اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

یمنی‌ها چگونه معادلات نظامی را بهم زدند/ هزینه میلیاردی یک موشک اسکاد برای سعودی‌ها

  • کد خبر : 13572
  • 24 دی 1396 - 19:36
یمنی‌ها چگونه معادلات نظامی را بهم زدند/ هزینه میلیاردی یک موشک اسکاد برای سعودی‌ها

اخبار جهادی – اگر شما صنعا را موشک‌باران کنید، ما ریاض و ابوظبی را موشک باران می کنیم. اگر شما به کاخ ریاست جمهوری حمله کنید،  موشک‌های بالستیک ما قصر الیمامه در  ریاض را هدف قرار خواهد داد. شما زیرساختهای حیاتی و اقتصادی ما را مورد تجاوز قرار می دهید و ما نیز با شما […]

اخبار جهادی – اگر شما صنعا را موشک‌باران کنید، ما ریاض و ابوظبی را موشک باران می کنیم. اگر شما به کاخ ریاست جمهوری حمله کنید،  موشک‌های بالستیک ما قصر الیمامه در  ریاض را هدف قرار خواهد داد. شما زیرساختهای حیاتی و اقتصادی ما را مورد تجاوز قرار می دهید و ما نیز با شما مقابله به مثل خواهیم کرد. دندان در برابر دندان. امروز معادله‌ای جدید شکل گرفته و ما با تمام توان و تلاش خود و مسئولیت پذیری تلاش خواهیم کرد از تمامی راهکارهای مشروع برای دفاع از کشور و ملت خود در برابر تجاوز استفاده کنیم.  سید عبدالملک بدر الدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن با این اظهارات روشن و سرنوشت ساز نیروهای متجاوز سعودی- آمریکایی را که  تجاوز خود به  یمن را طی بیش از ۱۰۰۰ روز ادامه داده اند،  مخاطب قرار داد.

اظهارات سید الحوثی معادلات جدیدی را در برابر متجاوزان ایجاد کرد که جنگ ظالمانه ای را بدون حفظ ارزش های اخلاقی و دینی و حتی قوانین بین المللی ملت به راه انداخته‌اند. آنها همچنان به کشتار و هدف قرار دادن شهروندان بی‌گناه و بی‌پناه ادامه می‌دهند تا بتوانند تمامی نشانه های دولت مدنی در یمن و زیرساخت‌های این کشور را از مدارس گرفته تا بیمارستان‌ها و مسیرها و پلهای ارتباطی و تاسیسات و موسسات دولتی و خصوصی هدف قرار دهند.

واکنش نیروهای یمنی و تغییر معادله های میدانی

نیروهای متجاوز تمامی استان های یمن را هدف قرار می‌دهند و میان شهروندان این کشور تفاوتی قائل نیستند. آنها بدون توجه به قوانین بین المللی و امکان تعقیب متجاوزان سعودی و دولت‌های متجاوز دیگر نسبت به جنایت های جنگی و جنایت های انسانی، محاصره این کشور را دنبال می‌کنند که در فضای مصیبت‌ باری در ابعاد بهداشتی و غذایی و انسانی می افزایند.متجاوزان به صورت روزانه از سلاح ها و ابزارهایی  استفاده می کنند، استفاده از آنها ضد نظامیان نیز غیر مجاز شمرده می شود، چه برسد به اینکه آنها را ضد شهروندان بی‌گناه استفاده کنند.

معادلاتی که رهبر الحوثی در سخنرانی خود در تاریخ ۱۹ دسامبر به مناسبات هزارمین روز آغاز تجاوز به یمن مطرح کرد، نشان داد که مرحله جدید در روند مقابله با هجمه سعودی- اماراتی – آمریکایی آغاز شده و سقف تهدیداتی که سعودی‌ها و امارات را تهدید می کند، بالاتر رفته است، چرا که این دو کشور نقش اساسی در عملیات جنگی ایفا می‌کند. واکنش‌ها نیز بر اساس آن شکل و روش خواهد بود که رهبران یمن البته تلاشی برای به خطر انداختن جان شهروندان بی‌گناه صورت نمی دهند. این در حالی است که نیروهای متجاوز همواره شهروندان بی‌گناه یمنی را در طول تجاوز خود هدف قرار داده اند. اتفاقی که اخیراً رخ داد و موشکی بالستیک که شلیک شد و تأکید بر این نکته که این موشک با دقت به هدف خود اصابت کرده است، نشان دهنده توانمندی‌های یمن است که به صورت ثابتی در ایستادگی در برابر متجاوزان در حال افزایش است. اخیراً تعدادی از موشک‌های بالستیک به سمت ریاض و ابوظبی شلیک‌ شده، بدون اینکه توانمندی‌ها و تجهیزات گسترده ارتش سعودی و امارات بتواند جلوی شلیک این موشک‌ها یا اصابت آنها به هدف را بگیرد.

