نظامی دنیا است. در تمامی ساختارهای سیاسی جهان، یک نظام حاکمیتی وجود دارد که رهبران سیاسی و احزاب در شکل های گوناگون در رأس آن قرار می گیرند. نظامیان بخشی از سازمان رزمی همان ساختار سیاسی هستند که وظیفه شان حفظ تمامیت ارضی و امنیت آن واحد سیاسی است. حتی اگر سران نظامی بخواهند وارد نظام تصمیم سازی شوند و فرماندهان نظامی به عنوان تصمیم گیر، تصمیم ساز یا رهبر سیاسی مطرح شوند باید وارد ساختار سیاسی شوند و کمی پوسته نظامی خود را کنار بگذارند. هر چند میزان تأثیر ساختار نظامی در ساختار حاکمیتی و سیاسی در نظام های مختلف متفاوت است اما به طور کلی مرکز ثقل تصمیم گیری و رهبری حاکمیت های مختلف در جهان نظام های سیاسی هستند.

ساختار رژیم صهیونیستی ساختاری ارتش محور

در رژیم صهیونیستی نظام حاکمیتی برعکس تمام دنیا است. در این رژیم یک ساختار نظامی- امنیتی وجود دارد که تمامی امور را در اختیار دارد. تمام کسانی که در رژیم صهیونیستی دارای منصب اعم از سیاسی و غیر سیاسی هستند فرماندهان ارتش و سیستم نظامی این رژیم اند. حتی فرماندهان دستگاه های اطلاعاتی- امنیتی، فرماندهان ارتش و برآمده از ارتش رژیم صهیونیستی هستند. در چنین ساختاری- که تمام ساختار یک مجموعه حول ارتش شکل می گیرد- اینکه ارتش در چه وضعیتی قرار دارد بسیار مهم است. مقامات رژیم صهیونیستی برهمین اساس همواره آمادگی ارتش در تمام مقاطع را سرلوحه و اولویت کار خود قرار می دهند. چرا که ارتش اگر آماده نباشد و به مفهوم خاص تر آمادگی حضور در جنگ را نداشته باشد به معنای عدم آمادگی کل ساختار رژیم صهیونیستی و از آن مهم تر ضعف تمامی نهادهای حاکمیتی پس از این خواهد بود.

عدم آمادگی ارتش در گزارش کمیسر رسیدگی به شکایات ارتش

«اسحاق بریک»، افسر بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی که ۱۰ سال است در سمتِ کمیسر رسیدگی به شکایات ارتش قرار دارد براساس داده هایی که در سال ۲۰۱۷ جمع آوری کرد، گزارشی را در ماه آگوست منتشر کرد. این گزارش براساس گفتگو با افسران و سربازان ارتش و برخی اسناد موجود تهیه شده است.

اسحاق بریک به همراه نسخه ای از گزارشش در خصوص عدم آمادگی ارتش برای ورود در جنگ احتمالی

ضعف های ارتش از نگاه گزارش «بریک»

«اسحاق بریک» در گزارش خود به نقاط ضعف موجود در ارتش رژیم صهیونیستی اشاره می کند که موجب شده وی به این نتیجه برسد که ارتش رژیم صهیونیستی برای جنگ آمادگی ندارد:

عدم آمادگی تجهیزات

او در گزارش خود می گوید براساس اطلاعات جمع آوری شده نگهداری و تعمیر و تنظیف تجهیزات نظامی از جمله تجهیزات سنگین مثل تانک ها در بسیاری از واحدها، به ویژه واحدهای احتیاط، انجام نمی شود. در یکی از پایگاه های نظامی یک شرکت خدمات شهری را برای تنظیف سلاح ها، پس از تمرین های نظامی به خدمت گرفته اند. وی استدلال می کند سربازانی که در وضعیت عادی تجهیزات خود را تعمیر نمی کنند در وضعیت فوق العاده نمی توانند این کار را انجام دهند و این مسئله بر میزان آمادگی و توانمندی نیروها در انجام مأموریت هایشان تأثیر منفی می گذارد.

کیفیت تمرین های نظامی

در خصوص تمرین های نظامی، حجم تمرین ها بیشتر از سابق است اما کیفیت آموزش ها کاسته شده است. از سویی سربازان احتیاط که اکثریت نیروهای نظامی ارتش را در جنگ ها تشکیل می دهند به درستی آموزش نمی بینند. نیروهای حرفه ای بسیار کمند و این امر در آمادگی ارتش تردید به وجود آورده است.

