اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تعیین تکلیف «جوبر» در «جنگ‌ تونل‌ها»/ابهام درباره سرنوشت ارتش عربستان و «دوما» +تصاویر

  • کد خبر : 10430
  • 15 مرداد 1396 - 11:53
تعیین تکلیف «جوبر» در «جنگ‌ تونل‌ها»/ابهام درباره سرنوشت ارتش عربستان و «دوما» +تصاویر

برای آزادی کامل «جوبر» به چند ماه زمان نیاز است، زیرا تروریست‌ها شبکه‌ گسترده‌ای از تونل‌های زیرزمینی ساخته‌اند که برای تردد، انتقال سلاح و مهمات و عملیات تروریستی از آنها استفاده می‌کنند. محله جوبر از ملتهب‌ترین جبهه‌های جنگ میان ارتش و گروه‌های تروریستی از ابتدای جنگ در سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رود و اولین منطقه‌ای بود […]

برای آزادی کامل «جوبر» به چند ماه زمان نیاز است، زیرا تروریست‌ها شبکه‌ گسترده‌ای از تونل‌های زیرزمینی ساخته‌اند که برای تردد، انتقال سلاح و مهمات و عملیات تروریستی از آنها استفاده می‌کنند.

محله جوبر از ملتهب‌ترین جبهه‌های جنگ میان ارتش و گروه‌های تروریستی از ابتدای جنگ در سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رود و اولین منطقه‌ای بود که به اشغال تکفیری‌ها درآمد. در این منطقه غیرنظامیان ساکن نیستند و یک منطقه صرفا نظامی است. جوبر دروازه غوطه شرقی به سمت پایتخت قلمداد می‌شود.

یه گزارش اخبار جهادی،آزادسازی کامل محله القابون در حومه دمشق که روز ۲۳ اردیبهشت پس از عملیات طولانی و نفسگیر محقق شد، یک دستاورد تاریخی بزرگ بود که نیروهای ارتش سوریه با سرکوب گروه‌های تروریستی مورد حمایت آل سعود، ترکیه و قطر آن را پس از سال‌ها از اشغال این گروه‌ها آزاد کردند و امنیت و ثبات را به آن بازگرداندند.

نیروهای ارتش سوریه در جریان عملیات نظامی خود در محله  القابون از مهمترین محله‌های حومه شرقی پایتخت، شبکه‌ای از تونل‌های تو در تو را کشف کردند به طوری که در خلال این عملیات که سه ماه طول کشید، به گفته فرماندهان میدانی شرکت کننده در نبردهای آزادسازی القابون، گروه‌های تروریستی ۲۵ تونل حفر کرده بودند. به گفته این فرماندهان، سیطره بر تونل امدادرسانی استراتژیک میان القابون و عربین یک ضربه کوبنده و قوی به گروه‌های تروریستی قلمداد می‌شود به طوری که تمام خطوط کمک‌رسانی به تروریست‌ها در شهرها و روستاهای غوطه شرقی قطع شد.

محله القابون در شمال شرقی دمشق قرار دارد و در شرق آن، محله‌های حرستا و عربین و در شمال، محله برزه و باغات آن و در جنوب، محله جوبر قرار دارد، همچنین مکانی بود که هر کس می‌خواست به دیگر استان‌های سوریه سفر کند، به این مکان می‌آمد، چرا که ترمینال اتوبوس‌ها در آن قرار داشت و صدها اتوبوس مسافران را به دیگر استان‌های سوریه منتقل می‌کردند.

شمار ساکنان محله القابون پیش از بحران، یکصد هزار نفر بود، اما پس از ورود گروه‌های تروریستی در دهمین ماه سال ۲۰۱۱، فقط چند هزار نفر باقی مانده و ده‌ها هزار نفر از مردم این محله را ترک کردند، باندهای تروریستی از این محله در ماه جولای ۲۰۱۲ به عنوان سکویی برای طرح‌ریزی حملات خود به دمشق استفاده می‌کردند که در آن زمان، نام «برکان دمشق»(آتشفشان دمشق) را بر این تجاوزات خود گذاشته بودند، اولین بالگرد ارتش سوریه در منطقه القابون هم در همان زمان در حمله تروریست‌ها سقوط کرد و از آن زمان تا امروز که این محله آزاد شد، تروریست‌ها در محاصره کامل ارتش قرار داشتند.

اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی این محله شاهد آشتی‌ شکننده‌ای بود که ده‌ها بار از سوی گروه‌های تروریستی فعال در این محله نقض شد، جبهه تروریستی النصره عملا رهبری دیگر گروه‌های تروریستی را برعهده داشت که پس از ادغام گروه‌های تروریستی انصارالشریعه و المنتصر بالله و بیعت آنها با ابومحمد الجولانی سرکرده جبهه النصره در فوریه ۲۰۱۶ صورت گرفت.  همچنین در می ۲۰۱۶ گروه‌های تروریستی موسوم به جیش الاسلام و فیلق الرحمن باند موسوم به «تجمع ثوار القابون» را پس از ادغام در یکدیگر تشکیل دادند.

نیروهای ارتش سوریه آخرین عملیات خود برای آزادسازی القابون را از سه ماه پیش آغاز کرد و دلیل آغاز عملیات ارتش، مخالفت گروه‌های تروریستی با هرگونه راهکار سیاسی یا خروج بدون درگیری از این محله و انتخاب جنگ بود که ارتش را به ارسال استحکامات نظامی و گروه‌های کماندویی با مشارکت گسترده نیروی هوایی برای آزادسازی القابون وادار کرد.

سرنوشت «جوبر» در زیر زمین مشخص می‌شود

تروریست‌های تکفیری شبکه تو در تویی از تونل‌ها ایجاد کرده‌اند، برای آزادسازی کامل محله «جوبر» به چند ماه زمان نیاز است، چرا که تروریست‌ها اقدام به ایجاد شهری زیرزمینی کرده‌اند و شبکه‌ گسترده‌ای از تونل‌ها را در زیر زمین به وجود آورده‌اند که برای انجام اقدامات تروریستی و تردد و انتقال سلاح و مهمات استفاده می‌کنند.

جنگ جوبر یعنی جنگ تونل‌ها، تروریست‌ها حتی از طریق این تونل‌ها دست به حملات انتحاری می‌‌زنند، به طوری که یکی از این خودروهای مرگ(بمب‌گذاری شده) از یکی از همین تونل‌ها خارج شد تا علیه نیروهای ارتش به کار گرفته شود.

تونل‌های جوبر به عمق غوطه شرقی وصل است.

منابع سوری درباره اینکه عملیات نظامی برای آزادسازی جوبر چقدر طول خواهد کشید تا این مناطق از لوث تروریسم تکفیری پاکسازی شود، معتقدند تا کنون ارتش هیچ قصدی برای انجام عملیات آزادسازی جوبر ندارد.

منابع میدانی درباره جوبر معتقدند که آزادسازی آن به تاکتیک‌های خاصی نیاز دارد، پیش از آزادسازی جوبر، باید وضعیت القابون، برزه و حرستا نهایی شود که محله القابون به طور کامل از  اشغال تروریست‌ها آزاد شد، با این حال بزرگترین روزنه تروریست‌ها در جوبر به سمت غوطه شرقی همچنان به رویشان باز است.

تاثیر مهم آزادسازی جوبر

منابع سوری تاکید می‌کنند در صورتی که جوبر آزاد شود، شاهد کاهش چشمگیر حملات به پایتخت خواهیم بود، چرا که جوبر منبع و منشاء‌ اصلی تروریسم هستیم.

محله جوبر فقط یک کیلومتر از دمشق فاصله دارد، این محله در شرق پایتخت سوریه واقع است.

اهمیت محله جوبر

اهمیت محله جوبر در نزدیک بودن آن به میدان «العباسیین» یکی از بزرگترین میادین دمشق و مشهورترین آن است،‌این محله تنها نیم کیلومتر یعنی ۵۰۰ متر با میدان العباسیین فاصله دارد، این میدان محلی است که تروریست‌ها ده‌ها بار برای رسیدن به آن تلاش کردند تا به زعم خود آن را پیروزی بزرگی برای خود قلمداد  کنند که در این راه ناکام ماندند.

جنگ در محله جوبر به صورت نبرد تن به تن میان نیروهای ارتش و تروریست‌ها جریان دارد و هر دو طرف تونل‌هایی را به شکل مستمر حفر می‌کنند تا مانع رسیدن طرف مقابل شوند.

جوبر از ملتهب‌ترین جبهه‌های جنگ میان ارتش و گروه‌های تروریستی از ابتدای جنگ در سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رود و اولین منطقه‌ای بود که به اشغال تکفیری‌ها درآمد. در این منطقه غیرنظامیان ساکن نیستند و یک منطقه صرفا نظامی است.

گروه‌های تروریستی «جیش‌الاسلام،‌فیلق الرحمن و جبهه النصره» محله جوبر را به اشغال خود درآوردند، اما در حال حاضر گروه تروریستی فیلق الرحمن که از حمایت‌های رژیم‌های سعودی و قطر برخوردار است، از مهمترین گروه‌هایی است که در کنار جبهه النصره بر این محله سیطره دارد.

