اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

در جنگ جدید هیچ خط قرمزی نمی‌شناسیم

  • کد خبر : 1547
  • 03 فروردین 1395 - 7:59
در جنگ جدید هیچ خط قرمزی نمی‌شناسیم

دبیر کل حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌ای طولانی ضمن بیان اینکه طرح عربستان در سوریه، عراق، یمن و بحرین شکست خورده، مهمترین مسائل منطقه را تشریح کرد و هر جنگ تازه رژیم صهیونیستی در مرحله نزدیک آینده را بعید دانست. «سید حسن نصرالله»‌ دبیر کل حزب‌الله لبنان در دومین مصاحبه اختصاصی خود با شبکه المیادین لبنان […]

دبیر کل حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌ای طولانی ضمن بیان اینکه طرح عربستان در سوریه، عراق، یمن و بحرین شکست خورده، مهمترین مسائل منطقه را تشریح کرد و هر جنگ تازه رژیم صهیونیستی در مرحله نزدیک آینده را بعید دانست.

«سید حسن نصرالله»‌ دبیر کل حزب‌الله لبنان در دومین مصاحبه اختصاصی خود با شبکه المیادین لبنان طی دو سال و نیم گذشته،‌ مجموعی از مهم‌ترین مسائل منطقه را تشریح کرد.

اسرائیل بدون چراغ سبز آمریکا وارد جنگ نمیشود

در مرحله حساس کنونی منطقه، موضوع رژیم صهیونیستی از اصلی‌ترین موضوعاتی بود که «سید مقاومت» به آن پرداخت و از افزایش نگرانی عمومی در سطح منطقه از تشدید وضعیت نظامی در منطقه سخن گفت؛ وضعیتی که اسرائیل بخشی از عوامل آن است.

نصرالله با بیان اینکه مقاومت در لبنان تحرکات نظامی اسرائیل را در میدان و در شمال فلسطین اشغالی کاملا تحت نظر دارد، پیامی مهم و واضح و مستقیم برای سران اسرائیل فرستاد و موضع مقاومت را در قبال هر اقدام احتمالی تل‌آویو روشن کرد.

نصرالله گفت که اسرائیل بدون موافقت آمریکا وارد جنگی جدید نمیشود و در آینده نزدیک هم بعید است چنین کاری کند چون دولت فعلی آمریکا در حال رفتن است.

عربستان و تشدید اوضاع علیه حزب‌الله

عربستان سعودی موضوع دیگری بود که سید حسن نصرالله به آن پرداخت و علل اینکه عربستان سعودی حزب‌الله و سران آن را در لیست تروریستی قرار داد،‌ تشریح کرد و پاسخ‌هایی شفاف به چرایی اقدامات ریاض و افق آینده این موضوع ارائه کرد.

علل خروج جزئی روسیه از سوریه

دبیر کل حزب‌الله در این مصاحبه همچنین دلایل خروج جزئی تجهیزات و نیروهای روس از سوریه را تشریح کرد و راهبرد و دیدگاه محور مقاومت در قبال وضعیت سوریه و شخص بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را توضیح داد.

وضعیت داخلی لبنان

سید حسن نصرالله همچنین در این مصاحبه از وضعیت داخلی لبنان و گزینه مقاومت (و ۸ مارس) برای کرسی ریاست جمهوری و آینده روابط با نخست‌وزیر پیشین لبنان نیز سخن گفت و تشریح کرد که اگر مسائل داخلی لبنان از جمله مسئله ریاست جمهوری حل نشود،‌ چه خطراتی و نگرانی‌های امنیتی، لبنان را تهدید می‌کند.

مشروح گفت‌وگوی و دو ساعت‌واندی سید حسن نصرالله را در ادامه بخوانید:

نصرالله در پاسخ سوال اول درباره تهدیدهای اسرائیل، اعلام کرد که هرگونه اقدام اسرائیل علیه لبنان را بعید دانست.

