اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

خشونت‌بارترین درگیری‌ها بین گروه‌های مسلح سوریه

  • کد خبر : 14497
  • 07 اردیبهشت 1397 - 19:47
خشونت‌بارترین درگیری‌ها بین گروه‌های مسلح سوریه

درگیری دو گروه از تروریست‌های مسلح در بیمارستان استان ادلب دژ اصلی تروریسم تکفیری واقع در شمال سوریه خشونت‌بارترین درگیری‌ها بین این گروه‌ها نام گرفته است. به گزارش اخبار جهادی،روز شانزدهم آوریل کسانی که در بیمارستان المعره در شهر معره النعمان واقع در ادلب حضور داشتند، بیش از هفت ساعت در وحشت نفس‌گیر به سر بردند. بسیاری […]

درگیری دو گروه از تروریست‌های مسلح در بیمارستان استان ادلب دژ اصلی تروریسم تکفیری واقع در شمال سوریه خشونت‌بارترین درگیری‌ها بین این گروه‌ها نام گرفته است.

به گزارش اخبار جهادی،روز شانزدهم آوریل کسانی که در بیمارستان المعره در شهر معره النعمان واقع در ادلب حضور داشتند، بیش از هفت ساعت در وحشت نفس‌گیر به سر بردند.

بسیاری از تجهیزات این بیمارستان و بانک خون آن به دلیل باران گلوله و بمب‌هایی که از هر طرف بر سر بیمارستان فرود می آمد، از بین رفت.

ترس بیماران و کادر پزشکی بیمارستان نه به دلیل حملات ارتش یا هواپیماهای روس بلکه به دلیل درگیری بین گروه‌های تروریستی بود که از آن به عنوان خشونت‌بارترین درگیری‌ها بین آنان یاد می‌شود.

این گروه‌ها به ویژه گروه‌های تروریستی موسوم به “هیئت تحریر الشام” و “جبهه تحریر سوریا “(جبهه آزادیبخش سوریه) در محوطه بیمارستان به عنوان یک منطقه راهبردی و مرتفع به جان هم افتادند.

خشونت‌بارترین درگیری‌ها بین گروه‌های مسلح سوریه

با وجود اینکه در چهار سال گذشته گروه‌های مسلح مخالف سوریه بارها با یکدیگر درگیر شده و در برخی موارد این درگیری‌ها به برچیدن این گروه‌ها یا تضعیف آنان ختم شد، اما درگیری کنونی در حومه جنوبی ادلب خشونت بارترین درگیری بین باندهای تروریستی هیئت تحریر الشام و جبهه آزادیبخش سوریه است.

این درگیری‌ها که از تابستان ۲۰۱۷ آغاز شد، در فواصل زمانی مختلف ادامه داشت تا اینکه در نهایت هیئت تحریر الشام مناطق گسترده‌ای از ادلب را تحت اشغال در آورد و اکنون جبهه موسوم به جبهه آزادیبخش سوریه و نیز “صقور الشام” (بازهای شام) را هدف حملات گسترده قرار داده است.

این درگیری‌های مرگبار یک هفته پس از گفت وگو و آتش بس بین دو طرف آغاز شد به این معنی که هیئت تحریر الشام بار دیگر این درگیری‌ها را آغاز کرد تا بتواند در برابر جبهه مقابل دستاوردهایی را برای خود محقق کند در نتیجه بیش از ده شهرک از جمله خان شیخون و روستای تل عباس و مورک در حومه حماه را تحت سیطره خود در آورد.

درگیری‌ها به سمت هرچه متشنج تر شدن در حرکت است

ناظران بر این باورند که روند اوضاع به سمت هرچه متشنج تر شدن در حرکت است تا جایی که فعالیت سازمان‌های بشر دوستانه در ادلب به حالت تعلیق در آمده است، زیرا باند تروریستی هیئت تحریر الشام یک کاروان نظامی متشکل از یکصد خودروی نظامی و صدها نیرو را به حومه غربی حلب اعزام و تجهیزات نظامی را در این محل مستقر کرده است و در مقابل باند تروریستی جبهه آزادیبخش سوریه نیروهای خود را راهی میدان‌های نبرد در جنوب عین جاره و شهر داره عزه و جبل شیخ برکات کرده است.