طی ماه‌های گذشته اختلافات شدیدی میان باندهای تروریستی جیش الاسلام و فیلق الرحمن رخ داد و فیلق الرحمن توانست اعضای جیش الاسلام را به سمت غوطه شرقی بیرون براند به طوری که در حال حاضر حاضر فیلق الرحمن و جبهه النصره، بر جوبر مسلط هستند.

در این زمینه خبرهایی فاش شده مبنی بر  اینکه باند تروریستی فیلق الرحمن با موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) ارتباط دارد.

در حملات اخیر تروریست‌های تکفیری به حومه دمشق، باند فیلق الرحمن بیشترین نقش را در زمینه انتقال نیرو و تجهیزات ایفا کرد و جبهه تروریستی النصره هم بیشترین نقش را در خودروهای بمب‌گذاری و حملات انتحاری برعهده داشت.

مهمترین موانع و چالش‌های آزادسازی جوبر 

منابع سوری درباره مهمترین چالش‌ها و موانع پیش روی ارتش سوریه برای آزادسازی محله جوبر با وجودی که خالی از غیرنظامیان است، می‌گویند: با توجه به اظهارات فرماندهان نظامی به ویژه گروه‌ ماموریت‌های ویژه وابسته به گارد ریاست جمهوری که مهمترین نیروی رزمی در جوبر است، در حال حاضر تصمیم عملی برای آزادسازی جوبر وجود ندارد که دلیل آن وجود تونل‌های بزرگ گسترده شده در محله جوبر و به خاطر اتصال آن به غوطه است و به همین سبب آزادسازی آن به تاکتیک‌های ویژه نیاز دارد.

ارتش می‌خواهد به طور گسترده جوبر را محاصره کند تا وارد آن شود، اما ابتدا باید محله‌های اطراف آن که تکیه‌گاه پشتی تروریست‌‌هاست، یعنی محله‌های القابون، برزه و تشرین آزاد شود.

ارتش در این محله طی سال‌های اخیر بر تاکتیک تضعیف قوای گروه‌های تروریستی از طریق منفجر کردن مقرهایشان و شکار مستمر تروریست‌ها توسط تک‌تیراندازهای ارتش تکیه کرده است تا این گروه‌ها را دچار فرسایش کند.

مثلا حملات اخیر گروه‌های تروریستی به دمشق، این گروه‌ها را دچار فرسایش کرد و شمار زیادی از اعضای آنها به هلاکت رسیدند علاوه بر آنکه روحیه آنها از هم فروپاشید، سرکردگان آنها همدیگر را به خیانت متهم کردند.

فرماندهان ارتش سوریه طی سال‌های اخیر برای تامین حلقه امنیت پایتخت، عملیات‌های مختلفی را علیه گروه‌های تروریستی انجام دادند تا مانع حملات خمپاره‌ای و موشکی این گروه‌ها شوند.

طی سال‌های نخست جنگ علیه سوریه، گروه‌های تروریستی با تمام توان و امکاناتی که حامیانشان در اختیارشان قرار دادند،‌ بارها تلاش کردند به دمشق حمله کنند، اما هر بار یورش آنها با شکست همراه شد، علاوه بر آن، این گروه‌ها هر روز از غوطه شرقی، محله‌های مختلف پایتخت را با خمپاره و موشک‌های دست ساز هدف قرار می‌دادند.

مهمترین گروه تروریستی که دمشق را هدف می‌‌داد و مسئولیت آن را هم برعهده می‌گرفت، باند موسوم به جیش‌الاسلام بود که در ابتدای به سبب حضور «زهران علوش»، قوی بود، گروهی که از حمایت‌های گسترده رژیم سعودی برخوردار است تا جایی که برخی آن را ارتش عربستان در سوریه توصیف می‌کنند.

یک منبع سوری درباره این‌که آیا در طول شش سال اخیر توافقی میان ارتش و گروه‌های مسلح برای خودداری این گروه‌ها از حملات خمپاره‌ای به دمشق وجود داشته است، می‌گوید : طی سال‌های نخست جنگ علیه سوریه، تروریست‌ها با تمام امکانات و توان خود تلاش کردند به دمشق حمله و آن را اشغال کنند، آنها بارها دست به حمله زدند، ولی هر بار شکست خوردند، با این حال تقریبا روزی نبود که محله‌های مسکونی پایتخت هدف حملات خمپاره‌ای و موشکی قرار نگیرد، حملاتی که از غوطه شرقی صورت می‌گرفت و مهمترین گروه تروریستی که دست به این حملات می‌زد و مسئولیت آن را برعهده می‌گرفت که در ابتدای بحران به سبب وجود «زهران علوش» از قدرت زیادی برخوردار بود، علوشی که در عملیات ویژه ارتش سوریه به هلاکت رسید، باند جیش الاسلام از حمایت‌های گسترده رژیم آل سعود برخوردار است تا جایی که برخی آن را ارتش عربستان در سوریه خوانده بودند.

