اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

سوریه ۶ سال پس از درگیری های خونین؛ چه مناطقی در کنترل نیروهای دولتی است؟ + نقشه میدانی و عکس

  • کد خبر : 9872
  • 19 تیر 1396 - 13:56
سوریه ۶ سال پس از درگیری های خونین؛ چه مناطقی در کنترل نیروهای دولتی است؟ + نقشه میدانی و عکس

در حال حاضر جنوب شرق استان دمشق یکی از کانون های اصلی درگیری ها به شمار می آید. پس از عقب نشینی تروریست های داعش از این محور، تروریست های مورد حمایت آمریکا از فرصت استفاده کردند و این مناطق را به اشغا به گزارش اخبار جهادی، چه مناطقی در سوریه تحت کنترل نیروهای ارتش […]

در حال حاضر جنوب شرق استان دمشق یکی از کانون های اصلی درگیری ها به شمار می آید. پس از عقب نشینی تروریست های داعش از این محور، تروریست های مورد حمایت آمریکا از فرصت استفاده کردند و این مناطق را به اشغا

به گزارش اخبار جهادی، چه مناطقی در سوریه تحت کنترل نیروهای ارتش و جبهه مقاومت قرار دارند و چه مناطقی همچنان در اشغال تروریست ها است؟ این سوالی است که در  یک سال گذشته همزمان با پیروزی های چشمگیر متحدان در محافل مختلف به صورت متناوب پرسیده می شود.

پس از ۶ سال نبردهای سخت، نفس گیر و خونین حالا با اطمینان می توان گفت که ۳۵ درصد مساحت کل سوریه در کنترل نیروهای دولتی قرار دارد. باید توجه داشت اکثریت جمعیت سوریه در مناطق تحت کنترل دولت زندگی می کنند.

براساس برآورده های میدانی، گروه تروریستی داعش نزدیک به نیمی از مساحت اشغالی خود را در سوریه از دست داده است. سایر گروه های تروریستی هم در جبهه های مختلف ضربات سنگینی متحمل شده اند اما برقراری آتش بس به آنان کمک کرده تا بخش قابل توجهی از مناطق اشغالی را حفظ کنند.

**برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

در گزارش ذیل، آخرین وضعیت میدانی و پیشروی های ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت را در بازه زمانی یک سال گذشته به تفکیک استان ها مشاهده می کنید:

استان دمشق:

پایتخت سوریه پس از درگیری های سنگین ۵ ساله، در ماه های گذشته آرامشی نسبی را تجربه کرده است. بخش وسیعی از غوطه غربی شهر دمشق پاکسازی شده و در غوطه شرقی هم علاوه بر تنگ شدن حلقه محاصره تروریست ها، پیشروی ها به سمت شهر دوما، پایگاه اصلی تروریست ها از محورهای مختلف ادامه دارد.

در حال حاضر جنوب شرق استان دمشق یکی از کانون های اصلی درگیری ها به شمار می آید. پس از عقب نشینی تروریست های داعش از این محور، تروریست های مورد حمایت آمریکا از فرصت استفاده کردند و این مناطق را به اشغال خود درآوردند.

استان سویدا:

این استان در طول بحران سوریه کمتر مورد هجوم عناصر تروریستی قرار گرفت و مردم با همکاری نیروهای دولتی به خوبی توانستند امنیت مناطق مختلف را تامین کنند اما در ماه های گذشته پس از عقب نشینی داعش، تروریست های مورد حمایت آمریکا حملات سنگینی را برای محاصره استان سویدا انجام دادند.

تروریست ها درصدد بودند با پیشروی از حومه شمال شرقی و اشغال مناطق شمالی، نیروهای دولتی را در این استان قیچی و محاصره کنند اما تمام تلاش های آنان با شکست روبه رو شد و مجبور به عقب نشینی شدند. در حال حاضر امنیت حومه فرودگاه راهبردی « خلخله» به طور کامل تامین شده ست.

استان درعا:

مشرق در ماه های گذشته با ارائه گزارش مختلف، روند تحولات میدانی را در مناطق مختلف این استان تشریح کرده است. در حال حاضر بخش های جنوبی این استان همچنان ملتهب است و درگیری ها در حومه شهر درعا ( مرکز استان) ادامه دارد.

اگر چه دولت سوریه به صورت مکرر برای برقرای آرامش و مصالحه در این استان تلاش کرده اما عناصر تروریستی همواره با نقض آتش بس، درگیری ها را در مناطق مختلف شعله ور کرده اند. محله « المنشیه» در جنوب شهر درعا یکی از محورهای اصلی نبردهای سنگین است.

**برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

استان قنیطره:

همزمان با برقراری آتش بس در مناطق کاهش تنش، قنیطره هم باید روزهای نسبتا آرامی را می گذراند اما در یک ماه گذشته تروریست ها به صورت متوالی مواضع نیروهای دولتی را هدف قرار داده اند اما تیر آنان به سنگ خورده است.