اسرائیل بدون اجازه آمریکا جنگی آغاز نمی‌کند

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تجاوزی با اجازه آمریکا توسط اسرائیل انجام شود، گفت: ما میدانیم که اسرائیل بدون موافقت آمریکا جنگی آغاز نمی‌کند. تجربه‌های پیشین ما این را ثابت کرده است.  اسرائیل جنگ سال ۲۰۰۶ را به درخواست آمریکا با هدف تغییر خاورمیانه انجام داد. اسرائیل جنگی آغاز نمیکند مگر با اجازه آمریکا و بعید می‌دانیم که دولت اوباما چنین اجازه‌ای بدهد چون دارد می‌رود [و دوره‌اش رو به پایان است] و هر جنگ جدید اسرائیل علیه لبنان، ماجراجویی‌ای است که نتیجه‌اش معلوم نیست.

نصرالله افزود: متاسفانه برخی عرب‌ها نزد اسرائیل کار می‌کنند از جمله در سازمان‌هایی و برای جاسوسی. این سازمان‌ها معلوم هستند و شناخته شده… اسرائیل حساب و کتاب میکند و اهداف [جنگ] باید کاملا روشن باشد چرا که هزینه بشری، معنوی و اقتصادی خیلی برایش مهم است.

دبیر کل حزب‌الله در ادامه بر آمادگی مقاومت برای مقابله با هر اقدام اسرائیل اشاره کرد و گفت: مقاومت با آمادگی و درایت و مواضعش اسرائیل را به این اطمینان رسانده که هر جنگی علیه لبنان، هزینه‌اش هنگفت استو باید سود و زیانش را بسنجد . اسرائیل خیلی جان شهرکنشینان برای مهم است و این نقطه‌ای است که با آن تحت فشار است. ما از جنگی حرف میزنیم که داریم از خودمان دفاع میکنیم از ملت و کشورمان. یعنی اینکه ما وضعیت تجاوز نداریم. زمانیکه در چنین وضعیتی [حالت دفاع از خود] قرار بگیریم از سرزمین‌مان حمایت می‌کنیم. اسرائیل میگوید میخواهد زیرساخت لبنان را ویران کند و لبنان را به ۳۰۰ سال پیش برگرداند. ما هم تاکید میکنیم که ضعیف نیستیم.

اگر اسرائیل تجاوزی کند، حق ماست که زیرساختهایش را بزنیم

نصرالله ادامه داد و تهدید کرد: مشکل [اسرائیل فقط] در انبارهای آمونیاک نیست که در حیفاست. کارخانه‌های دیگری نیز هست. اسرائیل به نظر می‌رسد ضمانت بین‌المللی و عربی ندارد یا حتی به رژیم‌های عربی خوش‌بین نیست. این رژیم با موشک‌های حقیقی هدف گرفته نشده [تا الان]. زیرساخت‌های پتروشیمی و آنچه بیولوژیکی است، تاسیسات اتمی و انبارهای اتمی و زرادخانه‌های کلاهک‌های اتمی.. اینها کارخانه‌ها و تاسیساتی است که در شهرها و در جوار شهرهای اسرائیلی موجود است. اینها اهدافی است که اگر اسرائیل بخواهد زیرساخت‌های ما را بزند، حق ماست که هر هدفی که برای دشمن بازدارندگی ایجاد کند، هدف بگیریم.

نصرالله افزود: فرض کنیم که ما این اهداف را در رژیم صهیونیستی زدیم. به کجا بازخواهد گشت [این رژیم؟] اگر اینها اهداف در شهرها باشد، ما حق داریم این شهرها را گلوله‌باران کنیم. اسرائیل اینجا هزارجور حساب کتاب خواهد کرد. ما لیستی کامل از کارخانه‌ها و انبارها و مراکز با مختصات جغرافیایی آن داریم. با امکاناتی که مقاومت دارد، هیچ چیزی به اسرائیل کمک نخواهد کرد. اسرائیل میداند که هزینه این جنگ هنگفت است.

در جنگ جدید هیچ خط قرمزی نمی‌شناسیم

دبیر کل حزب‌الله سقف تهدید برای رژیم صهیونیستی را بالاتر برد و گفت: در هر جنگ جدیدی علیه لبنان سقف و مرز و هیچ خط قرمزی نمی‌شناسیم. مقاومت از طرف اسرائیل و اعراب هدف گرفته شده و ما بعد از توکل بر خدا، با جدیت تلاش می‌کنیم هرچند وقوع جنگ را بعید می‌دانیم. ما قدرت داریم که هر نقطه‌ای در فلسطین اشغالی را هدف بگیریم.

