اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

پرواز بالستیک‌ها؛ از «خرمشهر» تا «دیرالزور»/ تابستان داغ فرماندهان ارتش/سفر سرلشکر باقری به روسیه، سوریه و ترکیه

  • کد خبر : 14072
  • 21 اسفند 1396 - 16:19
پرواز بالستیک‌ها؛ از «خرمشهر» تا «دیرالزور»/ تابستان داغ فرماندهان ارتش/سفر سرلشکر باقری به روسیه، سوریه و ترکیه

در آخرین ساعات ۲۸ خردادماه بود که نیروی هوافضای سپاه با چند فروند موشک بالستیک، مواضع تروریست‌های تکفیری را در منطقه دیرالزور سوریه مورد اصابت قرار داد و مهمترین عملیات نظامی سال ۹۶ رقم خورد. به گزارش اخبار جهادی،باتوجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۹۶ در نظر داریم طی این گزارش به مرور […]

در آخرین ساعات ۲۸ خردادماه بود که نیروی هوافضای سپاه با چند فروند موشک بالستیک، مواضع تروریست‌های تکفیری را در منطقه دیرالزور سوریه مورد اصابت قرار داد و مهمترین عملیات نظامی سال ۹۶ رقم خورد.

به گزارش اخبار جهادی،باتوجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۹۶ در نظر داریم طی این گزارش به مرور مهمترین دستاورها و رخدادهای نظامی کشور طی سال جاری بپردازیم. شاید بتوان گفت بدلیل برجام و مذاکرات ۵+۱ میزان انتشار اخبار این حوزه کمی کاهش یافت اما بی‌شک یکی از مهمترین خبرهای چند سال اخیر، امسال منتشر شد و آن شلیک موشک‌های بالستیک ایران به سمت داعش در سوریه بود.

البته در کنار دستاوردهای نظامی و همچنین اتفاقات پیرامونی، در سال جاری شاهد سفرهای خارجی متعدد رئیس ستادکل نیروهای مسلح و گسترش دیپلماسی نظامی کشور بودیم که شایان توجه است.

* موشک‌باران داعش توسط سپاه/ شلیک ۶ موشک قیام و ذوالفقار به دیرالزور

در آخرین ساعات روز یکشنبه ۲۸ خردادماه بود که نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چند فروند موشک بالستیک میان‌برد، مواضع تروریست‌های تکفیری از جمله مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی آنان را در منطقه دیرالزور سوریه مورد اصابت قرار داد.

بنا بر اطلاعیه منتشر شده از سوی سپاه پاسداران این اقدام بخشی از انتقام سپاه از تروریست‌ها بابت حملات تروریستی آنها در تهران بود.

در این عملیات، ۶ فروند موشک ذوالفقار و قیام به سمت مواضع تروریست‌ها در دیرالزور شلیک شده و این موشک‌ها با عبور از آسمان عراق، به صورت دقیق به اهداف تعیین شده اصابت کرده است.

* رونمایی از جدیدترین موشک بالستیک سپاه با نام «خرمشهر»

جدیدترین موشک بالستیک برد بلند سپاه پاسداران با نام  «خرمشهر» در جریان رژه ٣١شهریور نیروهای مسلح رونمایی شد و از مقابل جایگاه عبور کرد.

این موشک بالستیک ۱۳ متری، با ۲هزار کیلومتر برد، توانایی حمل چند کلاهک جنگی را دارد و وزن سرجنگی آن هزار و هشتصد کیلوگرم است که در رسیدن به هدف از بدنه موشک جدا می‌شود.

سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به رونمایی از موشک جدید برد بلند خرمشهر، گفت: ویژگی این موشک این است که به جای یک کلاهک می‌تواند چند کلاهک را برای هدف قرار دادن چند هدف در فاصله دو هزار کیلومتری حمل کند.

به گفته سردار حاجی‌زاده همانطور که مشاهده شد این موشک از نظر ابعاد کوچکتر و تاکتیکی‌تر شده و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.

موشک خرمشهر تنها موشک بالستیکی است که در سال ۹۶ رونمایی شد.

* افتتاح خط‌ تولید انبوه و تحویل موشک برد بلند صیاد۳ به پدافند هوایی

اواخر تیرماه با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص)، خط تولید موشک پدافند هوایی برد بلند «صیاد ۳» افتتاح و تعدادی از آن به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) تحویل شد.

سامانه صیاد ۳ با برد عملیاتی حدود ۱۲۰ کیلومتر و ارتفاع پروازی ۲۷ کیلومتر در مقابل تهدیدات هوایی در برد متوسط و بلند طراحی شده است. موشک صیاد ۳ بر اساس آخرین فناوری های روز دنیا طراحی شده و قادر است با انواع مختلف تهدیدات مانند هواپیماهای جنگنده رادار گریز، هواپیماهای بدون سرنشین، موشک های کروز، بالگردها و انواع مختلف پرنده های مدرن دارای مانور، سرعت و ارتفاع بالا در محدوده عملیاتی خود درگیر شود.

این موشک دارای هدایت ترکیبی و مجهز به جستجوگرهای پیشرفته فعال، نیمه فعال و همچنین مادون قرمز و از قابلیت‌های پیشرفته مقابله با انواع جنگ الکترونیک برخوردار است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) هم در این مراسم اعلام کرد که موشک صیاد ۳ از امروز وارد سیستم پدافند یکپارچه کشور و عملیاتی می‌شود.

