اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

اهمیت عملیات آزادسازی «موصل کوچک»؛ «تلعفر»

  • کد خبر : 10808
  • 30 مرداد 1396 - 12:17
اهمیت عملیات آزادسازی «موصل کوچک»؛ «تلعفر»

تنوع قومیتی و مذهبی شهر تلعفر، موقعیت ژئوپلیتیک آن و تبدیل این شهر به مرکزی مهم برای آموزش عناصر داعش و فرماندهی، تلعفر را حائز اهمیت کرده است. به گزارش اخبار جهادی،حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای عراق روز یکشنبه (۲۹ مرداد/۲۰ اوت) فرمان آغاز عملیات آزادسازی شهر تلّعفر و اطراف آن را […]

تنوع قومیتی و مذهبی شهر تلعفر، موقعیت ژئوپلیتیک آن و تبدیل این شهر به مرکزی مهم برای آموزش عناصر داعش و فرماندهی، تلعفر را حائز اهمیت کرده است.

به گزارش اخبار جهادی،حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای عراق روز یکشنبه (۲۹ مرداد/۲۰ اوت) فرمان آغاز عملیات آزادسازی شهر تلّعفر و اطراف آن را صادر کرد و نیروهای عراقی چند ساعت پس از آغاز عملیات توانستند چندین روستا و منطقه مهم را در اطراف تلعفر آزاد کنند.

نظر به اهمیت و حساسیتی که این شهر دارد، عملیات بازپس‌گیری آن از دست گروه تروریستی داعش تا به امروز به تعویق افتاد و باعث شد که نیروهای عراقی مستقیما بعد از آزادسازی شهر موصل به سراغ این شهر نروند.

اهمیت تلعفر

شهر تلعفر مرکز شهرستانی به همین نام و از توابع استان نینوی در شمال غرب عراق است. این شهر در ژوئن سال ۲۰۱۴ به فاصله چند روز بعد از سقوط موصل، مرکز استان نینوی به دست داعش سقوط کرد.

از لحاظ تقسیمات اداری شهرستان تلعفر به ۳ بخش «زُمار»، «ربیعه» و «العیاضیه» تقسیم می‌شود. این شهرستان با مساحتی بالغ بر ۲۸ کیلومتر مربع در ۴۵۰ کیلومتری شمال بغداد و ۷۰ کیلومتری غرب موصل قرار دارد و از شرق به موصل، از شمال به دهوک، از غرب به سنجار و از جنوب به الحضر محدود می‌شود.

شهرستان تلعفر در مرکز و کانون مثلث مرزی است که اضلاع آن را عراق و ترکیه و سوریه تشکیل می‌دهند، به گونه ای که با مرز سوریه و همچنین ترکیه تنها ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

بنابراین، بخشی از اهمیت تلعفر به موقعیت جغرافیایی این شهر باز می‌گردد که حلقه ارتباط بین سه کشور عراق و سوریه و ترکیه بشمار می‌آید.

از لحاظ بافت جمعیتی اغلب ساکنان تلعفر شیعی و از ترکمن‌ها هستند. پس از آن اهل سنت ترکمن و در پی آن اقلیت‌های اهل سنت کُرد و عرب قرار می‌گیرند.

این شهر ترکمن‌نشین عراق در ابتدای اشغال داعش چیزی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشت که با حمله داعش، نزدیک به نیمی از جمعیت آن به سایر مناطق عراق از جمله منطقه کردستان عراق مهاجرت کردند.

برخی از سرکرده‌های مهم گروه تروریستی داعش از جمله «أبوعلی الأنباری» أو «أبو علاء العفری»، جانشین ابوبکر البغدادی از این شهر بوده و به گفته برخی منابع مطلع، پس از ناپدید شدن بغدادی، رهبری داعش را برعهده گرفته است.

گذشته از این، گروه تروریستی داعش از این شهر به عنوان مرکز آموزش و تجهیز نیروهای غیر بومی استفاده می‌کند که از اروپا و کشورهای دیگر به آن ملحق شده‌اند. داعش به این شهر لقب «موصل کوچک» داده است.

در این بین نیز کردستان عراق نیز چشم داشت‌های خاص خود را در تلعفر دنبال می‌کند و  مسئولان دولت فدرال کردستان، بارها بمناسبت‌های مختلف مدعی حق تاریخی کُردها در شهر تلعفر، همانند شهر «کرکوک» شده و از ملحق کردن آن به منطقه کردستان سخن گفته‌اند.

الحشد الشعبی و عملیات آزادسازی تلعفر

همزمان با تصمیم دولت عراق برای آزادسازی شهر موصل در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۶ (۶ آبان ماه)، نیروهای الحشد الشعبی در غرب موصل مستقر شدند و ضمن محاصره تلعفر از حداقل سه جهت، تا راه فرار عناصر داعش به سمت سوریه را مسدود کنند.

حضور الحشد الشعبی در سمت غرب و آزادسازی مناطقی از آن، اعتراض‌هایی را در داخل و خارج عراق داشت. برخی از احزاب سیاسی عراق وابسته به آمریکا و کشورهای چون عربستان با متهم کردن الحشد به «فرقه گرایی» خواستار عدم مشارکت این در مناطق سنی نشین شدند.

از جمله افرادی است که با مشارکت نیروهای الحشد الشعبی مخالفت کرد، مسعود بازرانی، رئیس منطقه کردستان عراق بود. وی مدعی شده بود این نیروها به دلیل گرایش‌های فرقه‌ای که دارند نباید در عملیات آزادسازی تلعفر شرکت داشته باشند. در واقع این همان موضع ترکیه بود که از بان مسعود بارزانی شنیده می‌شد در حالی که حضور الحشد الشعبی در عملیات‌های مختلف این ادعا را نقض می‌کرد.

حضور الحشد الشعبی در نزدیکی تلعفر واکنش‌های مداخله‌جویانه مقامات ترکیه را در امور عراق نیز به همراه داشت. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه «شهر تلعفر متعلق به ترکمن‌هاست و آنکارا به اقدامات الحشد الشعبی حساس است»، درباره  حضور نیروهای الحشد در این عملیات هشدار داد.

تحت تأثیر فشارهای داخلی و خارجی، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق مجبور شد برای آرام کردن مخالفان حضور الحشد در غرب موصل اعلام کند که تنها ارتش و نهاد مقابله با تروریسم در عملیات‌های موصل و تلعفر مشارکت خواهند کرد.

احمد الأسدی، سخنگوی الحشد روز جمعه گذشته پس از تردیدها و مخالفت‌ها، با تأیید خبر مشارکت نیروهای الحشد در آزادسازی شهرستان تلعفر، شمار این نیروها را ۲۰ هزار نفر اعلام کرد.

هم‌اکنون، نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا و نیروهای عراقی متشکل از نهاد مقابله با تروریسم، نیروهای واکنش سریع، پلیس فدرال، ارتش عراق و نیروهای الحشد الشعبی در این عملیات مشارکت دارند.

منبع: فارس
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=10808

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.