اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

آخرین تغییرات نقشه میدانی سوریه از یک سال اخیر/کدام مناطق در کنترل ارتش و کدام مناطق در اشغال تروریست‌‌هاست؟+ نقشه‌ها

  • کد خبر : 6125
  • 15 آذر 1395 - 14:12

مناطق تحت کنترل دولت سوریه و مناطق تحت اشغال گروه‌های تروریستی مختلف که از حمایت‌های گسترده برخی رژیم‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حمایت می‌شوند، از یک سال پیش تا کنون تغییر زیادی داشته است. به گزارش اخبار جهادی به نقل از تسنیم، روند تحولات میدانی در سوریه از یک سال پیش تا کنون کاملا تغییر کرده […]

مناطق تحت کنترل دولت سوریه و مناطق تحت اشغال گروه‌های تروریستی مختلف که از حمایت‌های گسترده برخی رژیم‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حمایت می‌شوند، از یک سال پیش تا کنون تغییر زیادی داشته است.

به گزارش اخبار جهادی به نقل از تسنیم، روند تحولات میدانی در سوریه از یک سال پیش تا کنون کاملا تغییر کرده است تا کفه ترازو به نفع ارتش و همپیمانانش پس از یک سلسله عملیات فراگیر و تمام عیاری تغییر کند که طی آن بسیاری از مناطق از اشغال گروه‌های تروریستی آزاد شود.

به نظر می‌رسد صحنه میدانی امروز سوریه به شکل زیر باشد :

رنگ قرمز : مناطق تحت کنترل ارتش سوریه، رنگ سیاه: مناطق تحت اشغال تروریست‌های داعشی، رنگ زرد مناطق تحت سیطره کردها و رنگ سبز مناطق تحت کنترل جبهه‌ تروریستی النصره و دیگر گروه‌ها

دمشق و حومه آن :

برای اطلاع یافتن از آخرین وضعیت میدانی سوریه ابتدا از پایتخت و حومه آن آغاز می‌کنیم.

پایتخت : نیروهای ارتش سوریه، کنترل کامل دمشق را در اختیار دارند و امنیت و ثبات به طور کامل در پایتخت سوریه حاکم است.

شرق حومه دمشق : بخش‌های وسیعی از غوطه شرقی در کنترل ارتش سوریه است، ارتش توانست با پیشروی به عمق غوطه بیش از ۵۰ درصد آن را از اشغال تکفیری‌ها آزاد کند و همچنان به تنگ‌ کردن عرصه بر تروریست‌های باقی مانده در این مناطق ادامه می‌دهد و به  نزدیکی مهمترین دژ تروریست‌ها یعنی شهر دوما رسیده است به طوری که تنها دو کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد.

مهمترین روستاها و شهرک‌ها و مکان‌هایی که ارتش سوریه در عملیات نظامی خود در غوطه شرقی از لوث تکفیری‌ها پاکسازی کرده است : میدعا، حوش الفاره، فحوش نصری، تل الصوان  تل کردی، زندان عدرا و مزارع الریحان و گردان راهبردی الاشاره است. ارتش به پیشروی خود در محورهای الریحان و المیدعانه از سمت شرق و منطقه حرستا در سمت غربی ادامه داده است.

مهمترین مناطقی که در غوطه شرقی در اشغال گروه‌های تروریستی قرار دارد : دوما،حزرما،‌النشابیه، اوتایا، بیت نایم و حوش الاشعری در شرق دوما و مسرابا، بیت سوی، سقبا، حموریه، زملکا، عربین و عین ترما در غرب شهر دوما

حومه جنوبی و غربی دمشق : نیروهای ارتش در برهه اخیر بر جداسازی این مناطق با هدف وادار کردن گروه‌های تروریستی به پذیرش راهکارهای غیرنظامی روی آورده‌اند که عملا در مهمترین دژهای این گروه‌ها یعنی داریا المعضمیه، قدسیا، الهامه و خان الشیح محقق شد تا به این ترتیب، بیش از ۸۰ درصد غوطه غربی دمشق کاملا پاکسازی شده و تحت کنترل ارتش قرار گیرد.

حومه جنوبی دمشق : بیشتر این مناطق تحت سیطره افراد مسلح محلی از ساکنان این مناطق قرار دارد و شاهد حالت آرامش و عدم درگیری بوده است، برخی محله‌ها در حومه جنوبی تحت سیطره گروه تروریستی داعش است که شامل محله‌های «الحجر الأسود، التضامن ، القدم و بخش‌هایی از اردوگاه آوارگان الیرموک است.

شهر التل در حومه شمالی دمشق هم بر اساس توافق آشتی و بدون هرگونه درگیری از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی شد.

مهمترین گروه‌های تروریستی فعال در حومه‌های دمشق : جیش‌الاسلام، فیلق‌الرحمن، جبهه‌النصره و حضور داعش در برخی روستاهای قلمون در مرزها با لبنان، احرارالشام هم بر شهرک‌های الزبدانی و مضایا در مرزهای لبنان سیطره دارد.

