اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تحلیل یک روزنامه روس؛ هشدار ایران درباره بستن تنگه هرمز، ارسال علامتی برای آمریکا

  • کد خبر : 15400
  • 15 تیر 1397 - 14:29
تحلیل یک روزنامه روس؛ هشدار ایران درباره بستن تنگه هرمز، ارسال علامتی برای آمریکا

به عقیده کارشناسان روس، ایران در شرایط کنونی بعید است تهدید خود برای بستن تنگه هرمز به روی صادرات نفت از منطقه را عملی کند، ولی قصد دارد به آمریکا نشان دهد که در صورت ضرورت، توانایی چنین کاری را دارد. به گزارش اخبار جهادی،روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، امروز در تحلیلی نوشته است: مقامات نظامی و […]

به عقیده کارشناسان روس، ایران در شرایط کنونی بعید است تهدید خود برای بستن تنگه هرمز به روی صادرات نفت از منطقه را عملی کند، ولی قصد دارد به آمریکا نشان دهد که در صورت ضرورت، توانایی چنین کاری را دارد.

به گزارش اخبار جهادی،روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، امروز در تحلیلی نوشته است: مقامات نظامی و سیاسی ایران وعده داده‌اند که در پاسخ به اقدام آمریکا برای متوقف ساختن خرید نفت از ایران، تنگه هرمز را به روی صادرات نفت از منطقه خواهند بست.

پیش از این نیز برخی کارشناسان در تفسیر امکان بالا گرفتن تنش در روابط ایران و عربستان سعودی، یادآور شده بودند که وخامت اوضاع در منطقه خلیج فارس می‌تواند منجر به توقف صادرات حداقل ۲۰میلیون بشکه نفت از طریق تنگه هرمز به دیگر کشورها شود. به عقیده آنها، در این صورت کشورهای اروپایی و آسیایی مجبور می شوند در خانه آمریکا را بزنند و مسلما تهدید اخیر خریداران نفت ایران از سوی واشنگتن هم در راستای تمایل آمریکا برای منزوی ساختن تهران در بازار نفت صورت گرفته است.

این روزنامه یادآور شد، این نخستین بار نیست که مقامات تهران نسبت به بستن تنگه هرمز هشدار می دهند. چنین تهدیدی در سال ۲۰۱۱و در بحبوحه بررسی تحریم‌ها علیه ایران نیز مطرح شده بود و جامعه جهانی این خطر احتمالی را بسیار جدی گرفت. واقعیت این است که در آن زمان حجم روزانه صادرات نفت از طریق تنگه هرمز ۱۷میلیون بشکه در روز بود که بر اساس ارزیابی دولت آمریکا، ۲۰درصد از کل نفت جهانی را شامل می‌شد. در سال ۲۰۱۲پنتاگون حتی هشدار داده بود که در صورت چنین اقدامی از سوی ایران، آمریکا به آن پاسخ نظامی خواهد داد.

بعید است ایران در شرایط کنونی دست به چنین اقدام شدیدالحنی بزند

دیدگاه کارشناسان روس درباره هشدار جدید ایران متفاوت است: “لئونید عیسی‌اف” کارشناس ارشد بخش علوم سیاسی مدرسه عالی اقتصاد مسکو به این روزنامه گفت، بعید است ایران چنین تهدیدی را اجرا کنند، چون این تنگه منحصرا مورد استفاده ایران قرار ندارد، ولی در صورت مسدود کردن تنگه هرمز، ضربه بزرگی به همه کشورهای منطقه خلیج فارس وارد خواهد شد.

این کارشناس همچنین بعید ندانست که ممکن است تحریکاتی نیز در این رابطه در منطقه صورت بگیرد که می‌تواند باعث درگیری نظامی بین آمریکا و ایران شود.

عیسی‌اف در عین حال یادآور شد که رهبران ایران دست به چنین اقدام شدیدالحنی (بستن تنگه هرمز) نخواهند زد. برای اینکه،  به عقیده وی، در حال حاضر مقامات تهران درصدد ادامه تحقق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و توسعه مبادلات بازرگانی خود با کشورهای اروپایی هستند و امکان توسعه همکاری‌ها در این زمینه نیز وجود دارد و بعید است که آنها در چنین شرایطی دست به چنین اقدامی بزنند و این هشدار تنها ارسال علامتی برای آمریکا و مقابله با ادامه تهدیدات این کشور است.

بسته شدن تنگه هرمز منجر به بحران انرژی جهانی خواهد شد

به عقیده “واسیلی تانورکوف” معاون مدیر گروه بزرگ شرکت‌های «آ.ک.ر.ا»، چنین اقدامی منجر به بحران انرژی در جهان و همچنین افزایش قیمت نفت رسیدن به حتی ۲۰۰تا ۴۰۰دلار در ازای هر بشکهخواهد شد، ولی بعید است ایران تصمیم خود برای بستن تنگه هرمز را عملی سازد. به گفته وی، برای اینکه چنین اقدامی عملا اعلام جنگ از سوی ایران نه تنها به کشورهای صادرکننده نفت در منطقه، بلکه واردکنندگان اصلی نفت در آمریکا، اروپا و حتی چین خواهد بود.

“آلکسی پانین” مدیر دفتر شرکت «Urus Advisory » در مسکو نیز تاکید کرده که باید تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز را جدی گرفت و این اقدام می تواند پاسخ  تهران به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و ادامه اقدامات ضدایرانی در واشنگتن باشد. به گفته این کارشناس واضح است که تهدید آمریکا در مورد توقف خرید نفت از ایران باعث افزایش قیمت نفت و بروز مشکلات جدی برای  مشتریان نفتی ایران خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=15400

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.