* شلیک موشک کروز قدیر از شناورهای ارتش برای اولین بار

اوایل بهمن‌ماه رزمایش مشترک محمد رسول الله(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور گسترده نیروهای دریایی، زمینی، هوایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) آغاز شد و وسعت آن، سه میلیون کیلومتر مربع در محدوده جنوب و جنوب شرق کشور، سواحل مکران و دریای عمان تا مدار ۱۵ درجه شمالی بود.

در دومین روز از مرحله اصلی این رزمایش، یگان‌های شناور نیروی دریایی ارتش با موفقیت توانستند با شلیک یک فروند موشک کروز برد بلند قدیر، شناور دشمن فرضی را در فاصله دور و در عمق دریا منهدم کنند.

موشک کروز برد بلند قدیر که برای اولین بار است، توسط یگان‌های شناور نیروی دریایی ارتش تست عملیاتی می‌شود، یک موشک پیشرفته با قابلیت آماده سازی سریع، ارتفاع پروازی پایین، ضد جنگ الکترونیک،برخورداری از نقطه چرخش و دقت بالای ناوبری است که جزء موشک های پیشرفته و به روز ضد سطحی به شمار می رود.

* نمایش بالستیک‌ها در تهران

طی سال ۹۶ چندین بار موشک‌های بالستیک سپاه به سطح شهر تهران و در میان مردم آورده شد تا نمایشی از اقتدار نظامی را به دید عموم برساند.

نمایش موشک بالستیک قدر در مراسم سالروز ۱۳ آبان و مقابل لانه جاسوسی، نمایش موشک بالستیک ذوالفقار در دانشگاه امیرکبیر، نمایش ۳ فروند از موشک‌های بالستیک قدر و ذوالفقار در راهپیمایی روز قدس در چهارراه ولیعصر، نمایش ۲ فروند موشک بالستیک قدر در راهپیمایی ۲۲بهمن در خیابان آزادی و نمایش موشک بالستیک قدر در میدان بهارستان به مناسبت هفته دفاع مقدس از جمله این موارد است.

*نمایش ۱+۱۸ فروند موشک بالستیک در رژه ۳۱ شهریور

رژه بزرگ نیروهای مسلح ٣١ شهریور امسال با حضور رئیس‌جمهور و فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح در جوار حرم امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر حسن روحانی رئیس‌جمهور، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر علی شهبازی مشاور نظامی رهبری، سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی و امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی حضور داشتند.

امیر خلبان حسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش، دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه به دلیل برگزاری رژه بزرگ هوایی و دریایی در بندرعباس در این مراسم حضور نداشتند.

در جریان این رژه در تهران، علاوه بر نمایش تجهیزات مختلف یگان‌های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی، ۱۹ فروند موشک بالستیک میانبرد و برد بلند نیروی هوافضای سپاه که توسط وزارت دفاع ساخته شده است نیز به نمایش درآمد.

موشک قیام (۶ فروند) موشک قدر اف (۲ فروند) موشک قدر اچ (۲ فروند) موشک عماد (۴ فروند) موشک سجیل (۲ فروند) و موشک ذوالفقار (۲ فروند) از جمله سامانه‌های به نمایش درآمده بودند.

در کنار این سامانه‌ها، یک فروند موشک بالستیک جدید سپاه نیز با نام خرمشهر نمایش داده شد. این موشک که در ادامه موشک‌های نسل شهادت است، با برد ۲ هزار کیلومتر توانایی حمل چند کلاهک جنگی را دارد. سرجنگی این موشک به وزن یک تن و ٨٠٠ کیلوگرم است.

در این رژه همچنین برای اولین بار سامانه‌های موشکی تلاش و صیاد ۲ در قالب یگان‌های نیروی هوافضای سپاه به نمایش درآمد و یگان‌های قرارگاه پدافند هوایی نیز یک رادار آرایه فازی جدید را در جریان این رژه حمل کردند.

به گزارش فارس، همزمان با رژه تهران، در بندرعباس نیز ۵ فروند جنگنده فانتوم F-4 نیروی هوایی ارتش در کنار ۵ فروند Su-22 فیتر نیروی هوافضای سپاه، ۳ فروند هواپیمای توکانو، ۲ فروند هواپیمای Y12 و یک فروند فوکر ۲۷ به اجرای نمایش هوایی پرداختند. بالگردهای SH-3 ، AB212 و Mi-17 هر کدام ۳ فروند نیز در رژه هوایی جنوب شرکت کردند.

انواع سامانه‌های دریایی از جمله زیردریایی‌های سبک و سنگین، ناوشکن‌ها، ناوهای موشک‌انداز و قایق‌های تندرو در استان هرمزگان و در خلیج فارس، رژه رفتند و سخنران ویژه این سخنران نیز سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا بود.

*جنگنده قاهر «تاکسی» کرد/ رونمایی از ۲ موشک، جت کوثر و تحویل ۲۰ بالگرد اورهال شده

اواخر فروردین‌ماه بود که مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید وزارت دفاع با حضور رئیس جمهور در سازمان پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران برگزار شد، این دستاوردها شامل نخستین هواپیمای جت آموزشی بومی کشور با نام کوثر، پهپاد تاکتیکی مهاجر ۶، موشک کروز ضد کشتی نصیر و موشک هوابه هوای فکور است.