عناصر تروریستی که تلاش می کنند بخش های اشغالی قنیطره را به جنوب غرب استان دمشق ( منطقه بیت جن) متصل کنند از حمایت توپخانه و جنگنده های ارتش رژیم صهیونیستی هم برخوردار هستند.

استان حمص:

نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در ۳ ماه گذشته ضربات سنگینی را در این  استان به عناصر تروریستی داعش وارد کرده اند. تاکنون نزدیک به ۷ هزار کیلومتر مربع از مساحت اشغالی در این بازه زمانی پاکسازی شده است.

تا پایان سال ۹۴ بخش های وسیعی از این استان در اشغال تروریست های داعش بود و آنان درصدد بودند از این محور به سوی پایتخت سوریه حرکت کنند اما باز پس گیری شهر تدمر، القریتین، مهین و تامین امنیت فرودگاه راهبردی تی ۴ مانع از اشغال مناطق جدید شد.

آزادی هزاران کیلومتر از مساحت اشغالی، بازپس گیری دهها ارتفاع، عقب راندن تروریست های داعش از حومه شهر تدمر و منطقه راهبردی آراک بخش دیگری از پیروزی های نیروهای متحد در این استان است.

باز پس گیری منطقه راهبردی السخنه کلید ورود نیروهای متحد به استان دیرالزور محسوب می شود. در حال حاضر فاصله نیروها با این منطقه بسیار مهم به ۲۰ کیلومتر کاهش یافته است. در شمال شرق استان هم همه تلاش های برای محاصره و در نهایت بیرون راندن تروریست ها در حال انجام است.

نیروهای متحد در جنوب استان حمص هم پیشروی های قبل توجهی داشتند و در یک عملیات ویژه توانستند پس از ۵ سال خود را به مرزهای مشترک عراق برسانند. البته بخش های از جنوب همچنان در اشغال تروریست های مورد حمایت غرب است.

نیروهای آمریکایی در گذرگاه مرزی التنف حضور دارند و اقدام به ساخت پایگاه های نظامی کرده اند. جنگنده های آمریکایی هم در چندین مرحله نیروهای متحد را در این محور هدف قرار داده اند.

آمریکایی ها پیشتر اعلام کرده بودند جنوب استان حمص خط قرمز آنان است اما نیروهای متحد توانستند از محور دیگر خود را به مناطق مرزی عراق و استان دیرالزور برسانند و این مسئله به معنای برقراری ارتباط زمینی تهران – دمشق در آینده نزدیک است.

استان دیرالزور:

آخرین پایگاه قدرتمند عناصر تروریستی داعش در سوریه محسوب می شود؛ داعش در ماه های گذشته تمام توان و امکانات نظامی خود را از شهر رقه، پایتخت خودخوانده سابق به دیرالزور منتقل کرده است. داعش پس از شکست در شمال عراق، نیروها و تجهیزات زیادی را هم به این استان منتقل کرده است.

عناصر تروریستی همچنین حملات سنگینی را برای اشغال مناطق تحت کنترل دولت در شهر دیرالزور و فرودگاه این شهر انجام داده اند که با مقاومت بی نظیر گارد ریاست جمهوری و عشایر منطقه ناکام مانده اند.

اگر تروریست ها موفق به اشغال این مناطق شوند همه تلاش های برای نجات نیروهای محاصره شده برباد خواهد رفت. نیروهای دولتی و مردم شهر دیرالزور ۵ سال است که در محاصره تروریست ها هستند و مقاومت می کنند.

حسکه:
این استان هم به واسطه حمایت های آمریکا از نیروهای دموکراتیک کرد در دو سال گذشته روزهای آرامی را پشت سر گذاشته است. نیروهای آمریکایی در این استان چند پایگاه نظامی احداث کرده اند. فقط بخش های کوچکی از مرکز استان در کنترل نیروهای دولتی قرار دارد.

نیروهای دموکراتیک کرد در این استان دست برتر را دارند و منشاء تمامی تجزیه طلبی ها از این استان سرچشمه می گیرد. بدون شک با شکست داعش در شرق سوریه، گام بعدی نیروهای متحد، عقب راندن نیروهای دموکراتیک از بخش های تصرف شده است. در حال حاضر این استان به کانون پشتیبانی از نیروهای درگیر در استان رقه تبدیل شده است.

استان رقه:

نیروهای دموکراتیک کرد در یک سال گذشته با انجام ۴ عملیات و حمایت جنگنده های آمریکایی توانستند خود را از شمال این استان به شهر رقه، پایتخت خود خوانده گروه تروریستی داعش برسانند.