نصرالله ادامه داد: مراکز بیولوژیکی وجود دارد که آنچه آنها نیاز دارند و صادر می‌کنند، میسازد زمانی که به این رژیم نگاه می‌کنم می‌گویم آنها می‌دانند که کشورهای عربی دارای موشکهای دقیقی هستند بنابراین چگونه نیروگاهها و کارخانه ها را در درون شهرها ساختند و چگونه این شهرها را ساختند؟ نمی توانم تفسیری کنم مگر اینکه بگویم تضمین‌هایی از برخی رژیم‌های عربی گرفته‌اند.

نصرالله گفت: ما به دشمن تضمین امنیتی نمی‌دهیم بلکه به دشمن می گوییم تجاوز نکند. زمانی که از توانایی ها سخن می گوئیم کاملا مشخص می کنیم که  ما میخواهیم از کشور و مردم مان حمایت کنیم. هیچ کس از ما نمی خواهد که تضمین بدهیم و اساسا ما در موقعیت ارسال پیام به دشمن اسراییلی نیستیم و اساسا خود را موظف به پاسخگویی هم نمی دانیم. معادله ما کاملا مشخص است : «هرگونه تجاوز به لبنان  با پاسخ مناسب مواجه خواهد شد».

نصرالله ادامه داد : لازم نیست که پرده از سلاح مقاومت برداریم. اما این حق مقاومت ، ارتش لبنان، مردم و ارتش های منطقه است که هر سلاحی را داشته باشند که بتوانند از طریق آن از وجود و حاکمیت‌شان دفاع کنند. رژیم صهیونیستی فقط تهدید نمی کند بلکه شب و روز عمل هم می‌کند. از ۱۴ آگوست سال ۲۰۰۶ نبرد دیگر ظاهری نیست بلکه دشمن از ان زمان به بعد کاملا آماده است. نتانیاهو حق دارد سلاح اتمی داشته باشد  اما ما حق نداریم سلاح دفاعی داشته باشیم؟

اسرائیل دنبال «درگیری بین جنگی» است

نصرالله با اشاره به رزمایش‌های مکرر اسرائیل گفت: از سال ۲۰۰۶، هرچه درباره رزمایش‌ها و آمادگی و تمرین‌های اسرائیلی‌ها گفته‌اند، جدید نیست. اسرائیلی‌ها بعد از جنگ تموز [۳۳ روزه] کمیته وینوگراد را تشکیل دادند و تحقیقات کردند و تلاش میکنند ضعف‌ها را پوشش بدهند و دریافتند که ارتش‌ آنان قدرت مشارکت در جنگ را در هر زمانی ندارد. [گادی] ایزنکوت [رئیس ستاد مشترک ارتش] الان دارد طرح‌هایی را آماه می‌کند و ما هم از حیث اطلاعاتی دنبالش میکنیم. آنها بررسی می‌کنند و ارزیابی می‌کنند. برخی میگویند حزب‌الله در سوریه مشغول است اما ما تیمی داریم که فقط روی موضوع اسرائیل کار می‌کند.

نصرالله ادامه داد: رژیم اسرائیل وارد جنگ نمی‌شود بلکه ممکن است اقدامی نظامی بکند و برخی اهداف را بزند و فکر کند که مقاومت پاسخ نمی‌دهد یا اینکه با تکیه بر جو داخل لبنان تکیه کند و فکر کند که مقاومت پاسخ ضعیف یا نامتناسبی می‌دهد پس دنبال اهداف جدیدی میگردد تا آن را بزند و این را «درگیری بین جنگی» مینامند.

به هر اقدام اسرائیل واکنش نشان می‌دهیم

نصرالله تاکید کرد که به هر اقدام اسرائیل واکنش نشان میدهد و گفت : الان در رژیم صهیونیستی کسانی وجود دارند که اینگونه فکر می کنند ولی من به آنها می گویم که شما اشتباه می کنید . ما جنگ با این نوع را نمی پذیریم و راه حل میانه را هم نمی پذیریم. از زمان اقدام به تجاوز دشمن صهیونیستی علیه جنوب لبنان  از سال ۱۹۸۴ تا سال ۲۰۰۰ و از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۰۶  این منطقه امن و امان بوده است. و از ۱۴ اگوست ۲۰۰۶ تا به امروز این منطقه امن و امان مانده است.

