اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تحولات عربستان در هفته‌ای که گذشت|از فرار گارد مرزی از جبهه‌ها و هشدار بن‌سلمان تا افشای تکیه ولیعهد سعودی بر موساد

  • کد خبر : 15550
  • 23 تیر 1397 - 19:00
تحولات عربستان در هفته‌ای که گذشت|از فرار گارد مرزی از جبهه‌ها و هشدار بن‌سلمان تا افشای تکیه ولیعهد سعودی بر موساد

ترفند سعودی برای جلوگیری از فرار نظامیانش از جبهه‌های جنگ،فساد فزاینده، افشای تکیه بن سلمان بر موساد،هشدار به نیروهای گارد مرزی سعودی،تشدید بحران اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری و تکرار اتهامات و ادعاها علیه ایران از جمله خبرهای مربوط به عربستان است. به گزارش اخبار جهای،مهمترین تحولات عربستان در هفته‌ای که گذشت، به‌شرح زیر است: […]

ترفند سعودی برای جلوگیری از فرار نظامیانش از جبهه‌های جنگ،فساد فزاینده، افشای تکیه بن سلمان بر موساد،هشدار به نیروهای گارد مرزی سعودی،تشدید بحران اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری و تکرار اتهامات و ادعاها علیه ایران از جمله خبرهای مربوط به عربستان است.

به گزارش اخبار جهای،مهمترین تحولات عربستان در هفته‌ای که گذشت، به‌شرح زیر است:

افزایش تولید نفت عربستان فراتر از سقف اوپک

هفته‌ پیش رسانه‌ها گزارش دادند عربستان سعودی، ۳۶۲ هزار بشکه بیشتر از سقف مشخص شده در اوپک نفت صادر کرده است.

بر اساس این گزارش،‌عربستان میزان تولید نفت خود در ماه ژوئن گذشته را تا ۱۰ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه رسانده است که از سقف تعیین شده از سوی اوپک، ۳۶۲ هزار بشکه بیشتر است.

آل سعود به آمریکا حامی اصلی تاخت و تخت خود قول داده است نیازهای نفتی جهان را در صورت تحریم ایران جبران کند،‌ ادعایی که کارشناسان درباره توان سعودی برای انجام این کار ابراز تردید کرده‌ اند.

ترفند سعودی برای جلوگیری از فرار نظامیانش از جبهه‌های جنگ

ادامه روند فرار نظامیان سعودی از جبهه‌های جنگ با ملت یمن، پادشاه سعودی را بر آن داشت تا از ترفند امتیاز و تشویق و معافیت از مجازات‌های نظامی و پادشاهی صادره علیه آنها استفاده کند.

رسانه‌های رسمی سعودی از تازه‌ترین فرمان سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در ارتباط با جنگ یمن و نظامیان شرکت کننده در آن خبر دادند.

بر اساس فرمان پادشاه سعودی، نیروهای ارتش سعودی که در تجاوز نظامی به یمن مشارکت دارند، از مجازات‌های نظامی و پادشاهی صادره علیه آنها معاف خواهند شد.

خبرگزاری رسمی سعودی مدعی شده است که هدف سلمان بن عبدالعزیز از این فرمان اهتمام و توجه به مسائلی است که شادی و سرور را در دل‌های نظامیان سعودی و خانواده‌هایشان وارد می‌کند.

ریاض به حربه مشوقات و امتیازدهی به نظامیانش که از رویارویی با رزمندگان یمنی در جبهه‌های مرزی متوسل شده است تا آنها را در این جبهه که به گورستانشان تبدیل شده است، باقی نگه دارد.

رژیم سعودی همچنین به سبب فرار نظامیانش از جبهه‌های جنگ و کمبود شدید نیرو به جذب ارتش‌های مزدور و اجاره‌ای از سودان و برخی کشورهای فقیر دیگر روی آورده است ، اما برخی از این کشورها همچون سودان به سبب تلفات بالای نظامیانشان در نبرد با رزمندگان یمنی در معرض فشارهای شدید افکارعمومی برای پایان دادن به حضور خود در ائتلاف متجاوز سعودی قرار گرفته‌‌اند.

فساد فزاینده در عربستان

افشای دریافت یک میلیون ریال سعودی رشوه توسط یک مقام بلندپایه سعودی ‌آن هم در وزارت دفاع تحت فرمان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از ریشه‌دار شدن فساد در تار و پود آل سعود و موسسات زیر سلطه آنها حکایت می‌کند.