همچنین در این مراسم آزمایش‌های حرکت برروی زمین و آماده سازی برای پرواز جنگنده قاهر F313 آغاز و ۲۰ فروند بالگرد تعمیر اساسی شده به نیروهای مسلح و کاربران کشوری تحویل داده شد.

*یک فروند جنگنده سوخو ۲۴ در پایگاه شهید دوران اورهال شد

متخصصان نیروی هوایی ارتش دی‌ماه امسال، عملیات اورهال (بازآماد) یک فروند هواپیمای سوخو۲۴ را در پایگاه شهید دوران شیراز به اتمام رساندند.

متخصصان و کارکنان فنی گردان اورهال پایگاه هوایی شهید دوران با صرف بیش از ۳۵ هزار نفر ساعت کار و تلاش مستمر، توانستند جنگنده راهبردی سوخو۲۴ را پس از سالها زمین گیری باز آماد کنند.

* اورهال ایلوشین برای اولین بار در ایران

اما یکی از مهمترین عملیات‌های اورهال سال جاری بی‌شک، عملیات اورهال یک فروند هواپیمای ایلوشین در پایگاه شهید دوران شیراز بود که برای اولین بار در کشور انجام شد.

همه مراحل تعمیر، نگهداری و به روزرسانی قطعات بزرگ، کوچک و بسیار حساس الکترونیکی این هواپیما در پایگاه هوایی شهید دوران انجام شد.

این هواپیما بیش از سه سال زمین گیر شده بود و تعمیرات آن بیش از ۴۸ هزار ساعت زمان برد و پس از تست‌های نهایی به ناوگان ترابری نیروی هوایی ارتش پیوست.

*نمایش ماکت جنگنده ایرانی «کوثر» در روسیه

نمایشگاه بزرگ هوافضای روسیه با عنوان ماکس ۲۰۱۷ اواخر تیرماه در شهر ژوکوفسکی آغاز به کار کرد و در این دوره از نمایشگاه چندین شرکت ایرانی و ۳ شرکت دانش بنیان از وزارت دفاع در چند غرفه توانمندی خود را در معرض دید علاقه‌مندان دیگر کشورها قرار دادند.

در این نمایشگاه ماکت جنگنده ایرانی «کوثر» که توسط متخصصان داخلی کشورمان طراحی و تولید شده است برای اولین بار در یک نمایشگاه خارجی به نمایش درآمد.

* سقوط یک فروند جنگنده سوخو ۲۲ سپاه در استان فارس

در کنار اخبار امیدوار کننده حوزه دفاعی متاسفانه در آبان ماه امسال روابط عمومی نیروی هوافضای سپاه در اطلاعیه ای از سقوط یک فروند جنگنده سوخو ۲۲ در استان فارس خبر داد.

در این اطلاعیه اعلام شده بود: مقارن با ساعت ۸ صبح (۲۰ آبان) یک فروند هواپیمای جنگنده سوخو ۲۲ متعلق به این نیرو که در حال انجام تمرینات رزمی بود در استان فارس دچار سانحه شد و سقوط کرد. در این حادثه خلبان جنگنده به شهادت رسید.

* تولید انبوه پهپاد مهاجر مجهز به بمب هوشمند «قائم»/ تحویل به نیروی زمینی سپاه

در پنجمین روز از دهه فجر امسال خط تولید انبوه پهپاد تاکتیکی مهاجر ۶ مجهز به بمب هوشمند نقطه زن قائم با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرمانده نیروی زمینی سپاه افتتاح شد.

این پهپاد توانمندی انجام ماموریت های شناسایی، مراقبت و رزمی با شعاع عملیاتی گسترده و مداومت پروازی بالا را برای نیروهای مسلح با قابلیت اطمینان فوق العاده،  فراهم می سازد تا بتوانند عملیات مراقبت، شناسایی و انهدام اهداف مورد نظر را انجام دهند.

این پهپاد قادر است انواع متنوعی از محموله های مراقبت، شناسایی و رزمی را حمل کند، استفاده از پهپاد مهاجر ۶ امکان دیده بانی هوایی طولانی مدت و انهدام اهداف در زمان ها و مکان های مختلف را با دقت بالا فراهم می کند.

ارسال اطلاعات به هنگام، در روز و شب به مراکز فرماندهی و کنترل و فراهم کردن اشراف گسترده اطلاعاتی بر محیط عملیات از دیگر ویژگی‌های مهاجر۶ است.این پهپاد توانایی فرود و برخاست در باند پروازی کوتاه را دارد.

فرود و برخاست خودکار و استفاده از زیرسامانه های الکترواویونیکی هوشمند بومی در طراحی و ساخت پهپاد مهاجر ۶ آن را در رده پهپادهای کارآمد و تراز اول دنیا قرار داده است.

پهپاد مهاجر ۶ مجهز به بمب هوشمند نقطه زن قائم با انوع جستجوگرهای الکترواپتیکی و انواع سر جنگی که توسط آن، پهپاد می تواند هدف را شناسایی، رهگیری و منهدم کند.

