اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

«دریفت» قایق‌های تندروی ایرانی راحت‌تر و سریع‌تر شد/ منتظر یگان‌های بدون سرنشین سپاه در خلیج فارس باشید +عکس

  • کد خبر : 13845
  • 20 بهمن 1396 - 10:24
«دریفت» قایق‌های تندروی ایرانی راحت‌تر و سریع‌تر شد/ منتظر یگان‌های بدون سرنشین سپاه در خلیج فارس باشید +عکس

تصور کنید تعداد قابل توجهی قایق تندرو و با قابلیت مانورپذیری بالا همانند «سراج»، به صورت بدون سرنشین به سراغ تنبیه متجاوزی برود که قطعا امکان مقابله با آن برای هر یگانی، سخت و بلکه غیرممکن خواهد بود. به گزارش اخبار جهادی،قایق های تندرو بخش مهم و پایه استراتژی نیروی دریایی سپاه پاسداران را تشکیل می دهند و […]

تصور کنید تعداد قابل توجهی قایق تندرو و با قابلیت مانورپذیری بالا همانند «سراج»، به صورت بدون سرنشین به سراغ تنبیه متجاوزی برود که قطعا امکان مقابله با آن برای هر یگانی، سخت و بلکه غیرممکن خواهد بود.

به گزارش اخبار جهادی،قایق های تندرو بخش مهم و پایه استراتژی نیروی دریایی سپاه پاسداران را تشکیل می دهند و سرعت و باز هم سرعت به معنای عصر اصلی تحرک، ستون فقرات اصلی این دکترین به حساب می آید. در فضای آب های منطقه خلیج فارسو تنگه هرمز، استفاده از شناورهای تندرو به عنوان منطقه ای با عمق کم یک استراتژی صحیح است اما در کنار سرعت شناور، بحث مسلح سازی و نیز کاهش سطح مقطع راداری، افزایش مانور پذیری یک موضوع مهم دیگر محسوب می شود.

مانور پذیری به صورت سنتی از جمله تاکتیک های شناورها برای قرار گیری در موقعیت مناسب شلیک، خارج شدن از دید دشمن یا سامانه های اپتیک آن و یا اصطلاحا فریب و جا گذاشتن موشک یا اژدرها است که در این راستا، علاوه بر سرعت شناور، ویژگی های فنی و طراحی مهمی در آن نقش دارند.

افزایش مانور با شفت متحرک ایرانی
اما در جریان رونمایی از دو دستاورد جدید دریایی توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، از سامانه سیستم رانش شفت محترک ۱۸۰۰ اسب دریایی رونمایی شد که این سامانه، توان پشتیبانی کردن از خروجی سیستم های پیشران تا قدرت ۱۸۰۰ اسب بخار را داشته و بر اساس اعلام مسئولان وزارت دفاع، مجهز بودن به سیستم هدایت خودکار است.

در این سیستم، سامانه های هیدرولیکی نصب شده که توان گردش شناورهای مورد نظر را تا حد زیادی افزایش می دهد. باید به این نکته توجه کرد که تغییر جهت و انجام مانور تند در سرعت های بالا امری بسیار ریسکی و خطرناک چه در زمین، دریا و حتی در هوا است که با این اوصاف، انواع شناورهای تندروی سپاه را می توان با این سیستم مجهز کرده و در لحظه مورد نظر، عملیات تغییر یا گردش سنگین را توسط آنها انجام داد.

شاید برای فهم بهتر از اینکه این سامانه چیست، بتوان به نوعی به تغییر دهنده‌های بردار رانش در موتور برخی از جنگنده ها اشاره کرد که با تغییر حالت گاز خروجی به هواپیما کمک می کنند تا مانورهای سنگینی را انجام بدهد. حالا این شفت متحرک، با گریبکس‌های خود این توان را پیدا می کند که تغییرات سنگین تری را به جهت حرکت پروانه های خود در سرعت های بالا داده و در نتیجه مانورهای سنگین تری را در سرعت های بالا اجرا کند.

**به جک هیدرولیک در این سیستم دقت کنید**

اما در این میان نکته مهم این مسئله است که بر اساس اعلام سردار تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، این فناوری در موتورهای دریایی تا اندازه ۳۵۰۰ اسب بخار نیز توسعه پیدا کرده است، لذا این فناوری را می توان بر روی شناورهای سنگین تری مثل ناوچه های موشک انداز نیز توسعه داده و قدرت مانور آنها را به شکل خاصی افزایش داد.

سیستم هدایت خودکار رانش شفت متحرک به چه معناست؟

در جریان رونمایی از این دستاورد دفاعی، به این مسئله نیز اشاره شده که این سامانه دارای سیستم هدایت خودکار است که این مسئله به عنوان مهم ترین خاصیت این سامانه اعلام اما توضیحات بیشتری درباره این سیستم داده نشده است. احتمال اول درباره این مسئله این است که این سیستم عمل تغییر در زاویه حرکت پره ها که برای انجام مانورهای سنگین نیاز است، را با وصل بودن به یک سری حسگر به صورت خودکار انجام می دهد یعنی کاربر مورد نظر در این بخش نیازی به اجرای دستور خاصی ندارد و با افزایش سرعت و صرفا تغییر جهت، خود این سامانه متوجه نیاز برای تغییر در شرایط می شود.

اما یکی دیگر از مباحث ممکن درباره این فناوری، استفاده از آن برای توسعه در بخش بدون سرنشین ها است چراکه پیش از این در شناورهایی مثل قایق بدون سرنشین “یا مهدی”، ایران توانایی های خود را در بحث توسعه شناوری های بدون سرنشین نشان داده و مدل مجهز به راکت انداز و البته یک گونه انتحاری از آن نیز آزمایش شده بود. حال فرض کنید ناوگانی از شناورهای تندرو و البته بدون سرنشین وجود دارد که با سرعت بالا به سمت هدف یا اهداف مشخصی حرکت کرده و البته نگرانی از تلفات یا آسیب به نیروی انسانی ندارد چون اصولا انسانی در آن شناورها نیست. حالا این سرعت بالا با قدرت مانور پذیری بسیار بالا ترکیب شده و کار دفاع را برای هر شناوری بسیار سخت بلکه غیرممکن خواهد کرد.

قایق سریع و مدرن سراج
قایق سریع و مدرن سراج

به عنوان مثال تصور کنید که قایق تندرو و با قابلیت های مانورپذیری بالا همانند بلید رانر یا همان سراج، به صورت بدون سرنشین و با تعداد قابل توجه، به سراغ تنبیه متجاوزی برود – همانگونه که نیروهای مسلح انگلیس نیز مدتی است استفاده از نمونه بدون سرنشین این نوع قایق را شروع کرده اند- که قطعا چنین برنامه ریزی هایی، اندک درصد باقی مانده برای امکان حمله به منافع یا مرزهای کشورمان از سوی تهدیدات دریاپایه را نیز منتفی خواهد کرد.

روزی نیروی دریایی سپاه با چند شناور تقریبا ساده و مجهز به سلاح های انفرادی و آر پی جی ۷ کار خود را در خلیج فارس در اوج جنگ آغاز کرد اما پس از ۳ دهه پس از پایان جنگ، مسلح سازی، افزایش سرعت و کاهش سطح مقطع راداری در کنار بحث تولید انبوه، به صورت جدی و حرفه ای در دستور کار قرار گرفته تا سرمشقی برای سایر بخش های صنعتی و نظامی کشورمان باشد.

انتهای پیام/

منبع:مشرق

 

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=13845

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.