اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

مالکی: اجازه تاسیس پایگاه‌های نظامی در عراق را نمی‌دهیم/با سلاح‌های ایران در برابر داعش مقاومت کردیم

  • کد خبر : 10305
  • 09 مرداد 1396 - 22:25
مالکی: اجازه تاسیس پایگاه‌های نظامی در عراق را نمی‌دهیم/با سلاح‌های ایران در برابر داعش مقاومت کردیم

معاون رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه بحران سوریه به سمت حل پیش می‌رود، گفت: با سلاح‌های ایران در برابر داعش مقاومت کردیم. به گزارش اخبار جهادی،نوری المالکی معاون رئیس‌جمهور عراق در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفت که روابط ما با مسکو روابطی راهبردی است.  وی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم عراق محلی برای تقابل […]

معاون رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه بحران سوریه به سمت حل پیش می‌رود، گفت: با سلاح‌های ایران در برابر داعش مقاومت کردیم.

به گزارش اخبار جهادی،نوری المالکی معاون رئیس‌جمهور عراق در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفت که روابط ما با مسکو روابطی راهبردی است.

 وی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم عراق محلی برای تقابل منافع و تسویه حساب روسیه و آمریکا با هم باشد، افزود: ما اجازه تاسیس پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک خود را نمی‌دهیم و هیچ استثنایی وجود ندارد.

مالکی گفت که با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره مسائل منطقه، تروریسم، و اصول جنگ جهانی علیه این پدیده  گفتگو کرده است.

وی افزود: من خطاب به پوتین تاکید کردم که اگر مساله تروریسم ریشه‌ای حل نشود، چه بسا با شکل دیگری ظاهر می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور عراق در ادامه گفت: شخصیتی مثل پوتین می‌داند که تروریسم با حملات نظامی از بین نمی‌رود، بلکه این پدیده نیازمند راه حل‌های اجتماعی، سیاسی است.

مخالفت پوتین با تجزیه عراق

وی افزود: پوتین تاکید کرد که او از تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند و مخالف هرگونه حرکتی است که به جدایی بخشی از خاک عراق منجر شود.

مالکی گفت که عراق با پروژه‌هایی مواجه است که برخی از آن‌ها از سوی کشورهای منطقه طرح ریزی شده و این نگرانی وجود دارد که این پروژه‌ها بار دیگر باز گردد.

بحران سوریه به سمت حل پیش می‌رود

نخست‌وزیر سابق عراق در ادامه با بیان اینکه بحران سوریه به سمت حل پیش می‌رود گفت:  از بسیاری از شعارهایی که قبلا سر داده می‌شد از جمله سرنگونی نظام سوریه،  عقب نشینی شده است.

مالکی گفت: امروز گرایش به سمت یافتن راه حل‌های سیاسی بحران سوریه به دور از راه حل‌های نظامی شکست خورده است.

تاثیر مثبت منازعه قطر بر بحران سوریه

وی افزود: اختلاف کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس، تاثیر مثبتی در روند بحران سوریه داشت و مشخص شد که چه کسی از تروریسم حمایت می‌کرد.

معاون رئیس‌جمهور عراق در ادامه اظهار داشت: نمی‌توان زمانی مشخص برای حل بحران سوریه اعلام کرد، اما می‌توان گفت که بحران سوریه به سمت حل پیش می‌رود.

مالکی گفت: خطر تجزیه عراق و سوریه جدی بود، اما پیروزی ارتش عراق و سوریه این خطر را دور کرد.

 وی تاکید کرد که راه حل بحران سوریه باید بر دو مسأله مبتنی باشد: مسأله نخست مخالفت منطقه‌ای و بین‌المللی با تجزیه سوریه و مسأله دوم پیروزی دولت سوریه علیه تروریست ها است.

مالکی گفت که تروریسم در سوریه پایان می‌یابد و ارتش سوریه پیروز خواهد شد و روند حل از طریق صندوق‌های اخذ رأی آغاز می‌شود.

تغییرات احتمالی در نقشه سیاسی سوریه

نخست‌وزیر سابق عراق در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت: برخی تغییرات در نقشه سیاسی سوریه رخ می‌دهد، اما حجم آن را مردم سوریه تعیین خواهند کرد.

