اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

نخستین جلسه پارلمان جدید عراق؛ نمایندگان سوگند خوردند اما فراکسیون اکثریت معرفی نشد

  • کد خبر : 16455
  • 12 شهریور 1397 - 16:58
نخستین جلسه پارلمان جدید عراق؛ نمایندگان سوگند خوردند اما فراکسیون اکثریت معرفی نشد

پارلمان جدید عراق امروز جلسه نخست‌ خود را برگزار کرد و نمایندگان، سوگند یاد کردند. دو گروه در پارلمان مدعی تشکیل فراکسیون اکثریت هستند اما رئیس موقت پارلمان از دادگاه فدرال خواستار توضیح شده است. به گزارش اخبار جهادی، پارلمان جدید عراق (دوره چهارم) ظهر امروز دوشنبه (سوم سپتامبر) امروز اولین جلسه خود را برگزار […]

پارلمان جدید عراق امروز جلسه نخست‌ خود را برگزار کرد و نمایندگان، سوگند یاد کردند. دو گروه در پارلمان مدعی تشکیل فراکسیون اکثریت هستند اما رئیس موقت پارلمان از دادگاه فدرال خواستار توضیح شده است.

به گزارش اخبار جهادی، پارلمان جدید عراق (دوره چهارم) ظهر امروز دوشنبه (سوم سپتامبر) امروز اولین جلسه خود را برگزار می‌کند تا مقدمات تشکیل دولت جدید فراهم شود.

هنوز خبرها از اختلافات گروههای سیاسی و عدم توافق نهایی برای تشکیل فراکسیون اکثریت حکایت می کند و در صورتی که جلسه به حد نصاب نرسد، تا پانزده روز به تعویق می‌افتد.

برنامه جلسه نخست پارلمان طبق قانون به شرح زیر است و جدیدترین خبرها پس از آن اضافه می‌شود. (خبر در حال به‌روزرسانی است)

مروز برنامه جلسه اول پارلمان جدید عراق (دوره چهارم)

۱- قرائت آیاتی از قرآن و آغاز رسمی جلسه
۲- سخنرانی رئیس جمهور (فؤاد معصوم)
۳- سخنرانی نخست‌وزیر (حیدر العبادی)
۴- سخنرانی رئیس دور قبلی پارلمان (سلیم الجبوری)

۵- شروع به کار اولین جلسه با ریاست محمد علی الزینی، که ۷۹ سال دارد و رئیس سِنی محسوب می‌شود

۶- قرائت اسامی نمایندگان دوره جدید
۷- ادای سوگند نمایندگان بر اساس ماده ۵۰ قانون اساسی
۸- انتخاب رئیس پارلمان و معاونان طبق ماده ۵۵ قانون اساسی

–  اگر جلسه امروز به حد نصاب نرسد، ۱۵ روز دیگر تشکیل خواهد شد

۹- هر ائتلافی که بتواند ۱۶۵ کرسی را در قالب فراکسیون اکثریت به رئیس پارلمان معرفی کند، حق خواهد داشت که نامزد نخست‌وزیری را به رئیس جمهور جدید معرفی کند.

۱۰- رئیس جمهور، نامزد معرفی شده را مامور تشکیل کابینه می‌کند (ماده ۷۶)

۱۱- نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه، ۳۰ روز زمان دارد تا کابینه پیشنهادی را برای اخذ رأی اعتماد، به پارلمان معرفی کند.

۱۲- نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه، ۳۰ روز زمان دارد تا کابینه پیشنهادی را برای اخذ رأی اعتماد، به پارلمان معرفی کند.

۱۳- نامزد نخست‌وزیری می‌بایست مثل نامزد ریاست جمهوری دارای مدرک دانشگاهی یا معادل آن باشد. او باید حداقل ۳۵ ساله باشد.  نخست‌وزیر، مسئول مستقیم اجرای سیاست‌های کلی کشور و فرمانده کل قواست که ریاست کابینه را نیز بر عهده دارد و می‌تواند وزراء را با موافقت پارلمان، برکنار کند

جدیدترین خبرها: 

۱۲:۵۶ – شماری از نمایندگان عراقی وارد ساختمان پارلمان شدند

خبرنگار «الغدپرس» اعلام کرد که شماری از نمایندگان پارلمان عراق، وارد ساختمان این نهاد شده‌اند تا نخستین نشست چهارمین دوره پارلمان عراق را برگزار کنند.