کاهش رغبت و انگیزه

«بریک» در یک فصل کامل به این نکته اشاره می کند که میزان رغبت افسران به پایبندی به خدمت نظامی طی سنوات بالا رو به کاهش است. همچنین او نسبت به رغبت افسران جوان در خصوص پایبندی به خدمت نظامی هشدار می دهد. به ویژه در بخش فن آوری که در عرصه های جنگی آینده بسیار مهم است.

پزشکان و گروه هایی که خواستار خروج از ارتش هستند

در گزارش برید آمده است پزشکان نمی خواهند که در بخش های عملیاتی به طور دائمی باقی بمانند. از سوی دیگر افسران لجستیک، آموزش و امدادرسانان نمی خواهند دوره خدمت نظامی شان طولانی باشد. بهترین نیروها ارتش را ترک می کنند و آنها که می مانند لزوما بهترین ها نیستند.

نمونه کوچک نظامی

او نمونه خدمت دائمی جدید در ارتش را با عنوان «نمونه کوچک نظامی» معرفی می کند. بر اساس این نمونه نظامی، افسرانی که موفق نشوند طی ۱۴ سال به درجه سرهنگی برسند باید از بدون بازنشستگی از ارتش خارج شوند. این امر بسیاری از افسران به پس از رسیدن به درجه فرمانده گروهان به سمت خروج از ارتش سوق داده است. نظرسنجی ها نشان می دهد ۵۰ درصد از افسران نزدیکان خود را به حضور دائمی و طولانی در ارتش توصیه نمی کنند. این پدیده در بخش های فن آوری، عملیات و اداری وجود دارد اما ارتش درک مناسب برای مقابله با آن را ندارد.

کاهش تعداد نیرو

«بریک» در گزارش خود به پیامدهای کاهش ۴ هزار نظامی توسط وزارتخانه های امنیت و دارایی اشاره می کند و می گوید این مسئله موجب کاهش مدت خدمت نظامی می شود و این امر به عدم تناسب بین مأموریت های افسران و سربازان، همچنین عدم تناسب حجم نیروهای انسانی و مأموریت های موجود در حوزه های مختلف منجر خواهد شد.

افزایش حجم شکایت ها

در سال ۲۰۱۷ دفتر شکایات، ۷۰۰۲ شکایت مکتوب دریافت کرده است در حالی که در سال ۲۰۱۶ تعداد شکایت های مکتوب ۶۷۵۸ شکایت بوده است. «بریک» می گوید افسران، تعاملی رنج آور، نژادپرستانه و غیر حرفه ای نسبت به سربازان دارند.

پیامدهای انقلاب اطلاعات بر ارتش

«بریک» به تأثیر انقلاب اطلاعات در ارتش و روابط بین افسران و سربازان اشاره می کند. بر این اساس به کارگیری گسترده تلفن های همراه و پست الکترونیک موجب به وجود آمدن مشکلاتی در نظم نیروها و عدم اجرای دستورات شده است. سربازان در فعالیت های میدانی، آموزشی و تمرینات روزمره، تلفن های همراه خود را به کار می گیرند به گونه ای که بر سطح عملیات و روابط شخصی بین افسران و مأموران و سربازان تأثیر می گذارد. در خصوص پست الکترونیک، برخی از دستورات با این پست های الکترونیک برای افسران عالی رتبه صادر می شوند اما بسیاری از این دستورات حذف می شوند یعنی این دستورات اجرا نمی شوند.

او در خصوص استفاده از تلفن های همراه می گوید این وسایل ارتباطی برای ارتباطات شخصی توسط فرماندهان نیز استفاده می شود و موجب شده به وسیله ای برای گفتگوی مستقیم بین افسران و سربازان و بین خود سربازان تبدیل شود یعنی این وسایل جایگزین روابط انسانی مستقیم شده اند.

وی در خصوص خدمات پزشکی در ارتش می گوید چه در بخش نیروی انسانی و چه در بخش های فن آوری و زیر ساخت، برخلاف آنچه در آیین نامه های مربوط به بخش های پزشکی آمده است افسران توجهی به وضعیت مطلوب سربازان ندارند.

