اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

بررسی تحرکات نظامی در جنوب سوریه

  • کد خبر : 8274
  • 19 اردیبهشت 1396 - 15:53
بررسی تحرکات نظامی در جنوب سوریه

تحرکات مشکوک بین المللی در مرزهای اردن و رژیم صهیونیستی بعلاوه اظهار نظر مقامات بین‌المللی و مراکز اطلاعاتی از احتمال حمله قریب الوقوع زمینی نیروهای چند ملیتی به جنوب سوریه حکایت دارد. تحرکات گسترده نظامی آمریکا و انگلیس و اردن در خاک اردن در مقابل مرزهای سوریه طی روزهای اخیر نشان از برنامه‌های ویژه‌ای از […]

تحرکات مشکوک بین المللی در مرزهای اردن و رژیم صهیونیستی بعلاوه اظهار نظر مقامات بین‌المللی و مراکز اطلاعاتی از احتمال حمله قریب الوقوع زمینی نیروهای چند ملیتی به جنوب سوریه حکایت دارد.

تحرکات گسترده نظامی آمریکا و انگلیس و اردن در خاک اردن در مقابل مرزهای سوریه طی روزهای اخیر نشان از برنامه‌های ویژه‌ای از سوی ائتلاف غربی برای اقدامات نظامی بر ضد سوریه دارد. در همین رابطه برخی مناطق پایگاه خبری شبکه المیادین اعلام کردند که نیروهای آمریکایی و انگلیسی و اردنی تحرکات گسترده‌ای را در نقطه صفر مرزی اردن و سوریه دنبال می‌کنند. این منابع از وجود نزدیک به ۴۰۰۰ فرد مسلح در منطقه التنف در داخل مرزهای سوریه خبر می‌دهد که همگی آنها در اردن آموزش دیده‌اند. براساس این گزارش پوشش آتش از سوی نیروهای اردن برای ورود قریب‌الوقوع آنها به داخل خاک سوریه از طریق تانک های سنگین و سکوهای پرتاب موشک آمریکایی از نوع هیرماس تدارک دیده شده است.

براساس این گزارش تحرکات مذکور در مقابل استان های السویداء و درعا و منطقه تل شهاب تا گذرگاه نصیب و منطقه المرثا و در نهایت خربه عوان دیده می شود و یگان های تانک های انگلیسی سنگین از نوع چلنجر نیز در این مناطق مستقر شده اند. علاوه بر اینکه تعدادی از بالگردهای کوبرا و بلک هاوک نیز بعلاوه ۲۳۰۰ نیروی نظامی در این منطقه مشاهده شده است.

سیگنال های آغاز جنگ در جنوب سوریه

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که تأمین پوشش هوایی و هلی برن این نیروها از طریق مجموعه نیروهای هوایی آمریکا مستقر در پایگاه الازرق یا هلی برن از طریق هواپیماهای هلندی و بحرینی صورت می‌گیرد تا حرکت نیروهای پیاده را تحت پوشش قرار دهد. منابع مطلع می‌افزاید که سوریه و تمامی متحدانش این تحرکات و اهداف آمریکا از حضور در مرزهای اردن را به خوبی رصد می‌کنند.

گرچه این روزها مانور سالیانه شیر در کمین  برگزارمی شود، اما منابع آگاه، رزمایش آمریکا و همپیمانانش در اردن را مشکوک و پوششی برای لشکرکشی به سوریه و اشغال اراضی این کشور به بهانه مقابله با داعش قلمداد کردند. رزمایش اردن با نام “شیر در کمین” با مشارکت ۷ هزار و ۴۰۰ نظامی از ۲۱ کشور و مشارکت ۲ بمب‌افکن نیروی هوایی آمریکا، از روز یکشنبه در مرزهای سوریه آغاز شده است.

ولید معلم وزیر خارجه سوریه چندی پیش با صدور بیانیه‌ای از اولویت‌های دمشق برای مبارزات موجود در صحرای سوریه خبر داد و به اردن نسبت به تجاوز زمینی به اراضی سوریه هشدار داد. این در حالی بود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز از عزم خود برای هماهنگی با اسرائیل در جهت فعالیت بر ضد تهدیدات ایران و متحدانش در منطقه خبر داد.

در همین رابطه روزنامه تایمز آف اسرائیل امروز به نقل از بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که جوزف دانفورد، رئیس ستاد ارتش آمریکا ضمن سفر به سرزمین های اشغالی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ و گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش و تعدادی دیگر از فرماندهان نظامی این رژیم دیدار خواهد کرد. این سومین سفر دانفورد به اراضی اشغالی از زمان برعهده گرفتن پست ریاست ستاد ارتش در اکتبر ۲۰۱۵ است. سفر دانفورد به اسرائیل کمی پیش از سفر قریب‌الوقوع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی در راستای سفرش به خاورمیانه صورت می‌گیرد.