بازهای شام علیه تحریرالشام

در این میان گروه تروریستی موسوم به بازهای شام که در نوامبر ۲۰۱۱ شکل گرفت، در حمایت از باند تروریستی جبهه آزادیبخش سوریه وارد درگیری‌ها شد و به سرعت مناطق گسترده‌ای در حومه ادلب را تحت سیطره خود درآورد و در این درگیری‌ها برای انتقام از هیئت تحریر شام خشونت زیادی به خرج داد.

این در حالی است که در فوریه گذشته دو گروه دیگر از تروریست‌های فعال در سوریه موسوم به جنبش اسلامی آزادگان شام و نور الدین زنکی با یکدیگر ادغام شده و باند موسوم به جبهه آزادیبخش سوریه را تشکیل داده و در استان ادلب و اطراف آن و نیز حماه و لاذقیه در شمال غرب سوریه مستقر شدند.سرکردگان این گروه در تلاش برای اصلاح مسیر مخالفت‌ها و بازیابی قدرت آن برآمدند.

از سوی دیگر باند تروریستی هیئت آزادیبخش شام در سال ۲۰۱۵ ضمن اعلام قطع ارتباط با القاعده نام خود را به جبهه فتح الشام و سپس هیئت تحریر الشام تغییر داد.

دلایل و انگیزه‌های درگیری‌های خونین در قلعه تروریسم

این درگیری‌ها که علیه دولت بشار اسد و متحدانش نیست، بلکه خود گروه‌های تروریستی به جان یکدیگر افتاده‌اند به اهالی استان ادلب که برای مخالفان سوری حائز اهمیت است، خسارت‌های زیادی وارد کرده است.

بخشی از دلایل درگیری باندهای تروریستی هیئت آزادیبخش سوریه و هیئت تحریر الشام داخلی و ناشی از پافشاری هر یک از طرفین بر تحقق منافع خود و کسب قدرت هرچه بیشتر است، اما دلایل خارجی نیز در این درگیری‌ها موثر بوده است که ناشی از توافقنامه‌های ترکیه و روسیه است که سبب شد هیئت تحریر الشام به خواسته‌های ترکیه پاسخ دهد در نتیجه جایگاه خود را از دست داد به این معنی که جبهه آزادیبخش سوریه از وضعیت هیئت تحریر الشام برای نزدیک شدن به آنکارا و تضعیف نقش هیئت تحریر الشام در تحولات سوریه سوء استفاده کرد.

در همین ارتباط “فادی یاسین” کارشناس گروه‌های مدعی اسلامگرا تاکید کرد: کاهش تنش با نظام سوریه از طریق آتش بس همواره سبب تشدید درگیری‌های داخلی بین گروه‌های مخالف می‌شود و این وضعیت از سال ۲۰۱۴ تا امروز ادامه داشته است و دلیل اصلی آن وضعیت موجود بین جبهه آزادیبخش سوریه و تحریر الشام است که بر سر مناطق تحت نفوذ به جان هم افتاده‌اند.

به گفته او دلیل اصلی درگیری گروه تحریر الشام با الزنکی نزدیک شدن زمان عملیات شاخه زیتون(که ارتش ترکیه انجام داد) و اتصال مناطق شمال حلب به مناطق غربی این استان بود که جنبش نورالدین الزنکی بر آن تسلط داشت و همه می‌دانند که اعضای عملیات سپر فرات بیشتر از گروه‌های بودند که هیئت تحریر الشام منحل کرده بود.