سعود بن عبدالله المعجب دادستان سعودی هفته گذشته از بازداشت یک مقام بلندپایه در وزارت دفاع در پی دریافت رشوه یک میلیون ریالی(۲۷۰ هزار دلار) خبر داد.

پیشتر نیز گزارش‌های متعددی از سوی محافل رسانه‌ای و مخالف درباره فساد رو به گسترش در میان حاکمان عربستان منتشر شده است.

این در حالی است که ولیعهد سعودی با هدف از میان برداشتن رقبای خود در شاهزادگان به ویژه شاهزادگان بانفوذی همچون متعب بن عبدالله و چنگ زدن به ثروت‌هایشان، آنها را با متهم کردن به دست داشتن در مسائل فساد به زندان افکند و در نهایت توانست ده‌ها میلیارد دلار از این راه کسب کند.

افشای تکیه بن سلمان بر موساد برای پیشبرد مسائل امنیتی

هوارد فاینمان تحلیلگر سیاسی شبکه(MSNBC) آمریکا فاش کرده است که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در زمینه امنیتی به موساد(سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) تکیه کرده است.

وی افزود به گفته منابع امنیتی اسرائیلی، محمد بن سلمان از ناحیه امنیتی بر موساد تکیه کرده است.

روابط اطلاعاتی میان موساد اسرائیل و سازمان اطلاعات عربستان را مجموعه‌ای از ایمیل‌های فاش شده از شرکت اطلاعاتی استراتفور آمریکا آشکار کرده است به ویژه نامه مورخه دوم می ۲۰۰۷ که دربرگیرنده بحث و بررسی‌ها میان فرید پرتون معاون امور مبارزه با تروریسم این شرکت اطلاعاتی آمریکایی و تحلیلگران در خصوص همکاری سری سعودی اسرائیل است، همچنانکه به اهتمام این افراد برای برقراری روابط تجاری ویژه با نظام حاکم بر عربستان اشاره می‌‌کند.

کارشناسان صهیونیست با اشاره به نزدیک شدن پیش از پیش رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی به یکدیگر از همکاری اطلاعاتی آنها بر ضد ایران خبر داده‌اند به طوری که رام باراک مدیرکل سابق وزارت امور راهبردی صهیونیستی همکاری اطلاعاتی سعودی صهیونیستی علیه ایران را غافلگیرکننده ندانسته و از همسویی و هماهنگی در دیدگاه‌ها میان دو طرف خبر داده است.

قطار بدون توقف عادی‌سازی روابط سعودی صهیونیستی همچنان به حرکت پرشتاب خود ادامه می‌دهد، انور عشقی ژنرال بازنشسته سعودی و پیشتاز تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با یدیعوت آحارانوت گفته بود عربستان روابط خود را با اسرائیل عادی خواهد کرد حتی پیش از اینکه اسرائیل ابتکار عربی را بپذیرد و پس از عادی‌سازی روابط میان دو طرف بر اساس منافع مشترک خواهد بود.

یک عضو کابینه رژیم اشغالگر پیشتر از تماس‌های سری با عربستان پرده برداشته بود.

درخواست محافل رسانه‌ای سعودی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

دحام العنزی نویسنده سعودی در مقاله‌ای در روزنامه الخلیج خواستار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در برابر اجرای ابتکار سازش عربی شد که این مقاله با استقبال گسترده صهیونیست‌ها و در مقابل با خشم افکارعمومی عربی در شبکه‌های ارتباط اجتماعی روبرو شده است.

دحام العنزی خواستار افتتاح سفارت اسرائیل در ریاض شد و از دعوت یوسی یونا عضو کنیست رژیم صهیونیستی از محمد بن سلمان برای سفر به تل آویو و سخنرانی در کنیست استقبال کرد.

اما این موضع با خشم فعالان عرب روبرو شده به طوری که آنها گفتند العنزی در آغوش دشمنان خداوند با ذلت و خواری قرار گرفته است و موافقت عربی و حتی سعودی با افتاح سفارت دشمن در سرزمین حرمین شریفین بعید است.

