اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

جنگ در سوریه به نهایت خود رسیده

  • کد خبر : 1183
  • 15 اسفند 1394 - 12:18
جنگ در سوریه به نهایت خود رسیده

معاون نخست وزیر ترکیه ضمن اشاره به وجود خطر جنگ منطقه‌ای، تأکید کرد که آنکارا تنش‌ها و بی ثباتی سیاسی را دلیل اصلی فعالیت‌های تروریستی در منطقه و به ویژه سوریه و عراق می‌داند. به گزارش بولتن نیوز، نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با “الشرق الاوسط” درباره حوادث تروریستی اخیر در این […]

معاون نخست وزیر ترکیه ضمن اشاره به وجود خطر جنگ منطقه‌ای، تأکید کرد که آنکارا تنش‌ها و بی ثباتی سیاسی را دلیل اصلی فعالیت‌های تروریستی در منطقه و به ویژه سوریه و عراق می‌داند.

به گزارش بولتن نیوز، نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با “الشرق الاوسط” درباره حوادث تروریستی اخیر در این کشور گفت: مرحله کنونی زمان بسیار دشواری برای ترکیه است. ما از حملات گروه‌های تروریستی رنج می‌بریم. سه سازمان “تروریستی” به نام‌های “داعش”، “پ ک ک” و “جنبش‌های مارکسیستی” در ترکیه فعالیت دارند. اوضاع بسیار “خطرناک” است و ما شاهد مرحله جدیدی از حملات تروریستی هستیم که با خارج به ویژه تنش‌ها و بی ثباتی در سوریه و دیگر کشورهای مجاور مرتبط است.

 

وی درباره حمله تروریستی اخیر در آنکارا گفت: هیچ کدام از گروه‌های تروریستی به تنهایی عمل نمی‌کنند بلکه همگی از حمایت سیاسی، اقتصادی و نظامی یا نوعی حمایت اطلاعاتی برخوردارند. تماس‌هایی میان داعش و دستگاه‌های اطلاعاتی وجود دارد. شاید انفجار آنکارا نیز با برخی تیم‌های شرک کننده در جنگ سوریه و گروه‌های تروریستی دیگر در ارتباط باشد.

معاون نخست وزیر ترکیه درباره مسئله سوریه گفت: بحران سوریه خطری جدی برای ترکیه است و ما با محافظت از مرزهایمان به وظایف خود عمل می‌کنیم. ما به تنش‌ها و بی ثباتی سیاسی به عنوان دلیل اصلی فعالیت‌های تروریستی در منطقه و به ویژه سوریه و عراق می‌نگریم. به عنوان مثال داعش و گروه‌های تروریستی دیگر نتیجه اوضاع سیاسی در منطقه هستند آنها دلیل اوضاع سیاسی نیستند بلکه نتیجه اوضاع سیاسی هستند برای همین ما به عنوان جامعه جهانی باید بر چگونگی حل مسائل سیاسی متمرکز شویم.

وی افزود: مشکلات بزرگی در سوریه و دیگر کشورهای منطقه وجود دارد. بدون راهکار سیاسی نمی‌توانیم صد درصد مانع حملات تروریستی در جهان شویم. “مساله‌ای که ذهن ما را به خود مشغول کرده است حل سیاسی برای خطر واقعی است که در سوریه و عراق وجود دارد. “

وی درباره تحولات اخیر در سوریه و صحبت‌ها درباره خطر تجزیه این کشور گفت: در حقیقت آنچه که در حال رخ دادن است یک “سایکس پیکو” جدید است. برخی از قدرت‌ها در جهان برای تحمیل مرحله دوم سایکس پیکو با هدف تجزیه کشورها تلاش می‌کند. تجزیه کشورهای اسلامی از دو بعد طائفه‌ای و نژادی در حال حاضر ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. برخی درباره تقسیم سوریه به سه بخش صحبت می‌کنند اما حقیقت این است که احتمالا به ۳۰ یا ۴۰ بخش تقسیم شود. ما باید تمامیت ارضی سوریه را حفظ کنیم این یکی از مهمترین مسائلی است که به آن توجه می‌کنیم اما باید طائفه‌ها در سوریه بهترین راه را برای شرکت در روند حل سیاسی انتخاب کنند.

معاون نخست وزیر ترکیه درباره ابقای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در قدرت تا پایان دوره ریاست جمهوری یا حضور وی در دوره انتقالی، گفت: این مساله به ترکیه بر نمی‌گردد بلکه به مردم سوریه باز می گردد. “پس از پنج سال جنگ داخلی در سوریه مردم این کشور هرگز وجود نظام اسد را قبول نخواهند کرد!” اما “شاید” در روند صلح، دوره انتقالی برای نظام اسد جایی وجود داشته باشد. ما هرگز این مساله را نمی‌پذیریم که افکاری را بر مردم سوریه تحمیل کنیم! “اما حقیقت این است که مردم این کشور با ابقای بشار اسد در قدرت مخالفند!”