مالکی افزود: ما از توسعه روابط با عربستان بر اساس احترام به حاکمیت عراق و به دور از گرایشات طایفه‌ای استقبال می‌کنیم.

 وی گفت: برخی از سیاست‌های عربستان با سیاست‌های قبلی فرق می‌کند و برخی از این سیاست‌ها همچنان خطرناک بوده و ممکن است به نتایج قبلی بینجامد.

 معاون رئیس‌جمهور عراق گفت: ما از عربستان و همه کشورهای عربی خلیج فارس می‌خواهیم که با عراقی‌ها صرف نظر از گرایشات طایفه‌ای، مذهبی، سیاسی و دینیشان تعامل کنند.

حمایت‌های ایران از عراق در مبارزه با تروریسم

 مالکی گفت: اگر حمایت‌های ایران از عراق در راه مبارزه با تروریسم نبود، وضعیت بدتر از آنچه امروز مشاهده می‌کنیم بود. ایران در اختیار ما سلاح گذاشت و ما با این سلاح‌ها موفق شدیم مقاومت کنیم.

معاون رئیس‌جمهور عراق افزود: عراق با درخواست دولت اوباما مبنی بر تحریم هوایی، زمینی و تسلیحاتی علیه سوریه مخالفت کرد.

 وی افزود: اگر نظام سوریه به دست گروه‌های تروریستی سقوط می‌کرد، بغداد و لبنان و اردن نیز سقوط می‌کردند و نقشه سیاسی منطقه با مشکل روبرو می‌شد.

 مالکی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه ما با ورود به ائتلاف علیه سوریه مخالفت کردیم، گفت: آمریکایی‌ها باید از حاکمیت عراق محافظت کنند و بار دیگر به فکر اشغالگری و تاسیس پایگاه و اعزام نیرو به عراق نیفتند.

سقوط موصل، توطئه‌ای سیاسی بود

 مالکی با بیان اینکه سقوط موصل به دست داعش توطئه‌ای سیاسی بود، گفت: آزادسازی موصل با تکیه بر فتوای مرجعیت، تشکیل نیروهای داوطلب مردمی و بازسازی ارتش عراق محقق شد.

وی افزود: انتخابات آینده در عراق دشوار است و ممکن است با مسائلی غافلگیر کننده و دخالت‌های خارجی مواجه شویم.

نخست‌وزیر سابق عراق در ادامه تاکید کرد: مبارزه با تروریسم نیازمند حل و فصل سیاسی بین همه گروه‌ها و مبارزه با تفکر تکفیری و اختلافات طایفه‌ای است.

همه پرسی اقلیم کردستان مبنای قانونی ندارد

مالکی گفت: ما با همه پرسی استقلال اقلیم کردستان به عنوان مقدمه‌ای برای جدایی  مخالفیم و این همه پرسی هیچ پشتوانه یا مبنای قانونی ندارد.

وی افزود: هیچ دولتی از اتحادیه اروپا گرفته تا آمریکا و ایران و ترکیه و کشورهای عربی از همه پرسی حمایت نکرده است.

نقش نیروهای داوطلب مردمی در نبرد علیه داعش

معاون رئیس‌جمهور عراق گفت: نیروهای داوطلب مردمی نقش مهمی در پیروزی‌های به دست آمده علیه داعش ایفا کردند و اگر این نیروها نبودند، اوضاع دشوار بود.

وی افزود: نیروهای داوطلب مردمی باید به عنوانی یک نیروی نظامی که از پشتوانه قانونی برخوردار است و از فرمانده کل نیروهای مسلح دستور می‌گیرد، باقی بماند.

مالکی با بیان این که نیروهای داوطلب مردمی نقطه قوتی است که باید در مقابله با چالش‌ها بر آن تکیه کرد، گفت: آنگونه که برخی ترویج می‌کنند، حشدالشعبی فقط از شیعیان تشکیل نشده بلکه بیش از ۳۰ هزار نیروی اهل تسنن، مسیحی، و ایزدی در این نیرو حضور دارند.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=10305

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.