امروز یک دستاورد بزرگی برای ارتش، مقاومت  و مردم بدست آمده است هرگز کوتاه نخواهیم آمد و هرگز معادله جدیدی اسراییلی را نخواهیم پذیرفت. هر گونه اقدامی ماجراجویی غیر محاسبه شده ای خواهد بود. ما هرگز تسلین نخواهیم شد و ما  به هرگونه تجاوزی  واکنش نشان خواهیم داد و اسراییل باید منتظر  هرگونه رفتاری از سوی ما باشد.

نصرالله افزود: آنها در آسمان لبنان شب و روز پرواز می کنند تا به کی می توان در مقابل این کار سکوت کرد؟  این موضوع دارای دو جنبه است: بعد اول مربوط به حاکمیت است و بعد دوم که خطرناک تر هم است موضوع امنیتی است. الان لبنانی ها سرگرم موضوع  اینترنت غیر قانونی هستند. باید از زاویه امنیتی به موضوع نگاه کرد نه فقط از زاویه اقتصادی و مالی . نفوذ هواپیماهای شناسایی به فضای لبنان خطرناک تر از نفوذ اینترنت است.

جنگ علیه لبنان اقدام احمقانه‌ای است

نصرالله توضیح داد:  دولت لبنان مسئول مقابله با این موضوع است ابراز انزجار کافی نیست.  تداوم پرواز هواپیماهای شناسایی در فضای لبنان بخشی از مرحله آماده سازی برای هرگونه تجاوزی است. باید برای ارتش  سلاح لازم جهت ساقط کردن این هواپیماها جاسوسی  را تامین کرد اما این موضوع ممنوع است. ما به عنوان مقاومت می توانیم برای ارتش راه حلی پیدا کنیم… ما کسی را ملزم به چیزی نمی کنیم ما از کشورمان سخن می گوییم و دیدگاه ما هم کاملا مشخص  و آشکار است. دائما تاکید می کنم که هم پیمانانمان را به چیزی ملزم نمی کنیم. جنگ علیه لبنان کار احمقانه ای است.

محور مقاومت شامل ایران، عراق، لبنان، فلسطین و .. است

نصرالله ادامه داد: ما به این توجهی نداریم که پیامی از اسرائیل دریافت کنیم. اگر اطمینان‌بخشی یا تهدیدهای باشد، کشورهای اروپایی به دولت [لبنان] اعلام می‌کنند. دیدار سه‌جانبه‌ای که در ناقوره انجام می‌شود در همین خصوص است. اسرائیل از پوششی غیرعلنی برخوردار است. اسرائیل در جنگ تموز [۳۳ روزه] از پوشش عربی برخوردار بود. اسرائیلی‌ها گفتند که در جنگ تموز [۳۳ روزه] یا جنگ‌های غزه از برخی مسئولان در دولت‌های عربی درخواست‌هایی دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه جنگ اسرائیل متوقف نشود . اسرائیل تمایل این کشورهای عربی را می‌داند. فایده این سخنان علنی فایده روحیه‌بخشی است اما آنچه اسرائیل بدان توجه می‌کند مصلحت و موافقت آمریکا با جنگ جدید است و منتظر پوشش عربی نمی‌ماند.

نصرالله گفت: مقاومت در لبنان وقتی که از موضوع اسرائیل حرف می‌زند، باید در نظر بگیرید که این محور شامل مقاومت لبنان، فلسطین،‌ سوریه،‌عراق و ایران می‌شود و بخشی از ملت‌های عربی و اسلامی و آزادگان دنیا نیز با ما هستند… هر کدام از اینها در موقعیت خود تلاش می‌کنند. توصیف کردن محور [مقاومت] به طور کامل غیردقیق است، مثلا برخی سیاسیون داخلی این ایراد را به مقاومت گرفتند که روسیه با اسرائیل ارتباط دارد. روسیه کشوری بزرگ و یکی از قدرتهای بزرگ است که روابط و منافع خودش را دارد که برخی از آن در منطقه است اما این به این معنی نیست که روسیه جزئی از محور مقاومت است و خودش هم چنین طبقه‌بندی نمیکند. اما در سوریه ما و ایران و روسیه در سنگری واحد هستیم. در کلیت جنگ و ارتباطات در جبهه‌های مختلف ما احساس می‌کنیم که در یک موضع هستیم.