 

 

خان‌الشیح و زاکیه بر اساس توافق دولت و گروه‌های مسلح به زودی مناطق کاملا خالی از تروریست‌ها اعلام شد

قنیطره در جنوب غربی 

شهر قنیطره در جنوب غربی سوریه به طور کامل در کنترل ارتش سوریه قرار دارد، در حالی که بخش اعظم حومه شمالی و شرقی آن در اشغال جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی مورد حمایت رژیم صهیونیستی قرار دارد با توجه به این‌که این مناطق در نزدیکی نوار حائل با جولان اشغالی واقع  است.

یک منبع میدانی در نیروهای یگان الجولان در قنیطره به خبرنگار تسنیم گفته است ارتش سوریه و نیروهای دفاع ملی حدود ۴۰ درصد از مساحت استان را در کنترل کامل خود دارند.

مهمترین گروه‌های تروریستی فعال در قنیطره : جبهه النصره، احرار الشام و جندالاقصی

استان درعا در جنوب

شهر درعا کاملا در کنترل ارتش سوریه قرار دارد، در حالی که تروریست‌های جبهه‌النصره و  احرارالشام در حومه  غربی و جنوبی درعا به ارتکاب جنایت می‌پردازند.

استان السویداء در جنوب 

نیروهای ارتش سوریه به طور کامل شهر السویداء و حومه آن را در کنترل کامل خود دارند و فقط برخی مناطق همجوار حومه شرقی درعا در اشغال تکفیری‌ها قرار دارد.

استان حمص در مرکز 

شهر حمص به طور کامل در کنترل نیروهای ارتش است، اما در حومه آن، ارتش بخش اعظم حومه شرقی به ویژه «تدمر ،  مهین،  جب الجراح ، میدان جزل،  قطاع الدفاع  و القریتین را در کنترل خود دارد.

گروه‌های تروریستی هم حومه شمالی تلبیسه،  الرستن و الدارالکبیره را در اشغال خود دارند. یک منبع میدانی به خبرنگار تسنیم گفته است ارتش بر حدود ۸۰ درصد مساحت استان حمص کنترل دارد.

مهمترین گروه‌های تروریستی در حمص : باندهای تروریستی الجیش‌ الحر، لواء الحق، احرارالشام و داعش

لاذقیه در غرب

شهر لاذقیه در امنیت و ثبات کامل به سر می‌برد و نیروهای ارتش علاوه بر کنترل کامل آن، به دستاوردهای منحصر‌ به فردی در استان لاذقیه پس از پاکسازی کامل حومه شمال شرقی دست یافته‌اند و فقط روستای کبانی و تپه‌های اطراف آن در اشغال تروریست‌هاست و با پاکسازی آن، منطقه به طور کامل از وجود تروریست‌ها خارج خواهد شد به ویژه پس از آنکه نیروهای ارتش به مرزهای اداری با استان ادلب در غرب رسیده‌اند، استانی که در اشغال جبهه تروریستی النصره قرار دارد.

یک منبع نظامی به تسنیم گفته است: به زودی تمام استان لاذقیه از لوث همه تروریست‌ها پاکسازی و امن اعلام خواهد شد. به گفته وی، ۸۰۰ نیروی کماندویی برای مشارکت در عملیات نظامی به این استان آمده‌اند که به فروپاشی روحیه تروریست‌ها و آزادسازی مناطقی که در اشغال آنهاست،‌منجر خواهد شد.

مهمترین گروه‌های تروریستی در حومه لاذقیه : جبهه‌ النصره، الحزب الترکستانی، گروه‌های چچنی و گروه‌های وابسته به الجیش‌الحر

حلب در شمال؛ ملتهب‌ترین جبهه سوریه

کسانی که اوضاع میدانی را دنبال می‌کنند، بر این مسئله تاکید می‌کنند که حلب امروز همانند حلب یک سال و نیم پیش نیست، چرا که ارتش سوریه از مدتی پیش با یاری همپیمانانش، عملیات سرنوشت‌ساز خود را در این مناطق آغاز کرده است، ارتش علاوه بر محاصره شدید گروه‌‌های تروریستی فعال در محله‌های شرقی مناطق متعددی را از اشغال آزاد کرده و جاده الکاستیلو در شمال را به کنترل کامل خود درآورد.

بخش غربی شهر حلب به طور کامل در کنترل ارتش سوریه قرار دارد، اما بخش شرقی آن خارج از کنترل دولت بوده که ارتش سوریه از طریق عملیات نظامی برای پاکسازی این مناطق تلاش می‌کند به طوری که طی چند روز گذشته، بیش از ۶۰ درصد از این مناطق آزاد شد .

کدام مناطق در شرق حلب تا‌کنون آزاد شده است ؟

محله‌ها،اماکن و مناطق «هنانو، الهُلک، بعیدین،بستان الباشا،الصاخور، جبل بدرو، الإنذارات، السکن الشبابی، الأرض الحمراء،معامل الجندول،البحوث العلمیه، منطقه الحیدریه، القاطرجی، السکن الشبابی، المیسر، الحلوانیه،کرم الجزماتی، الصاخور و قاضی عسکر و بیمارستان چشم» تا کنون از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی شده است.

