اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

ناگفته‌های نحوه تامین امنیت پایدار سامرا در اربعین

  • کد خبر : 10914
  • 04 شهریور 1396 - 12:10
ناگفته‌های نحوه تامین امنیت پایدار سامرا در اربعین

مسئول قرارگاه اربعین سامرا گفت: سال گذشته مردم سامرا با زائران اهل بیت عصمت و طهارت آشتی کردند و بیش از ۱.۵ میلیون زائر باوجود دسیسه‌های تکفیریها، به زیارت امامین عسکرین مشرف شدند. اخبار جهادی – شهر سامرا در شرق رودخانه دجله و در شمال بغداد واقع شده است؛ این شهر، مرکز استان صلاح الدین […]

مسئول قرارگاه اربعین سامرا گفت: سال گذشته مردم سامرا با زائران اهل بیت عصمت و طهارت آشتی کردند و بیش از ۱.۵ میلیون زائر باوجود دسیسه‌های تکفیریها، به زیارت امامین عسکرین مشرف شدند.

اخبار جهادی – شهر سامرا در شرق رودخانه دجله و در شمال بغداد واقع شده است؛ این شهر، مرکز استان صلاح الدین و در فاصله ۱۲۴ کیلومتری بغداد واقع شده است؛ سامرا از شرق به کرکوک، از شمال به نینوا، از غرب به استان الانبار و از جنوب به بغداد منتهی می‌شود.

بارگاه و حرم مطهر امامین عسکرین در شهر سامرا قرار دارد و بسیاری از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در سفر به عراق به زیارت و پابوسی این امامان بزرگوار مشرف می‌شوند و از فضای معنوی آن بهره می‌گیرند.

اما این شهر در ایام مختلف و به‌ویژه در زمان ورود تروریستهای تکفیری به کشور عراق دستخوش ناملایماتی شد و وقوع عملیاتهای انتحاری مختلف در این منطقه باعث ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان و زائران و ایجاد شرایط امنیتی در سامرا شد.

در حال حاضر این منطقه از کشور عراق تحت نظارت نیروهای امنیتی عراق قرار دارد و به میزان زیادی از عملیاتهای تروریستی کاسته شده است.

اما زائران و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارات(ع) در سالهای اخیر هیچ‌گاه از عملیاتهای انتحاری و عداوت تروریستهای تکفیری هراسی نداشته‌اند و در ایام مختلف سال به نیت زیارت و دیدار با امامین عسکرین(ع) عازم سامرا شده‌اند که نمونه بارز این حضور حماسی را می‌توان در ایام اربعین حسینی سال گذشته دانست.

صدها هزار نفر از ایرانیان عاشق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در اربعین سال گذشته، با وجود برخی توصیه‌ها در سفر به سامرا، خود را  به این شهر رساندند و شکوهی از عشق و ارادت به آستان اهل بیت(ع) را به نمایش گذاشتند.

برای بررسی بیشتر فعالیتهای انجام گرفته از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات و کمیته اسکان، تغذیه و مشارکتهای مردمی در شهر سامرا در ایام اربعین حسینی با سردار امین شریعتی؛ مسئول قرارگاه اربعین سامرا  به گفت‌وگو نشستیم.

چکیده گفت‌وگو با مسئول قرارگاه اربعین سامرا به شرح ذیل است:

کنگره عظیم اربعین حسینی را نباید منحصر به جمهوری اسلامی ایران دانست بلکه متعلق به همه دنیا است چرا که از همه قاره‌های دنیا در این راهپیمایی عظیم شرکت می‌کنند و این شور حسینی هر ساله گسترش می‌یابد.

متولیان اصلی موضوع اربعین عراقیها (مردم، دولت و مرجعیت) هستند که البته عمده فعالیتها نیز بر عهده خود مردم است.

سال گذشته داعش عملیات‌ انتحاری در پارکینگ شهر سامرا انجام داد و قصد ممانعت از عزیمت زائران به سامرا را داشت  اما معرفت‌شناسی زائران دسیسه‌های تروریستها را از بین برد.