بمب هوشمند نقطه زن قائم با قابلیت درگیری با انواع هدف های ثابت و متحرک در هر ساعت از شبانه روز قابلیت نفوذ در انواع استحکامات و اهداف مهم را دارد.

* رونمایی از سامانه ‌پیشرفته راداری «آفاق»/ رصد شناورها در فاصله ۲۰۰کیلومتری

با تلاش متخصصان صاشیراز وابسته به شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع، آبان ماه شاهد رونمایی از سامانه ‌پیشرفته راداری آفاق بودیم.

این رادار مراقبت ساحلی، قابلیت رصد شناورها تا برد ۲۰۰ کیلومتر را دارد همچنین سامانه ‌پیشرفته راداری آفاق می‌تواند اهداف هو‌ایی را نیز شکار کند.

قابلیت تحرک‌پذیری مناسب و برخورداری از توانمندی‌‌های ضدجنگ الکترونیک از دیگر ویژگی‌های این سامانه راداری است، رادار آفاق می‌تواند همزمان ۱۰۰ هدف شناوری ر‌ا مورد پایش و ردگیری قرار دهد. این رادار می‌تواند در مراقبت و گشت ساحلی نیروی انتظامی کاربرد و نقش برجسته‌ای داشته باشد.

* رونمایی از سلاح تک‌تیرانداز جدید «حیدر» و چند خودروی تاکتیکی نزاجا

در مراسمی با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش، برخی دستاوردهای جدید این نیرو در آستانه روز ارتش رونمایی شد که از جمله این دستاوردها، سلاح تک‌تیرانداز نیمه اتوماتیک کالیبر ۵۰ با نام «حیدر» بود که برد مفید این سلاح ۱۶۰۰ متر، برد مؤثر ۲۰۰۰ متر و حداکثر برد آن ۳۰۰۰ متر بوده و از مهمات مخصوص رسام و دودزا استفاده می‌کند.

وزن این سلاح تک‌تیرانداز، بدون خشاب و متعلقات ۱۱٫۰۵۷ کیلوگرم و وزن آن با کلیه متعلقات ۱۷ هزار و ۵۰۰ گرم است.

طول لوله سلاح ۸۱٫۲۸ سانتی‌متر، طول بدنه آن ۳۳٫۶ سانتی‌متر و طول سلاح بدون متعلقات ۱۱۴ سانتی‌متر است که این میزان با تمام متعلقات به ۱۳۴٫۸۶ سانتی‌متر می‌رسد. عمر لوله این سلاح حدود ۵ هزار گلوله و سرعت ابتدایی آن ۱۷۳۴ متر در ثانیه است.

 از دیگر سامانه‌های رونمایی شده در این مراسم، خودروی تاکتیکی ۸*۸ مجهز به سامانه خودکار مین‌ریز با عنوان «حیدر۵» است که با قابلیت حرکت در آب و خشکی و حرکت در شیب را داشته و دارای درب‌های بازشونده و اتوماتیک و نیز قابلیت پرتاب مین است.

این خودرو می‌تواند مین‌های ضدخودروی مرصاد۲ را پرتاب کند و زاویه پرتاب مین نیز ۴۵ درجه است که قابلیت حمل هم‌زمان ۱۴۴ مین جهت بارگیری در حین حرکت را داشته و لانچرهای پرتاب در این حرکت نیز مخفی است.

خودروی تاکتیکی ۸*۸ ارتقایافته با برجک جدید «حیدر۶» نیز از دیگر دستاوردهای مراسم امروز بود که این خودرو مجهز به توپ ۷۳ میلیمتری بدون خان با نواخت تیر ۸ الی ۱۰ گلوله در دقیقه و دارای قدرت نفوذ ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متر است.

این خودرو همچنین مجهز به سیستم موشک ضدتانک هدایت‌شونده مالیوتکا با برد ۳ کیلومتر است و قابلیت مناسبی برای جابجایی نفرات با پشتیبانی آتش دارد. مانور و سرعت بالا و تحرک آبی ـ خاکی از دیگر قابلیت‌های خودروی تاکتیکی حیدر۶ است.

 تریلی ۳ محوره حامل ۲ دستگاه نفربر با نام «سلیمان۱» از دیگر دستاوردهای امروز بود، این خودرو قابلیت حمل دو دستگاه نفربر شنی‌دار یا چرخ‌دار به صورت همزمان را دارد.

سیستم صوت جهتی برد بلند «کرنا» از دیگر سامانه‌های رونمایی شده امروز بود که توانمندی ارسال امواج صوتی به صورت جهتی تا برد ۲ الی ۳ کیلومتر در زاویه ارسال ۱۰ الی ۲۰ درجه را دارد.

پخش انواع فایل‌های صوتی بنا بر نیاز کاربر عملیات و قابلیت نصب بر روی انواع خودرو، بالگرد و شناور از دیگر توانمندی‌های این سیستم است که می‌تواند در عملیات‌های امداد و نجات و واکنش سریع به کار گرفته شود. این سیستم که قابلیت اتصال به USB و میکروفون را دارد، با برق ۱۲ ولت خودرو کار می‌کند.

