اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

حزب الله جنون نظامی سعودی را بعید نمی‌داند

  • کد خبر : 12564
  • 19 آبان 1396 - 17:16
حزب الله جنون نظامی سعودی را بعید نمی‌داند

در شرایطی که عربستان در تکاپوی ایجاد ترس و وحشت در لبنان است، حزب الله بعید نمی‌داند که جنون عربستان تا ماجراجویی نظامی در لبنان پیش برود.  به گزارش اخبار جهادی،به نقل از روزنامه الاخبار، همزمان با تکاپوی عربستان برای ایجاد ترس ووحشت در لبنان و متقاعد کردن آمریکا و اسرائیل به هدف قرار دادن […]

در شرایطی که عربستان در تکاپوی ایجاد ترس و وحشت در لبنان است، حزب الله بعید نمی‌داند که جنون عربستان تا ماجراجویی نظامی در لبنان پیش برود.

 به گزارش اخبار جهادی،به نقل از روزنامه الاخبار، همزمان با تکاپوی عربستان برای ایجاد ترس ووحشت در لبنان و متقاعد کردن آمریکا و اسرائیل به هدف قرار دادن مواضع حزب الله، این حزب بعید نمی داند که جنون عربستان تا ماجراجویی نظامی در لبنان پیش برود.

تلاش عربستان برای تشدید مواضع علیه لبنان

به نظر می رسد مشکل فقط در بازداشت سعد حریری در عربستان خلاصه نمی شود، بلکه تصمیم عربستان برای تشدید مواضع علیه لبنان به سطوح جدیدی رسیده است و این چیزی است که رئیس جمهور فرانسه در ابوظبی و ریاض از آن با خبر شد و فضای حاکم بر دیدارهای خود را بلافاصله از طریق سفیر فرانسه در بیروت به مسئولان  لبنان اطلاع داد.

این در حالی است که یک منبع دیپلماتیک غربی در بیروت اعلام کرد نباید تهدید های عربستان مبنی بر حمله به لبنان بی اهمیت تلقی شود.

در این میان باید گفت هرچند ایجاد ترس و نگرانی از حمله به لبنان همزمان با فراخواندن سعد حریری به عربستان و استعفای او آغاز شد، اما اکنون روند امور بیش از دو روز گذشته شدت گرفته و شایعه های قوی در محافل متحدان سعودی در لبنان در مورد حمله نظامی غیرمنتظره به مواضع حزب الله در لبنان و سوریه شنیده می شود و اینکه پس از آن انتفاضه مردمی در لبنان رخ می دهد به گونه ای که از حزب الله خواسته می شود خلع سلاح شده و قیمومیت ایران از لبنان نیز برداشته شود.

حزب الله ماجراجویی نظامی سعودی با چراغ سبز آمریکا و اسرائیل را بعید نمی داند

با این توضیحات حزب الله که نشانه ها چنین حمله ای را از سوی عربستان مشاهده نکره است، در عین حال بعید نمی داند جنون عربستان با چراغ سبز آمریکا و مشارکت مستقیم اسرائیل تا ماجراجویی نظامی پیش برود .

پایبندی حزب الله به موضع رسمی لبنان در قبال استعفای حریری

بر این اساس سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی عصر امروز خود در این خصوص صحبت خواهد کرد و در این میان حزب الله به موضع رسمی لبنان در قبال استعفای سعد حریری متعهد است و بین اختلاف با حریری و بازداشت او در عربستان تفاوت قائل است.

بر اساس منابع کاملا آگاه، حزب الله برای رویارویی با هرگونه ماجراجویی از این دست آماده است و با هرگونه تجاوز بر این اساس تعامل خواهد داشت که منبع آن به اسرائیل و آمریکا بازمی گردد اما در مورد شیوه واکنش حزب الله بهتر است به آن پرداخته نشود و فقط به این حزب واگذار شود.

از سوی دیگر در خصوص تهدیدات عربستان علیه حزب الله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نخست: سعودی ها سخت در تلاش هستند اسرائیل را به حمله گسترده ای متقاعد کنند که شامل هدف قرار دادن مواضع حزب الله در جنوب سوریه و قلمون غربی و نیز مرزهای مشترک با لبنان باشد و حتی مراکز و مواضع حزب الله در داخل لبنان را نیز در بربگیرد.

سعودی ها اکنون تا اظهار آمادگی برای مشارکت در این جنگ پیش رفته و پس از آنکه حزب الله را مسئول حملات موشکی یمن به خاک عربستان برشمردند، حمله به لبنان را واکنشی به این حملات عنوان می کنند.

دوم: مانور دادن بر اردوگاههای فلسطینی در لبنان. این موضوع در جریان سفر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاض بیش از پیش نمود یافت زیرا عربستان مخالفت خود و امارات متحده عربی با هرگونه ائتلاف با جنبش حماس در فلسطین و بیرون از آن را به محمود عباس ابلاغ کرد.

سوم: رسیدن اطلاعاتی مبنی بر اینکه طرف های مرتبط با سرویس امنیتی و اطلاعاتی سعودی با افراد با نفوذ در اردوگاههای پناهندگان سوریه در لبنان در تماس هستند تا آنان را در تحرکاتی که هدف از آن انتفاضه علیه حزب الله است، شرکت دهند بر این اساس که حزب الله در مبارزه علیه آنان در سوریه شرکت داشت.

چهارم: آغاز حمله سیاسی و مردمی داخلی تحت عنوان «مقابله با قمیومیت ایران». اما نتیجه تماس های ۲۴ ساعت گذشته نشان داد که «نیروهای لبنانی» در این خصوص تردید زیادی دارند و احساس می کنند که در معرض انزوای کامل قرار می گیرند و فرمانده آنان نیز بیم دارد با سرکوب ارتش لبنان روبه رو شود.

در این میان ثامر السبهان یا همان وزیر جنگ عربستان علیه لبنان روز گذشته در صفحه تویتر خود نوشت: تمام اقدامات اتخاذ شده و روند امور در حال شدت گرفتن است تا وضعیت به حالت طبیعی بازگردد.

این موضع السبهان در جریان حضورش در آمریکا اعلام شد زیرا وی با مراکز تحقیقاتی و رسانه ی و اعضای کنگره آمریکا و نیز مسئولان دولت دیدار دارد تا آنان را متقاعد کند که جنگ علیه حزب الله بهترین گام در شرایط کنونی است و به موازت آن تلاش دارد از هرگونه حمله رسانه ای علیه بازداشت های جاری در عربستان تحت عنوان مبارزه با فساد جلوگیری کند.

نگرانی غرب از اوضاع لبنان

اما در صحنه دیپلماتیک به نظر می رسد پایتخت های غربی برای ثبات لبنان نگران هستند و در حالی که بسیاری از سفارت های غربی در بیروت ترس و تعجب خود را از اوضاع جاری این کشور اعلام کرده اند، نمایندگان سرویس های اطلاعاتی بسیاری از کشورهای اروپایی برای رایزنی به کشورهایشان سفر کرده اند و حتی به برخی از اتباع خارجی در خصوص رفت و آمد در لبنان هشدار داه شده است.

تهدید عربستان علیه اتباع خود در لبنان

در مقابل عربستان نیز اعلام کرده است که هرشهروند سعودی را که در لبنان بماند و یا به آن سفر کند، مجازات خواهد کرد و برخی اتباع خود را برای برداشت سپرده های خود از بانک های لبنان تحت فشار قرار داده است هرچند این سپرده ها ۲٫۱درصد مجموع سپرده های بانکی لبنان را تشکیل می دهد.

انتهای پیام/

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=12564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.