اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

انتشار اسناد محرمانه درباره احتمال حمله به فرودگاه کابل، صدای پنتاگون را درآورد

  • کد خبر : 24272
  • 08 شهریور 1400 - 19:58
انتشار اسناد محرمانه درباره احتمال حمله به فرودگاه کابل، صدای پنتاگون را درآورد
اقدام یک رسانه آمریکایی در انتشار یادداشت‌های داخلی درباره مکالمات سران پنتاگون با موضوع وضعیت فرودگاه کابل و احتمال حمله تروریستی به آن، واکنش تند سخنگوی پنتاگون را به دنبال داشت.

اقدام یک رسانه آمریکایی در انتشار یادداشت‌های داخلی درباره مکالمات سران پنتاگون با موضوع وضعیت فرودگاه کابل و احتمال حمله تروریستی به آن، واکنش تند سخنگوی پنتاگون را به دنبال داشت.

به گزارش اخبار جهادی، در شرایطی که فشارهای جمهوری‌خواهان به دولت جو بایدن بر سر افغانستان و مرگ ۱۳ نظامی آمریکایی در فرودگاه کابل ادامه دارد، یک رسانه آمریکایی اسناد محرمانه‌ای درباره هشدار سران پنتاگون درخصوص احتمال حملات تروریستی به این فرودگاه منتشر کرد.