هشدار بن سلمان به نیروهای گارد مرزی سعودی

با تداوم تجاوزگری سعودی به یمن و متزلزل شدن جبهه‌های مرزی به سبب عملیات‌های موفقیت‌آمیز رزمندگان یمنی که منجر به هلاکت شماری از نظامیان سعودی و فرار شمار زیادی شده است، منابع مخالف آل سعود در فضای مجازی از دستورالعمل‌های شدید و سرسختانه‌ای خبر داد که از سوی وزارت دفاع تحت ریاست بن سلمان صادر شده است که بر اساس این دستورات، نیروهای ارتش و به ویژه نیروهای مستقر در مرزها از ثبت و ضبط هرگونه ویدئویی که بیانگر نارضایتی و خشم از وضعیت مالی یا روحی‌شان باشد، برحذر داشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این فرمان نظامی هشداردهنده خطاب به تمام نیروهای ارتش و به ویژه نیروهای گارد مرزی مبنی بر منع ضبط ویدئو و انتشار آن در فضای مجازی پس از آن صورت گرفته است که نظامیان سعودی چندین فایل ویدئویی منتشر کردند که بیانگر بدرفتاری با آنها از نظر مالی و معنوی بوده است.

منابع مخالف سعودی احتمال نافرمانی در برابر این فرمان و پایبند نبودن نظامیان به آن را بعید ندانسته‌اند.

طی روزهای اخیر تعداد زیادی ویدئوی منتسب به نظامیان سعودی مستقر در مرزهای با یمن در فضای مجازی منتشر شد که از شرایط نامساعد خود از جمله در زمینه مالی شکایت داشتند و از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خواسته بودند بدهی‌هایشان را پرداخت کند. آنها خواستار توجه شاه و ولیعهد سعودی به مشکلات فزاینده‌ خود شده بودند.

همچنین گزارش‌هایی از فرار شماری از نیروهای مرزی به سبب شدت درگیری‌ها و اوضاع معیشتی دشوارشان منتشر شده بود.

شلیک موشک یمنی به شهر جیزان سعودی

یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هفته گذشته، در پاسخ به جنایات مستمر ائتلاف سعودی علیه ملت یمن، شهر جیزان را که اهمیت اقتصادی بالایی برای رژیم سعودی دارد، با یک فروند موشک بالستیک بدر۱ هدف قرار داد.

طی هفته گذشته شماری از نظامیان سعودی به ضرب گلوله تک تیراندازان ارتش یمن و نیز در عملیات ضربتی در عمق خاک عربستان به هلاکت رسیدند.

تشدید بحران اقتصادی در عربستان و افزایش نرخ بیکاری با وجود خروج صدها هزار کارگر خارجی

بلومبرگ در گزارشی از روند بدون توقف خروج کارگران خارجی از عربستان در پی تحمیل مالیات از سوی حکومت سعودی بر آنها خبر داد و به نظر می‌رسد بزرگترین اقتصاد جهان عرب دیگر جذابیت خود را برای کارگران خارجی از دست داده است که قبلا فریب پترودلارها را می‌خوردند و به عربستان می‌آمدند.

بر اساس این گزارش، آمار کارگران خارجی با ۶ درصد کاهش به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سه ماهه اول سال جاری میلادی رسیده است به طوری که طی ماه‌های اخیر، ۷۰۰ هزار کارگر از این کشور خارج شده‌اند.

این گزارش در اشاره به بدتر شدن وضعیت اقتصاد عربستان و تحمیل مالیات بر کارگران خارجی که درآمد پایینی دارند، نوشت حکومت سعودی ممکن است در قوانین بازنگری کند به طوری که الوطن سعودی نوشت حکومت ممکن است در طرح‌هایی بازنگری کند که به کارفرمایان دستور داده بود تمام کارگران خارجی خود را با کارگران سعودی جایگزین کنند و با بازنگری در این قوانین، اشتغال کارگران سعودی به میزان ۷۰ درصد و کارگران خارجی ۳۰ درصد خواهد بود.

پایگاه خبری بیزینس انسایدر در گزارشی از به وجود بحران بزرگ در عربستان در پی خروج ۸۰۰ هزار کارگر خارجی از اواخر ۲۰۱۶ تا کنون خبر داده است.

این رسانه نوشت بخش خصوصی با دشواری‌ها و مشکلات زیادی برای جبران مشکل بزرگ ناشی از خروج کارگران خارجی و اجرای سیاست ولیعهد سعودی مبنی بر دادن اولویت به سعودی‌ها روبرو شده است.

این رسانه افزود کارفرمایان در عربستان، جوانان این کشور را به تنبلی و کاهلی در انجام شغل‌هایی متهم می‌کنند که پیشتر کارگران خارجی در آن مشغول بودند که این وضع، بخش خصوصی را بحران و تنگنای شدید قرار داده و سبب تعطیل شدن برخی شرکت‌ها شده است.