ورود نظامی روسیه به سوریه با ایران و سوریه بررسی شده بود

برخی در دنیا می‌گویند که تصمیم روسیه برای ورود به سوریه تصمیم غافلگیرکننده‌ای بود در حالی که این مسئله با سران ایران و سوریه بحث و بررسی شد و ما از این مباحث مطلع بودیم. زمانیکه [ولادیمیر] پوتین تصمیمش را گرفت،‌ برای سوریه و ایران غافلگیرکننده نبود بلکه در عالی‌ترین سطوح بررسی شده بود.

موضوع بین سه کشور در سطح سران عالی و وزارت خارجه‌ها و در سطح رؤسای ستاد مشترک بررسی و کمیته عملیاتی در بغداد تشکیل شد و در آن نمایندگانی از عراق،‌ روسیه، ایران و سوریه بود. ما هم نظرمان گرفته می‌شود و یک طرف از طرف‌های مشاوره هستیم. مشاوره با ما از جانب ایران و سوریه است و تماس مستقیم هم با روسیه وجود دارد اما ما در مناقشه‌های سیاسی، نظامی و راهبردی آنان دخالت نمی‌کنیم. ما نقش کمک‌ کننده را داریم و ادعای بیش از این نداریم.

چرا روسیه وارد شد و خارج شد؟

نصرالله در خصوص خروج روسیه از سوریه نیز گفت: خروج نیروهای روسی از سوریه در واقع یک خروج بخشی تقریبا بزرگ بود. موضوع را بزرگ کردند. قدرت روسیه در سوریه در چارچوب یک دورنمای نظامی معینی برای بازپس گیری مناطق  و تغییر معادله  و کمک به عملیات ارتش سوریه و هم پیمانانش صورت گرفت. اما زمانی که ترکیه یک فروند هواپیمای روسی را سرنگون کرد روسیه احساس تهدید کرد و اجازه نفوذ هیچ جنگنده ترکی را به فضای سوریه نداد و در پرواز این هواپیماها را در آسمان سوریه واقع منع کرد؛ امری که میتوانست به درگیری روسی – ترکی منجر شود. این امر روسیه را برآن داشت تا نیروی نظامی بیشتری را که پیش بینی نشده  به سوریه اعزام نماید. ترکها مجبور به رعایت ضوابط روس ها شدند و به این ترتیب موضوع حل و فصل شد و اوضاع ارام شد و الان هم نیازی دیگر به این نیرو نبود.

آنچه سوریه از تجهیزات روسی نیاز دارد،‌هنوز هم موجود است

نصرالله تشریح کرد: به کسانی که خوشحالند و نگران میگوییم آنچه نیاز میدان نبرد در سوریه از نیروی هوایی روسیه است همچنان موجود است و پوتین اعلام کرده است چنانچه نیازی به نیروی هوایی باشد در کمتر از ساعتی اعزام خواهد کرد. با ما در این باره مشورتی نشد اما ما قبل از اجرای این تصمیم از آن آگاه بودیم.

نصرالله ادامه داد: ایران همانند سران سوریه خواهان راه حل سیاسی در سوریه است اما طرف  دیگر به شدت آن را رد می‌کرد. زیرا آنان و هم پیمانانشان ناتوان  بودند و شکست خورده بودند. آمریکا به این اطمینان رسیده بود که با ابزار الات نظامی نمی توان به یک راه حل در سوریه رسید زیرا جایگزین این راه در واقع  داعش و النصره بود.

هدف،‌ تبدیل کردن سوریه به کشوری تابع و مطیع است

نصرالله در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سوریه گفت: آمریکا دنبال آن راهکار سیاسی است که در به نفع اهداف خودش و متحدانش باشد. این هدف، تغییر نظام سوریه و سیطره بر آن است تا این کشور کشوری از کشورهای تابعش باشد. جنگ بر سر شخص رئیس جمهور است که چه کسی باشد و نماینده چه کسی باشد. میخواهند آنچه را نتوانستند با جنگ بگیرند، در صلح [و مذاکره] بگیرند. راهکار سیاسی یعنی رسیدن به حل و فصلی که ساختار اساسی نظام [سوریه] را حفظ کند.

