اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

حاج «قاسم» قبل از حمله‌ داعش به‌ «مسعود بارزانی» چه‌ گفت؟

  • کد خبر : 6666
  • 27 دی 1395 - 11:46
حاج «قاسم» قبل از حمله‌ داعش به‌ «مسعود بارزانی» چه‌ گفت؟

۱۰ روز قبل از اشغال مناطق گویر، خازر و مخمور (۴۰ کیلومتری اربیل) از سوی داعش، قاسم سلیمانی ملقب به‌ حاجی، فرمانده‌ سپاه‌ قدس ایران، به‌ اربیل سفر می کند و به‌ مسعود بارزانی هشدار می دهد. به گزارش اخبار جهادی به‌ نقل از رسانه‌های اقلیم کردستان عراق، به‌ تازگی زوایای تازه‌ ای از وقایع […]

۱۰ روز قبل از اشغال مناطق گویر، خازر و مخمور (۴۰ کیلومتری اربیل) از سوی داعش، قاسم سلیمانی ملقب به‌ حاجی، فرمانده‌ سپاه‌ قدس ایران، به‌ اربیل سفر می کند و به‌ مسعود بارزانی هشدار می دهد.

به گزارش اخبار جهادی به‌ نقل از رسانه‌های اقلیم کردستان عراق، به‌ تازگی زوایای تازه‌ ای از وقایع قبل و بعد از حمله‌ داعش به‌ اقلیم کردستان عراق از سوی مسئولین و منابع نظامی این اقلیم منتشر شده‌ است.

بر اساس این گزارش، ۱۰ روز قبل از یورش گروه‌ تروریستی داعش به‌ ۳ شهر کوچک گویر، خازر و مخمور که‌ مابین موصل و اربیل قرار دارند، حاج قاسم سلیمانی به‌ اربیل سفر کرده‌ است و با همراهی فرماندهان ارشد مسعود بارزانی از جبهه‌ های جنگ در این مناطق به‌ دقت دیدن کرده‌ است.

بعد از این بازدید میدانی، حاج قاسم همان روز به‌ دیدار مسعود بارزانی می رود و به‌ وی هشدار جدی می دهد که‌ با وضعیت جبهه‌ های جنگی که‌ مشاهده‌ کردم، به‌ احتمال زیاد گروه‌ تروریستی داعش به‌ اربیل حمله‌ می کند و بسیار مشکل بتوان جلوی پیشروی نیروهای داعش را گرفت.

سلیمانی در ادامه‌ به‌ رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرده‌ است که‌ نیروهای پیشمرگه هیچگونه‌ آمادگی و آشنایی برای مبارزه‌ با تاکتیک های داعش ندارند.

بر اساس اخبار منتشر شده‌ در رسانه‌ های اقلیم کردستان عراق که‌ به‌ نقل از چند منبع نظامی روایت شده‌ است، حاج قاسم سلیمانی بعد از بازگشت به‌ تهران همین نکات را سریعا به‌ نماینده‌ اقلیم کردستان عراق در تهران و نماینده‌ حزب دموکرات کردستان عراق اطلاع می دهد و تاکید می کند که‌ وضعیت جبهه‌ های جنگ در مخمور، گویر و خازر بسیار نابسامان است و داعش به‌ احتمال زیاد از این فرصت برای حمله‌ به‌ اربیل بهره‌ خواهد برد.

اما هم حکومت اقلیم کردستان عراق و هم نمایندگان آن اهمیتی به‌ تحلیل های نظامی سردار سلیمانی نمی دهند و فکر می کنند که‌ اربیل دژی مستحکم تر از آن است که‌ داعش خیال حمله‌ به‌ آن را داشته‌ باشد.