بر اساس آمار رسمی صادره از سوی اداره آمار عربستان که یک نهاد دولتی است، میزان بیکاری در عربستان در میان شهروندان سعودی در چهار ماهه نخست سال میلادی جاری افزایش یافته و به ۱۲٫۹% رسیده است.

افزایش نرخ بیکاری در میان جوانان سعودی در حالی است که حکومت سعودی با اخراج صدها هزار کارگر به دنبال استخدام سعودی‌ها در شغل‌هایی است که ایجاد می‌شود که به سبب تنبل بودن سعودی‌ها، کارفرمایان رغبتی به جذب آنها ندارند.

تلاش سعودی برای پایان دادن به نظارت اردن بر مقدسات قدس

مرکز مطالعات استراتژیک بیگن در گزارشی از تلاش حکومت سعودی برای خارج کردن اماکن مقدس قدس اشغالی از قیمومیت و نظارت اردن پرده برداشت تا سبب افزایش قدرت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای پیشبرد طرح ضد فلسطینی خود موسوم به معامله قرن شود.

این گزارش آورده است حکومت سعودی خود را مسئول تقویت فرصت‌های اجرای طرح آمریکا می‌داند با وجودی که این طرح(معامله قرن) شکاف و دودستگی عمیقی در جهان اسلام به جا گذاشته است.

بر اساس این گزارش، با وجودی که سعودی به طور رسمی تمایل خود برای گرفتن مسئولیت سرپرستی بر اماکن مقدس قدس از اردن را علنی نکرده است، اما شواهد فراوانی نشان می‌دهد که سطح روابط نزدیک میان اسرائیل و کشورهای عربستان، امارات و بحرین به سعودی‌ها اجازه طرح این موضوع را داده است.

حادثه عجیب در عربستان؛ زنی با خودروی خود یک مرد را زیر گرفت

یکشنبه گذشته حادثه‌ای عجیب در عربستان رخ داد جایی که یک زن در حالی که سوار خودرو خود بود،‌در محله العیا شهر تبوک مردی را زیرگرفت .

خاطر نشان می‌شود حکومت سعودی از شنبه ۲۳ ژوئن به طور رسمی به زنان اجازه رانندگی داد که در راستای اجرای فرمان شاه سعودی در سال گذشته صورت گرفته است.

شروط اسرائیل برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در عربستان

شبکه دهم تلویزیون اسرائیل از شروط این رژیم برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در عربستان خبر داد. در این چارچوب یوفال اشناینیتس وزیر انرژی رژیم اسرائیل به واشنگتن سفر کرد و خواستار وضع خطوط قرمز بر قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای از سوی آمریکا در عربستان و کسب موافقت اسرائیل شد.

باراک ربید روزنامه‌نگار اسرائیلی، پنج شرط اسرائیل برای موافقت با ساخت نیروگاه اتمی در عربستان را اعلام کرده که مهمترین آنها ممنوعیت غنی‌سازی اورانیوم از سوی سعودی و ممنوعیت داشتن آب سنگین برای اینکه نتواند غنی‌سازی کند، بوده است.

رژیم سعودی و به کارگیری تسلیحات کشتارجمعی اسرائیلی در یمن

منابعی در کنگره آمریکا اعلام کردند عربستان از اسرائیل سلاح‌های ممنوعه بین المللی دریافت کرده و آن را در جنگ علیه یمن به کار برده است. گزارش‌ها فاش کرده است که همکاری دو طرف با هدف تامین منابع اسرائیل در سیطره بر گذرگاه‌های امنیتی به ویژه در دریای سرخ و تنگه باب المندب است.

پایگاه خبری الخلیج به قل از منابع نزدیک به کمیته اطلاعات کنگره آمریکا آورده است عربستان سلاح‌های ممنوعه بین المللی را که اخیرا از اسرائیل به دست آورده، در یمن به کار برده است، اسرائیل، نیروی هوایی عربستان را به بمب‌ها و موشک‌های ممنوعه‌های مجهز کرده که در یمن به کار برده است.

عربستان کمک‌ها به سومالی را قطع می‌کند

حکومت سعودی و امارات به برهم زدن امنیت و ثبات سومالی متهم هستند به طوری که پارلمان اروپا از دخالت این دو کشور و پیامدهای آن ابراز نگرانی کرده است.

حکومت سعودی با هدف فشار بر سومالی که تلاش کرده است در بحران میان قطر و چهار کشور عربی به رهبری سعودی بی‌طرفی خود را حفظ کند، تهدید به قطع کمک‌های خود به سومالی کرده است.