دبیر کل حزب‌الله افزود: درست نیست که راهکار سیاسی از بیرون بر سوری تحمیل شود بلکه باید اجازه داده شود که سوری‌ها خودشان تصمیم بگیرند. در قبال مسئله کنار رفتن بشار اسد، ترکیه‌ای‌ها ممکن است بیش از سعودی‌ها واقع‌نگر باشد؛ آنکه پیشرفت در راهکار سیاسی را مانع شده است،‌ عربستان است. آنکس که امور را پیچیده می‌کند و سقط شروط را بالا برده است، عربستانی است که تمایل ندارد روند سیاسی در سوریه آغاز شود.

تروریستی خواندن حزب‌الله تصمیم عربستان است

نصرالله در ادامه به دشمنی عربستان با حزب‌الله اشاره کرد و گفت: تصمیم شورای همکاری خلیج [فارس] برای تروریستی خواندن حزب‌الله،‌ تصمیمی سعودی بود و بقیه‌ هم آن را راضی می‌کنند [با اقداماتشان]. عربستان قدرت مالی و رسانه‌ای و فتوایی [دینی] یعنی تکفیر دینی و تکفیری‌ها را دارد و هرکس را که با او مخالفت کند، با اینها تهدیدش می‌کند.

آل سعود حقیقت تروریسم است نه عربستان

نصرالله با انتقاد شدید از آل سعود گفت: حقیقت تروریسم از نظر ما آل سعود است نه عربستان. امیدواریم دولت های عربی همچین موضعی اتخاذ کنند. این تصمیم به دلیل متراکم بودن پرونده های منطقه ای است . پروژه سعودی ها تزریق مقادیر زیادی پول در لبنان است. از سال ۲۰۰۵ با هدف پایان دادن به مقاومت و جنگ ۲۰۰۶ سعودی ها دائما بر طبل جنگ کوبیدند و تلاش کردند اهداف خود را محقق کنند و ما اطلاعاتی در این خصوص داریم.

طرح عربستان در سوریه و عراق و یمن شکست خورده است / عربستان ۲۰۰ میلیارد دلار خرج کرد تا در جنگ عراق،‌ ایران را نابود کند

نصرالله عربستان را شکست خورده توصیف کرد و گفت:  طرح آنان در سوریه و عراق با شکست مواجه شد. و همچنین در یمن. آل سعود تلاش کرد تا نظام ایران را با اختصاص ۲۰۰ میلیارد دلار در جریان جنگ صدام علیه ایران از بین ببرد. جنگ عربستان علیه ایران هیچ ارتباطی به موضوع تشیع این کشور ندارد. مشکل با شاه بود. جنگ علیه ایران را آل سعود راه انداخت و و عراق دوره صدام فقط یک ابزار بود. این شکست آخری را کل دنیا فهمید که نظام سعودی همه تلاش خود را کرد تا توافق هسته ای حاصل نشود و زمانی که توافق حاصل شد تلاش کرد که امضا نشود و این نظام در اینده هم تلاش خواهد کرد که این توافق اجرا نشود.

حزب‌الله در دنیای عربی و اسلامی جایگاهی دارد. ما در کل دنیا جایگاهی داریم و رژیم سعودی تحمل نمی‌کند کسی از او انتقاد کند. گناه شیخ نمر باقر النمر چه بود. او فقط از آنان [آل سعود] انتقاد می‌کرد. من از وزیر خارجه [لبنان] به دلیل مواضعش تشکر می‌کنم. رژیم سعودی اصلا تحمل نمی‌کند که کسی آن را رد کند. عربستان از حرف حق می‌ترسد. حزب‌الله چگونه سکوت کند. عربستان مجموعه اقداماتی کرد از جمله اینکه بر لبنانی‌ها فشار وارد کند و به همین دلیل ما را در لیست تروریسم قرار داد.