به تدریج، ارتش سوریه توانست با توسعه توانمندی‌ها و کسب تجربه به عمق غوطه شرقی پیشروی کند و دژهای گروه‌های تروریستی را با ضربات قوی هدف قرار دهد که این اقدام، تروریست‌ها را وادار به کاستن از حملاتشان به پایتخت کرد، زیرا هر بار که آنها به دمشق حمله می‌کردند، ارتش با عملیات زمینی و حملات شدید هوایی به آنها پاسخ می‌داد.

با هلاکت زهران علوش و بروز اختلافات میان باندهای تروریستی جیش‌الاسلام و فیلق الرحمن و تعیین البویضانی به جای علوش به عنوان سرکرده جیش الاسلام و اخیرا با توجه به توافق «آستانه»، خطر از سمت غوطه شرقی از دمشق برداشته شد و پایتخت‌نشینان تا حد زیادی از توقف حملات مکرر تروریست‌ها و خمپاره‌ و موشک آنها نفس‌ راحتی کشیدند، اما  عملیات ارتش به این دلیل از سرگرفته شده چرا که گروه‌های تروریستی حملات خود به پایتخت را با هدف کسب برگ برنده و اهرم فشار از سرگرفته‌ بودند.

با توجه به اینکه «جوبر» خالی از غیرنظامیان است، این سئوال مطرح است که چرا ارتش سوریه از نیروی هوایی و توپخانه برای وارد کردن ضربه کاری به پیکره گروه‌های تروریستی و پاکسازی این محله از لوث آنها استفاده نمی‌کند؟

منابع سوری در این زمینه معتقدند که نیروی هوایی به تنهایی برای حل پرونده جوبر کفایت نمی‌کند و به جنگ تونل‌ها نیاز است، البته حتما ارتش ملاحظات خاصی در این زمینه دارد، با این حال این منابع پیش بینی می‌کنند ارتش به زودی عملیات نظامی گسترده‌ و تمام عیاری را در جوبر آغاز خواهد کرد که با توجه به یکسره شدن تکلیف القابون و آزادسازی آن، این عملیات قطعا انجام خواهد شد.

آمار تروریست‌های تکفیری در جوبر 

آمار دقیقی درباره شمار تروریست‌های تکفیری در محله‌ جوبر وجود ندارد، به ویژه با توجه به اینکه این تروریست‌ها در اغلب مناطق غوطه تردد می‌کنند و همچنین با توجه به کثرت باندهای تروریستی، تعیین آمار آنها دشوار است، با این حال برآوردها تا پیش از آزادسازی محله القابون نشان می‌داد که بین چهار تا پنج هزار تروریست بین جوبر و القابون فعالیت می‌کنند.

درباره تابعیت تروریست‌های این مناطق هم اطلاعات دقیقی وجود ندارد، با این حال ۲۰ درصد تروریست‌های محله جوبر را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند که البته اکثریت آنها سعودی، اردنی و چچنی هستند، شماری از تروریست‌های لبنانی هم در این محله فعالیت می‌کنند.

اغلب تروریست‌های جوبر به شبکه تروریستی القاعده که جبهه النصره با  اسامی مختلفش همچون جبهه فتح الشام و هیئه تحریرالشام آن را نمایندگی می‌کند و اخوان المسلمین هستند.

محله جوبر در اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی به خط رویارویی اول ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی تبدیل شد، مهمترین کنیسه یهودی در این محله وجود دارد، جوبر در قدیم بزرگترین تجمع یهودیان در جهان بود.

تحرکات گسترده وهابیت در حومه دمشق

وهابیون سعودی حتی پیش از آغاز بحران در محله جوبر فعال بوده‌اند، در طول بحران هم تحرکات آنها متوقف نشد، تفکر وهابی و اخوانی بر تروریست‌های فعال در این منطقه غلبه دارد که از زمان شروع جنگ علیه سوریه تشدید شده است.

حتی طی سالیان گذشته شماری از مبلغان وهابی سعودی که برای تبلیغ وهابیت به سوریه رفته بودند، در دمشق دستگیر شدند. وهابیون در شهر  دوما که هم اکنون در اشغال مزدورانشان موسوم به جیش الاسلام است، هم به شدت فعال هستند،‌ نشر فکر وهابی در دوما و اطراف آن به پیش از آغاز بحران برمی‌گردد.