ادامه بازداشت مخالفان در عربستان

دستگاه‌های امنیتی رژیم سعودی در ادامه سرکوب اعتراضات در عربستان، “شیخ سفر الحوالی” یکی از علمای این کشور را دستگیر کردند. دستگیری وی چند روز بعد از انتشار  کتاب “مسلمانان و تمدن غربی” که توسط وی تالیف شده است، صورت گرفته است.الحوالی در این کتاب از رژیم سعودی و خاندان حاکم، و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی انتقاد کرده است.

الحوالی در این کتاب ۳۰۰۰ صفحه‌ای خود نوشته است که خاندان حاکم در عربستان پول‌های این کشور را برای پروژه‌هایی که اصلا وجود ندارد، خرج می‌کنند.

وی همچنین در این کتاب از نزدیکی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به رژیم صهیونیستی انتقاد و این نزدیکی را خیانت توصیف کرده است.

بعد از انتصاب محمد بن سلمان به سمت ولیعهد عربستان ده‌ها نفر از تجار، روحانیون، شاهزادگان، فعالان حقوق بشر و حقوق زنان و علمای این کشور دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

در این زمینه کارشناسان بین‌المللی در خلال سمیناری در ژنو تاکید کردند حکومت سعودی از قانون به اصطلاح مبارزه با تروریسم برای به زندان  انداختن معارضانی که خواهان اصلاح هستند و گرفتن انتقام از آنها استفاده می‌کند، این کارشناسان تصریح کردند موج بازداشت‌ها که در سپتامبر ۲۰۱۷ آغاز شده،‌همچنان ادامه دارد، بازداشت‌هایی که با شکنجه و ناپدید شدن معارضان همراه است.

جوسازی سعودی‌ها علیه ایران ادامه دارد

حاکمان عربستان که پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، جسارت و گستاخی بیشتری را برای در پیش گرفتن سیاست‌های خصمانه  خود علیه جمهوری اسلامی ایران پیدا کرده‌اند،در هفته گذشته نیز اتهامات و ادعاهای بی‌اساس خود علیه ایران را تکرار کردند.

حکومت سعودی در تلاش برای جوسازی علیه ایران مدعی نقض حریم آبی خود توسط کشورمان شد و البته در راستای اعمال فشار، نامه‌ای به سازمان ملل ارسال کرد.

عادل  الجبیر وزیر خارجه سعودی که پس از مرگ سعود الفیصل کهنه‌کارترین دیپلمات سعودی، نشان داده است حتی ساده‌ترین و بدیهی‌ترین اصول فعالیت دیپلماسی را نمی‌فهمد، بدون هرگونه دلیل و مدرکی، بار  دیگر ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کرد. این ادعا در حالی است که حکومت سعودی علاوه بر به راه انداختن جنگ خانمان‌سوز علیه کشور عربی فقیر یمن از حدود چهار سال پیش به دخالت‌های گسترده و آشکار خود در امور کشورهای عربی از جمله لبنان،‌لیبی، تونس و … ادامه می‌دهد و هر کشور عربی را که با سیاست‌هایش همراه نشود، در معرض فشار قرار داده و از حربه قطع کمک‌های مالی به کشورهای فقیر همچون سومالی استفاده است.

ابهام درباره سفر تفریحی ملک سلمان به طنجه مغرب

فعالان بخش گردشگری در شهر طنجه مغرب  چندی است که این سئوال را مطرح می‌کنند که آیا سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و خدم و حشم وی امسال هم همچون سال‌های گذشته برای گذراندن تعطیلات تابستانی به این شهر می‌روند یا خیر. با وجودی که هیئتی از سوی دربار سعودی از چند هفته پیش برای فراهم کردن مقدمات سفر شاه سعودی به طنجه رفته است، اما عواملی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است ملک سلمان  امسال به طنجه نرود.

اولین عامل این است که شاه سعودی بر  خلاف سال‌های گذشته که بلافاصله پس از عید فطر به این سفر تفریحی پرهزینه می‌رفت، تاکنون در این زمینه تاخیر داشته که این مسئله به احتمال منصرف شدن سلمان از این سفر اشاره می‌کند.

عامل دوم،  تنشی است که میان مغرب و سعودی به سبب موضع منفی ریاض در خصوص پرونده نامزدی مغرب برای میزبانی جام جهانی ۲۰۱۶ است، سعودی‌ها در حمایت از آمریکا حاضر نشدند به میزبانی مغرب رای مثبت دهند.

