اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

نبرد ارتش سوریه در “درعا” نزدیک است/ هدف بعدی آزادی تاسیسات نفت و گاز شرق دیرالزور

  • کد خبر : 14750
  • 04 خرداد 1397 - 11:22
نبرد ارتش سوریه در “درعا” نزدیک است/ هدف بعدی آزادی تاسیسات نفت و گاز شرق دیرالزور

یک رسانه عربی از نبرد قریب الوقوع ارتش سوریه برای بازپس گیری درعا در مرز این کشور با اردن خبر داد و نوشت : این نبرد مقدمه ای برای بازپس‌گیری کنترل تاسیسات نفت و گاز موجود در شرق شهر دیرالزور خواهد بود. به گزارش اخبار جهادی، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» به […]

یک رسانه عربی از نبرد قریب الوقوع ارتش سوریه برای بازپس گیری درعا در مرز این کشور با اردن خبر داد و نوشت : این نبرد مقدمه ای برای بازپس‌گیری کنترل تاسیسات نفت و گاز موجود در شرق شهر دیرالزور خواهد بود.

به گزارش اخبار جهادی، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» به حملات روز گذشته جنگنده‌های آمریکایی به مواضع نظامی ارتش سوریه در نزدیکی دیرالزور پرداخت و آن را پیامی خونین ارزیابی کرده است.

عطوان در این مقاله نوشت: در حالی‌که بسیاری، از جمله خودِ ما، پیشروی ارتش جمهوری عربی سوریه را به سمت جبهه جنوبی برای باز کردن مرزها با اردن و بازگرداندن «درعا» تحت حاکمیت دولتی را پیش‌بینی می‌کنند، ولی حملات جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی به مواضع نظامی سوریه در شرق این کشور برای دومین بار ظرف کمتر از ۳ ماه پیش، که ۱۲ شهید بر جای گذاشت، ما را غافل‌گیر کرده است.

سخنگوی نیروهای آمریکایی انجام این بمباران را تکذیب کرد ولی گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر»- نزدیک به گروه‌های معارض مسلح، این حمله را مورد تایید قرار داده و تأکید کرده است که وجود مرکز تجمع عناصر داعش در همان منطقه دلیل این بمباران بود.

اطلاعات رسیده از دمشق تأکید می‌کند که نبرد درعا قریب‌الوقوع است آن هم پس از این‌که نیروهای ارتش سوریه موفق شدند شهرک «الحجر الاسود» و اردوگاه «الیرموک» را بعد از تسلط بر غوطه شرقی دمشق بازپس بگیرند و پایتخت را تماما از هرگونه حملات توپخانه‌ای و موشکی گروه‌های مسلح امن کنند آمادگی‌ها در حال حاضر برای آغاز عملیات نظامی بسیار بزرگ در منطقه درعا، در مجاورت مرزهای جنوبی اردن، و شمال استان «القنیطره» در مرزهای جولان اشغالی آغاز شده است.

اولویت ارتش سوریه در حال حاضر بر بازپس‌گیری کنترل بخش اعظمی از مرزهای سوریه، نه تمامی آنها، متمرکز است. ارتش سوریه پس از آن‌که کنترل مرزهای مشترک با عراق و لبنان را بازپس گرفته است اینک مرزهای مشترک با اردن را هدف قرار داده است که مجموعه‌ای از گروهک‌های وابسته به «ارتش آزاد سوریه»، که تحت حمایت چشمگیر اسرائیل هستند، در این منطقه مستقرند.

سیطره بر درعا از اهمیت بسیار استراتژیک برای نظام دمشق برخوردار است نه فقط از این جهت که این منطقه جاده بین‌المللی به طول ۹۰ کیلومتر، که از دمشق تا «امان» پایتخت اردن ادامه دارد را باز کند بلکه از آن جهت که درعا یک منبع مهم اقتصادی و دروازه صادرات سوریه به شمار می‌رود. این عملیات قریب‌الوقوع همچنان اهداف معنوی دارد؛ چرا که جرقه به اصطلاح «انقلاب»- بحران- سوریه ۷ سال پیش از این شهر زده شد.

رهبری سوریه مشتاق به بازگشایی این جاده بین‌المللی است به مانند عملیات‌هایی که جاده اتصالی پایتخت با حمص را بعد از سیطره بر غوطه شرقی، و جاده اتصالی دمشق و دیرالزور را بعد از بازپس‌گیری تدمر و اخراج گروه تروریستی داعش از آن، باز کرد.

مقامات اردن نبرد درعا را از نزدیک و با نگرانی شدید رصد می‌کنند اگر چه آنها امیدوارند که خروج گروه‌های معارض مسلح به ادلب یا جرابلس در شمال غربی شوریه با راهکار مسالمت‌آمیز و به دور از درگیری‌های نظامی انجام شود؛ چرا که نبرد نظامی می‌تواند به تنش‌های امنیتی و پناهنده شدن صدها هزار تن از ساکنان این منطقه به داخل اردن منجر شود که همین امر هزینه‌های گزاف امنیتی، اقتصادی و خدماتی برای اردن تحمیل می‌کند آن هم در سایه بدهی عمومی اردن در حدود بیش از ۳۰ میلیارد دلار.

یک منبع لبنانی بسیار نزدیک به رهبری سوریه، که به تازگی از دمشق بازگشته است، به روزنامه رای‌الیوم خبر داد که نبرد درعا و بازگرداندن این شهر تحت حاکمیت رسمی، قطعی شده است و چه بسا این عملیات تا قبل از عید مبارک فطر انجام شود و در همین راستا، تفاهماتی در جریان نشست «بشار اسد» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهوری سوریه و روسیه، که هفته گذشته در «سوچی» روسیه برگزار شد، حاصل شده است. بر این اساس، بشار اسد حمایت کامل روسیه در نبرد درعا را مشابه نبرد در غوطه شرقی به دست آورده است.

این مساله که موضع اسرائیل و آمریکا در این زمینه چگونه خواهد بود، هنوز مشخص نیست. ما اینجا از واکنش طرف اردن، یعنی اردن سخن نمی‌گوییم؛ چرا که به خوبی می‌دانیم که آن با یکی از این دو واکنش مخالفت نخواهد کرد یعنی اردن نمی‌تواند به آمریکا، که کمک‌های سالیانه‌ای به آن را به حدود یک میلیارد دلار افزایش داده است، «نه» بگوید ولی اردن آرزو می‌کند که مرزهای مشترک این کشور با سوریه با کمترین خسارت باز شود؛ زیرا این امر باعث می‌شود حدود ۴۰۰ میلیون دلار سالیانه از طریق گمرک، مالیات بر کالاهای عبور شده از مرزها، بازگشت کالاهای اردنی به بازارهای سوریه و مشارکتِ احتمالی شرکت‌های اردنی در عملیات بازسازی به خزانه اردن واریز شود.

قطعی بودن نبرد درعا و بازگشت آن تحت حاکمیت دولتی مقدمه‌ای برای نبردهای دیگر و چه بسا بااهمیت‌تر، در شرق فرات، برای بازپس‌گیری کنترل تاسیسات نفت و گاز موجود در شرق شهر دیرالزور خواهد شد که نیروهای آمریکایی با هرگونه پیشروی به سمت آن مخالفت می‌کنند و می‌خواهند که آن در تصاحب رژیم عربی- سنی شامل قبایل «شمّر» است، که در صدد تاسیس آن است، باشد که بر این اساس از الحسکه تا شرق دیرالزور امتداد خواهد داشت. بمباران مواضع نظامی سوریه در بامداد پنجشنبه یکی از شاخص‌ها در این زمینه است.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=14750

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.