وی گفت: ما باید برای حل بحران در سوریه ابتدا این مساله را در نظر بگیریم که مرزهایی برای جنگ وجود دارد . جنگ در سوریه به نهایت خود رسیده است. بخش اول جنگ، جنگ داخلی میان مردم سوریه تا سال ۲۰۱۳ بود و پس از آن تا سپتامبر گذشته جنگ به جنگ نیابتی تبدیل شد. تا اینکه روسیه نیز مستقیما وارد جنگ در سوریه شد. اوضاع در حال حاضر بسیار خطرناک است و اگر مداخله خارجی ادامه یابد می‌تواند موجب وقوع یک جنگ منطقه‌ای شود. ابرقدرت‌ها از جمله آمریکا و روسیه درک کرده‌اند که جنگ سوریه به نهایت خود رسیده است و این مساله می‌تواند نقشی در پیشبرد روند صلح باشد. اما متأسفانه اوضاع سوریه پیچیده است.

کورتولموش درباره تلاش روس‌ها برای دور کردن ترکیه از بحران سوریه از طریق بستن مرزها گفت: اولا باید به این مساله توجه کرد که مرزهای کنونی را نمی‌توانیم از هم جدا کنیم، ما همسایه هستیم و ویژگی‌های مشترک تاریخی و فرهنگی داریم. ما علیه حضور کردها در مرزها با سوریه نیستیم آنها ساکنان اصلی هستند اما ما علیه سیاست‌های جدایی نژادی هستیم که اتحاد دموکرات کردها آن را در پیش گرفت است. ما علیه حضور کردهای عراق در شمال این کشور نیز نیستیم. اما برخی گروه‌ها می‌آیند و می‌گویند که این مناطق مال ماست. این مساله درست نیست. هیچ کسی نمی‌تواند ترکیه را از برادرانش در منطقه جدا کند.

وی درباره نگرانی‌ها نسبت به درگیری‌ با روسیه در سوریه گفت: من به این مساله اعتقادی ندارم اما خطر وقوع جنگ منطقه‌ای میان تمامی طرف‌ها وجود دارد. تلاش‌های روسیه مشخصا علیه ترکیه نیست از آغاز بحران اوکراین سیاستمداران روس علیه ناتو و کشورهای غربی به پا خواستند شبه جزیره کریمه را به خود ملحق کردند و این پیام واضحی برای ناتو و کشورهای غربی بود.

کورتولموش درباره مداخله نظامی ترکیه در سوریه گفت: در حقیقت ما هیچ گاه قصد نداشتیم وارد سوریه شویم ما از حقوق مردم سوریه و به ویژه مخالفان و برادران ترکمان خود “دفاع” می‌کنیم! ما قواعد درگیری را برای تمامی طرف‌های مرتبط با بحران اعلام کردیم و گفتیم ترکیه حق دارد از مرزهای خود دفاع کند.

وی درباره تشکیل “کشور کردستان” در سوریه گفت: هیچ گونه امکانی برای تشکیل کشور کرد وجود ندارد و سوریه باید یکپارچه باقی بماند.

معاون نخست وزیر ترکیه درباره روابط با عربستان نیز گفت: پس از برتخت نشستن ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان روابط میان دو کشور مستحکم شد. ما روابط تاریخی خوبی با عربستانی‌ها داریم و امروزه دیدگاه‌های مشترکی درباره بحران‌های منطقه به ویژه پرونده سوریه داریم. ما درباره این پرونده در ارتباط دائم هستیم

این مقام ترکیه‌ای درباره اینکه آیا این مسائل در بحران مصر تاثیر خواهد گذاشت یا خیر گفت: روابط ما با مصر نیز “تاریخی” است و ما روابط “خوبی” با برادران مصریمان داشتیم مشکل مصری‌ها نیستند بلکه مشکل “کودتای” نظامی در این کشور است. ما از کودتاها رنج برده‌ایم و از نتایج منفی آن اطلاع داریم. ما نه به خاطر منافع خود بلکه به خاطر منافع مردم مصر با “کودتا” در این کشور مخالفت کردیم پس از چندین سال مصری‌ها رهبران خود را از طریق انتخابات انتخاب کردند و باید همگان به اراده مردم مصر احترام بگذارند. ما از نظام کنونی مصر انتظار داریم که اقدامات مثبتی را اتخاذ کند و دست کم حکم اعدام را لغو کند.

وی درباره سرنوشت روند صلح در ترکیه گفت: طی سه سال گذشته دولت ترکیه حسن نیت خود را در خصوص این مساله نشان داد اما متاسفانه “پ ک ک” حملات جدیدی را علیه ما آغاز کردند. اولویت ما توقف هرگونه حملات “تروریستی” در داخل کشور است.

کورتولموش گفت: مذاکرات با عبدالله اوجالان، رهبر محبوس “پ ک ک” متوقف شده است.

وی درباره قانون اساسی ترکیه گفت: قانون اساسی کنونی یک قانون نظامی “غیردموکرات” است. ما می‌خواهیم قانون اساسی جدیدی را تدوین کنیم. یک قانون اساسی برای تمامی مردم ترکیه و نه فقط حزب عدالت و توسعه است. تدوین این قانون اساسی مسئولیت پارلمان است نه گروه‌های سیاسی.

منبع: بی باک

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=1183

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.