اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

آغاز عملیات نظامی برای بازپس گیری الشرقاط/هلاکت ۶۰ داعشی

  • کد خبر : 5009
  • 30 شهریور 1395 - 9:48
آغاز عملیات نظامی برای بازپس گیری الشرقاط/هلاکت ۶۰ داعشی

نیروهای عراقی بامداد امروز به دستور حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، عملیاتی را برای بازپس گیری الشرقاط در شمال صلاح الدین از داعش آغاز کردند.  به گزارش اخبار جهادی به نقل از النهرین، حیدر العبادی نخست وزیر عراق از شروع عملیات نظامی برای بازپس گیری الشرقاط از داعش خبر داد و اعلام کرد: […]

نیروهای عراقی بامداد امروز به دستور حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، عملیاتی را برای بازپس گیری الشرقاط در شمال صلاح الدین از داعش آغاز کردند.

 به گزارش اخبار جهادی به نقل از النهرین، حیدر العبادی نخست وزیر عراق از شروع عملیات نظامی برای بازپس گیری الشرقاط از داعش خبر داد و اعلام کرد: نیروهای عراقی همچنین دو منطقه را در استان الانبار در غرب کشور بازپس خواهند گرفت.وی افزود: این عملیات راه را برای پاکسازی همه اراضی عراق هموار خواهد کرد. پایان عملیات، آزاد سازی شهر موصل و همه اراضی تحت اشغال و پایان داعش خواهد بود.

این در حالی است که یک منبع وابسته به عملیات صلاح الدین اعلام کرد: نیروهای عراقی بامداد امروز عملیاتی را برای بازپس گیری الشرقاط در شمال استان صلاح الدین از داعش آغاز کرده اند.

الشرقاط بیش از دو سال است که در اشغال داعش به سر می برد.

این منبع افزود: نیروهای ارتش و پلیس و حشد الشعبی در این عملیات مشارکت دارند و پوشش هوایی و توپخانه ای گسترده ای از این عملیات به عمل می آید.

العبادی وعده داد که در آغاز سال آینده میلادی موصل بازپس گرفته شود.

این منبع تاکید کرد: در جریان بمباران موضع داعش در الشرقاط از سوی جنگنده های عراقی، بیش از ۶۰ داعشی به هلاکت رسیده اند.

همزمان عملیاتی برای آزاد سازی مناطق البغدادی و حدیثه در استان الانبار عراق آغاز شده است.

الشرقاط که آشورکات یا شهر گرگها هم نامیده می شود، شهری عراقی در غرب الحویجه و در استان صلاح الدین است. آثار کشف شده در این شهر به سه هزار سال قبل از میلادی مربوط می شود. همین پیشینه تاریخی کافی است تا الشرقاط(آشور) را در زمره قدیمی ترین شهرهای عراق و منطقه بدانیم.

از مهمترین عشایر این شهر عبارتند از؛ الجبور، الجمیله، اللهیب، العبید، الدلیم. این شهر به خاک مرغوب برای کشاورزی شهرت دارد. شعرا و اهل ادب این شهر مشهورند.

همانطور که گفته شد این شهر در شمال بیجی واقع شده است و در استان صلاح الدین پس از سامراء، تکریت و بیجی از شهرهای مهم این استان است. در حاشیه رود دجله در این شهر زمینهای حاصلخیزی وجود دارد. از محصولات مهم کشاورزی آن گندم، جو، پنبه و کنجد و نیز انواع میوها و سبزیجات است. عبور رود دجله اهمیت زیادی به آن می دهد.

رود زاب سفلی با عبور از دوکان، طقطق و ناحیه زاب و الدبس در نزدیکی الشرقاط به رود دجله ملحق می شود.

این شهر قبلا از توابع استان ننیوا بود و هم اکنون از توابع استان صلاح الدین است. این شهر تا سال ۱۹۸۷ از توابع نینوا بود و در این سال بخشی از استان صلاح الدین شد. این شهر بر بقایای شهر تاریخی آشور بنا شده است و نام آن به کلمه آشوری آشورکات یعنی دروازه آشور مربوط می شود.

این شهر را می توان شهر ادب و فرهنگ نیز نامید زیرا نویسندگان و ادبای زیادی دارد. جمعیت این شهر را در اوایل سال ۲۰۱۳ حدود نود هزار نفر تخمین زدند.

الشرقاط از موقعیت جغرافیایی ممتازی برخوردار است به طوری که میان سه استان واقع شده است و مسافت تقریبا یکسانی با هر سه استان دارد. الشرقاط در ۱۱۵ کیلومتری جنوب استان نینوا، ۱۲۵ کیلومتری شمال تکریت مرکز استان صلاح الدین و ۱۳۵ کیلومتری غرب استان کرکوک واقع شده است.

الشرقاط به مثابه راه عبور نیروهای عراقی برای آزادسازی موصل محسوب می شود. رقم زدن نبرد الشرقاط به مثابه نزدیک شدن نیروهای عراقی به مرزهای موصل است. این بدان مفهوم است که هیچ مانع جغرافیایی زمینی میان نیروهای نظامی و هدف اصلی یعنی موصل نباشد.

در واقع با آزادسازی موصل، عراق وارد مرحله حساس و مهم یعنی تمام کردن کار داعش در مهمترین مرکز آن یعنی در موصل است.

همانطور که گفته شد، منطقه الشرقاط در غرب الحویجه در شمال استان صلاح الدین و جنوب موصل واقع شده است و از موقعیت استراتژیک ممتازی برخوردار است.

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

مهر

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=5009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.