تکفیریها به دنبال قطع ارتباط بین مردم و منطقه سامرا که نقطه امامت است، بوده‌اند که مردم و زائران بابصیرت، موقعیت‌شناسی و زمان‌شناسی جلوه‌ای از عشق را به منصه ظهور رساندند.

در ایام اربعین حسینی بیش از ۱.۵ میلیون زائر به‌صورت خودجوش و در اقدامی باورنکردنی وارد سامرا شدند و به زیارت امامین عسکرین(ع) رفتند.

بعد از انفجاری که در پارکینگ شهر سامرا انجام گرفت همه پیش‌بینی کردند که اربعین سال گذشته هیچ کس به سامرا مشرف نشود اما زائران روی دیگری از عشق را به نمایش گذاشتند و تمامی پیش‌بینیها نیز برعکس شد.

تمامی مردم و اهالی استان صلاح‌الدین(سامرا) به غیر از شهر بلد، جزو اهل تسنن هستند که برای نخستین بار پذیرایی بسیار ویژه‌ای از شیعیان انجام دادند.

عمده فعالیت را سران عشیره‌ها و مردم سامرا انجام دادند و ما نیز در بحث تغذیه، مشارکت و کمک لازم را انجام دادیم و برنامه‌ها به‌گونه‌ای پیش رفت که آنها در بحث میزبانی از هیچ کمکی فروگذار نکردند.

مهمترین دستاورد در اربعین سال گذشته، آشتی مردم منطقه با زائران اهل بیت (ع) بود و ایجاد امنیت پایدار در سامرا نیز موضوع مهم دیگری بود که مورد توجه قرار گرفت.

امسال با اهالی صحبت کردیم  و گفتیم دربها را بگشایند  تا زائران از امکانات رفاهی استفاده کنند و این برنامه مهم به‌گونه‌ای بود که حتی اهل تسنن درب مسجد را به روی زائران گشودند و مهرهای نماز برای زائران آوردند.

خوشبختانه تمام مایحتاج پذیرایی زائران اربعین در سال گذشته از مردم شهر سامرا خریداری شد به همین سبب این کار باعث افزایش رزق و روزی بین اهالی این شهر و رضایت آنها شده است.

شاهد بودیم برخی از جوانان و نوجوانان سامرا با تهیه پیشانی‌بندهای یازهرا (س) و یا حسین (ع) و پرچم و بیرق اهل بیت تلاش می‌کردند این نمادهای شیعیان را به زائرین اربعین بفروشند.

مشروح گفت‌وگو با سردار شریعتی را در ادامه می‌خوانید:

 در ایام اربعین سال گذشته با وجود برخی نگرانی‌های امنیتی بابت حضور زائران در سامرا، شاهد سیل عظیم زائران در زیارت امامین عسکرین(ع) بودیم، علت این حضور چشمگیر و حماسی چه بود؟

ابتدا باید درباره زیارت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و گسترش این شور حسینی در ایام اربعین سخن گفت؛ این عشق و علاقه را می‌توان در زندگی ایرانیان و به‌ویژه رزمندگان دفاع مقدس مشاهده کرد.

عشق و ارادت رزمندگان دفاع مقدس و شهدای والا مقام  به سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در تمامی وصیت‌نامه‌ها و دست‌نوشته‌های آنان موج می‌زد؛ ضمن اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران هم هنگام هشت سال دفاع مقدس به صراحت اعلام کردند که راه قدس از کربلا می‌گذرد.

بسیاری از افراد در آن زمان این فرمایش امام راحل مبنی بر گذشتن راه قدس از کربلا و صادر شدن انقلاب را متوجه نشدند اما حالا وقتی راهپیمایی اربعین حسینی و شور مردم برای زیارت اهل بیت(ع) را می‌بینیم متوجه این پیام و فرمایش بنیانگذار جمهوری اسلامی می‌شویم.

