اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش| هزینه‌های نظامی عربستان، شاخص قدرت یا معیار وابستگی

  • کد خبر : 16837
  • 04 مهر 1397 - 12:56
گزارش| هزینه‌های نظامی عربستان، شاخص قدرت یا معیار وابستگی

هزینه‌کرد نظامی در بسیاری از کشورهای دنیا نشان دهنده میزان قدرت ارتش آنهاست، اما در میان رژیم‌های عربی این موضوع صدق نمی‌کند. گزارش‌های منتشر شده در خصوص هزینه‌های نظامی کشورهای مختلف نشان می‌دهد که عربستان طی سالهای گذشته بیشترین رشد بودجه نظامی را به خود اختصاص داده است. بر اساس آماری که آکادمی بین‌المللی استکهلم […]

هزینه‌کرد نظامی در بسیاری از کشورهای دنیا نشان دهنده میزان قدرت ارتش آنهاست، اما در میان رژیم‌های عربی این موضوع صدق نمی‌کند.

گزارش‌های منتشر شده در خصوص هزینه‌های نظامی کشورهای مختلف نشان می‌دهد که عربستان طی سالهای گذشته بیشترین رشد بودجه نظامی را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آماری که آکادمی بین‌المللی استکهلم برای پژوهش‌های صلح منتشر کرده، مجموع هزینه‌های نظامی دنیا در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۷۳۹ میلیارد دلار بوده که افزایش ۱٫۱ درصدی نسبت به سال گذشته را شاهد بوده است.

در حالی که هزینه‌های نظامی آمریکا برای دومین سال پیاپی در رقم ثابت متوقف شده و روسیه نیز برای اولین بار از سال ۱۹۹۸هزینه‌های نظامی خود را کاهش داده است، اما بالاترین رقم افزایش هزینه‌های نظامی در خاورمیانه گزارش شده که میانگین آن ۶٫۲ درصد است. در این میان نیز عربستان سعودی با افزایش ۹٫۲ درصدی بودجه نظامی خود نسبت به سال گذشته بزرگترین خریدار تسلیحات غربی لقب گرفته است.

مجموع هزینه‌های ریاض در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۶۹٫۴ میلیارد دلار است و به این ترتیب این کشور روسیه را در هزینه‌های نظامی خود پشت سر گذاشته و بعد از آمریکا و چین بیشترین هزینه‌های نظامی را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، آمریکا با ۶۰۰ میلیارد دلار در رتبه اول هزینه‌کرد نظامی قرار دارد و چین با رقم ۲۲۸ میلیارد دلار در رتبه بعدی است. عربستان با ۶۹ میلیارد و روسیه با ۶۶ میلیارد در رتبه‌های بعدی هستند.بعد از این کشورها هند با ۶۴ میلیارد دلار، فرانسه با ۵۷ میلیارد دلار، انگلیس با ۴۷ میلیارد دلار و ژاپن با ۴۵ میلیارد دلار در رده های بعدی قرار دارند. آلمان با ۴۴ میلیارد دلار در رتبه هشتم قرار گرفته و پس از آن کره جنوبی با ۳۹ میلیارد دلار قرار دارد. ایتالیا و برزیل نیز با ۲۹ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارد. استرالیا با ۲۷ میلیارد دلار و ترکیه با ۱۸ میلیارد دلار در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. این در حالی است که رقم هزینه‌های نظامی عربستان در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۸۱ میلیارد دلار بوده است.

هزینه کرد نظامی کشورهای مختلف دنیا ارتباط مستقیمی با قدرت نظامی این کشورها دارد، البته این موضوع در مورد کشورهای خاورمیانه و به ویژه رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس صدق نمی‌کند، چرا که افزایش هزینه‌های نظامی این کشورها در نتیجه نیازمندی‌های آنها به ملزومات و تسلیحات نظامی مختلف نیست، بلکه تابعی از تسلیم شدن آنها در برابر کارتل‌های صنایع نظامی کشورهای آمریکایی اروپایی است که چگونه بتوانند با ترفندهای مختلف تسلیحات متنوع خود را به این کشورها بفروشند.

کشورهایی نظیر عربستان سعودی و امارات بدون اینکه زیرساخت‌های مورد نظر برای سلاح‌های پیشرفت به ویژه جنگنده‌های پیشرفته و سامانه‌های دفاع موشکی را در اختیار داشته باشند و کادر انسانی مجربی را برای بهره‌برداری از این تسلیحات آماده کرده باشند، صرفاً برای حل مشکلات اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی در نتیجه سیاست‌های ارعاب و تهدید و باج‌دهی‌های سیاسی اقدام به خرید تسلیحات مختلف می‌کنند. از همین رو هر از چند گاهی اخبار مربوط به سقوط جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی در عربستان منتشر می‌شود.

در نتیجه توطئه‌های غربی صهیونیستی در حال حاضر جنگی گسترده در خاورمیانه شکل گرفته که غیر از پر کردن جیب دلالان تسلیحات دنیا هیچ سودی برای مردم ندارد، بلکه باعث تخریب و ویرانی و کشتار بیشتر در منطقه می‌شود. جنگ در یمن و سوریه و بحران داخلی در بحرین و افغانستان و ناامنی در پاکستان و عراق همگی نمودهایی از سیاست‌گزاری های غربی است که به این ترتیب حاکمان غیردموکراتیک منطقه را مجبور می‌کنند برای حفظ بیشتر تخت پادشاهی خود از دلارهای نفتی برای خرید تسلیحات بیشتر استفاده کنند.

نگاهی به بحران های نظامی که کشورهایی نظیر عربستان و امارات وارد آن شده‌اند، به ویژه در جنگ یمن، نشان می‌دهد که ارتش این کشورها توانمندی‌های بالایی در عرصه‌های جنگی ندارند و هزینه‌های نجومی صورت گرفته در موسسات نظامی و پدافند هوایی نتوانسته قدرت نظامی را برای این کشورها محقق سازد. در همین راستا است که این دو کشور ثروتمند منطقه‌ای به همراه تعداد دیگری از کشورهای منطقه در برابر فقیرترین و مصیبت زده‌ترین ملت‌های دنیا دست بسته باقی مانده‌اند و بعد از سه سال نتوانسته‌اند تکلیف جنگی که قرار بود یک ماهه به پایان برسد را مشخص کنند.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16837

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.