حزب‌الله بحرینی‌ها را نه تجهیز کرده نه آموزش داده؛ اگر انجام داده بود، وضعیت طور دیگری بود

نصرالله در خصوص بحرین، گفت، آنچه که درباره حزب الله گفته شده مبنی براین که ما در بحرین کسی را مسلح می کنیم یک اتهام دروغ است. ما هرگز سلاحی به بحرین نفرستاده ایم.  و هرگز کسی را آموزش نداده ایم و هیچ شبکه تروریستی  در بحرین تشکیل نداده ایم. اگر ما این کار را می کردیم الان وضع متفاوت بود. ما همواره ملت بحرین را دعوت به صلح و تبعیت از علما کرده‌ایم. ما نه مشارکت داشته ایم و نه کمک کرده ایم و نه هرگز دخالت کرده ایم. هرگونه اتهام افکنی به حزب الله در باره این موضوع اتهام دروغ و ظالمانه ای است. و اگر تصمیم دولت های عربی براین امر واقع شده است به نظرم تصمیم باطلی است. به وزیران خارجه و داخلی  کشورهای عربی می گویم امور را به دقت بررسی کنند.

نصرالله ادامه داد: ما در منطقه از همه دعوت به گفت وگو و ایجاد راه حل سیاسی کرده ایم. و هرگز خواهان درگیری با احدی نیستیم. ما فقط با اسراییل در نقاط مرزی می جنگیم. وقتی دیدم محور مقاومت مورد هدف واقع شده است مجبور شدیم به سوریه برویم برای مقابله . سعودی ها گفت و گو را نمی خواهند،  ایرانی ها دائما خواستار گفت و گو با سعودی ها هستند. در دولت جدید ایران، در اولین مصاحبه مطبوعاتی ایرانی‌ها گفتند که خواهان گفت‌و‌گو با سعودی‌ها هستند و [محمد جواد] ظریف خواستار سفر به عربستان شد اما زمان سفر او را مشخص نکردند. سعودی ها گفت و گو با ایران،  سوریه و حزب الله را نمی‌خواهد.  ما خواستار هرگونه گفت و گویی هستیم اما مشکل اینجاست که با رژیمی مواجه هستیم که با خشم زیادی خواستار جنگ با حزب الله است.

نصرالله افزود: امیدوارم که همه پایبند و متوجه مسئولیت شان باشند. از چند وقت پیش گفته شد که گروهی در کویت به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شدند ولی حکایت رسواکننده ای بود. اعراب در جاهلیت جهلشان هم چنین رفتاری را نمی کردند.

دبیر کل حزب‌الله گفت: روابط ما با همه گروههای فلسطینی یک رابطه ممتازی است. منشای این رابطه هم این است که این گروهها همگی دارای یک موضع اشکار در برابر اسراییل هستند. ما اتحادهایمان براساس موضوعات سیاسی است  نه براساس مسایل دینی یا عقیدتی . در باره [جریان] هشت مارس [در لبنان] هم چنین است. نیروهای سیاسی ، ملی و عربی وجود دارند که به ما از برخی اسلامگراها هم نزدیک ترند.

عربستان است که گفت‌وگو با ایران، سوریه و با ما را رد می‌کند

نصرالله گفت:‌ ما همیشه دعوت کرده‌ایم و الان هم به گفت‌وگوی سیاسی در منطقه جز با دشمن اسرائیلی دعوت می‌کنیم. همانطور که گفتیم،‌ رژیم عربستان گفت‌وگوی سیاسی با ایران را رد می‌کند.

نصرالله با بیان اینکه حزب‌الله خواهان گفت‌وگو از جمله گفت‌وگوی ایران عربستان،‌ ایران و عرب‌های خلیج [فارس] و گفت‌وگوی عراق عربستان است، افزود: نظام سعودی نه خواستار گفت‌وگو با ایران است نه با سوریه و نه با ما چون در موضع ضعف است. ما به هر گونه گفت‌وگو در سطح دنیای اسلام دعوت می‌کنیم و مانع هیچ گفت‌وگویی نیستیم و این اساسا خواسته ماست.

دبیر کل حزب‌الله گفت: عربستان مشکلش با ما را باید بین خودمان نگاه دارد و آن را به کسانی که ارتباطی به آنان ندارد، مرتبط نکند. آنچه عربستان الان انجام می‌دهد، در دوران جاهلیت هم جاهلان مرتکب نشده‌اند… ائتلافهای عربستان بر اساس دین و تفکر نبوده بلکه ائتلافهایی سیاسی بوده است.