از دیگر سیگنال هایی که احتمال حمله زمینی چند جانبه به خاک سوریه از مرزهای جنوب این کشور را تقویت می کند، موضع گیری اخیر دولت اردن است که اعلام کرده اگر نیاز باشد، از داخل خاک سوریه از مرزهایش با این کشور دفاع خواهد کرد. محمد مؤمنی،‌ وزیر اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت اردن در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به این مطلب تاکید کرد که سیاست اردن همچنان بر ابقای بحران سوریه در داخل مرزهای کشور همسایه است.

به همین علت بود که چندی پیش بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت که کشورش اطلاعاتی درخصوص طرح های اردن برای اعزام نیرو به جنوب سوریه با هماهنگی آمریکا دارد. وی تاکید کرد: اردن در هر صورت بخشی از طرح آمریکا از زمان آغاز جنگ در سوریه است. اردن به هر حال یک کشور مستقل نیست. هرچه آمریکایی ها از این کشور می خواهند، اتفاق خواهد افتاد.

بشار اسد افزود: اگر بخواهند از بخش شمالی اردن علیه سوریه استفاده کنند، از آن استفاده خواهند کرد. مسئله مربوط به اردن نیست. ما درخصوص اردن به عنوان یک کشور بحث نمی کنیم بلکه ما در این مورد از آن به عنوان یک سرزمین بحث می کنیم زیرا این آمریکا است که نقشه ها و طرح ها را تعیین و بازیگران را مشخص می کند. این آمریکا است که درباره هرچیزی که از اردن وارد سوریه می شود، تصمیم گیری می کند. بسیاری از تروریست ها از روز اول جنگ در سوریه، از اردن و البته از ترکیه وارد می شوند.

روزنامه الاخبار لبنان در این رابطه می‌نویسد منطقه جنوب و جنوب شرقی سوریه در برابر چالشی بزرگ و بی‌سابقه از زمان آغاز جنگ در این کشور قرار دارد. آمریکا نیروهای گسترده‌ای را در سرزمین اردن و در نزدیکی مرزهای سوریه بسیج کرده و از سوی دیگر شورشیان مستقر در خاک سوریه نیز نیروهای خود را به صورت گسترده در صحرای سوریه مستقر کرده‌اند تا جلوی پیشروی ارتش سوریه و متحدانش برای رسیدن به مرزهای عراق را بگیرند.

آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد کمربند امنیتی در جنوب و شرق سوریه هستند تا بتوانند از تحولات میدانی آن در مذاکرات سیاسی آینده  به‌عنوان اهرم فشاری ضد دمشق استفاده کنند و مانع از نتیجه بخشی پایداری میدانی محور مقاومت طی سال‌های گذشته شده و از سوی دیگر اجازه باز شدن مسیر زمینی دمشق به بغداد و در ورای آن مسیر تهران به بیروت را ندهند.

گرچه نیروهای آمریکایی به بهانه شرکت در مانور سالیانه شیر در کمین وارد اراضی اردن شده اند، اما نیروهای مقاومت با این دید به تحولات نگاه نمی‌کنند. جریان‌های وابسته به محور مقاومت و دولت سوریه اخیراً تصاویر هوایی را منتشر کردند که نشان دهنده حجم بالای نیروهای نظامی در داخل اراضی اردن است. منابع مرتبط با دولت سوریه مانور انجام شده در نزدیکی مرزهای اروپا و سوریه را مشکوک ارزیابی می‌کنند و تأکید دارد که هدف از این مانور پوشش گذاشتن بر پروژه تجاوز و اشغال اراضی سوریه به بهانه مبارزه با داعش است که اصلا وجود خارجی در این مرزها ندارد. آمریکایی‌ها و نیروهای غربی و رژیم‌های عربی در اردوگاه الزرقا نیروهای خود را مستقر کرده و از مدت‌ها پیش به آماده‌سازی و آموزش آنها جهت انجام این عملیات مشغول هستند تا بتواند کمربند امنیتی مذکور را در جبهه جنوبی سوریه برپا کنند.

نقش منشور حوران در تجاوز اردن به سوریه

نکته ای که نقش اردن در حمله نیروهای چند ملیتی با تامین مالی عربستان سعودی به سوریه را روشن کرد، علاوه بر فعالیت های نظامی مشکوک در مرزها، برملا شدن سند معروف به « حوران» از سوی برخی رسانه های سوری مبنی بر نقشه تشکیل منطقه خودمختار شامل درعا، سویداء و قنیطره در جنوب سوریه است. این سند بعدها از سوی مراکز مطالعاتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مورد تایید قرار گرفت و از نقش اردن و عربستان برای حضور در جنگ سوریه پرده برداشت.