حرکت عظیم اربعین حسینی فقط متعلق به ایران نیست

امروز هر حرکتی که در اربعین صورت می‌گیرد ادامه دهنده راه کربلا است ضمن اینکه هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که در ایام اربعین جمعیتی میلیونی همانند سیل خروشان به کربلا حرکت کند؛ در هر حال شاهدیم سال به سال این حماسه و شور حسینی که از تمام دنیا شروع شده بیشتر و گسترده‌تر می‌شود و فقط منحصر به ایران هم نیست.

کنگره عظیم اربعین حسینی را نباید منحصر به جمهوری اسلامی ایران دانست بلکه متعلق به همه دنیا است چرا که از همه قاره‌های دنیا در این راهپیمایی عظیم شرکت می‌کنند و این شور حسینی هر ساله گسترش می‌یابد.

در این میان باید به نقش ستاد بازسازی عتبات عالیات در اربعین و تلاشهای انجام گرفته اشاره کنیم؛ ستاد بازسازی عتبات عالیات  مسئول کمیته جذب مشارکتهای مردمی، اسکان و پذیرایی را از سوی ستاد مرکزی اربعین برعهده دارد اما در حیقیقت وظیفه آنها در میدان خدمت‌رسانی به زائرن اربعین، فراتر از موضوعات اداری است.

 نقش مردم و سایر دستگاهها در مراسم اربعین حسینی و خدمات‌رسانی چگونه و چه میزان بوده است؟

 باید بدانیم مردم و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به صورت خودجوش در کنگره عظیم اربعین حسینی مشارکت و حضور می‌یابند و این دارای معانی زیادی است.

راهپیمایی اربعین حسینی حماسه عظیمی در تاریخ محسوب می‌شود و همه سازمانها و مردم بدون هر گونه ابلاغیه‌ای بسیج می‌شوند که این مشارکت و خدمت، فعالیت در خورد توجهی است.

متولیان اصلی اربعین عراقیها هستند

این مشارکت دستگاهها و مردم همگی برای این است که بتوانیم به کمک مردم عراق برویم چراکه متولیان اصلی موضوع اربعین عراقیها (مردم، دولت و مرجعیت) هستند که البته عمده فعالیتها نیز بر عهده خود مردم است ضمن اینکه مشارکت و فعالیت مردم عراق در خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی از سالهای بسیار دور و گذشته انجام می‌گرفته و همچنان ادامه دارد که در این رابطه ما نیز باید در کنار مردم این کشور قرار گیریم و میزبان اصلی آنها هستند.

 در مورد اتفاقاتی که در اربعین سال گذشته در سامرا افتاد و شور و شعف بی‌سابقه در ایام اربعین حسینی توضیح بفرمایید.

سال گذشته نیز کلید موفقیتهای امنیتی و سیاسی به‌ویژه در موصل از ایام اربعین حسینی آغاز شد که البته کمی به‌طول انجامید اما به سرانجام مطلوبی رسید.

نکته مهمی که همه عاشقان و زائران اهل بیت (ع) باید به آن توجه کنند این است که همواره مرقد مطهر امامین عسکریین(ع) در عراق مظلوم بوده است در صورتی که حرکت بزرگ عزیمت زائرین به کربلا در ایام اربعین می‌تواند به معرفت و شناخت مردم از امام حسین (ع) و سپس امام زمان (عج) منجر شود.

یعنی اینکه بنابر تاکیدات علما و بیانات آنها، معرفت و درک امام زمان(عج) از امام حسین (ع) به‌دست می‌آید و نمونه بارز این مهم را سال گذشته در سفر صدها هزار زائر اربعین به سامرا مشاهده کردیم.

خنثی شدن دسیسه تروریستها با معرفت شناسی زائران

سال گذشته داعش عملیات‌ انتحاری را در پارکینگ شهر سامرا و قبل از آغاز راهپیمایی اربعین انجام داد و می‌کوشید تا مانع عزیمت زائرین اربعین به این شهر شود و  ضمن اینکه این گروهک تروریستی به دنبال آن بود که عزیمت زائران از کربلا به سامرا را خنثی کند و عملاً شهر سامرا را در مظلومیت باقی گذارد اما معرفت شناسی زائران دسیسه‌های تروریستها را از بین برد.

