اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

سوریه؛ آب گل‌آلودی که رژیم صهیونیستی از آن ماهی می‌گیرد

  • کد خبر : 4950
  • 28 شهریور 1395 - 12:30
سوریه؛ آب گل‌آلودی که رژیم صهیونیستی از آن ماهی می‌گیرد

در حال حاضر، اسرائیل به جز نقشی مشورتی برای آمریکا در مورد مسائل کنونی سوریه، نقش عمده‌ای راجع به مسائل این کشور ندارد و بیشتر به دنبال منافع خود در این کشور را از طریق برخی از گروه‌های مخالف مثل جبهه‌النصره و داعش است. به گزارش اخبار جهادی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ آنچه امروز […]

در حال حاضر، اسرائیل به جز نقشی مشورتی برای آمریکا در مورد مسائل کنونی سوریه، نقش عمده‌ای راجع به مسائل این کشور ندارد و بیشتر به دنبال منافع خود در این کشور را از طریق برخی از گروه‌های مخالف مثل جبهه‌النصره و داعش است.

به گزارش اخبار جهادی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ آنچه امروز در سوریه در حال رخ دادن است، ‌تنها اتفاقی داخلی نیست و تأثیرات زیادی بر کشورهای منطقه و حتی در سطح بین‌المللی به دنبال دارد.

ارتش سوریه توانسته است بخش زیادی از مناطق اشغال‌شده توسط تروریست‌ها را بازپس گیرد و این روند همچنان ادامه دارد. این وضعیت، از دست بالای ارتش نسبت به معارضین حکایت می‌کند. این مسئله می‌تواند آینده جنگ در سوریه را نشان داده و تأثیر به سزایی در تعیین راهبرد غرب به رهبری آمریکا و اسرائیل خواهد داشت. در این رابطه، هر روز اخبار فراوانی به گوش می‌رسد که به عنوان مثال می‌توان به پیشرفت‌های اخیر در شهرهای داریا، جویه، تپه‌های ام‌القرع، سریاتیل و پروژه‌های آپارتمانی ۱۰۷۰ اشاره نمود.
در حالی که بزرگ‌ترین آرزوی اسرائیل از بحران جاری در سوریه، سقوط رژیم بشار اسد و جانشین شدن آن با دولتی سکولار است که روابط خود را با حزب‌الله لبنان قطع و نهایتاً با صهیونست‌ها روابط دیپلماتیک برقرار کند، بزرگ‌ترین چالش این کشور این است که در مناقشات کنونی در سوریه به دلایل متعددی نمی‌تواند به صورت مستقیم نقش‌آفرین باشد.
نخست آنکه؛ اسرائیل برای دولت سوریه و حامیان آن و هم‌چنین برخی از گروه‌های مخالف بشار اسد دشمن محسوب می‌شود. دلیل این مسأله نیز تسخیر تپه‌های جولان در سال ۱۹۶۷ میلادی است که تا امروز ادامه دارد. اشغال سرزمین‌ سوریه، یک مقوله ناسیونالیستی فرا‌حزبی و فرا‌دینی برای تمام مردم سوریه است. از همین رو هر گروه سوری که به اسرائیل نزدیکی نشان دهد، به اعتبار و حیثیت خود در بین مردم سوریه لطمه خواهد زد.
دلیل دوم فقدان روابط اسرائیل با برخی از همسایگان سوریه مثل عراق و لبنان و داشتن روابط سرد با همسایگان دیگر سوریه مثل اردن و قطر است. هیچ کدام از این کشور‌ها به اسرائیل اجازه دخالت در سوریه چه از نظر سیاسی یا نظامی یا از طریق مرزها یا دستگاه دیپلماسی خود نمی‌دهند و حاضر به هم‌پیمانی با اسرائیل در این مسأله هم نیستند.
در این شرایط، در حال حاضر اسرائیل به جز نقشی مشورتی برای اتحادیه اروپا و دولت آمریکا در مورد مسائل کنونی سوریه، نقش عمده‌ای راجع به مسائل این کشور ندارد.
با این حال، ادامه بقای وضع کنونی در سوریه مزایایی برای اسرائیل دارد که اصلی‌ترین آن را می توان درگیر شدن جبهه مقاومت در مقابل تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه ارزیابی کرد. همچنان که فاصله گرفتن جبهه حماس از محور مقاومت در مقطعی از بحران سوریه نیز به نفع اسرائیل بوده است. علاوه بر این؛ اختلافات بر سر سوریه منجر به تیره شدن روابط بین سوریه و متحدان آن از جمله جمهوری اسلامی ایران با سایر قدرت‌های منطقه‌ای مثل ترکیه و عربستان شده است و در این میان به‌رغم اینکه روابط اسرائیل و ترکیه روزهای سختی را می‌گذراند ولی افزایش تنش بین تهران و آنکارا به نفع اسرائیل بوده است.
بر این اساس می‌توان گفت تا زمانی که روند بحران جاری در سوریه استمرار داشته باشد، منافع اسرائیل تأمین خواهد شد و تنها زمانی که این کشور از خاک سوریه مورد حمله قرار گیرد، مستقیماً وارد عمل خواهد شد. این وضعیت نیز تنها با اجرای دو سناریوی مختلف احتمال تحقق دارد؛
اولین سناریو این است که رژیم اسد احساس کند سقوطش نزدیک است و برای توجیه حمله گسترده به نیروهای اپوزیسیون به این کار احتیاج داشته باشد. حمله کردن به اسرائیل و به وجود آوردن وضعیت جنگی با کشور خارجی، دولت اسد را قادر خواهد ساخت با استفاده از وضعیت جنگی، حمله‌های گسترده نظامی علیه نیروهای اپوزیسیون انجام دهد.
سناریو دوم سقوط رژیم اسد و ایجاد جنگ داخلی در سوریه است که قابلیت کشیده شدن به ورای مرزهای این کشور توسط گروه‌های مخالف یا موافق بشار اسد را دارد. تحت این شرایط، اسرائیل تنها از طریق واکنش نظامی است که می‌تواند منافع خود در سوریه را دنبال کند، هرچند که این کشور برای هر گونه حمله نظامی به خاک سوریه می‌بایست نظر سایر قدرت‌های منطقه‌ای همچون ترکیه را نیز جلب نماید.
با وجود همه این مراتب، به نظر نمی‌رسد که دخالت نظامی مستقیم در سوریه چندان مدنظر اسرائیل باشد و آن‌ها سعی خواهند کرد تا برای فرار از هر گونه رویایی مستقیم با حامیان نظام بشار اسد در محور مقاومت، منافع خود در این کشور را از طریق برخی از گروه‌های مخالف مثل جبهه‌النصره و داعش تأمین نمایند.
همچنان که حضور دسته‌هایی از نیروهای داعش در مناطق جنوبی سوریه که هم‌زمان با انجام عملیات هوایی اسرائیل علیه دو سایت پدافند هوایی سوریه در حومه دمشق صورت گرفت را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد. از همین رهگذر بود که شاهد فعل و انفعالات مهمی در استان‌های سویدا، درعا و به خصوص قنیطره در جنوب سوریه با محوریت عملیاتی داعش و پشتیبانی اطلاعاتی ارتش اسرائیل بودیم که به شهادت جهاد مغنیه و سردار محمدعلی الله‌دادی انجامید.
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=4950

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.