بنحاس عینباری کارشناس صهیونیست مرکز مطالعات عمومی جروزالم در مقاله ای با اشاره به سند حوران و تاثیرات آ« در راستای منافع منطقه ای رژیم صهیونیستی می گوید که این منشور باعث دور شدن حزب الله از مرزهای اسرائیل نیز خواهد شد.

شاید بتوان گفت اولین کسی که ساماندهی دقیقی به سناریوی آمریکایی در جنوب سوریه داد، نیکولاس هیراس تحلیلگر آمریکایی از مرکز امنیت جدید آمریکا و از تحلیلگران برجسته دانشکده دفاع ملی آمریکا بود. وی بعد از اینکه دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا رسید، در مقاله ای تأکید کرد که افزایش بهره‌برداری از جبهه جنوبی سوریه به دولت ترامپ فرصت تمرین تسلط بر برخی مناطق مهم سوریه را خواهد داد و از آنجا که جنگ داخلی در این کشور ممکن است فوراً به پایان نرسد و هنوز نیروهای کافی در اختیار ارتش سوریه و متحدانش برای بازپس‌گیری مناطق تحت سلطه گروه‌های مختلف فراهم نشده، سال ۲۰۱۷ شاهد تحولات بی‌سابقه در اوضاع مخالفان خواهد بود و همین موضوع باعث می‌شود دولت ترامپ بتواند این تحول را به عنوان دستاوردی جهت اهداف مطلوب خود سامان‌دهی کند.

وی از ترامپ خواست تا تحولات خود را در دو محور تجهیز گروه‌های معارض در این مناطق و تقویت ائتلاف گروه‌های مسلح سوریه با نام جبهه جنوبی که از حمایت و همکاری بهتر شرکای واشنگتن در خاورمیانه (یعنی اسرائیل و اردن ) برخوردار است، دنبال کند.

این تحلیلگر آمریکایی ضمن تأکید بر ارزش بالای استراتژیک جبهه جنوبی سوریه برای آمریکا و رژیم صهیونیستی امتیازات و ویژگی‌های سناریوی مذکور را در موارد زیر برمی‌شمارد.

  1. مبارزه با فعالیت‌های مستقیم ایران بر ضد اسرائیل.
  2. تجهیز پادشاهی اردن به سپر حمایتی در طول مرزهای شمالی در مقابل اسلام گرایان افراطی.
  3. تشکیل اهرم فشار شدید بر ضد دولت بشار اسد در هنگام ضرورت. این اقدام با تسلط گروه‌های مخالف ائتلاف در جبهه جنوبی شکل گرفته و این تسلط در منطقه ای ایجاد می‌شود که شبیه تنگه استراتژیک در فاصله ۷۰ کیلومتری دمشق است.

این پژوهش می‌افزاید که جبهه جنوبی شاهد بزرگترین سامان‌دهی گروه‌های مخالف مسلح است وخصوصاً این ائتلاف در طی سال ۲۰۱۶ به کانونی برای تلاش شرکای منطقه‌ای آمریکا نظیر اردن و امارات متحده عربی و عربستان و اسرائیل تبدیل شده است تا آنها بتوانند در مناطق استراتژیک جنوب سوریه تسلط داشته باشند و بتوانند ثبات این مناطق در چارچوب حمایت از امنیت متحدان خود و ایجاد منطقه‌ای امن جهت اسکان دادن به آوارگان سوری به ویژه آوارگانی که در اردن هستند ، را فراهم کند. دولت ترامپ انگیزه بالای خود برای فعالیت با شرکای منطقه‌ای در خاورمیانه و با واسطه آن‌ها را نشان داده است ، چرا که فعالیت در جبهه جنوبی فواید زیادی برای آنها دارد و هزینه‌هایی که در این جبهه انجام می گیرد ، به سرباری تنها برای آمریکا تبدیل نمی شود. علت آن هم این است که اردن نیز که حامی اصلی طرح جبهه جنوبی سوریه است، همکاری گسترده‌ای را با واشنگتن برای ایجاد این منطقه در سال ۲۰۱۴ داشت و اسرائیل نیز به شکل بی‌سابقه‌ای به حمایت‌های خود از ساکنان بومی منطقه تحت سلطه جبهه جنوبی افزایش داده است. اسرائیل و اردن متعهد هستند که ثبات این جبهه را تحت حاکمیت بومی مرتبط بدون حضور دولت بشار اسد و نفوذ قوی ایران و عناصر افراطی نظیر داعش و القاعده و اخوان المسلمین تأمین کنند.