*نمایش دستاوردهای جدید نیروی زمینی ارتش

در سومین روز از هفته دفاع مقدس از ۳ دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش با حضور فرمانده این نیرو رونمایی شد که شامل سامانه «حیدر ۷» از پروژه شهید یداللهی، درخصوص خودروی چرخدار ۸*۸ با برجک جدید مجهز به توپ ۲۳ میلی‌متری استابلایزر و حفاظت زرهی، سامانه «حیدر ۴۴» از پروژه شهید مرادی در خصوص کاهش زمان کشف هدف تا اجرای آتش از طریق هوشمندسازی و اتوماسیون راکت انداز ۱۲۲ میلی‌متری و سامانه «حیدر ۴۱» از پروژه شهید جودی درخصوص هویتزر ۱۲۲ میلی‌متری خودکششی چرخدار اتوماتیک بود.

هر ۳ پروژه فوق به نام شهدای مدافع حرم نیروی زمینی ارتش نامگذاری شده است.

*رونمایی از ۴ محصول جدید دفاعی/ تولید اسلحه کلاش۱۳۳ به درخواست سپاه پاسداران

همزمان با مراسم نهمین جشنواره حضرت علی‌اکبر (جوان سرباز) در اردیبهشت ماه با حضور وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح و جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سلاح‌های انفرادی کلاش ۱۳۳، تک تیرانداز ۱۲٫۷ میلی‌متری نصر، رادیو نرم‌افزار مالتی‌باند حمایلی واسع یک و نصر ۲ رونمایی شد.

این محصولات توسط سازمان صنایع دفاع و شرکت صاایران وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

رادیو نرم‌افزار مالتی‌باند همایلی واسع یک و نصر ۲، رادیوهای تاکتیکی کوچک و سبک با قابلیت برقراری ارتباط صوتی و دیتا در حالت فرکانس ثابت و جهش فرکانس بوده و قابلیت برقراری ارتباط با انواع رادیوهای آنالوگ را دارد.

سلاح انفرادی کلاش ۱۳۳ به درخواست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده و دارای کیفیت، دقت بوده و از اطمینان بالایی برخوردار است.

سلاح تک تیرانداز ۱۲٫۷ میلی‌متری نیز به درخواست نیروی زمینی طراحی و ساخته شده که طبق آنچه گفته شده، دارای قدرت و دقت بالایی است.

* سامانه «شبیه‌ساز میدان مین» رونمایی شد

۱۲/۲ سامانه «شبیه‌ساز میدان مین» صبح امروز (۱۲ اردیبهشت) با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و در حاشیه همایش روز جهانی «آگاهی از خطر مین» رونمایی شد.

همچنین سردار دهقان در حاشیه همایش روز جهانی «آگاهی از خطر مین» از نمایشگاه دستاودهای تحقیقاتی، پژوهشی و عملیاتی در حوزه پاکسازی و مین زدایی از مناطق آلوده بازدید کرد.

وی در جریان این بازدید از سامانه شبیه ساز میدان مین رونمایی کرد و در جریان نحوه عملکرد این سامانه در حوزه آموزش نحوه خنثی سازی، آشنایی با خطرات احتمالی و شناخت انواع مین‌ها قرار گرفت.

* ۱۲ بالگرد هوانیروز ارتش پس از سالها به پرواز درآمدند

اوایل خردادماه، ۱۲ فروند بالگرد هوانیروز پس از سال‌ها زمین‌گیری با توانمندی متخصصان داخلی اورهال و عملیاتی شدند.

این بالگردها شامل ۳ بالگرد ترابری سنگین شنوک، ۵ فروند بالگرد ۲۱۴، یک فروند بالگرد جت رنجر، یک فروند بالگرد ۲۰۵ و ۲ فروند بالگرد ۲۰۹ بود که به یگان‌های عملیاتی هوانیروز اصفهان پیوست.

مدت زمان بازسازی این بالگردها ۳۷۰ هزار نفر ساعت کار تخصصی بود، این بالگردها پس از ۵ تا ۷ سال زمین‌گیر شدن، به دست متخصصان پایگاه هوانیروز اصفهان بازسازی شدند.

* الحاق شناور موشک انداز «سپر» به ناوگان دریایی ارتش در دریای خزر

اواسط آذر ماه با حضور وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی ارتش، جدیدترین ناوچه موشک انداز ساخت داخل با نام «سپر» با شماره بدنه P234 به ناوگان دریایی ارتش در شمال کشور (دریای خزر) الحاق شد.

این چهارمین ناوچه ساخته شده از کلاس سینا در منطقه چهارم دریایی در انزلی است که ساخت آن ۲ سال و نیم طول کشید.

این شناور از ۴ پرتابگر موشک کروز از کلاس نور یا قادر‌ (با برد ۱۲۰ تا ۲۵۰ کیلومتر)، یک توپ ۷۶ میلیمتری فجر۲۷ بر روی سینه و یک توپ ۴۰ میلیتری بر روی پاشنه بهره می‌برد.

*نزدیک شدن ناو هواپیمابر آمریکایی به ناو موشک انداز سپاه در خلیج فارس/ پرواز بالگرد آمریکایی‌

هفتم مردادماه بود که ناوتیپ ذوالفقار منطقه‌ چهارم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با گذشت چند روز از اقدام تحریک‌آمیز یک رزم‌ناو امریکایی در شمال خلیج فارس که با شلیک دو گلوله‌ هوایی برابر شناور گشتی نیروی دریایی سپاه صورت پذیرفت، شناورهای امریکایی این‌بار در منطقه‌ میانی خلیج فارس اقدام مشابهی را مرتکب شدند.