عناصر تروریستی داعش نیمی از مناطق اشغالی خود را در شهر رقه ( مرکز استان) از دست داده اند و در حال حاضر در محاصره نیروهای دموکراتیک کرد هستند؛ اما باید توجه داشت تروریست ها قبل از محاصره بیشتر نیروها و تجهیزات را از شهر خارج کردند.

از سویی دیگر، نیروهای متحد نیز بخش های از جنوب غرب استان رقه را به کنترل خود درآورده اند و در تلاش هستند با ادامه پیشروی ها، مسیر نیروهای دموکراتیک کرد را مسدود کنند و مانع از پیشروی آنان به سوی استان دیرالزورشوند.

استان حلب:

استان حلب از شروع بحران در سال ۲۰۱۱، پیچیده ترین تحولات میدانی و سیاسی را تجربه کرده و در مقطع فعلی یکی از کانون های اصلی برای شعله ور شدن درگیری به شمار می آید.

آذرماه سال گذشته، پس از آزادی شهر حلب، همه نگاه ها به بازپس گیری شهر راهبردی الباب معطوف شد اما نیروهای اشغالگر ارتش ترکیه و سایر عناصر تروریستی توانستند با تثبیت مواضع در شمال این استان، شهر الباب را هم تصرف کنند تا شرایط پیچیده تر شود.

شمال شرق و شمال غرب استان حلب هم در تصرف نیروهای دموکراتیک کرد است اما تلاش آنان برای اتصال این مناطق ناکام مانده است. نیروهای کرد درصدد هستند شمال استان حلب را به مناطق تحت تصرف در استان های حسکه و رقه متصل کنند و رویای تجزیه طلبی خود را به واقعیت تبدیل کنند.

ترکیه به خوبی می داند رسیدن نیروهای دموکراتیک کرد در شمال استان حلب به یکدیگر بستری برای شروع درگیری ها در استان های کردنشین جنوب این کشور است و این به معنای زنده شدن امیدها برای تجزیه طلبی است.

اگرچه در غرب و جنوب غرب استان حلب به واسطه تصویب توافق کاهش مناطق تنش، آتش برقرار شده اما نیروهای دولتی موفق به کسب پیروزی بزرگ در محور شرقی و جنوب استان حلب شدند.

در ۶ ماه گذشته نیروهای ارتش سوریه و رزمنگان جبهه مقاومت در پیشروی های خیرکننده توانستند بیش از ۴ هزار کیلومتر مساحت آلوده را بازپس بگیرند و تروریست های داعش را از  مناطق شرقی و جنوبی استان بیرون برانند.

**برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

استان ادلب:

این استان همچنان محل اصلی تجمع گروه های تروریستی در شمال سوریه به شمار می آید و اتش بس در آن برقرار شده است. دو شهرک شیعه نشین « الفوعه و کفریا» در محاصره تروریست ها هستند.

استان حماء:

در سال های گذشته نسبت به سایر استان های درگیر جنگ، روزهای آرام تری را طی کرده اما شمال این استان همواره مکانی امنی برای حملات عناصر تروریستی به مرکز این استان بوده است.

فروردین ماه سال جاری تروریست ها در یک حمله غافلگیرانه توانستند با اشغال دهها منطقه، خود را به ۵ کیلومتری مرکز استان حماء برسانند که با رسیدن نیروهای کمکی خطر از بیخ شهر حماء گذشت. بخش های از جنوب این استان هم در اشغال تروریست ها است که در مقطع فعلی در آتش بس به سر می برد.

مناطق شرقی استان حماء در سال های گذشته های به حیات خلوت تروریست های داعش تبدیل شده بود و هر لحظه امکان سقوط شهر سلمیه و در معرض خطر قرار گرفتن شهر حماء وجود داشت اما در شش ماه گذشته نیروهای متحد موفق شدند بخش های وسیعی از مناطق اشغالی را در این محور پاکسازی کنند و حالا هم درصدد هستند با ادامه پیشروی ها از جنوب منطقه اثریا به سمت ارتفاعات الشاعر، تروریست ها را ابتدا محاصره و در نهایت مجبور به تخلیه مناطق شرقی کنند.

لاذقیه:

این استان های در بازه زمانی سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ روزهای سختی را پشت سر گذاشت و تروریست ها با حمایت دولت ترکیه توانستند به نزدیکی شهر لاذقیه، مرکز استان برسند اما در نهایت با ورود نیروهای متحد، امنیت به بیش از ۹۰ درصد این استان بازگشت و حالا فقط بخش های از شمال غرب در اشغال تروریست ها است.

استان طرطوس:

در ۶ سال گذشته یکی از امن ترین استان های سوریه بوده و از نفوذ تروریست ها به آن جلوگیری شده است. عناصر تروریستی از شروع بحران فقط توانستند چند حمله انتحاری در این استان انجام دهند. این استان به طور کامل در کنترل نیروهای دولتی است.

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=9872

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.