 درباره حساسیت شهر سامرا و تاثیر حضور زائران اربعین توضیحاتی ارائه دهید؟

شهر سامرا ویژگی‌های خاصی دارد چرا که امام هادی (ع) در این شهر حدود ۲۵ سال و امام حسن عسکری حدود ۲۸ سال زندگی کردند ضمن اینکه محل تولد امام زمان (عج) و محل غیبت این بزرگوار هم در این شهر است به همین دلیل دشمنان می‌کوشند تا حرمین عسکریین(ع) مظلوم باقی بمانند اما باید زائران این موضوعات را به خوبی درک کرده و تلاش کنند تا اتصال بین عتبات برقرار شود چرا که تکفیریها به دنبال قطع رابطه سامرا به عنوان نقطه اتصال امامت با دیگر اعتاب مقدسه هستند.

تکفیریها به دنبال قطع ارتباط بین مردم و منطقه سامرا که نقطه امامت است بوده‌اند که مردم و زائران با بصیرت، موقعیت‌شناسی و زمان‌شناسی جلوه‌ای از عشق را به منصه ظهور رساندند و با تشخیص خود پای در راه سامرا نهادند.

زائران اربعین حسینی در سال ۹۵ با بصیرت‌شناسی به‌موقع خود و زمان‌شناسی ویژه به شهر سامرا و زیارت حرمین عسکریین(ع) عزیمت کردند تا آنچه داعش برای آسیب زدن به اعتاب مقدسه را برنامه‌ریزی کرده بود، خنثی کنند.

سامرا خانه امام زمان(عج) محسوب می‌شود و در حقیقت ایشان  میزبان زائران است؛ ‌ غیرممکن است که زائران وارد سامرا شده و مورد عنایت مهدی موعد (عج) قرار نگیرند؛ اگر مردم سال گذشته حضور نمی‌یافتند کار داعش و خواسته آنها به نتیجه می‌رسید.

حضور زائران پشتوانه نیروهای امنیتی عراقی

ضمناً حضور مردم و زائران در سامرا پشتوانه حیاتی و فرهنگی و مردمی برای نیروهای ارتش و مردمی عراق در منطقه بود و مشتی محکم بر دهان دشمنان وارد آمد.

حضور خودجوش ۱.۵ میلیون زائر اربعین حسینی در سامرا

سال گذشته در ایام اربعین حسینی بیش از ۱.۵ میلیون زائر به صورت خودجوش و در اقدامی باورنکردنی وارد سامرا شدند و به زیارت امامین عسکرین رفتند ضمناً سال گذشته حدود نیمی از جمعیت زائران ایرانی در ایام اربعین حسینی به سامرا و حرم امامین عسکرین مشرف شدند.

 سال گذشته حضور چشمگیر زائران اهل بیت(ع) در سامرا از چه تاریخی آغاز شد و استقبال چطور بود؟

حضور زائران دقیقاً یا قبل یا بعد از زیارت امام حسین(ع) بود؛ از ۱۵ روز قبل از اربعین سیل جمعیت شروع شد و این راهپیمایی و حضور بعد از روز اربعین حسینی نیز ادامه یافت.

زائران اربعین، پیش‌بینیها را برعکس کردند

حتی بعد از انفجاری که در پارکینگ شهر سامرا انجام گرفت همه پیش‌بینی کردند که اربعین سال گذشته هیچ کس به سامرا مشرف نشود اما زائران روی دیگری از عشق را به نمایش گذاشتند و تمامی پیش‌بینیها نیز برعکس شد.

اربعین سال گذشته به‌دلیل موضوعات امنیتی و حساسیت شهر سامرا چندین رینگ امنیتی را در حلقه اطراف شهر در نظر گرفته بودیم اما سیل جمعیت زائران باعث شد که سامرا، کربلایی دیگر شود و در حقیقت مشت محکمی بر دهان داعش و حامیان منطقه‌ای و جهانی آن زده شد؛ همین جمعیت میلیونی در سامرا موجب بالا رفتن روحیه برای نیروهای امنیتی مستقر در سامرا شد.