روز ۷ آگوست ۲۰۱۴ بالاخره‌ داعش از این فرصت بهره‌ می برد و از ۳ محور استراتژیک به‌ اربیل حمله‌ می کند و در نتیجه‌ این حمله‌ سه‌ منطقه‌ مهم (خازر، گویر و مخمور) را به‌ آسانی اشغال می کند. این حمله‌ ناگهانی و شکست برق آسای پیشمرگه ها از داعش، بارزانی را شوکه‌ می کند. به‌ همین دلیل ۸ آگوست از طریق هوشیار زیباری با جان کری، وزیر خارجه‌ آمریکا درباره‌ این مسئله‌ گفتگو می کند.

جان کری همان شب به‌ باراک اوباما موضوع را منتقل می کند، اما دو روز طول کشید تا آمریکا جنگنده‌ های خویش را برای دفاع از اربیل به‌ پرواز در آورد، جنگنده‌ های آمریکا ۹ آگوست وارد عملیات شدند.

اما نکته‌ جالب توجه‌ دیگر که‌ در این گزارش به‌ تازگی منتشر شده‌ است، این است که‌ ۴۸ ساعت قبل از پیوستن جنگنده‌ های آمریکایی به‌ عملیات دفاع از اربیل، یگانی از نیروهای ویژه‌ به‌ فرماندهی سردار قاسم سلیمانی وارد جبهه‌ های جنگ در گویر، مخمور و خازر شده‌ بودند و دوش به‌ دوش پیشمرگان کرد در حال نبرد با داعش بودند، بنا بر گزارش آمدن این نیروها به‌ درخواست مستقیم مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق بوده‌ است.

همان زمان و بعداز آزادسازی خازر، گویر و مخمور، مسعود بارزانی شخصا یک نامه‌ تشکر برای ریاست جمهوری ایران با این مضمون فرستاد که‌ ایران بار دیگر در سخت ترین شرایط به‌ دفاع از اقلیم کردستان عراق برخواسته‌ است.

بر اساس همین گزارش، همان شب که‌ مقامات اربیل با «جان کری» و مقامات ایران تماس برقرار کردند با شخص «احمد داود اوغلو»، نخست وزیر وقت ترکیه‌ هم تماس گرفتند، اما ترکیه‌ به‌ درخواست کمک مقامات بلندپایه‌ اربیل هیچ جوابی نمی دهد.

در ادامه‌ این گزارش آمده‌ است که‌ دلیل اصلی شکست نیروهای پیشمـرگه‌ در جنگ با داعش بی نظمی و عدم آمادگی و غرور کاذب فرماندهان پیشـمرگ بوده‌ است، نکاتی که‌ ۱۰ روز قبل از حمله‌ داعش، سردار سلیمانی در دیدار با مسعود بارزانی و نمایندگان اقلیم کردستان عراق آن را متذکر می شود، اما جدی گرفته‌ نمی شود.

روز هشتم آگوست، مسعود بارزانی بالاخره‌ تحلیل های میدانی حاج قاسم را جدی می گیرد و در اولین اقدام فرمانده‌ جبهه‌ مخمور و گویر را تغییر می دهد و به جای وی «سیروان بارزانی» را منصوب می کند. عصر همان روز نیروی ضد ترور اتحادیه‌ میهنی کردستان به‌ فرماندهی «ملا بختیار» به‌ کمک نیروهای پیشـمرگه و حاج قاسم سلیمانی می روند و به‌ این ترتیب با این تغییرات جدی تا همان اواخر شب نهم آگوست تا حد زیادی جلوی پیشروی برق آسای داعش گرفته‌ می شود و در چند نقطه‌ مرزی شهر اربیل به‌ پیشنهاد فرماندهان ایرانی و پیشـمرگه خندق های عمیقی زده‌ می شود تا از شدت پیشروی داعش کاسته‌ شود.

روز نهم آگوست جنگنده‌ های آمریکایی به‌ این عملیات می پیوندند و مواضع داعش را بمباران می کنند.

شایان ذکر است، این گزارش که‌ به‌ نقل از منابع نظامی ارشد پیشمـرگه های کرد در اربیل، در رسانه‌ های اقلیم کردستان عراق منتشر شده‌ است، هنوز از سوی هیچ منبع رسمی تائید یا رد نشده‌ است.

منبع : خبرگزاری مهر

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=6666

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.