اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

پرونده ویژه؛ نقش سعودی در تخریب عراق- ۱| از دستورات چند بندی برای مقابله با نفوذ ایران تا ایجاد مرجع سازی دینی حامی ریاض

  • کد خبر : 16745
  • 26 شهریور 1397 - 20:10
پرونده ویژه؛ نقش سعودی در تخریب عراق- ۱| از دستورات چند بندی برای مقابله با نفوذ ایران تا ایجاد مرجع سازی دینی حامی ریاض

اسنادی که به تازگی منتشر شده، از نقش عربستان برای ایجاد تجزیه و فتنه داخلی در عراق و اختلاف‌افکنی در میان شیعیان حکایت دارد. به گزارش اخبار جهادی، روزنامه الاخبار لبنان به تازگی اقدام به انتشار اسناد و مدارک در خصوص نقش تخریبی عربستان سعودی و امارات متحده عربی به همراه آمریکا در عراق طی […]

اسنادی که به تازگی منتشر شده، از نقش عربستان برای ایجاد تجزیه و فتنه داخلی در عراق و اختلاف‌افکنی در میان شیعیان حکایت دارد.

به گزارش اخبار جهادی، روزنامه الاخبار لبنان به تازگی اقدام به انتشار اسناد و مدارک در خصوص نقش تخریبی عربستان سعودی و امارات متحده عربی به همراه آمریکا در عراق طی سالهای گذشته کرده است.

عراق طی این سالها شاهد دو تحول اساسی بوده که شامل خروج اشغالگران آمریکایی و بروز پدیده تروریسم داعش در این کشور است. در این مرحله کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه ریاض و ابوظبی خود را در جایگاه نماینده و نسخه برابر اصل آمریکا دیدند. در طرف مقابل واشنگتن نیز خود را از عرصه دور نمی‌بیند، بلکه معتقد است که نفوذ و موجودیتش با تزلزل مواجه شده و برای ادامه تحرکاتش در منطقه نیازمند عراق است. همین موضوع باعث شده است که عربستان زیر نظر آمریکا پروژه‌های خود را برای نفوذ در عراق دنبال می‌کند.

بر اساس یکی از اسنادی که منتشر شده، ‌ثامر السبهان سفیر عربستان سعودی در عراق از زمان به عهده گرفتن این مسئولیت تا اخراج از عراق و حضور در سفارت بیروت فعالیت‌های گسترده‌ای را در این راستا دنبال کرده است.

تمامی فعالیت‌های السبهان که همچنان مسئول پیگیری پرونده عراق است، بر اساس پروژه‌هایی است که به شکل برنامه کاری ارائه شده است. این سند نشان می‌دهد که عربستان استقلال و رویکرد خصوصی عراق از مرجعیت دینی گرفته تا جریانهای فعال و تاثیرگذار در داخل این کشور از جمله مقتدا صدر رئیس جریان صدر را رعایت نمی‌کند. بر اساس اسناد مذکور هواداران السبهان دشمنی زیادی با مقتدا صدر دارند و تلاش‌‌های زیادی را برای جداسازی وی از ائتلاف ملی عراق انجام داده‌اند.

سند مذکور تاکید می کند که عربستان سعودی همچنین به دنبال ایجاد مراجع دینی موهوم شیعی دارای هواداری ریاض است و علاوه بر اینها به دنبال ایجاد درگیری‌های نظامی میان جریان صدر و سایر گروه‌های فعال در عراق و بازی با امنیت داخلی و مرزهای عراق است. ریاض همچنین به دنبال خرید شخصیت‌ها و سیاستمداران عراقی و عناصر رسانه‌ای و تبلیغاتی است.

تحولات سیاسی اخیر نشان می‌دهد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و عادل الجبیر وزیر خارجه وی پیشنهادات جریان السبهان در رابطه با پرونده عراق را تایید کرده‌اند، چرا که در بحران کنونی عراق به خوبی می‌توان ردپای عربستان را مشاهده کرد.

اسنادی که روزنامه الاخبار آن را منتشر کرده است، مجموعه‌ای از پیشنهادات را مطرح کرده که سال گذشته از طریق سفارت عربستان در بغداد برای وزارت خارجه این کشور با عنوان پروژه‌های از بین بردن نفوذ ایران در عراق ارسال شده و شامل بندهای زیر است:

اول: پروژه تجزیه ائتلاف ملی شیعیان عراق. سعودی‌ها در این سند مدعی شده‌اند که ایران به دنبال تکه تکه کردن عراق و وابسته کردن شخصیت‌های سیاسی این کشور است. همچنین گفته شده است که شخصیت های سیاسی عراقی به دنبال از بین بردن آمال و آرزوهای اهل تسنن و مهاجرت دادن آنها هستند.

این سند اجرای برنامه‌های ایرانی و خارجی برای مصادره کردن پتانسیل‌های این کشور و یکه تازی در حاکمیت و گسترش نفوذ ایران و از بین بردن امنیت و ثبات کشورهای حاشیه خلیج فارس را بخشی از اهداف جریان مذکور می‌داند و پروژه هایی را برای مقابله با این رویکرد موهوم مطرح می‌کند:

سعودی‌ها معتقدند که علاوه بر فعالیت در پروژه‌های دیگر، بقای موجودیت ائتلاف ملی شیعیان به این شکل می‌تواند مانعی در برابر پروژه‌های اهل تسنن یا اهداف و برنامه‌های عربستان در عراق باشد.