توانمندی‌های بالای یمن در تهدید و هدف قرار دادن مواضع داخل عربستان تأکید می‌کند که این کشور در حفاظت از خود ناکام مانده است، آن هم در برابر کشوری که از ۱۰۰۰ روز پیش تاکنون با انواع سلاح‌های کشنده و ممنوعه بین‌المللی آن را هدف قرار داده و محاصره مطلق آن را دنبال می کند. تلاش فوری عربستان برای دستیابی به سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه بعد از شکست سامانه پاتریوت در حمایت از کاخ پادشاهی عربستان و پادگان های نظامی این کشور در عمق خاک آن از موشک های ملت یمن در همین راستا ارزیابی می شود.

هزینه های تجاوز طلبی سعودی- آمریکایی در حال افزایش است

با وجود این که مقامات سعودی تلاش دارند این موضوع را از طریق رسانه‌های خود ترویج دهند که موفق به رهگیری موشک‌ یمنی از طریق سامانه‌های پاتریوت شده اند، اما اصرار سعودی ها از برخی کشورهای غربی و شورای امنیت نشان‌دهنده ناتوانی و بی اعتمادی آنها به قدرت سامانه های مذکور برای ایستادگی در برابر موشکهای یمن است.  از سوی دیگر آنها نگران این موضوع هستند که هزینه های نجومی عربستان در مسیر مبارزه با خطرات جدید در نتیجه جنگ شکست خورده باز هم افزایش پیدا کند.  به این معنی که هزینه خرید سامانه‌های موشکی جدید ، چه پاتریوت و چه دیگر سامانه ها بسیار بالا خواهد بود.  اینها علاوه بر هزینه هایی است که عربستان و امارات و دیگر کشورهای شرکت کننده در این جنگ در گذشته و آینده در نتیجه تجاوز خود به یمن پرداخت کرده و خواهند کرد.  علاوه بر اینها فرسایش نظامی و کشته شدن تعداد زیادی از نیروهای آنها، این کشورها را تحت فشار می‌گذارد. همچنین  روز به روز ماهیت جنایتکارانه رژیم عربستان و امارات و دیگر کشورهای متجاوز و دولت‌های حامی آنها از جمله آمریکا بیشتر روشن  می شود.

در حالی که هنوز هزینه‌های هر معامله احتمالی برای خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ مشخص نیست،  اما باید گفت که سامانه پاتریوت بسیار پرهزینه است و به سادگی نمی توان هزینه های هر یک از موشک های شلیک شده برای رهگیری موشک‌های یمنی را پرداخت کرد. اطلاعات موجود نشان می دهد که عربستان برای رهگیری هر موشک  بالستیک که از یمن به خاک این کشور شلیک می‌شود،  به حدود ۲ الی ۳ موشک پاتریوت نیازمند است که  قیمت هر یک از موشک های پاتریوت حدود ۳ میلیون دلار است.  به این معنی با هر موشکی که از یمن شلیک می‌شود،  چیزی حدود ۱۰ میلیون دلار آمریکا هزینه خواهد داشت. این در حالی است که موشک های بالستیک یمن که موشک های اسکاد روسی هستند از طریق نخبگان یمنی توسعه پیدا کرده و بیش از چند هزار دلار برای این کشور هزینه بر نداشته است. 

علاوه بر هزینه مستقیم موشک‌های یمنی برای عربستان،  باید تبعات و خطرات این موشک‌ها  بر امنیت داخلی و مراکز حاکمیتی و خانواده پادشاهی و پایگاه‌های نظامی عربستان را نیز در نظر گرفت.  این موضوع تبعاتی برای اقتصاد و سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی عربستان دارد. به ویژه در شرایطی که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بسیاری از پروژه‌های اقتصادی را آغاز کرده و از طریق آن به ‌دنبال خیزشی  جدید در کشور است و می‌خواهد عربستان را به کشورهای مدرن و لائیک با گرایش های باز تبدیل کند. تمامی این پروژه ها برای اجرایی شدن نیازمند ثبات و امنیت و آرامش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و قانع کردن دولت‌ها و ملت‌های جهان برای انجام این سرمایه گذاری است،  در غیر این صورت تمامی این پروژه ها در نتیجه سیاست‌های متهورانه حاکمیت سعودی با شکست مواجه خواهد شد.

تلفات و خسارت‌های ائتلاف سعودی در نتیجه جنگ یمن

ارتش یمن و کمیته‌های مردمی هزار روز گذشته از جنگ یمن خسارت های گسترده به ائتلاف متجاوز سعودی آمریکایی وارد کرده‌اند که  شامل خسارت های نظامی و اقتصادی و پیامدهای جنگ در اوضاع داخلی کشورهای متجاوز است.  در این بخش از گزارش به ابعادی از این خسارت‌ها اشاره می‌کنیم.

خسارت‌های مادی و انسانی مستقیم در نتیجه درگیری‌ها

·         انهدام و تخریب بیش از ۱۲۰۰ تانک و خودروی زرهی

·         انهدام و تخریب ۱۲ بالگرد آپاچی و پنج جنگنده اف ۱۵ و ۱۶ و بیش از ۲۰ هواپیمای جاسوسی.

