اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

هلی‌کوپترهای خارجی به قلمرو “طالبان هرات” رفت‌و‌آمد دارند

  • کد خبر : 8519
  • 03 خرداد 1396 - 21:16
هلی‌کوپترهای خارجی به قلمرو “طالبان هرات” رفت‌و‌آمد دارند

مهدی حدید با انتقاد از رفت‌وآمد هلی‌کوپترهای ناشناس در هرات گفت: این گونه اتفاقات ناشی از فعالیت‌های پشت پرده آمریکا در افغانستان است که با طالبان وارد ارتباط مستقیم شده است. به گزارش اخبار جهادی،  از حدود دو ماه گذشته به این طرف، هلی‌کوپتر‌های مربوط به نیروهای خارجی در غرب افغانستان به مواضع کاملاً تحت تسلط […]

مهدی حدید با انتقاد از رفت‌وآمد هلی‌کوپترهای ناشناس در هرات گفت: این گونه اتفاقات ناشی از فعالیت‌های پشت پرده آمریکا در افغانستان است که با طالبان وارد ارتباط مستقیم شده است.

به گزارش اخبار جهادی،  از حدود دو ماه گذشته به این طرف، هلی‌کوپتر‌های مربوط به نیروهای خارجی در غرب افغانستان به مواضع کاملاً تحت تسلط طالبان در ولسوالی‌های پشتون زرغون و زنده‌جان ولایت هرات رفت و آمد داشته‌اند.

شمار زیادی از مقامات محلی، امنیتی و مردمی ولایت هرات در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهور این رویداد را تائید کرده‌اند.

نثاراحمد پوپل فرماندار پشتون زرغون هرات اظهار داشت: در یک ماه گذشته، در سه نوبت هلی‌کوپترهای ناشناس در منطقه «کاریز سلطان» این ولسوالی فرود آمده‌اند.

به بیان وی این منطقه دارای یک کوه است که در یک طرفش روستایی به نام «داو نیلی» و طرف دیگرش روستای «کاریز سلطان» قرار دارند.

وی بیان می‌کند در این ۳ نوبت، یک هلی‌کوپتر در این منطقه فرود آمده و یک هلیکوپتر دیگر هم بر فرازش در آسمان در حال گشتزنی بوده است.

پوپل می‌افزاید که از هلی‌کوپتری که در منطقه کاریز سلطان فرود آمده بود، افرادی با لباس‌های نظامی بیرون آمده بودند که به هیچ یک از مردم این دو روستا اجازه نزدیک شدن را نمی‌دادند.

ولسوال پشتون زرغون همچنین می‌گوید که این منطقه، یکی از پر تجمع‌ترین مناطق طالبان پشتون زرغون است.

وی به عنوان مثال خبر از این می‌دهد که پس از دریافت این گزارش، نیروهای دولتی به محل نشست هلی‌کوپتر رفته ولی با کمین و درگیری شدید طالبان روبرو شده بودند اما طالبان در هر سه نوبت به هلی‌کوپترها آسیبی نرسانده‌اند.

این مقام دولتی همچنین می‌گوید که در ۲ طرف این منطقه، ۲ گروه از طالبان که «صفی الله چپات» از پشتون زرغون و «عبدالله اکبر»ی از ولسوالی گذره است، حضور دارند.

وی تصریح می‌کند که تاکنون مشخص نشده که این هلی‌کوپترهای ناشناس با کدام یک از این فرماندهان طالبان دیدار و ارتباط داشته‌اند.

ولسوال پشتون زرغون تاکید می‌کند که این هلیکوپترهای ناشناس از اواسط ماه حمل تا اواخر ماه ثور در ۳ نوبت در همین منطقه فرود آمده‌اند.

در همین حال برخی از منابع پلیس محلی در ولسوالی پشتون زرغون هم این رویدادها را تائید کرده‌اند.

عبدالقدیر یلانی فرمانده پلیس محلی این ولسوالی می‌گوید که در یک ماه گذشته، ۲ هلی‌کوپتر ناشناس که مشخص نشده مربوط به کدام ارگان خارجی بوده، در منطقه «کاریز سلطان» فروده آمده‌اند.

