اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

معاون غنی فاش کرد؛ فشار دو ساله آمریکا برای آزادی زندانیان طالبان

  • کد خبر : 24263
  • 05 شهریور 1400 - 13:23
معاون غنی فاش کرد؛ فشار دو ساله آمریکا برای آزادی زندانیان طالبان
«امرالله صالح» معاون رئیس‌جمهور سابق افغانستان که پس از تسلط طالبان بر کابل در ولایت پنجشیر حضور دارد، تاکید کرد که برای اینکه این کشور «طالبانستان» نشود، جنگ را ادامه خواهد داد.

«امرالله صالح» معاون رئیس‌جمهور سابق افغانستان که پس از تسلط طالبان بر کابل در ولایت پنجشیر حضور دارد، تاکید کرد که برای اینکه این کشور «طالبانستان» نشود، جنگ را ادامه خواهد داد.

به گزارش اخبار جهادی، معاون «اشرف غنی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان که خودش را رئیس‌جمهور موقت افغانستان خوانده است، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی بشدت به مواضع آمریکا در قبال کشورش تاخته است.

امرالله صالح پیش از این پس از تسلط طالبان بر کابل، پایتخت را به مقصد ولایت پنجشیر ترک کرده و در کنار «احمد مسعود» جبهه مقاومت علیه طالبان را تشکیل داده است.

وی با استناد به قانون اساسی «جمهوری اسلامی افغانستان» اعلام کرده که با توجه به فرار اشرف غنی از کشور، او رئیس‌جمهور موقت افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری تاس، این سیاستمدار ۴۸ ساله افغانستانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «News18» هند، سه دلیل برای سقوط دولت سابق افغانستان برشمرد.

به باور او، دلیل اول کمک‌های پاکستان به طالبان بود. دلیل دوم مذاکرات صلح در دوحه پایتخت قطر و دلیل سوم، مواضع آمریکا در قبال طالبان، افغانستان و پاکستان بود.

امرالله صالح گفت: «خیلی روشن است که طالبان هرگز تحت فشار نبود و آنها از پاکستان به عنوان منبع اصلی حمایتشان استفاده کردند».

معاون اشرف غنی رئیس‌جمهور سابق افغانستان اعلام کرد که آمریکا تلاش کرد که با کمک مالی و پول همکاری پاکستان را بخرد.

به گفته امرالله صالح، «هر چه آنها (آمریکا) بیشتر پول دادند، پاکستانی‌ها برای ارائه کمک‌های بیشتر به طالبان جسورتر شدند».

وی با بیان اینکه «مذاکرات صلح» در دوحه پایتخت قطر باعث «مشروعیت‌بخشی به طالبان شد» اما آنها (گروه طالبان) به حرف‌های خودشان عمل نکردند و کل جامعه بین‌المللی را فریب دادند».

از نظر این سیاستمدار افغانستانی، دلیل سوم سقوط دولت سابق این کشور در برابر طالبان، «فشار شدید» آمریکا طی دو سال اخیر به این دولت بود.

صالح گفت: «آنها اخاذی و ما را تهدید کردند و گفتند یا زندانیان (طالبان) را آزاد می‌کنید یا اینکه ما کمک‌ها به شما (دولت افغانستان) را قطع و حمایت نظامی‌مان را از شما کم خواهیم کرد. ما گفتیم که آیا شما اطمینان دارید که این افراد (زندانیان طالبان) دوباره سر از خطوط مقدم جنگ‌ها در نیاورند؟ آنها گفتند نه (در جبهه‌های مقدم جنگ نخواهند آمد) اما همه آنها سر آخر در خطوط مقدم بودند».

وضعیت جاری در «پنجشیر» که تنها ولایت خارج از کنترل طالبان است، محور پایانی سوال مجری شبکه تلویزیونی هند از امرالله صالح بود.

معاون رئیس‌جمهور سابق افغانستان در پاسخ به این سوال گفت: «وضعیت عالی است. ما کنترل اوضاع را در دست داریم. من با حداقل تدابیر امنیتی رفت و آمد می‌کنم. ما تا آنجایی که دشمن به این باور برسد که افغانستان باید همچنان افغانستان بماند و “طالبانستان” نشود، خواهیم جنگید».

اظهارات امرالله صالح درباره وضعیت افغانستان و تاختن به مواضع آمریکا و پاکستان در قبال افغانستان در شرایطی صو.رت گرفته که رسانه‌ها از محاصره ولایت پنجشیر توسط نیروهای طالبان خبر داده‌اند.

به رغم تاکید سخنگویان طالبان بر تلاش آنها برای حل سیاسی مساله پنجشیر، احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود به همراه برخی دیگر از چهره‌های افغانستانی از قبیل امرالله صالح بر ادامه مقاومت در برابر طالبان تاکید کرده‌اند.

روز گذشته برخی منابع نزدیک به احمد مسعود از ورود یک هیأت طالبان به پنجشیر خبر دادند. این منابع گفتند که نیروهای ضد طالبان خواستار مذاکرات معنا دار است که در آن حقوق مردم در نظر گرفته شده باشد و حکومتی به میان بیاید که عدالت اجتماعی در آن تأمین شود.

یک عضو کمیسیون فرهنگی طالبان نیز تأیید کرد که هیاتی از سوی آنان برای مذاکره با احمد مسعود و شماری از چهره‌های سیاسی دیگر به پنجشیر رفته است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=24263

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.