وبگاه آمریکایی «پالتیکو» در خبری اختصاصی گزارش داد که به اسنادی درباره هشدارهای سران وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درخصوص یک حمله احتمالی با تلفات بالا به فرودگاه بین‌المللی کابل و تدارک این وزارتخانه برای مقابله با این حمله دست یافته است.
طبق این گزارش، یادداشت‌های داخلی درباره سه تماس محرمانه نشان می‌دهد که سران پنتاگون قبل از انفجارهای تروریستی داعش در فرودگاه کابل، درباره احتمال یک تهدید قریب الوقوع اطلاع داشتند.
پالتیکو گزارش داد: «در فاصله ۲۴ ساعت قبل از اقدام عامل انتحاری در منفجر کردن وسیله انفجاری خود در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی، رهبران ارشد ارتش برای جلسه توجیهی روزانه پنتاگون دور هم جمع شده و درباره وضعیت رو به وخامت در افغانستان صحبت کردند».
«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا از طریق یک تماس ویدئویی امن در طبقه سوم پنتاگون در ساعت هشت صبح روز چهارشنبه (به وقت محلی واشنگتن) یا ۱۶:۳۰ به وقت کابل به بیش از ده‌ها نفر از سران ارشد این وزارتخانه در سراسر جهان دستور داد که خودشان را برای یک “حادثه با تلفات زیاد” آماده کنند».
پالتیکو در گزارش اختصاصی خود نوشته که منبع این خبر، متن یادداشت‌های محرمانه داخلی پنتاگون است که در اختیار این رسانه آمریکایی قرار گرفته است.
بنا بر روایت این رسانه، در جریان جلسه روز چهارشنبه سران پنتاگون «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا هم درباره وجود اطلاعاتی درباره تحرکات شاخه «خراسان داعش» برای انجام «یک حمله پیچیده» صحبت کرد.
طبق گزارش پالتیکو، «فرماندهانی که از کابل در این گفت‌و‌گوی ویدئویی پنتاگون حضور می‌یابند می‌گویند که “بالاترین خطر” متوجه دروازه اَبی است، جایی که به شهروندان آمریکایی گفته شده بود تا برای ورود به فرودگاه تجمع کنند و برنامه‌های خود را برای حفاظت از فرودگاه توضیح دادند».
طبق یادداشت‌های طبقه‌بندی شده پنتاگون، آستین وزیر دفاع آمریکا در بخشی از این جلسه توجیهی با سران پنتاگون گفته بود: «من باور ندارم که افراد (آمریکایی‌ها) در تحولات میدانی به این سطح باورنکردنی ریسک می‌کنند».
در ادامه گزارش پالتیکو آمده است: « فرماندهان (آمریکایی) در تماس جداگانه ساعت ۴ بعد از ظهر آن روز یا ساعت ۱۲:۳۰ بامداد پنجشنبه در کابل، برنامه‌ای را برای بستن دروازه اَبی تا بعد از ظهر پنجشنبه به وقت کابل توضیح دادند اما آمریکایی ها تصمیم گرفتند دروازه را بیش از آنچه می‌خواستند باز نگه دارند تا به متحدان بریتانیایی خود اجازه دهند به تخلیه پرسنل خود در هتل بارُن ادامه دهند. سربازان آمریکایی هنوز در حدود ۶ بعد از ظهر در حال بازرسی و بررسی متقاضیان ورود به فرودگاه در دروازه ابی بودند. در کابل روز پنجشنبه زمانی که یک مهاجم انتحاری جلیقه انفجاری خود را در آنجا منفجر کرد، نزدیک به ۲۰۰ نفر از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند».
طبق گزارش این رسانه آمریکایی، جو بایدن رئیس جمهور و و دیگر مقامات ارشد دولت او هفته قبل از این حمله بارها به صورت علنی در مورد تهدید عمومی داعش برای فرودگاه کابل صحبت کردند و بایدن حتی این تهدید را دلیلی برای عدم تمدید ماموریت نظامی پس از ۳۱ آگوست (نهم شهریور موعد ضرب الاجل خروج نظامیان آمریکایی و خارجی از افغانستان) عنوان کرد.
پالتیکو در ادامه خبر اختصاصی خود نوشت: «این گزارش از گفتگوهای داخلی رهبران ارشد پنتاگون در ساعات منتهی به حمله روز پنجشنبه در فرودگاه کابل، بر اساس یادداشت‌های طبقه بندی شده از سه تماس جداگانه است که در اختیار پالتیکو قرار گرفت و همچنین از مصاحبه با دو مقام دفاعی با اطلاع مستقیم از تماس‌ها است».
طبق این گزارش، جزئیات مکالمات بین بالاترین سطوح رهبری در پنتاگون به وضوح مشخص می‌کند که مقامات ارشد پنتاگون زنگ خطر را به صدا در آورده و خود را برای حمله احتمالی آماده می‌کردند.
انتشار گزارش پالتیکو با واکنش تند «جان کربی»سخنگوی پنتاگون مواجه شد و او در این باره گفت: “این گزارش بر اساس افشای غیرقانونی اطلاعات طبقه بندی شده و گفت‌و‌گوهای  داخلی با ماهیت حساس است. به محض اطلاع از مطالبی که برای خبرنگار فاش شد، با پالتیکو در بالاترین سطوح تماس گرفتیم تا از انتشار اطلاعاتی که نیروهای ما و عملیات ما در فرودگاه (کابل) را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد جلوگیری کنیم».
سخنگوی پنتاگون افزود: «ما افشای غیرقانونی اطلاعات طبقه بندی شده را محکوم می‌کنیم و مخالفت خود را با انتشار مطلبی مبتنی بر این اطلاعات در حالی که عملیات خطرناکی در جریان است، اعلام می‌داریم».
پالتیکو در انتهای گزارش خود به سراغ سخنگویان کاخ سفید رفته اما کاخ سفید از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد.
انتشار این گزارش در شرایطی انجام شده که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که این روزها تحت فشار شدید جمهوری‌خواهان قرار گرفته است، در مراسم بازگرداندن اجساد ۱۳ نظامی کشته شده در انفجارهای تروریستی در فرودگاه کابل شرکت کرد.
مخالفان بایدن به شدت عملکرد او در قبال افغانستان و نحوه خروج نظامیان و اتباع آمریکایی از افغانستان را زیر سوال برده و برخی قانونگذاران شناخته کنگره خواستار استیضاح او شده‌اند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=24272

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.