آمادگی ترکیه و روسیه برای حمله به هیئت تحریر الشام

استان ادلب یکی از چهار مناطق توافق کاهش تنش در سوریه به شمار می‌آید که از ماه می ۲۰۱۷ به اجرا در آمد اما در این توافق هیئت تحریر الشام که جزء گروه‌های تروریستی است از این توافق مستثنی شد از همین رو مسکو چندی پیش اعلام کرد در حملات هوایی علیه این گروه محمد الجولانی سرکرده این گروه به شدت مجروح شد و علاوه بر این دو سرکرده معروف آن نیز کشته شدند، اما هیئت تحریر الشام این اخبار را تکذیب کرد.

دسته بندی و اختلافات داخلی بین اعضای جبهه النصره

در این میان جبهه النصره که طرفدار القاعده است، با دسته بندی‌های داخلی روبرو است به این ترتیب که برخی به دنبال نزدیک شدن به ترکیه و سایر کشورها هستند تا نام این گروه از فهرست گروه‌های تروریستی حذف شود و برخی دیگر از اعضای آن که به جریان القاعدی معروف هستند بر این باورند که میانه روی فایده‌ای ندارد و باید با ترکیه و سایر گروه‌های سوری مقابله کرد.

در این شرایط احتمال دخالت ترکیه در ادلب وجود دارد؛ اقدامی که به عقیده کارشناسان در آستانه اجرایی شدن است زیرا ترکیه توانست بسیاری از گروه‌های وابسته به هیئت تحریر الشام را از آن جدا کند تا از این طریق این گروه مرتبط با الجولانی را منزوی کند و البته آسیب پذیر بودن این گروه و اختلافات عمیق داخلی کار ترکیه را آسان خواهد کرد.

“حسن ابوهنیه” کارشناس جنبش‌های به اصطلاح اسلامگرا در این باره گفت: روند فروپاشی هیئت تحریر الشام ناشی از راهبرد تدریجی و صبورانه‌ای است که از نشست آستانه آغاز شد.

به گفته او پس از فروپاشی هئیت تحریر الشام، نبرد ادلب نزدیک است و در پی آن هیئت تحریر الشام دستخوش از هم پاشیدگی خواهد شد به ویژه اینکه عملیات نظامی ترکی- ایرانی – روسی به منظور حمله به هیئت تحریر الشام در ادلب نزدیک است و البته این عملیات پیش از ملحق شدن این استان به مناطق کاهش تنش صورت خواهد گرفت.

مردم ادلب باند تروریستی تحریر الشام را نمی‌خواهند

پایگاه خبری ساسه‌پست در ادامه نوشت: مناطق تحت تسلط باند تروریستی هیئت تحریر الشام که عملا از بیش از ۸۰ روستا عقب نشینی کرده است، با اوضاع نابسامان امنیتی روبرو است به این معنی که مواد منفجره در هر نقطه‌ای دیده می‌شود و سرقت و آدم ربایی و حوادث دیگر فراگیر شده بدون اینکه مجازاتی برای عوامل آن در نظر گرفته شود.همچنین این گروه به بهانه حمایت ساکنان مناطق تحت کنترل خود  خدماتی به مردم ارائه نمی‌دهد و نظارتی بر قیمت‌ها ندارد بلکه مردم را به بهانه‌های مختلف از جمله کوتاه کردن مو و فروش سیگار و موارد مشابه تعقیب کرده و تحت فشار قرار می‌دهد.

علاوه بر این گشتی‌های امنیتی به نام ” بازوهای خیر” در فواصل زمانی مختلف دست به بازرسی می‌زنند و فروشندگان دوره گرد و کارمندان بخش‌های مختلف را به بهانه ارتکاب موارد خلاف قانون دستگیر می‌کنند.

از همین رو سوری‌ها باند تروریستی هیئت تحریر الشام و سرکردگان این گروه را که خونریزی را حلال کرده‌اند، فاقد اصول اخلاقی و عقیدتی می‌دانند به همین دلیل نارضایتی مردمی از آنان رو به افزایش است تا جایی که این گروه تقریبا محبوبیتی ندارد و علاوه بر این نهادهای فعال در ادلب بیم دارند که این گروه به عنوان یک گروه تروریستی شهرها و مراکز خدماتی استان را تحت تسلط خود در آورند.

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=14497

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.