عامل سوم به گفته منابع رسانه‌ای بین‌المللی ادامه تنش‌ها در داخل خاندان حاکم به سبب سیطره بن سلمان بر همه ارکان حکومت و امور کشور است که این شرایط سبب شده  تا احتمال خودداری سلمان از سفر به قاره آفریقا برای تفریح و خوشگذرانی مطرح شود.

تیراندازی در ریاض

رسانه‌های سعودی هفته‌ گذشته از تیراندازی در یکی از بیمارستان‌های ریاض خبر دادند، بر اساس این گزارش، یک فرد ناشناس با سلاح گرم به کارکنان بیمارستان ملک سلمان حمله کرد.

حمله مسلحانه به ایست نظامی در القصیم عربستان

هفته گذشته رسانه‌ها از حمله مسلحانه در القصیم خبر دادند، خبرگزاری رسمی سعودی گزارش داده بود که در جریان این حمله به یک ایست نظامی در شهر بریده در منطقه القصیم در شمال ریاض یک نیروی امنیتی سعودی کشته شد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

وعده افسر سعودی برای افشاگری درباره جنایات آل سعود در یمن

یک افسر ارتش سعودی در ویدئویی وعده داد که اطلاعاتی را درباره جنایات ارتش سعودی علیه مردم یمن برملا کند.این افسر ارتش سعودی در فایل ویدئویی که در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شده است، با نشان دادن کارت شناسایی خود گفت که نامش عبدالواحد عبدالمحسن و ساکن شهر ریاض است و با درجه افسری در نیروهای مسلح سعودی کار می کند.وی افزود: من شاهد گزارش های مربوط به توفان قاطعیت بوده ام که نامی است که عربستان روی عملیات نظامی خود علیه یمن گذاشته است.

این افسر سعودی در این فایل کوتاه ویدئویی رژیم سعودی را سلطه گر و سرکش توصیف کرد و گفت که در روزهای آینده به محض رسیدن به آلمان(با جدا شدن از ارتش سعودی) اطلاعات خود درباره جنایات ارتش سعودی علیه غیرنظامیان در یمن را فاش خواهد کرد.وی افزود: این جنایت ها در سطح جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.

عقب‌نشینی نظامیان سعودی از فرودگاه الغیظه یمن

یک منبع در کمیته تظاهرات و اعتصاب مردمی در استان المهره در شرق یمن از عقب‌نشینی غیرمنتظره نظامیان متجاوز سعودی از فرودگاه غیرنظامی الغیظه در این استان در پی تظاهرات مردم این منطقه و درخواست آنها برای خروج اشغالگران خبر داده بود.

اعتراضات در شهر الغیظه مرکز استان المهره یمن از آوریل گذشته علیه متجاوزان سعودی و اماراتی آغاز شده و مردم خواهان خروج اشغالگران متجاوز شده بودند.

نظامیان متجاوز سعودی دسامبر گذشته فرودگاه الغیظه را اشغال کرده و همزمان دو گذرگاه صرفیت و شحن و بندر نشطون را هم به اشغال خود درآورده بودند.

سقوط یک جنگنده سعودی در عسیر

هفته گذشته سخنگوی رسمی ائتلاف متجاوزان سعودی از سقوط یک جنگنده در منطقه عسیر خبر داد. این جنگنده پس از آنکه منطقه‌ای مسکونی در استان صعده در شمال یمن را بمباران کرده بود، در عسیر سقوط کرد.

نشست امنیتی محمد بن سلمان در جده

شهر بندری جده در ساحل دریای سرخ هفته گذشته شاهد نشست امنیتی بود که ریاست آن را محمد بن سلمان برعهده داشت. روزنامه عکاظ نوشته بود در نشست شورای امور سیاسی و امنیتی، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی هم بررسی شد.

توصیف جالب یک مقام آمریکایی درباره بن سلمان

بن رودز معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما فاش کرده است که اهمیت بن سلمان ولیعهد سعودی برای آمریکا با اهمیت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرایئل برابر است و هر دو از حمایت کامل واشنگتن در همه زمینه‌ها بهره‌مند هستند.

رودز که با سی ان ان گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت ولیعهد سعودی از افراد مهم برای ما در منطقه به شمار می‌رود، نگاه کنید که آمریکا دست وی را به طور کامل در خصوص پرونده یمن و اختلافات با قطر و مسائل دیگر بازگذاشته است، محمد بن سلمان بدون قید و بند و از حمایت کامل آمریکا برخوردار است.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=15550

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.