گادی آیزنکوت رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی

نامه رئیس ستاد مشترک ارتش در رد گزارش «بریک»

پس از انتشار گزارش «اسحاق بریک»، رئیس بخش شکایات ارتش رژیم صهیونیستی در خصوص اثبات عدم آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی برای آغاز جنگ جدید، گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم، در رد  این گزارش طی گزارشی مفصل به اعضای کابینه و کمیته امور خارجه و امنیت پارلمان (کنست) رژیم صهیونیستی اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی در اوج آمادگی قرار دارد و آماده است در جنگ احتمالی شرکت کند. آیزنکوت در این نامه نوشت: «ارتش هیچ گاه آمادگی خود را از دست نداده است. اما دوره کنونی، دوره غافلگیریها است و ما فرماندهان ارتش باید هماهنگی در به کارگیری نیروها، حفظ برتری ارتش و بهره گیری از تمامی فرصت های موجود را به منظور موفقیت ارتش در غلبه بر چالش های آینده را در دستور کار خود قرار دهیم».

منابعی در ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کردند ارتش در بالاترین درجه آمادگی و توانمندی نسبت به هر زمان دیگری قرار دارد. او تأکید کرد درک مفهوم میدان جنگ، هوش کیفی، به کارگیری دقیق سلاح، میزان آمادگی و تمرینات، نیروهای احتیاط و تجهیزات در بهترین وضعیت نسبت به گذشته قرار دارند.

ایلان هَراری ناظرکل ارتش رژیم صهیونیستی

دستور تشکیل تیم تحقیق

قریب ۳ هفته پس از ارائه گزارش  «بریک»، گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش دستور تشکیل تیم تحقیقی را داد تا ادعاهای موجود در گزارش «بریک» در خصوص آمادگی ارتش برای جنگ را بررسی کند. آیزنکوت از ایلان هراری، ناظر کل ارتش خواسته است ادعاهای موجود در گزارش «بریک» را مورد بررسی قرار دهد.

سخنگوی ارتش اعلام کرد این تیم تحقیق در چارچوب نظارت های ناظر کل ارتش با همکاری ژنرال آوی مزراحی و تعدادی از افسران عالی رتبه احتیاط، از تمامی واحدهای ارتش انجام خواهد شد. مزراحی تا کنون سابقه ریاست بخش فن آوری و لجستیک، فرماندهی نیروی زمینی و فرماندهی منطقه مرکزی ارتش را بر عهده داشته است. او ۶ سال قبل از خدمت ارتش کناره گیری کرد و اخیرا با حکم آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، ریاست کمیته ای را برعهده دارد که مسئول بررسی توزیع وظیفه و اختیارات بین «فرماندهان جبهه داخلی» و «سازمان ملی امور غیر مترقبه» است.

گفته می شود آیزنکوت از هراری و مزراحی خواسته است گزارش اولیه خود را طی ۴۵ روز به او ارائه کنند.

این در حالی است که «بریک» چند هفته قبل برای راستی آزمایی ادعاهای موجود در گزارشش خواستار تشکیل کمیته تحقیق خارجی، به ریاست یکی از قضات بازنشسته دادگاه عالی شده بود.

آوی مزراحی رئیس کمیته بررسی صلاحیت های جبهه داخلی

جمع بندی

براساس داده هایی که پس از جنگ ۳۳ روزه تا کنون از ارتش رژیم صهیونیستی منتشر شده، تعداد قابل توجهی از اخبار مشاهده می شوند که از عدم آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی حکایت دارند. این عدم آمادگی بیشتر در کلام افسران و فرماندهان قدیمی و باسابقه ارتش مطرح می شود. در مقابل فرماندهان جدید و افسران جوان تر با نگاهی متفاوت این دیدگاه را نمی پذیرند. برای رژیم صهیونیستی که تمام حاکمیتش تحت لوای ارتش رقم می خورد و همه چیز از ارتش شکل می گیرد، میزان اهمیت ارتش بسیار بالا است لذا این اختلاف می تواند موجب اشکالات متعدد شود به همین دلیل هر دو گروه، به تشکیل کمیته های ویژه تحقیق رو آورده اند تا این امر را اثبات کنند. آنچه قابل پیش بینی است این است که این اختلاف ادامه خواهد یافت و اگر یک جنگ رخ دهد شکل جدی تری به خود خواهد گرفت.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16909

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.