* ثبت‌نام رسمی فراکسیون «الاصلاح و البناء» در پارلمان عراق

پایگاه خبری «الفرات» از ثبت نام رسمی فراکسیون «الاصلاح و البناء» به عنوان فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق خبر داد و نوشت که این فراکسیون شامل ۱۸۰ نماینده از ائتلاف‌های سائرون، النصر، الوطنیه، الحکمه و سایر گروه‌های سیاسی است.

*«فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی و «محمد علی الزینی» رئیس سِنی نخستین نشست پارلمان عراق وارد صحن مجلس شدند.

* دو فراکسیون مدعی، هنوز در حال جمع آوری امضا هستند

دو فراکسیون «اصلاح و البناء» و «البناء» که هر یک مدعی برخورداری از حق اکثریت پارلمانی (مالکیت ۱۶۵ کرسی) هستند، هنوز در حال جمع‌آوری امضای نمایندگان خود برای مشخص شدن شمار اعضای هر یک از دو طرف هستند.

* ورود «نوری المالکی» و «حیدر العبادی» به صحن پارلمان

«نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دوله القانون» و نخست‌وزیر سابق به همراه شماری از نمایندگان فراکسیون «البناء» و «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر و نخست‌وزیر کنونی عراق وارد ساختمان پارلمان شدند.

ورود رهبران فراکسیون‌های سُنی به پارلمان

«سلیم الجبوری» رئیس پارلمان سابق، «اسامه النجیفی» و «خالد العبیدی»از رهبران فراکسیون‌های سنی پارلمان عراق خود را به نشست امروز پارلمان رساندند.

* «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق نیز وارد شد

*ورود سفیر آمریکا

در حالی که مقامات عراقی یکی یکی در حال ورود به ساختمان پارلمان هستند، پایگاه خبری «دجله» از ورود سفیر آمریکا در بغداد به پارلمان خبر داد.

* یک منبع آگاه پارلمان عراق: نشست امروز پارلمان به ادای سوگند نمایندگان پارلمانی محدود می‌شود

* آغاز نشست پارلمان

نخستین نشست پارلمان جدید عراق رسما با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

* تاکید  «فواد معصوم» بر ضرورت اصلاح نظامی سیاسی کشور

«فؤاد معصوم» رئیس‌جمهور عراق طی سخنانی در نخستین نشست پارلمان جدید عراق تاکید کرد که روابط میان قوای سه‌گانه کشور شامل مقننه، اجرائیه و قضائیه باید در چارچوب احترام به قانون اساسی باشد.

وی افزود که عراقی‌ها نیازمند توسعه مستمر که ضامن کرامت و عزت همگی و سهیم بودن در برقراری صلح داخلی هستند و ما امیدواریم که در این دور، دولتی جدید و توانمند تشکیل شود.

رئیس‌جمهور عراق بر ضرورت مبارزه با فساد و طائفه‌گری در کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد که عراق جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود را بازیابد.

ضرورت بازنگری در مسئله اصلاح نظامی سیاسی کشور، حمایت از حقوق شهروندان عراقی در مناطق آزاده شده از دست داعش به ویژه حقوق پناهندگان و آوارگان، بحران آب در سطح استراتژیک که بر روی اقتصاد عراق نیز تاثیر گذاشته و نیز خطرات تکیه صرف بر روی نفت در اقتصاد کشور از دیگر مسائل طرح شده در سخنان معصوم است.

* «حیدر العبادی»: مرحله آتی مرحله دستاوردهای اقتصادی و امنیتی است

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق پس از رئیس‌جمهور پشت تریبون رفت و با اشاره به دستاوردهای دولتش در دوره پیش و شکست داعش تاکید کرد که مرحله جدید در کشور، مرحله اصلاحات اقتصادی است.

وی افزود: این حق عراقی‌ها است که به آزادسازی شهرهای خود از دست داعش طی ۴ سال گذشته، افتخار کنند و می‌بایست این پیروزی تاریخی علیه داعش حفظ شود.

العبادی سپس بر ضرورت ایجاد روابط منطقه‌ای مبتنی بر احترام متبادل و عدم دخالت در امور یکدیگر تاکید کرد و از همه طرف‌ها خواست تا از رنج عراقی‌ها برای رسیدن به اهداف سیاسی خود، سوء استفاده نکنند.