زائران در اربعین سال گذشته همه را غافگیر کردند و آنقدر حجم جمعیت گسترده بود که به‌دلیل ایجاد ترافیک، پیاده‌روی ۱۰ کیلومتری انجام می‌گرفت.

سیل خروشان جمعیت مشت محکمی به دهان یاوه گویان بود و زائران معرفت شناسی و موقعیت شناسی را نشان دادند که این مهم سالهای قبل اینچنین نبود؛ نیروهای عراقی که برای مبارزه با تکفیریها می‌رفتند با دیدن این حماسه حضور، روحیه بالایی را می‌گرفتند و پشتوانه معنوی برای رزمندگان محسوب می‌شد.

 با توجه به اینکه برای نخستین بار چنین جمعیت زائری به سامرا می‌رفتند، استقبال مردم منطقه چگونه بود؟

تمامی مردم و اهالی استان صلاح‌الدین(سامرا) به غیر از شهر بلد، جزو اهل تسنن هستند که برای نخستین بار پذیرایی بسیار ویژه‌ای از شیعیان انجام دادند که این عملکرد آنها بابت استقبال از زائران اربعین حسینی جای تقدیر و تشکر دارد.

جلسه قبل از اربعین با شیوخ عشایر سامرا

اما برخی اقدامات را قبل از ایام اربعین حسینی انجام دادیم که قابل ذکر است و یکی از مهمترین آنها جلسه با شیوخ عشایر سامرا بود که استقبال بسیار خوبی از سوی آنان صورت گرفت.

  قبل از اربعین سال ۹۵ بررسیها برای نحوه پذیرایی، اسکان و تغذیه زائران اربعین حسینی انجام گرفت البته تصور چنین جمعیتی برای مراسم اربعین در سامرا وجود نداشت.

برپایی موکبهای اربعین از سوی سران عشیره‌ها

در آن جلسه تاکید کردیم که میزبان شما هستید و آنها نیز تحت تاثیر حرفهای صادقانه قرار گرفتند؛ به همین سبب با سران ۶ عشیره مهم داخل عراق توافق کردیم تا در منطقه سامرا برای پذیرایی مردم، موکب احداث کنند و در این میان به کمک آنها هم مبادرت کردیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات هم سال گذشته تاکید کرد تا همه امکانات مورد استفاده قرار گیرد و تمامی امکانات به‌صورت جهادگونه به سامرا برده شد و موکبهایی به نام اهالی سامرا برپا شد؛ این رویکرد مشترک میان اهالی سامرا و ستاد بازسازی بسیار مورد توجه قرار گرفت.

فعالیت ۲۴ ساعته موکبهای عشیره‌ها در سامرا

عمده فعالیت را سران عشیره‌ها و مردم سامرا انجام دادند و ما نیز در بحث تغذیه، مشارکت و کمک لازم را انجام دادیم و برنامه‌ها به‌گونه‌ای پیش رفت که آنها در بحث میزبانی از هیچ کمکی فروگذار نکردند؛ در مجموع، شیوخ عشیره‌ها سه الی چهار موکب احداث کردند اما فعالیتهای آنها ۲۴ ساعته انجام گرفت.

چگونگی کاسته شدن غربت از شهر سامرا

همچنین ما در بحث حمل و نقل زائران دچار مشکلاتی شده بودیم که باز هم شیوخ عشیره‌ها به کمک آمدند و با رفتن به درب خانه‌ها، صاحبان خودروهای سنگین را برای انتقال زائران، اعزام کردند که تمامی این فعالیتها موجب شد تا با عنایات خداوند و اهل بیت(ع) از غربت موجود در شهر سامرا کاسته شود.