نکته مهم درباره تحولات حلب، اعلام امنیت کامل اطراف فرودگاه بین‌المللی این شهر است و  امکان فرود و پرواز هواپیماهای مسافربری فراهم شده است، در حالی که بیش از سه سال و نیم بود که گروه‌های تروریستی با حملات موشکی خود مانع پرواز هواپیماها می‌شدند، اما در حال حاضر با آزادسازی مناطق اطراف فرودگاه، امنیت به طور کامل برقرار شده است.

حالتی از آشفتگی و سرخوردگی بر گروه‌های تروریستی در محله‌هایی که همچنان در اشغال آنهاست، حاکم شده است، آنها در محاصره کامل ارتش قرار دارند، محله‌هایی همچون السکری، الصالحین، صلاح‌الدین، المشهد و بستان القصر و بخش‌هایی از محله‌ قدیمی در مرکز حلب همچنان در اشغال این گروه‌هاست و ارتش سوریه به عملیات سریع و گسترده خود برای بیرون راندن آنها از این مناطق ادامه می‌ دهد.

 

                 رنگ قرمز : مناطق تحت کنترل ارتش- رنگ  آبی: مناطقی که به تازگی آزاد شده  – رنگ سبز: مناطق باقی‌مانده تحت اشغال تروریست‌ها

در حومه شمالی حلب، شهرک‌های «نبل و الزهراء، حریتان، اردوگاه حندرات و منطقه صنعتی الشیخ نجار،‌الملاح، باشکوی،‌تل‌سوسین و مدرسه المشاه و برخی روستاهای اطراف تحت سیطره ارتش سوریه قرار دارد و بقیه تحت اشغال گروه‌های تروریستی است.

برخی مناطق واقع در حومه غربی شهر حلب در کنترل ارتش و برخی در اشغال گروه‌های تروریستی است در حالی که ارتش به پیشروی در حومه جنوبی از طریق پاکسازی تعداد روستا و شهرک ادامه می‌دهد.

 

«کمال جفا» کارشناس نظامی سوری به خبرنگار تسنیم گفت نیروهای  ارتش یک سال و نیم پیش تنها ۴۰ درصد از کل استان حلب را در کنترل کامل خود داشت اما امروز (تا لحظه آماده‌ شدن این گزارش) بیش از ۶۰ درصد  استان حلب از لوث تکفیری‌ها پاکسازی شده است.

 

یگان‌های کُردی در حال حاضر شهر‌های «عفرین و عین‌العرب» واقع در شمال حلب را در کنترل کامل خود دارند.

مهمترین گروه‌های تروریستی فعال در حلب : جیش‌الفتح(متشکل از جبهه‌النصره و گروه‌‌های وابسته)، جبهه‌ النصره، داعش، احرارالشام، حرکه نورالدین الزنکی، الجبهه الشامیه، گروه‌های ترکستانی و چچنی.

حماه در شمال غرب

شهر حماه به طور کامل در کنترل ارتش سوریه است، در حالی که  بخشی از روستاها و شهرک‌های حومه شمالی و شرقی آن در کنترل ارتش و برخی دیگر در اشغال گروه‌های تروریستی است.

مهمترین گروه‌های تروریستی فعال در حومه حماه : جندالاقصی،‌جبهه‌النصره، باندهای الجیش‌الحر

الحسکه در شرق

بخش اعظم شهر الحسکه در کنترل ارتش سوریه است، اما بیشتر حومه‌های آن تحت سیطره گروه‌های کُردی قرار دارد به ویژه مناطق عامواد و راس العین، البته برخی روستاهای واقع در حومه جنوبی در اشغال گروه تروریستی داعش قرار دارد. بخشی از شهر القامشلی در کنترل ارتش سوریه و بخشی دیگر در کنترل گروه‌های کردی قرار دارد.

 

دیرالزور در شرق

به گفته منابع میدانی از داخل دیرالزور، بیشتر بخش‌های این شهر و حومه آن تحت سیطره گروه تروریستی داعش قرار دارد، اما محله‌های تحت کنترل ارتش سوریه شامل «الجوره، القصور، هرابش، الموظفین الجبیله و  الطحطوح» است.

الرقه در شمال 

تمام استان الرقه در اشغال گروه تروریستی داعش قرار دارد به استثنای چند روستای شهر تل‌ ابیض در حومه شمالی الرقه که در کنترل گروه‌های کردی است.

 

استان ادلب در شمال

تمام شهر ادلب و حومه آن در اشغال گروه‌های تروریستی موسوم به جیش‌الفتح و جبهه‌النصره قرار دارد به استنثای شهرک‌های شیعه‌نشین کفریا و الفوعه که نیروهای بسیج مردمی با تمام وجود از مناطق خود دفاع می‌کنند، این شهرک‌ها در محاصره کامل گروه‌های تروریستی قرار دارد.

این گزارش با توجه به تغییرات پرشتاب و سریع تحولات میدانی سوریه به روزرسانی می‌شود…

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=6125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.