وی هم تائید می‌کند که این منطقه از مواضع تحت تسلط طالبان است و کمتر پیش آمده که نیروهای دولتی توانسته باشند به آنجا راه پیدا کنند.

وی همچنین گفته است که این هلی‌کوپترها شباهت کامل به هلیکوپترهای نیروهای آیساف داشته‌اند.

فرمانده پلیس محلی پشتون زرغون در ادامه می‌گوید: “برای ما بسیار جای نگرانی است در حالی که سربازانمان در راه حفظ وطن شهید می‌شوند و از تمام توان خود برای مقابله با دشمن کار می‌گیریم اما خارجی‌ها با طالبان نشست و برخاست می‌کنند.”

اما قضیه فرود هلی‌کوپترهای ناشناس در مناطق تحت تسلط طالبان در ولایت هرات تنها به ولسوالی پشتون زرغون ختم نمی‌شود.

یک مقام محلی معتبر که نخواسته اسمی از وی برده شود می‌گوید که در اواسط ماه حوت سال قبل، در جنوب ولسوالی زنده‌جان هرات، واقع در منطقه “کال تَرَکه” که یک دره است، نشست کرده‌اند.

او می‌گوید که این منطقه از نقاط فوق العاده نا امن ولسوالی زنده‌جان است که طالبان در آنجا موقعیت دارند.

این مقام معتبر دولتی تصریح می‌کند که ۲ تن از چوپان‌های این منطقه پس از این که این هلی‌کوپترها را دیده‌اند، به مرکز ولسوالی خبر داده‌اند.

به بیان او، این چوپان‌ها دیده بودند که ۲ هلی‌کوپتر نشست کرده پس از دقایقی از محل پرواز کرده‌اند.

در همین حال یک منبع آگاه از امور امنیتی ولایت هرات به هفته نامه کتیبه گفت: این هلی‌کوپترها مربوط به قوای آیساف مقیم هرات است و به صورت تثبیت شده در مناطق تحت قلمرو طالبان در ولسوالی‌های زنده‌جان و پشتون زرغون نشست داشته‌اند.

او گفته که شورای نظامی هرات که شامل والی هرات و مسئولان ارگان‌های امنیتی این ولایت هستند، مطلع شده‌اند که هلی‌کوپترهای آیساف در مناطق طالبان فرود آمده‌اند.

گفته شده که این قضیه به شورای امنیت ملی افغانستان هم گزارش داده شده است.

هیچکدام از منابع در مورد اینکه هدف اصلی این اتفاقات چه بوده، اطلاعاتی نداشته‌اند.

با این همه چرا هلی‌کوپترهایی که مربوط به آیساف بوده‌اند، در مناطق تحت تسلط طالبان فرود آمده‌اند؟

مهدی حدید مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات در این باره می‌گوید که این گونه اتفاقات ناشی از فعالیت‌های پشت پرده آمریکا در افغانستان است که با طالبان وارد ارتباط مستقیم شده است.

به گفته وی، آمریکا با افغانستان پیمان امنیتی را امضا کرده ولی چنین رفتارهایی نشانگر حمایت این کشور از مخالفان دولت و مردم کشورمان است.

حدید افزود: شورای ولایتی هرات این اقدام را خلاف اصول و مقررات پذیرفته شده میان دو کشور می‌داند و به شدت محکوم می‌کند.

وی می‌گوید که طبیعتاً “ریگی در کفش آمریکا است” و مهمترین دلیلش هم این می‌باشد که مسئولان دولتی و به خصوص امنیتی را در جریان این کار قرار نداده‌اند.

حدید تاکید می‌کند که این گونه رفتارها، مغایر معاهداتی است که آمریکا با دولت جمهوری اسلامی افغانستان امضا کرده است.

پیش از این هم در تاریخ بیستم همین ماه (ثور)، هلی‌کوپترهای ناشناس که به نیروهای طالبان امکانات و مهمات را منتقل می‌کردند، فرود آمده بودند.این قضیه خشم شمار زیادی از نمایندگان پارلمان افغانستان را به همراه داشت.

منبع:میزان

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=8519

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.