آشتی مردم سامرا با زائران اهل بیت(ع) در ایام اربعین

مهمترین دستاورد در اربعین سال گذشته، آشتی مردم منطقه با زائران اهل بیت (ع) بود و ایجاد امنیت پایدار در سامرا نیز موضوع مهم دیگری بود که مورد توجه قرار گرفت؛ این برنامه‌های حائز اهمیت تمامی دسیسههای شوم تروریستهای تکفیری را از میان برداشت.

تفکر صحیح و قلب زیبای مردم در قضایای اربعین سال گذشته همه مشکلات را حل کرد و مردم با زائران آشتی کردند که تمامی این برنامه‌ها موجب افزایش وحدت شد.

 برنامه‌ریزی کمیته اسکان و تغذیه در شهر سامرا با توجه به باورنکردنی بودن جمعیت و حضور عاشقان چگونه عملیاتی شد؟

در قسمت راه‌اندازی موکبها به همه استانهایی که وظیفه ارسال نذورات داشتند، تاکید کردیم که حق ارسال آذوغه و مواد غذایی را ندارند و باید تمامی اقلام از خود شهر سامرا و منطقه انجام گیرد؛ اوایل بسیاری افراد اظهار کردند که کالاهای سامرا مقداری گران‌تر است اما باز هم بر خرید از خود شهر اهتمام کردیم و این رویکرد به‌ این دلیل بود که مردم متوجه خیر و برکت حضور زائران و ایام اربعین حسینی شوند که این مهم نیز با موفقیت انجام گرفت؛ برنامه‌هایی از این دست باعث می‌شود که خود مردم منطقه مدافع حرم شوند و این رویکرد بسیار اثربخش و موجب امنیت پایدار است.

خریداری تمام مایحتاج زائران اربعین از شهر سامرا

خوشبختانه تمام مایحتاج پذیرایی زائران اربعین در سال گذشته از مردم شهر سامرا خریداری شد به همین سبب این کار باعث افزایش رزق و روزی بین اهالی این شهر و رضایت آنها شده و همین اقدامات موجب شده تا مردم سامرا برای دیدن زائرین اربعین و این ایام چشم‌انتظاری داشته و لحظه‌شماری کنند.

نکته دیگر این است که در سالهای گذشته به زائران سامرا توصیه می‌شد که در هیچ نقطه‌ای از مسیر بغداد تا سامرا توقف نکنند که به همین علت رستورانها و مغازه‌های مسیر هیچ ارتباطی با زائران نداشتند اما امسال رعب و وحشت را هم برای زائران و هم برای مردم منطقه از بین بردیم.

گشوده شدن دربهای مسجد و آوردن مهر نماز برای زائران

امسال با اهالی صحبت کردیم  و گفتیم دربها را بگشایند  تا زائران از امکانات رفاهی استفاده کنند و این برنامه مهم به‌گونه‌ای بود که حتی اهل تسنن درب مسجد را به روی زائران گشودند و مهرهای نماز برای زائران آوردند که این آشتی بسیار مهمی میان زائران و مردم بود.

عملکرد ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان کیمته اسکان و تغذیه بسیار جای تقدیر دارد چرا که ما را در این برنامه عظیم و تاثیرگذار یاری کردند.

رایج شدن پول ایرانی در سامرا

خوشبختانه برای نخستین بار در طول تاریخ سامرا در اربعین سال ۹۵ پول ایرانی رایج شد و اهمیت این موضوع زمانی درک می‌شود که پول ایرانی در حال حاضر و حتی در دوران حکومت صدام حسین در کربلا و نجف رایج بوده اما این امر هیچ‌گاه در سامرا ترویج نداشته است.

فروش اقلام مذهبی به زائران اربعین توسط جوانان سامرا

سال گذشته و در ایام اربعین حسینی مردم اهل تسنن و جوانان اهل سامرا از زائرین شیعه اربعین استقبال فراوانی کرده بودند و این مهم قطعاً دوباره اتفاق می‌افتد؛ حتی شاهد بودیم برخی از جوانان و نوجوانان سامرا با تهیه پیشانی‌بندهای یازهرا (س) و یاحسین (ع) و پرچم و بیرق اهل بیت تلاش می‌کردند این نمادهای شیعیان را به زائرین اربعین بفروشند.

