اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

مفاد بودجه دفاعی آمریکا درباره ایران/ سرنوشت مصوبه سلب اختیار از ترامپ برای توسل به زور نظامی

  • کد خبر : 16145
  • 23 مرداد 1397 - 11:14
مفاد بودجه دفاعی آمریکا درباره ایران/ سرنوشت مصوبه سلب اختیار از ترامپ برای توسل به زور نظامی

لایحه بودجه دفاعی آمریکا برای سال مالی ۲۰۱۹ که با امضای رئیس‌جمهور این کشور به قانون تبدیل شد حاوی بندهای متفاوتی درباره ایران است. به گزارش اخبار جهادی، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در ساعات پایانی روز دوشنبه نسخه نهایی لایحه بودجه دفاعی آمریکا را امضا کرده و آن را به قانون تبدیل کرد. این لایحه که به […]

لایحه بودجه دفاعی آمریکا برای سال مالی ۲۰۱۹ که با امضای رئیس‌جمهور این کشور به قانون تبدیل شد حاوی بندهای متفاوتی درباره ایران است.

به گزارش اخبار جهادی، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در ساعات پایانی روز دوشنبه نسخه نهایی لایحه بودجه دفاعی آمریکا را امضا کرده و آن را به قانون تبدیل کرد.

این لایحه که به نام «جان مک‌کین»، سناتور آمریکایی نامگذاری شده، سیاست‌ها و بودجه دفاعی آمریکا را در سال مالی ۲۰۱۹ مشخص می‌کند.

مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این نسخه‌هایی از این لایحه که اندکی با یکدیگر تفاوت داشت را به تصویب رسانده بودند. این دو مصوبه، سپس برای همسان‌سازی و یکسان‌سازی و رسیدن به یک لایحه واحد به کمیته‌ای مشترک متشکل از قانونگذاران مجلس نمایندگان و مجلس سنا، موسوم به کمیته کنفرانس ارائه شده بود. متن مصالحه‌شده مدتی بعد مجدداً در مجلسین آمریکا به تصویب رسید.

متن نهایی قانون بودجه دفاعی آمریکا حاوی چندین بند درباره ایران است. البته، برخی از بندهای قانون هم که قبلاً به صورت متمم به مصوبه‌های مجلس نمایندگان و سنا اضافه شده بودند در جلسه کمیته کنفرانس از نسخه نهایی قانون حذف شده‌اند.

یکی از مصوبه‌های مربوط به ایران که در متن امضاشده توسط ترامپ حذف شده، متممی است که مجلس نمایندگان آمریکا خردادماه سال جاری با الحاق آن به نسخه این مجلس از لایحه موافقت کرده بود و اختیار استفاده از نیروی نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره را از رئیس‌جمهور آمریکا سلب می‌کرد.

خبرگزاری تسنیم بامداد ۴ خردادماه گزارش داد:

«مجلس نمایندگان آمریکا در ساعات پایانی روز پنجشنبه سوم خرداد (به وقت تهران) به اتفاق آرا با اضافه شدن متممی به لایحه بودجه دفاعی این کشور در مخالفت با صدور دستور حمله نظامی به ایران از سوی رئیس‌جمهور آمریکا موافقت کرد.

این تصمیم متممی را که می‌گوید “برداشت کنگره این است که استفاده از قوای نظامی علیه ایران به موجب این قانون یا هیچ قانون دیگر مجاز نیست” به لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ آمریکا اضافه کرده است. 

مجلس نمایندگان آمریکا ساعتی بعد از اضافه شدن این متمم، با ۳۵۵ رأی موافق و ۶۶ رأی مخالف، این لایحه بودجه ۷۱۷ میلیارد دلاری برای سال مالی ۲۰۱۹ را به تصویب رساند.  هنوز مجلس سنا این لایحه را به تصویب نرسانده و نسخه نهایی قانون، بعد از تصویب نسخه موازی آن در سنا مشخص خواهد شد.

“کیث الیسون” که تهیه‌کننده این طرح قانونی بود در بیانیه‌ای نوشته این متمم “موضع کنگره را در این باره که هیچ قانونی به رئیس‌جمهور اختیار آغاز حمله نظامی علیه ایران نمی‌دهد، روشن می‌کند.”»

با وجود این، نسخه مجلس سنا از این لایحه که چندی بعد به تصویب سناتورها رسید فاقد بندی مشابه بود. به همین دلیل، کمیته کنفرانس بایستی درباره گنجاندن یا حذف این بند از متن نهایی تصمیم می‌گرفت.

گزارش کمیته کنفرانس که در حال حاضر منتشر شده نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس سنا و مجلس نمایندگان تصمیم گرفته‌اند بر سر حذف این بند از متن نهایی قانون مصالحه کنند.

علی‌رغم این، بندی دیگری (بند ۱۲۹۵) به متن نهایی اضافه شده که خواستار عدم تعبیر مفاد این قانون به نحوی است که استفاده از زور علیه ایران را مجاز کند. در بند ۱۲۹۵ آمده است: «هیچ چیز در این قانون را نمی‌توان به نحوی تعبیر کرد که استفاده از زور علیه ایران یا کره شمالی را مجاز کند.»

در بند ۱۲۳۷ قانون بودجه دفاعی آمریکا، وزیر دفاع این کشور همراه با وزیر خارجه ملزم به تدوین راهبردی برای آنچه «مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» خوانده شده‌، شده‌‌اند. این بند از وزیر دفاع آمریکا خواسته کشورهایی که ایران و نیروهای متحد این کشور در آن فعالیت می‌کنند را مشخص کند.

بند دیگر لایحه بودجه دفاعی از ایران در کنار روسیه، چین و کره شمالی به عنوان تهدیدهای سایبری علیه آمریکا نام برده شده و از وزیر دفاع آمریکا خواسته گزارشی را درباره «عملیات‌ها و حملات» این کشورها در فضای سایبر تقدیم کمیته‌های مقتضی کنگره کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16145

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.