آنها معتقدند که باید اقدامات زیر در راستای جلوگیری از استمرار وحدت شیعیان دنبال شود:

– تقویت اختلافات در میان شیعیان از طریق تمامی راهکارهای ممکن

– مشخص شدن عناصر فرهنگی و متفکران و اصحاب رسانه مخالف با رویکردهای ایران.

– مشخص شدن عناصر فرهنگی و متفکران و اصحاب رسانه موافق با رویکردهای ایران.

– تقویت همکاری با سید حسین صدر و دنبال کردن برنامه‌ای برای مشهور کردن وی در محافل شیعیان عراق.

– تلاش برای مهار قبایل شیعه.

– تلاش برای مهار نمایندگان وابسته به ائتلاف ملی.

– تحت کنترل گرفتن تمامی عناصر نزدیک به نوری مالکی و حیدر العبادی و مقتدا صدر و ائتلاف ملی و نظارت بر عملکرد آنها جهت استفاده از آنها در زمان لزوم.

– تغذیه تحرکات مقتدی صدر با انواع روش‌های تبلیغاتی و اقتصادی و سیاسی.

– جذب متفکران شیعه و ارائه برنامه کاری به آنها.

– تلاش برای پیشبرد این ادعا که عربستان مدافع عراق بوده و به دنبال حفظ وحدت این کشور است.

– ارائه پروژه‌های تبلیغاتی و سیاسی به عناصری که به دنبال جلب نظر ریاض هستند.

– ادامه ارتباط دادن میان شبه نظامیان با رهبران ائتلاف شیعی.

– هجمه تبلیغاتی مبنی بر اینکه رهبران عراق به دنبال استفاده از تجربه کشورهای حاشیه خلیج فارس در توسعه خود نیستند و بر طرحهای شکست‌خورده ایران متکی شده‌اند.

– تلاش برای جذب عناصر اطلاعاتی و نظامی مورد اعتماد عربستان که نوری مالکی آنها را در زمان حاکمیت خود اخراج کرده است. عربستان تلاش دارد از این عناصر در زمان مورد نظر استفاده کند.

این سند با ارائه راهکار مدونی برای فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک ریاض در بغداد می افزاید که پیگیری طرح مذکور می‌تواند نتایج زیر را به دنبال داشته باشد:

  • تضعیف متحدان ایران در عراق که با افزایش قدرت اردوگاه اهل تسنن و کردها همراه خواهد بود.
  • مشغول کردن ائتلاف شیعیان به حل مشکلات داخلی که می‌تواند منجر به درگیری‌های مسلحانه میان آنها شود.
  • به فرسایش کشاندن ایران در درگیری‌هایی که می‌توان با حمایت از برخی گروه‌های شیعه آن را ایجاد کرد. نقش سرویس‌های جاسوسی عربستان در این عرصه رصد تحرکات مذکور برای ابراز همبستگی با برخی رهبران و شخصیت‌های عراقی و تضمین جداسازی آنها از ائتلاف شیعه است.
  • این روند فرسایشی می‌تواند بر روند حضور ایران در سوریه و یمن تاثیر گذار باشد.
  • این اتفاق می تواند قبایل عربی شیعه را به وابستگی به سمت عربستان سعودی بکشاند. سند مذکور مدعی شده است که بسیاری از این گروه‌ها به دنبال جدا شدن از ایران و متحدان این کشور در عراق هستند.

پیشنهاد دوم: پروژه پیگرد رهبران شبه نظامیان شیعه

اهداف این سند سعودی محاصره و محاکمه افرادی است که از دیدگاه عربستان در اقدامات تروریستی ضد عراق و کشورهای دیگر نقش دارند. این سند سعودی ابو مهدی المهندس و ابراهیم جعفری و حیدر العبادی و دیگر رهبران سیاسی و فرماندهان گروه‌های نظامی مردمی در داخل و خارج از عراق را در این لیست قرار داده است.

ابزارهای این اقدام: عربستان معتقد است از طریق تحرکات صورت گرفته در محافل بین‌المللی و دادگاه‌های کشورهای غربی و سازمان‌های حقوق بشری در این کشورها امکان محاکمه کسانی که تابعیت کشورهای دیگر را دارند یا در این کشورها حضور پیدا می‌کنند، وجود دارد.

عربستان معتقد است که این پروژه نه تنها می‌تواند تاثیر مستقیمی بر عناصر هوادار ایران در عراق داشته باشد، بلکه آثار و پیامدهای آن تا خارج از کشور نیز کشیده می‌شود و برخی کشورهای دیگر را نیز در بر می‌گیرد. این پروژه حضور بین‌المللی تاثیر گذاری در منطقه خواهد داشت که از دیدگاه سعودی‌ها باعث افزایش به فرسایش کشانده شدن ایران و متحدانش می‌شود.

ادامه دارد…

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16745

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.