·         هدف قرار گرفتن در کشتی و قایق و تعدادی از قایق های جنگی دشمن

·         تخریب صدها موقعیت در نجران و جیزان و عسیر

·         هدف قرار دادن تعدادی از مراکز فرماندهی و تسلط بر بخش هایی از نجران و جیزان و عسیر

·         حمله به ده‌ها موقعیت نظامی و تسلط بر آنها

خسارت‌های اقتصادی متجاوزان

·         بالا رفتن پیامدهای منفی جنگ یمن و اقتصاد و ذخایرارزی  کشورهای شرکت کننده در جنگ و تحمل هزینه های روز افزون.

·         برداشت بیش از پیش از اموال صندوق ذخایر ارزی برای تامین مالی تجاوز و پوشش هزینه های تسلیحاتی جنگ.

·         پیامدهای تجاوز به یمن بر اقتصاد عربستان.

·         کسری بودجه ۱۵ درصدی نسبت به سرانه ناخالص ملی.

·         کمکها و هدیه ها و غرامت‌های چندین میلیارد دلاری برای خرید نظرات طرف های مختلف.

·         کاهش حجم ذخایر ارزی این کشور از سال ۲۰۱۴از میزان ۷۳۷ میلیارد دلار به ۴۳۷ میلیارد دلار.

·         کسری بودجه شدید در نتیجه کاهش قیمت نفت و ادامه ناتوانی در  افزایش مجدد قیمت آن.

·         افزایش مالیات‌ها و هزینه ها و کاهش شدید درآمدهای رفاهی.

·         توقف فعالیت ها برای تنوع بخشیدن به منابع درآمدی عربستان

افزایش هزینه‌های نظامی عربستان به صورت بی سابقه به گونه‌ای بود که در سال ۲۰۱۵ این هزینه‌ها به عدد ۸۱ میلیارد دلار رسید و عربستان را به سومین کشور بزرگ دنیا از نظر بودجه نظامی بعد از آمریکا و چین تبدیل کنند.

·         نرخ توسعه در عربستان به عنوان بزرگترین اقتصاد عربی با افت مواجه شد.

·         جدا شدن سرمایه‌گذاری‌های خارجی از پروژه های طولانی مدت.

·         فروکش کردن گردشگری در عربستان.

·         بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل و تامین امنیت و خدمات دیگر

تحولات سیاسی ناشی از جنگ یمن در عرصه داخلی عربستان

·         برکناری مقرن بن عبدالعزیز  از ولایت عهدی عربستان

·         به حاشیه راندن احمد بن عبدالعزیز

·         عزل و برکناری  محمد بن نایف

·         ترور عبدالعزیز بن فهد

·         ترور منصور بن مقرن  با ایجاد یک  سانحه هوایی.

·         ربودن سه نفر از شاهزادگان سعودی از خارج از کشور.

·         بازداشت ۱۱ شاهزاده و ۳۸  مسئول سعودی به اتهام فساد.

·         بازداشت و تبعید بسیاری از علما و فرهنگیان و روزنامه نگاران

وفیق ابراهیم نویسنده و تحلیلگر سیاسی در این رابطه می گوید هزارمین روز جنگ یمن زمانی است که مردم یمن را در برابر حدود ۶۰ تا ۷۰ کشور قرار می‌دهد که نهایتاً در نتیجه ورود تعدادی از موشک‌های یمنی بر  نظام اقتصادی بین المللی و شبکه جهانی اقتصاد ۲۴ آسیب شده اند. اینها کشورهای هستند که اموال شبه جزیره عربستان شامل دو کشور عربستان و امارات را غارت می‌کنند.

ناجی الزعبی پژوهشگر مسائل نظامی و استراتژیک نیز در این رابطه می گویند که حجم بالای تسلیحاتی و ورود عربستان به جنگ های مختلف تلاشی برای پیشبرد روند عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی است. وی ادامه می‌دهد که با این حجم بالای  تسلیحات عربستان،  نظامیان سعودی در مرزها پیشرفته ترین سلاح های خود را رها می‌کنند. تانک های آبرامز در برابر مبارزان یمنی و سلاح‌های بسیار ساده و سنتی آنها فرار می‌کنند.

وی در این رابطه می افزاید که یمنی ها با وجود محاصره کشورهای متجاوز، موفق شدند توانمندی‌های نظامی بازدارنده خود را که شامل موشک‌های کوتاه برد و موشک‌های بالستیک است، تقویت کنند. موشک هایی که می توانند پایتخت‌های دولت‌های متجاوز را هدف قرار داده و فرودگاه ها و پایگاه های نظامی و کشتی‌های جنگی آنها را تخریب کنند. آنها می گویند در صورتی که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی بتوانند به شلیک موشک‌های خود ادامه دهند،  اقتصاد دولت های غربی در منطقه عربی به پایان خود خواهد رسید.

همچنین از شکست عربستان در یمن در جبهه‌های داخلی و خارجی در مرزهای عربستان سخن گفت، این در حالی است که جنگنده های سعودی پوشش کامل و مستمری را در این مناطق دنبال می‌کنند و همواره مواضع نظامی و غیرنظامی و گذرگاه‌ها و محورها و راه‌های  مواصلاتی را هدف قرار می‌دهند.

انتهای پیام/

منبع:مشرق

 

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=13572

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.