این اطلاعیه می‌افزاید: در ساعت ۴ بعد از ظهر جمعه (۶ مرداد) ناو هواپیمابر “نیمیتز” و رزم‌ناو همراهش در حالی که تحت رصد و رهگیری ناوچه‌های موشک‌انداز ناوتیپ ذوالفقار منطقه‌ چهارم نیروی دریایی سپاه قرار داشتند، در محدوده‌ نفتی-گازی “رسالت” اقدام به پرواز “بالگرد” و نزدیک شدن به شناورهای سپاه کردند.

در این اطلاعیه با اشاره به هوشمندی و هوشیاری رزمندگان نیروی دریایی سپاه تصریح شده است: آمریکایی‌ها با حرکتی تحریک‌آمیز و غیر‌حرفه‌ای، با اخطار به شناورهای ناوتیپ ذوالفقار مبادرت به پرتاب منور ورزیدند که رزمندگان اسلام بدون اعتنا به رفتار نامتعارف و غیرمعمول شناورهای امریکایی، ماموریت خود را در منطقه دنبال کردند که  ناو هواپیمابر و رزم‌ناو همراه منطقه را ترک کردند.

*یک فروند هواپیمای F-27 و یک بالگرد به هوادریای نداجا الحاق شدند

همزمان با افتتاح فرودگاه ملی جاسک با نام شهدای هفتم آذر، یک فروند هواپیمای F-27 (فرندشیپ) و یک فروند بالگرد پس از تعمیر اساسی به یگان هوادریای منطقه دوم دریایی جاسک ملحق شدند.

*هشدار ناو موشک انداز ارتش ایران به ناو آمریکایی در ۴۵ مایلی بندر جاسک

شهریور ماه امسال، یک فروند لنج ماهیگیری با نام شمس که برای تست موتور خود در فاصله ۴۵ مایلی از ساحل بندر جاسک مستقر شده بود دچار آبگرفتگی و خرابی موتورخانه می‌شود و از نیروی دریایی ارتش طلب کمک می‌کند.

پس از دریافت درخواست کمک از لنج مذکور، منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش، ناو موشک انداز فلاخن را برای کمک اعزام می‌کند که با ورود تیم کنترل صدمات یگان نداجا به لنج و جلوگیری از صدمات بیشتر این لنج تا اسکله یدک می شود.

یک فروند ناو آمریکایی به شماره بدنه ۰۲ در حال نزدیک شدن به موقعیت لنج مذکور بود که با هشدار و اعلام حضور ناو موشک انداز فلاخن از منطقه دور می‌شود.

* ۲ دستاورد جدید و پیشرفته سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع

در ششمین روز از دهه فجر امسال، سامانه سیستم رانش شفت محترک ۱۸۰۰ اسب دریایی برای شناورهای تندرو دریایی و همچنین طراحی و ساخت سیستم حفاظت از خوردگی و بدنه با حضور جانشین وزیر دفاع رونمایی شد.

سامانه سیستم رانش شفت محترک ۱۸۰۰ اسب دریایی از پیشرفته ترین نسل از سیستم های رانش تندرو دریایی است، این سیستم با تکیه بر توان علمی و فنی متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و تمام در داخل کشور طراحی و ساخته شده است.

طراحی و ساخت این سامانه براساس نیازمندی نیروهای مسلح برای دستیابی به سرعت های بالاتر، افزایش قابلیت مانور شناورها و افزایش راندمان رانش در سرعت های مختلف انجام شده است.

استفاده از فولادهای ضدزنگ با استحکام بالا، نصب سریع و آسان، افزایش سرعت شناور نسبت به سیستم های مشابه، کاهش هزینه سوخت مصرفی، قابلیت مانور در آب های کم عمق، افزایش انعطاف پذیری و…. از مهمترین مزایای سیستم رانش شفت متحرک ۱۸۰۰ اسب دریایی است. مهمترین قابلیت این سامانه رانش مجهز بودن به سیستم هدایت خودکار است.

سیستم حفاظت کاتدی جریان تزریقی با قابلیت های ویژه برای شناورها توسط سازمان صنایع دریایی راه حلی هوشمندانه و سیستمی کاملا دیجیتال در حفاظت از بدنه و کلیه اجرای مغروق شناور است.

این سیستم قابلیت تنظیم شدن در انواع محیط های دریایی و ایجاد حفاظت مناسب از سازه را داراست، از قابلیت های ویژه سیستم حفاظت کاتدی ساخته شده مانیتورینگ حفاظت کاتدی به همراه جعبه سیاه اطلاعات حفاظت کاتدی شناور است.

* رفت‌وآمد ناوگروه‌ها

در طول سال جاری، ۵ ناوگروه نیروی دریایی ارتش شامل ناوگروه‌های ۴۶،۴۷،۴۸،۴۹و۵۰ از سواحل جنوبی کشور عازم آبهای اقیانوس هند و خلیج عدن و بحث مراقبت از مسیر کشتی‌رانی در آبهای آزاد شدند.

همچنین ۲ ناوگروه نیز از سواحل شمالی کشور به قزاقستان و روسیه اعزام شدند.