امیدواریم هر زائری که  به کربلا وارد می شود معرفت وجود امام زمان (عج) را درک کند و این اصل هدف اول اربعین و حماسه ساز است.

 سال گذشته در ایام اربعین چه تعداد غذا و اسکان  به زائران سامرا و حرمین عسکرین(ع) ارائه کردید؟

در ایام اربعین حسینی سال ۹۵ حداقل در هر وعده در حرم امامین عسکریین(ع) حدود ۷۰ هزار پرس غذا و ۲۱۰  هزار وعده غذایی در طول ۲۴ ساعت توزیع شد؛ این در حالی است که سامرا قبل و بعد از ایام اربعین شلوغ بوده و در مجموع ۲۰۰ هزار پرس غذا هم در جوار حرمین مطهر توزیع می‌شد.

 امسال چه برنامه‌ای برای ایام اربعین حسینی در سامرا  خواهید داشت و چند موکب برای خدمات رسانی به زائران اضافه خواهد شد؟

برنامه‌ریزی ما برای اربعین سال‌های آتی این است که حداقل سالی ۱۰ موکب در سامرا و اطراف آن به صورت مشترک با عراقیها برپا کنیم.

در اربعین سال گذشته استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان و خراسان رضوی استانهای معین کمک کننده به ستاد اربعین سامرا بودند که جای تقدیر و تشکر دارد.

البته تمامی این فعالیتها به غیر از منطقه بلد بود؛ در منطقه بلد نیز تعداد زیادی از زائران به زیارت امامزاده سید محمد رهسپار شدند و همه ساله این امامزاده نیز مورد اقبال زائران قرار دارد.

اقدامات درمانی در شهر سامرا انجام می‌گیرد

ضمن اینکه سال گذشته اقدامات درمانی خوبی آن هم به صورت رایگان علاوه بر خدمت‌رسانی به زائرین اربعین به مردم سامرا انجام شد و بنا داریم در سال جاری هم اقدامات درمانی رایگان را به مردم این شهر ظرف مدت ۳۰ تا ۴۰ روز ارائه دهیم.

همچنین بعد از اربعین سال گذشته توجه ویژه‌ای به منطقه سامرا و توسعه این شهر شده است ضمن اینکه ضریح مطهر حرمین عسگریین هم قبل از ماه رمضان سال جاری نصب شده و زمینهای اطراف حرم هم خریداری شده و قرار است سال به سال برای هر دوره ایام اربعین توسعه مناسب شهری را در نظر گرفته و به بهره‌برداری برسانیم.

 درباره امامزاده سید محمد نیز توضیحاتی بفرمایید؟

در زمانی که امام خمینی (ره) در عراق تبعید بودند به صراحت امامزاده‌ سید محمد شهر بلد را عظمتی برای آیندگان، سامرا و حفاظت از این منطقه اعلام کردند؛ ضمن اینکه قرار است استان اردبیل به عنوان استان معین توسعه و بازسازی امامزاده سید محمد با هماهنگی تولیت محترم این امامزاده و مردم شهر بلد و ستاد بازسازی عتبات عالیات اقدامات جدی را در این رابطه انجام دهد.

اما در پایان باید به نقش رزمندگان حشدالشعبی و خدمات‌رسانی به زائران اشاره کرد؛ در سال گذشته باوجود اینکه حشدالشعبی درگیر عملیات موصول بود اما خدمات ارزشمندی را به زائرین اربعین در کربلا، نجف، کاظمین و سامرا انجام داد؛ لازم به ذکر است که تعداد زیادی از وسایل حمل‌ونقل زائرین اربعین در شهر سامرا هم متعلق به گروه حشدالشعبی بود.

نقش حشدالشعبی در اربعین سال ۹۵ باعث ایجاد وحدت و همدلی بین همه نیروهای مسلح عراق شد و در این زمینه اقدامات زیادی را با آنکه درگیر جنگ با داعشی‌ها بودند، انجام شد.

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=10914

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.