اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

بوکوحرام؛ شعبه آفریقایی داعش در منطقه + تصاویر

  • کد خبر : 6575
  • 17 دی 1395 - 9:00
بوکوحرام؛ شعبه آفریقایی داعش در منطقه + تصاویر

بر اساس برخی اطلاعات بدست آمده، بخشی از تروریست‌های بوکوحرام در استان دیرالزور سوریه در قالب یگان‌های داعش در حال نبرد هستند. آخرین برآوردها حاکی است ابوبکر شکائو، رهبر گروه تروریستی بوکوحرام (هم‌پیمان داعش در افریفا) تعداد اعضای تحت فرمان خود را به ۴۰ هزار تن رسانده است. بر اساس برخی اطلاعات بدست آمده، بخشی […]

بر اساس برخی اطلاعات بدست آمده، بخشی از تروریست‌های بوکوحرام در استان دیرالزور سوریه در قالب یگان‌های داعش در حال نبرد هستند.
آخرین برآوردها حاکی است ابوبکر شکائو، رهبر گروه تروریستی بوکوحرام (هم‌پیمان داعش در افریفا) تعداد اعضای تحت فرمان خود را به ۴۰ هزار تن رسانده است. بر اساس برخی اطلاعات بدست آمده، بخشی از تروریست‌های بوکوحرام در استان دیرالزور سوریه در قالب یگان‌های داعش در حال نبرد هستند.
بوکو حَرام با نام رسمی (جماعه اهل السنه للدعوه و الجهاد) یک گروه تکفیری و جهادی اسلامی در شمال نیجریه است که خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و تحمیل شریعت اسلامی بر تمامی ۳۶ ایالت نیجریه است. این گروه که در نیجر، چاد و شمال کامرون نیز فعال است در سال ۲۰۰۲ تأسیس شده و پیشتر با شبکه القاعده ارتباط داشت؛ اما در مارس ۲۰۱۵ با ابوبکر البغدادی سرکرده داعش بیعت کرد و نام خود را به ولایت غرب آفریقای دولت اسلامی تغییر داد.
بوکوحرام؛ شعبه آفریقایی داعش در منطقه + تصاویر
گروه تروریستی بوکوحرام که به القاعده غرب آفریقا مشهور است، یک گروه شبه نظامی با رویکردهای به ظاهر اسلامی است که  معنای لفظی آن به زبان محلی نیجریه می‌شود: آموزش غربی -غیراسلامی- حرام است.
گروه تکفیری تروریستی بوکو حرام در سال ۲۰۰۲ توسط محمد یوسف در مایدوگوری بنیان‌گذاری شد و در سال ۲۰۰۴ به کاما در ایالت یوبه نقل مکان کرد. این گروه در آن‌جا پایگاهی به نام «افغانستان» بر پا کرده‌. محمد یوسف به‌ شدت با دموکراسی، آموزشِ سکولار و دانش مخالف بود. او سلفی‌ است و به شدت تحت تأثیر نظرات ابن‌تیمیه است.
بوکوحرام؛ شعبه آفریقایی داعش در منطقه + تصاویر
بوکو حرام به معنی «آموزش غربی حرام» است.
آرای ابن تیمیه مبنای نظریِ مکتب سلفی است. محمد یوسف حتی کروی بودن زمین را هم زیر سؤال برده است. با کشته شدن وی در سال ۲۰۰۹، فرد دیگری به نام ابوبکر شکائو رهبر این گروه شده است. این گروه تاکنون با حملات متعددی به بانک‌ها و رستوران‌ها و فروشگاه‌های بزرگ دست به کشتارهای بی‌رحمانه‌ای زده است.
کشتار در روستای ایزگه، کشتار در روستای مایدوگوری و ماینوک، ربودن ۲۷۶ دختر دانش آموز، حمله به روستایی در بورنو، حمله انتحاری علیه تماشاگران جام جهانی در نیجریه، حمله خونبار به یک بازارچه در نیجریه و اقدامات تروریستی علیه مردم و دولت قانونی سوریه از جمله اقدامات این گروه تروریستی است.
رهبر گروه بوکوحرام با انتشار پیامی صوتی در اینترنت به طور رسمی بیعت خود را با ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده دولت اسلامی (داعش) اعلام کرده است، اگرچه پیش از آن نیز نشانه‌های روشنی از همکاری این دو گروه با یکدیگر مشاهده می‌شد.
بوکوحرام؛ شعبه آفریقایی داعش در منطقه + تصاویر