وی سپس تاکید کرد: هیچ پرچمی بالاتر از پرچم عراق نیست و هیچ سلاحی نباید در خارج از چارچوب دولت در کشور باشد.

* رئیس پارلمان سابق عراق: باید از ملت عراق عذرخواهی شود

«سلیم الجبوری» که از راهیابی به دور جدید پارلمان عراق باز مانده است؛ بر ضرورت احترام به نتایج انتخابات دموکراتیک کشور از سوی همه طرف‌ها و پذیرش نتایج آن تاکید کرد.

وی با اشاره به موانع قانونی در دوره پیشین پارلمان برای استیضاح مقامات مسئول کشور، تاکید کرد که با این وجود، فراکسیون‌های پارلمان در دوره پیش، دستاوردهای بی‌نظیری در چارچوب وظایفشان طی چند سال گذشته در کارنامه خود دارند.

رئیس پارلمان سابق عراق افزود: با وجود آنکه دستگاه قضایی کشور، برخی اختیارات پارلمان را از او گرفته بود، اما دستاوردهای زیادی این پارلمان داشته که تصویب قانون احزاب از مهمترین آنها بود. همچنین نباید دستاورد تاریخی این پارلمان در ریاست اتحادیه پارلمانهای اسلامی را نادیده گرفت.

الجبوری تاکید کرد که پستی که وی در دوره پیش در پارلمان عراق داشت، امتیازی برای او نداشته و تنها او برای خدمت به وطنش این مسئولیت را پذیرفته بود.

وی در ادامه به تاخیر در بازگشت آوارگان پس از شکست داعش اشاره کرد و خواستار عذرخواهی از ملت عراق به دلیل سوء خدمات‌رسانی و عدم سازندگی در کشور شد.

نمایندگان پارلمان، سوگند یاد کردند

وبگاه خبری المعلومه عراق نوشت، ظهر امروز نمایندگان پارلمان جدید عراق، سوگند یاد کردند. این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: نمایندگان، به عنوان اعضای جدید، سوگند یاد کردند و تعداد نمایندگان بیش از ۳۱۷ نفر بود.

تعداد کرسی‌های پارلمان عراق، ۳۲۹ عدد است.

تعلیق جلسه پارلمان و خروج برخی احزاب از صحن

بعد از سوگند نمایندگان دور جدید پارلمان عراق، برخی رسانه‌های عراقی مثل «الفرات» و «شفق‌» از رأی‌گیری درباره «فراکسیون اکثریت پارلمان» خبر دادند و گفتند نمایندگان برخی احزاب از پارلمان خارج شدند.

گفته می‌شود دو حزب بزرگ کُردی (دموکراتیک و اتحادیه میهنی)، نمایندگان وابسته به ائتلاف دوله القانون و ائتلاف الفتح از جلسه خارج شده‌اند.

طبق همین خبر، گفته می‌شود جلسه یک ساعت به حال تعلیق در آمده است تا رایزنی‌های نمایندگان جهت ادامه جلسه، انجام شود.

وبگاه المعلومه به نقل از هادی العامری رئیس ائتلاف انتخاباتی الفتح اعلام کرد که امضای ۱۵۰ نماینده را به رئیس سِنی پارلمان جهت معرفی فراکسیون اکثریت (به نام «البناء) تحویل داده است. العامری گفت، او امضای تک‌تک نمایندگان را تحویل داده نه فقط امضای رؤسای ائتلاف‌ها را.

العامری افزود که الفتح اصرار بر گفت‌وگو با همه‌ جریان‌های سیاسی را دارد و قصد ندارد کسی را به حاشیه براند.

در مقابل، یکی از اعضای ائتلاف سائرون به وبگاه خبری «المسله» گفته که بعد از تشکیل و معرفی فراکسیون اکثریت (از جانب سائرون و سه ائتلاف دیگر)، احزاب کُردی به آن خواهند پیوست.

استفسار رئیس پارلمان از دادگاه فدرال عراق

هم‌زمان که دو گروه متفاوت در پارلمان، ادعای تشکیل فراکسیون اکثریت را دارند، رئیس سِنی پارلمان در نامه‌ای به دادگاه فدرال، خواستار توضیح و روشن شدن وضعیت شده است.

یک منبع به وبگاه خبری «بغداد الیوم» گفت، «رئیس سِنی از دادگاه فدرال خواستار توضیح شده است» چون دو گروه مدعی تشکیل فراکسیون اکثریت هستند.

انتهای پیام/

 

 

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.