در همین راستا ناوگروه‌های ارتش چین و پاکستان نیز به آبهای ایران آمدند و در سواحل جنوبی کشورمان پهلو گرفتند.

* برخورد ناوشکن دماوند با موج‌شکن‌های انزلی/ دماوند فعلا به پارکینگ می‌رود

۲۵ دی ماه بود که شاید ناگوارترین خبر دفاعی امسال با عکس و فیلم دست به دست و موبایل به موبایل می‌چرخید، «سانحه برای ناوشکن دماوند»! ساعاتی بعد و پس از مشخص شدن موضوع، سخنگوی ارتش درخصوص آسیب وارده به ناوشکن دماوند گفت: به دنبال ایجاد حادثه برای ناوشکن دماوند در دریای خزر به دلیل افزایش ناگهانی طوفان و وضعیت بد جوی که در بررسی های اولیه آسیب وارده به این ناوشکن جزیی اعلام شد.

اما پس از حضور تیم‌های تخصصی و ارزیابی‌های دقیق‌تر، مشخص شد میزان خسارت و آسیب وارد شده جدی بوده و ناوشکن موصوف نیاز به تعمیر و بازسازی اساسی دارد.

طیق تصاویری که از این ناوشکن در روزهای بعد منتشر شد، مشخص بود که سامانه‌های مهم و اجزای قابل توجه این ناوشکن از روی آن باز شده و قرار است سازه ناوشکن برای تعمیر راهی شود.

* رزمایش مشترک ارتش ایران و عراق در مرزهای غربی کشور 

رزمایش مشترک ارتش ایران و عراق در مرزهای غربی کشور و مرز پرویزخان یکی از مهمترین دروازه‌های ارتباطی ایران و عراق صبح امروز برگزار شد.

در این رزمایش که مهرماه برگزار شد، ارتش تحرک و قدرت تهاجمی خود را توسط یگان‌های واکنش سریع، متحرک هجومی و انبوهی از یگان‌های زرهی به نمایش گذاشت و رزم آوران ارتش عراق نیز در کنار ایرانیان حضور داشتند.

این رزمایش به درخواست ارتش عراق از ایران مشترک برگزار شد و در ادامه رزمایش‌های حیدر کرار و با نام اقتدار بود. هدف این رزمایش، وحدت کشورهای مسلمان و همگرایی ملتها و مذهبها مقابل تفرقه افکنان بود.

* رزمایش مشترک دریایی ایران و چین در تنگه هرمز برگزار شد 

تمرین دریایی مشترک بین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی جمهوری خلق چین اواخر خرداد ماه در محدوده شرق تنگه هرمز تا دریای عمان برگزار شد.

پس از جدا شدن ناوشکن الوند و یک بالگرد ضدزیردریایی نیروی دریایی ارتش از اسکله منطقه یکم نداجا و همچنین ملحق شدن ناوشکن البرز از ناوگروه چهل و هفتم این نیرو، ناو لجستیکی و ناوشکن های نیروی دریایی کشور چین نیز بمنظور برگزاری تمرین مشترک دریایی، بندرعباس را به مقصد شرق تنگه هرمز و دریای عمان ترک کردند.

پس از استقرار در محدوده از پیش تعیین شده یعنی شرق تنگه هرمز تا دریای عمان، تمرین مشترک برگزار شد.

قریب به ۷۰۰ نفر از کارکنان ناوگروه نیروی دریایی کشور چین و حدود ۷۰۰ نفر از کارکنان ولایتمدار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب پست فرماندهی و کنترل، هدایت عملیات، عملیات پرواز بالگرد و حضور دو ناوشکن ایران در صحنه دریا این تمرین مشترک را انجام دادند.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: تمرین دریایی مشترک شامل عملیات نقل و انتقال بین یگانهای شناور، ناوشکن های ما و ناوشکن های نیروی دریایی چین و ناو پشتیبانی و همچنین نشست و برخاست بالگرد نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بر روی ناو پشتیبانی کشور چینی و تبادل عمودی بین بالگرد نیروی دریایی چین و ناوشکن های ما برگزار شد.

* رزمایش مشترک محمد رسول الله(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران

اوایل بهمن‌ماه با اعلام رمز یا رسول الله(ص) توسط دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش و رئیس هیأت مدیره رزمایش مشترک محمد رسول الله(ص) ۵ آغاز شد.

این رزمایش مشترک با هدف افزایش مهارت و آمادگی های دفاعی و همچنین ارتقای روحیه سلحشوری کارکنان و انتقال تجربیات، ارزیابی آموزش های سالیانه و تمرین همچنین هماهنگی بین نیروهای تابعه ارتش برگزار شد.

وسعت این رزمایش مشترک سه میلیون کیلومتر مربع در محدوده جنوب و جنوب شرق کشور، سواحل مکران و دریای عمان تا مدار ۱۵ درجه شمالی با حضور گسترده نیروهای دریایی، زمینی، هوایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) بود.

* رزمایش نیروی هوایی ارتش در اصفهان/ تمرین جنگنده‌های نهاجا برای حمله به نقاط دوردست 

هفتمین رزمایش بزرگ نیروی هوایی ارتش با شرکت کلیه پایگاه‌های نهاجا با محوریت اصفهان آذرماه با نام «اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت» و با بکارگیری انواع جنگنده‌ها و سامانه‌های رزم هوایی برگزار شد.