هم‌مسیری اقدام‌های داعش در عراق و سوریه و بوکوحرام در نیجریه آشکار می‌کند خط مشی این دو گروه شباهت‌های بسیاری به هم دارد. حتی هر ۲ گروه، وحشی‌گری‌های یکدیگر را در ربایش و کشتن افراد تأیید می‌کنند. در زمینه اقدام‌های وحشیانه و جنایت‌های تندروانه نیز میان داعش و بوکوحرام شباهت‌هایی وجود دارد. در شرایطی که تکفیری‌های بوکوحرام برخی از روستاهای مسیحی نشین را در نیجریه آتش زدند و با ۲۰۰ دختر ربوده شده همانند بردگان رفتار کرد، داعش هم صدها تن از اقلیت‌های ایزدی و مسیحی شهر «موصل» در عراق را سر برید و زنان و دختران را به بردگی گرفت.
بوکوحرام؛ شعبه آفریقایی داعش در منطقه + تصاویر
همچنین در شرایطی که عناصر گروه داعش ده‌ها نفر و از جمله «جیمز فولی» خبرنگار آمریکایی را سر بریدند، عناصر مسلح گروه بوکوحرام نیز دستکم ۲۰۰ نفر از ساکنان منطقه «غوزا» در ایالت بورنو در شمال شرق نیجریه را به طرز فجیعی به قتل رساندند. همچنین بوکوحرام با الگوبرداری از اقدام داعش در سرزمین عراق و شام، دوم شهریور ۱۳۹۴ در نیجریه اعلام خلافت اسلامی کرد. از این رو به نظر می‌رسد از نظر پایه‌های فکری، گرایش‌های اعتقادی، اهداف، راهبردها و شیوه‌های اجرایی میان داعش و بوکوحرام شباهت‌های بسیاری وجود دارد.
بوکوحرام؛ شعبه آفریقایی داعش در منطقه + تصاویر
ربودن ۲۷۶ دختر دانش آموز؛ بزرگترین آدم‌ربایی تاریخ
شاید بتوان یکی از آخرین جنایت‌های این گروه را از بزرگترین آدم‌ربایی‌های رخ داده در جهان نامید؛ ربایش بیش از ۲۰۰ دختر دانش‌آموز از یک مدرسه شبانه‌روزی. نیروهای بوکوحرام با حمله شبانه به یک مدرسه شبانه‌روزی دخترانه، پس از غارت انبارهای مواد غذایی این مدرسه، ۲۷۶ دانش‌آموز دختر این مدرسه را هم با خود می‌برند تا بنابر آنچه که پایه‌های اعتقادی این گروه را تشکیل داده است، این دانش‌آموزان را از تعالیم غربی جدا کرده و با ازدواج اجباری، آن‌ها را “آزاد” کنند.
بوکوحرام؛ شعبه آفریقایی داعش در منطقه + تصاویر
ابوبکر شیکاو در روستای شیکاو در مجاورت مرز نیجر به دنیا آمده است. او تحت نظارت یک عالم دینی درس خواند و پس از آن برای ادامه مطالعات اسلامی، به دانشکده مطالعات حقوقی و اسلامی “بورنو استیت” رفت. به همین دلیل او را به نام “دارالتوحید” نیز می‌شناسند، که به معنی متخصص در یگانگی خداوند است.
وی به چند زبان مختلف به راحتی تکلم می‌کند: هوسه، فولانی، کنوری، و عربی. اما به انگلیسی حرف نمی‌زند. گذشته از همه چیز، او گروهی را رهبری می‌کند که هر چیز غربی را نفی می‌کند. حتی سن او مشخص نیست؛ سن او را بین ۳۸ و ۴۹ تخمین زده‌اند. وزارت خارجه آمریکا تاریخ تولد شیکاو را ۱۹۶۵، ۱۹۶۹ و ۱۹۷۵ اعلام کرده است.
بوکوحرام؛ شعبه آفریقایی داعش در منطقه + تصاویر
تحلیلگران؛ شیکاو را به عنوان فردی منزوی و استاد تغییر چهره توصف می‌کنند. او مستقیما با اعضای گروه خود حرف نمی‌زند، و ترجیح می‌دهد که از طریق چند فرد رازدار و برگزیده ارتباط برقرار کند. او از چندین اسم مستعار استفاده می کند: از جمله ابو بکر سکیکوا، امام ابو بکر شیکو، و ابو محمد ابو بکر بن محمد الشکوی المسلمی بیشکو.
ارتش نیجریه بارها مرگ شیکاو را اعلام کرده است، و اندکی بعد که او زنده و سرحال در ویدئوهای تبلیغاتی ظاهر شده است، ارتش مجبور به پس گرفتن ادعای خود شده است. طبق گزارش “گروه بین‌المللی بحران”، ارتش نیجریه در سپتامبر ۲۰۱۲ فاصله چندانی تا دستگیری او نداشت. در آن موقع به خانه شیکاو حمله شد که او برای اجرای مراسم نامگذاری فرزند ۶روزه اش پنهانی به آنجا رفته بود. او موفق شد علیرغم زخم گلوله در پایش فرار کند؛ همسر و سه فرزندش به اسارت ارتش در آمدند.
منبع : باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=6575

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.