این سناریو نمود عملی مواضعی است که ژنرال عاموس یادلین رئیس سابق سرویس‌ اطلاعات نظامی اسرائیل و مدیر آکادمی پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در سال گذشته مطرح کرده و خواستار افزایش نقش تأثیرگذار اسرائیل برای شکست دادن سرسخت‌ترین دشمنان اسرائیل یعنی ایران و سوریه و متحدان این دو کشور در لبنان شد.

هدف استراتژیک بلندمدتی که از این طرح اسرائیلی آمریکایی مدنظر است، تشکیل دو رژیم سیاسی جدا از هم از لحاظ مذهبی برای اهل سنت و جماعت و پیروان مکتب دروزی است. رژیم‌هایی که برای هر کدام از این طوایف شبیه به دولت باشد. این دو رژیم سیاسی به نمونه‌ای برای حاکمیت سیاسی تبدیل خواهند شد که آمریکا و اسرائیل می‌خواهند آن را در سایر اراضی سوریه نیز ایجاد کرده و آن را راه حل نهایی آینده سیاسی و جغرافیایی کشور ملی گرای سوریه قرار دهند.

سرکردگان اسرائیل و آمریکا با پشتیبانی اردن هاشمی به دنبال مشارکت مستقیم و تبادل در این طرح و اجرای عملیات پایان هستند. اردن بویژه به بهانه رها شدن از مصیبت های یک میلیون آواره سوری در خاک خود و انتقال آنها به منطقه جنوبی سوریه وارد این طرح شده است و مشارکت خود را اینگونه توجیه می کند. به این ترتیب منطقه جنوبی سوریه به منطقه ای حفاظت شده تبدیل می شود که مورد حمایت و پشتیبانی طرف‌های سه‌جانبه یعنی اسرائیل و آمریکا و اردن قرار خواهند داشت.

منشور حوران و توافق آستانه

مواضع آمریکا برای پیشبرد طرح و برنامه خود در جنوب سوریه منافاتی با مواضع این کشور در استقبال از توافق آستانه ندارد.  آمریکایی‌ها به ویژه بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ در این کشور تلاش دارد نقش و نفوذ خود را در سوریه و عراق احیا کنند. البته نگرانی اصلی آمریکا این است که خلأ ناشی از کاهش قدرت و نفوذ آمریکا در این مناطق به توسعه دامنه نفوذ و نقش ایران در این کشورها تبدیل شده است. علاوه بر این که این حمایت تهران از سوریه در ابعاد سیاسی و مالی و نظامی در مبارزه با گروه‌های تروریستی باعث افزایش وزنه منطقه‌ای و بین‌المللی تهران بوده است.

به این ترتیب واشنگتن براساس سیاست تقابل با ایران و جلوگیری از رسیدن این کشور به سواحل شرقی دریای مدیترانه، به دنبال تجزیه عراق و سوریه بر اساس رژیم‌های کوچک قبیله‌ای ، مذهبی و مردم شناختی است. اسرائیل نیز آمریکا را برای در پیش گرفتن این روند جهت مقابله با ایران و خالی کردن محتوای توافق هسته‌ای و ایجاد دولتچه های ناتوان در اطراف مرزهای سرزمین‌های اشغالی که قدرت تقابل با تجاوزهای این رژیم را نداشه باشند، تشویق می کند.

به نظر می‌رسد توافق صورت گرفته در زمینه کاهش مناطق تنش در مرکز و غرب سوریه در آستانه نیز گرچه در کاهش شدت درگیری‌ها در سوریه و ایجاد آتش بس در این کشور موفق است، اما مشکلی برای آمریکا در اجرای پروژه خود در جنوب و شرق این کشور ایجاد نمی‌کند. آمریکایی‌ها اعلام کردند که توافقات کاهش درگیری‌ها و تنش‌ها مانع از استفاده نیروی هوایی این کشور در آنچه که موشک باران داعش نامیده است، نخواهد شد. این در حالی است که تعدادی از گروه‌های مسلح سوریه نیز این توافق را نپذیرفته و به درگیری با دولت این کشور ادامه می دهند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد میدان جنوب و شرق سوریه طی روزهای آینده شاهد درگیری‌های گسترده باشد، برای پاسخ به این سؤال که آیا درگیری‌های مذکور تحت سقف درگیری‌های عادی طی سال‌های اخیر در سوریه خواهد بود یا اینکه به درگیری های مستقیم فراملیتی میان محور مداخله جوی غربی- عربی با محور مقاومت تبدیل خواهد شد، باید چند روز صبر کرد.

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=8274

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.