در این رزمایش از بمب‌های هوشمند و نفطه زن و راکت های ساخت ایران استفاده شد، در این رزمایش ده‌ها فروند از انواع هواپیماهای، شکاری بمب افکن، ترابری سنگین و نیمه سنگین، سوخت رسان، شکاری رهگیر و شناسایی، گشت هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین به مدت ۲ روز به انجام رزمایش پرداختند.

در این رزمایش، هواپیماهای بمب افکن سنگین راهبردی سوخو۲۴ و اف۴، اف۵، اف۷، میگ۲۹، اف۱۴، صاعقه، هواپیماهای سوخت رسان بوئینگ ۷۰۷ و ۷۴۷، هواپیماهای ترابری و پشتیبانی C130 به همراه انواع هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به موشک های نقطه زن و بمب های هوشمند برد بلند حضور داشتند.

تمرین عملیات برد بلند جنگنده‌ها در خارج از رینگ پدافندی همراه با سوختگیری هوایی، دقت در نقطه زنی بمب ها و راکت ها در عملیات هوا به زمین و موشک های هوا به هوا با قدرت تخریب بسیار بالا، کنترل و هدایت آتش شکاری بمب افکن ها، رصد اطلاعاتی منطقه عملیات با استفاده از تصاویر هوایی پرنده های با سرنشین و بدون سرنشین، گشت هوایی هواپیماهای رهگیر به منظور مقابله با هرگونه تجاوز هوایی دشمن و انهدام اهداف کشف شده از محورهای مورد توجه در این رزمایش بزرگ بود.

انجام تیراندازی‌های هوا به هوا، تیراندازی علیه اهداف هوایی با سرعت و در ارتفاعات مختلف، تیراندازی و بمباران هوا به زمین در روز و شب با استفاده از بمب های هوشمند سنگین و نیمه سنگین و استفاده از انواع موشک های لیزری، تلویزیونی، حرارتی، راداری و انواع راکت ها و بمب های تولید شده به دست متخصصان داخل کشور از دیگر بخشهای مهم این رزمایش بود.

* تابستان داغ فرماندهان ارتش

تابستان امسال شاهد تغییرات اساسی در سطح فرماندهان عالیرتبه ارتش بودیم و ۳۰ مردادماه با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا، امیر سیدعبدالرحیم موسوی با یک درجه ارتقا به سرلشکری، به فرماندهی کل ارتش منصوب و جایگزین امیر سرلشکر صالحی شد.

پس از این انتصاب، امیر محمدحسین دادرس به سمت جانشینی ارتش، دریادار حبیب‌الله سیاری معاونت هماهنگ کننده ارتش، امیر احمدرضا پوردستان ریاست مرکز مطالعات راهبردی ارتش، امیر کیومرث حیدری فرماندهی نیروی زمینی و امیر حسین خانزادی فرماندهی نیروی دریایی ارتش منصوب شدند.

* امیر «وزیر» شد

با اتمام دولت یازدهم و آغاز دولت دوزادهم، با پیشنهاد حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، امیر سرتیپ امیر حاتمی به عنوان وزیر پیشنهادی وزیر دفاع به مجلس شورای اسلامی معرفی و با کسب رای اعتماد بعناون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منصوب شد.

*سفر رئیس ستادکل نیروهای مسلح به سه‌گانه ترکیه، سوریه، روسیه

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان اواخر مردادماه در صدر یک هیات عالیرتبه نظامی به آنکارا سفر کرد و مورد استقبال رسمی ارتشبد «حلوصی آکار» رئیس ستاد ارتش ترکیه قرار گرفت.

این اولین سفر خارجی سرلشکر باقری در منصب ریاست ستاد کل نیروهای مسلح بود و پیش از آن نیز در سال‌های ریاست سرلشکر فیروزآبادی شاهد این دست سفرها لااقل در چندین سال گذشته نبودیم.

سرلشکر باقری در جریان این سفر با ۴ مقام عالیرتبه ترکیه ازجمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور، ارتشبد حلوصی آکار رئیس ستاد ارتش، نورالدین جانیکلی وزیر دفاع و هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات (میت) دیدار و در حاشیه این سفر از برخی مراکز دیدنی و مذهبی ترکیه در دو شهر آنکارا و استانبول نیز بازدید کرد.

سرلشکر باقری همچنین اواخر مهرماه در راس یک هیات نظامی راهی دمشق پایتخت سوریه شد. در این سفر که به دعوت وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش سوریه صورت گرفت، سرلشکر باقری علاوه بر مقام‌های نظامی با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هم دیدار کرد.

سرلشکر باقری در جریان سفر به کشور سوریه در مناطق عملیاتی استان‌های حلب و دیگر مناطق این کشور نیز حضور یافت.

رئیس جمهور اواخر آبان‌ماه نیز جهت شرکت در نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه امروز عازم سوچی شد. در این نشست رؤسای ستاد ارتش روسیه و ترکیه و همچنین سرلشکر باقری پیرامون همکاری‌های سه‌جانبه دفاعی بحث و تبادل نظر کردند.

آینده تحولات سوریه مبارزه با گروهک‌های تکفیری و تداوم همکاری‌های سه کشور در این زمینه از مهمترین محورهای این نشست بود.

انتهای پیام/

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=14072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.