جریان‌های مختلف در ایران در حمایت از مقاومت و فلسطین متفق‌القولند

نصرالله در اواخر این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره ایران و جریان‌های مختلف آن و حمایت از فلسطین و مقاومت گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و از زمان امام خمینی (ره)، جریان‌های سیاسی متفاوتی که در موضوعات اقتصادی و سیاست خارجی با هم اختلاف نظر داشتند، وجود داشته است اما اینها در موضوع آرمان فلسطین و مقاومت دربرابر اشغالگری اسرائیل،‌هیچ اختلاف نظری ندارند بلکه در سطح سیاسی و عقیدتی متفق‌القولند و روابط قدیمی و دوستانه‌ای بین حزب‌الله و سران مختلف این جریان‌ها وجود دارد. آنچه برای ما مهم است، این است که ایران حامی آرمان فلسطین است.

نصرالله: بعد از رئیس شدن روحانی با او دیدار کردم

دبیر کل حزب‌الله افزود: روابط من با شیخ روحانی قدیمی است و نظام جمهوری اسلامی و رهبر آن و دولتش برای جنبش‌های مقاومت بخصوص حزب‌الله احترام قائلند و من با روحانی در ایران پس از انتخابش در انتخابات ریاست جمهوری دیدار کردم و دیدار مفصلی بود و در آن بر روابط قدیمی میان ما تأکید شد.

خروج حزب‌الله از سوریه کذب است

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سوریه گفت:‌هر آنچه درباره خروج ما از سوریه گفته می‌شود، نادرست است. باقی ماندن ما در سوریه مرتبط به اهدافمان است. ما در ممانعت از سقوط سوریه در دستان داعش و النصره شریک هستیم. خیلی روشن بود که این گروهک‌ها تحمل انتخابات و دموکراسی را ندارند و هر کس از صندوق رأی حرف بزند، تکفیرش می‌کنند. اگر سوریه به دست داعش و النصره سقوط کند، نه تنها سوریه، بلکه لبنان هم [از دست] می‌رود.

ما برای این هدف به سوریه رفتیم و تا زمانیکه این هدف به ما نیاز داشته باشد، آنجا که باید باشیم،‌خواهیم بود. ما حزب‌الله، کارکرد و سرنوشتمان با سرنوشت برادرانمان در سوریه یکی است… ما دنبال ممانعت از خونریزی بیشتریم و اینکه برخی خواسته‌های بحق معارضه محقق شود.

وضعیت داخلی لبنان/ حزب‌الله از عون حمایت میکند

نصرالله در خصوص مسائل داخلی لبنان نیز گفت: از ابتدای بازگشت [سعد] حریری [از عربستان به لبنان] حملات علیه حزب الله آغاز شد. با این وجود گفت و گو میان حزب الله و المستقبل وجود دارد اما ما آن را مثبت نمی بینیم. آنها تلاش می کنند اجماعی میان وضعیت لبنان و مطالبات سعودی ها ایجاد کنند.

نصرالله گفت:‌ما پایبندی اشکاری داریم.  مادامی که [میشل] عون [نامزد جریان ۸ مارس برای ریاست جمهوری] خود را کاندیدا بداند ما با او هستیم.  ما خواستار رییس جمهوری هستیم که نتوان او را با پول خرید و از رسانه ها نترسد و مرعوب قدرتهای منطقه ای و بین المللی نشود. فرنجیه لیاقت رئیس جمهوری را دارد و ما به او اطمینان داریم و او متحد و دوست ماست اما معتقدیم فرنجیه نمی تواند ریس جمهور شود چون ما به عون پایبند هستیم و این پایبندی را الزام اخلاقی خود می دانیم.

رابطه ما با نبیه بری هم قابل احترام هست. با هم در باره مدیریت اختلافاتمان تفاهم داریم. هرگز با [جنبش] امل به مشکل برنخورده ایم و نسبت به مواضع مان پایبندیم.

نصرالله در پایان گفت: اگر گفت وگو میان حزب الله و المستقبل می خواهد توفیقی داشته باشد باید ملاقاتی با سعد حریری صورت گیرد که من آمادگی این ملاقات را دارم.  هرگونه ملاقاتی بدون شک به یک نتیجه سیاسی منتهی خواهد شد. برادرها با هم دیدار می کنند و مشکلات را بررسی می نمایند.

شهدای ایران

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=1547

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.