در آغاز جنگ، شمار زیادی از مفتیان و مبلغان وهابی سعودی در غوطه شرقی متمرکز شدند.

دوما شهری پیچیده و سخت

درباره شهر «دوما» که مقر و دژ اصلی باند تروریستی تکفیری «جیش‌الاسلام» موسوم به ارتش عربستان در سوریه است، به نظر می‌رسد  ارتش سوریه در حال حاضر تصمیمی برای آغاز عملیات تمام عیار و گسترده ندارد،‌ دوما شاید آخرین منطقه‌ای باشد که ارتش به آزادی آن مبادرت خواهد ورزید. دوما منطقه‌ای بسیار پیچیده بوده و تروریست‌های استحکامات زیادی در آن ایجاد کرده‌اند. گفته می‌شود بیش از ۳۰ هزار تروریست که بیشتر آنها وابسته به باند جیش‌الاسلام هستند، در دوما متمرکز هستند.

هدف ارتش از همه  عملیات‌هایش در عمق غوطه شرقی، محاصره دژ تکفیری‌ها یعنی دوما است، با این شمار زیادی از غیرنظامیان در این منطقه تحت اشغال تروریست‌ها ساکن هستند، تروریست‌ها در زندان موسوم به التوبه، اسیران خود از جمله  افسران و سربازان ارتش و خانواده‌های آنها را زندانی کرده‌اند.

برخی بر این باورند که آزادسازی دوما تنها از طریق ابتکارهای غیرنظامی همچون آشتی ممکن است، و دلیل آن را به کثرت تروریست‌ها واستحکامات آنها نسبت می‌دهند.

حدود ۲۵ درصد تروریست‌های فعال در دوما هم خارجی هستند که تروریست‌های سعودی اکثریت آنها را تشکیل می‌دهد، رژیم آل سعود علنا از باند جیش‌الاسلام حمایت می‌کند که مهمترین دلیل آن حضور علوش از سرکردگان این باند در عربستان است. سرکردگان این باند در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی وهابی سعودی تحصیل کرده‌اند.

تروریست‌های تکفیری با تهدیدها و حملات مکرر خود، تمام مردم روستای «حوش الصالحیه»‌را به جرم حمایت از وحدت و یکپارچگی کشورمان در سایه دولت تحت رهبری بشار اسد، آنها وادار به ترک خانه‌هایشان کردند.

تروریست‌ها با حفر شبکه گسترده‌ای از تونل‌های تو در تو  و پیچیده از آن برای تردد و انتقال سلاح استفاده می‌کنند. تروریست‌های غوطه همچنین به سمت بیابان و منطقه قلمون راه دارند و از این طریق،کمک‌های تسلیحاتی دریافت می‌‌کنند. این منطقه فقط از سمت دمشق محاصره است، یعنی هیچ تروریست‌ها نمی‌تواند به سبب وجود ایست‌های بازرسی ارتش وارد پایتخت شود.

تروریست‌های غوطه نمی‌توانند با دور زدن نیروهای  ارتش به پایتخت حمله‌ور شوند و نیروها را غافلگیر کنند، چرا که سرنوشت آنها همانند سرنوشت حمله اخیر تروریست‌های جوبر خواهد  شد که متحمل خسارت‌ها و تلفات سنگین شدند.

حضور گروه‌های تروریستی سبب تشدید مشکلات مردم دوما و در نتیجه فشار آنها بر این گروه‌ها برای ترک این مناطق شده است، با این حال این گروه‌ها با ابزار رعب و وحشت به اشغالگری خود ادامه می‌دهند.

سرنوشت «دوما» در نهایت چگونه خواهد شد؟

درباره سرنوشت دوما و اینکه آیا در نهایت این شهر با جنگ آزاد خواهد شد و یا با گزینه‌های دیگری همچون آشتی، منابع سوری بر این باورند که آشتی و گزینه غیرنظامی تنها راه حل است، هر چند گروه‌های تروریستی طی سال‌های اخیر نشان داده‌اند هیچ اعتقادی به گزینه آشتی و خروج بدون جنگ برای پایان یافتن رنج و درد مردم مناطق تحت اشغال خود از جمله دوما ندارند.

درباره اینکه آیا ارتش و دولت سوریه راهبرد مشخصی درباره دوما در آینده نزدیک یا دور خواهند داشت، منابع نظامی سوری می‌گویند که هدف عملیات ارتش در غوطه، تنگ کردن حلقه محاصره تروریست‌ها در دوما است.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=10430

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.