اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

نگاهی به تاریخچه حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن به آرامکو / کدام تاسیسات مهم نفتی میتواند اهداف بعدی یمن در خاک سعودی باشد؟ +تصاویر

  • کد خبر : 22964
  • 24 آذر 1399 - 23:25
نگاهی به تاریخچه حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن به آرامکو / کدام تاسیسات مهم نفتی میتواند اهداف بعدی یمن در خاک سعودی باشد؟ +تصاویر
درخشان ترین حمله به تاسیسات آرامکو، حمله به ۲ پالایشگاه بزرگ دیگر بر روی مسیر خط لوله شرق به غرب عربستان بود یعنی بقیق و الخریص.

درخشان ترین حمله به تاسیسات آرامکو، حمله به ۲ پالایشگاه بزرگ دیگر بر روی مسیر خط لوله شرق به غرب عربستان بود یعنی بقیق و الخریص.

به گزارش اخبار جهادی، ۶ سال نبرد سنگین و حملات بی رحمانه ائتلاف متجاوز سعودی به خاک یمن که منجر به شهادت و زخمی شدن ده ها هزار نفر از مردم بیگناه این کشور شده است موجب شد تا نیروهای یمنی در پاسخ متقابل خود بارها مناطق حساسی از خاک دشمن سعودی را با استفاده از طیف وسیعی از تسلیحات خود هدف قرار دهند.

این اهداف معمولا شامل پایگاه های نظامی مهم شهر ریاض و فرودگاه های جنوب عربستان و یا تاسیسات نفتی مستقر در مناطق مختلف این کشور بوده است که توسط موشک‌های بالستیک و کروز و پهپادهای انتحاری از مدل‌های مختلف هدف قرار می‌گرفتند.

اما آنچه که بیش از تمامی حملات دیگر بر افکار عمومی دنیا تاثیر داشت و تا ابد در ذهن مخاطبین ثبت شد ۴ مورد از درخشان‌ترین حملات یگان موشکی و پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در خاک عربستان سعودی بود.

از تلمبه‌خانه‌های العفیف تا بندر جده

نخستین مورد از ۴ حمله مشهور انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در روز ۱۴ می ۲۰۱۹ در دو منطقه العفیف و الدوادمی رخ داد. این مناطق در واقع ایستگاه‌های پمپاژ نفت و گاز تصفیه شده در پالایشگاه‌های شرق عربستان بودند که بر روی مسیر خط لوله بندر جبیل در ساحل خلیج فارس تا بندر ینبع در ساحل دریای سرخ به طول ۱۱۷۰ کیلومتر قرار داشتند که روزانه ۳.۲ میلیون بشکه نفت و گاز تصفیه شده عربستان را به ترمینال صادراتی غرب این کشور منتقل میکند.

این حمله برای مدت کوتاهی صادرات نفت و گاز تصفیه شده در پالایشگاه های بقیق، خریص و الشیبه عربستان از طریق این خط لوله را متوقف کرد و در واقع هشداری برای حملات اصلی به مبدا انتقال این فرآورده‌ها در آینده نزدیک بود.

با ادامه حملات جنگنده‌های سعودی به زیرساخت‌های حیاتی مردم یمن، ارتش این کشور تصمیم میگیرد تا دومین ضربه کاری را به دشمن وارد کند. در آن زمان هنوز نیروهای نظامی ارتش امارات هنوز از خاک یمن خارج نشده بودند و رهبران یمنی تصمیم میگیرند تا با انتخاب هدفی هوشمندانه علاوه بر وارد کردن ضربه کاری به عربستان، پیامی مهم نیز برای شیخ نشین‌های اماراتی ارسال کنند تا هر چه سریعتر (که کمی بعد اتفاق افتاد) از خاک یمن خارج شوند.

اینبار پالایشگاه بزرگ الشیبه در شرق صحرای ربع الخالی و چسبیده به مرز عربستان با امارات انتخاب شد. صبح روز ۱۷ آگوست ۲۰۱۹ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که ۱۰ فروند پهپاد انتحاری صماد۳ یگان پهپادی این کشور موفق شده‌اند بخشی از تاسیسات پالایشی الشیبه در شرق عربستان را در فاصله حدود ۱۲۰۰ کیلومتری نابود کنند.

الشیبه یکی از ۳ پالایشگاه بزرگ در خاک عربستان است که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌داد پهپادهای یمنی با موفقیت به درون این تاسیسات اصابت کرده‌ و موجب آتش سوزی شده‌اند.

با توجه به اینکه این پالایشگاه چسبیده به خاک امارات بود، رهبران این کشور به خوبی پیام وارده را دریافت کردند که پهپادهایی که فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری تا تاسیسات الشیبه را طی کرده و به هدف اصابت کرده‌اند در صورت لزوم میتوانند وارد خاک امارات و مناطق حساس این کشور نیز بشوند.

اما سومین و درخشان ترین حمله به تاسیسات آرامکو، حمله به ۲ پالایشگاه بزرگ دیگر بر روی مسیر خط لوله شرق  به غرب عربستان بود یعنی بقیق و الخریص.

در روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی تمامی شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری های معتبر دنیا مشغول پوشش اخبار مربوط به حمله ارتش یمن به بزرگترین پالایشگاه نفتی دنیا در خاک عربستان بودند.

رسانه‌های یمنی اعلام کردند که یگان موشکی این کشور با ترکیبی از پهپادهای انتحاری و موشک‌های کروز قدس۱ اقدام به حمله به دو پالایشگاه بقیق و خریص عربستان کرده‌اند.

مقامات سعودی که همواره تلاش میکردند حملات پهپادی نیروهای مردمی یمن را کم اهمیت و با خسارت جزئی جلوه بدهند با توجه به حجم گسترده آتش سوزی و انتشار تصاویر حیرت انگیز ماهواره‌ای از خسارات وارد شده بر مجتمع‌های پالایشگاهی این کشور، اینبار تلاش کردند تا با سیاست مظلوم نمایی و اعلام اینکه این حملات بر بازار نفت جهانی تاثیر منفی خواهد گذاشت توجه افکار عمومی جهان را جلب کنند.

به زودی و در نمایشگاه ویژه‌ای که توسط فرماندهان ارتش عربستان برپا شده بود جزئیات بیشتری از نحوه انجام حملات منتشر شد.

بر طبق ادعای مقامات سعودی در این حملات مجموعا ۱۸ فروند پهپاد انتحاری از مدل ناشناخته و ۷ تیر موشک کروز قدس۱ به سوی تاسیسات نفتی شلیک شده است.

۱۸ فروند پهپاد همگی و با راندمان ۱۰۰ درصد به تاسیسات شهر البقیق و به ویژه مخازن گاز LNG و ستون‌های تقطیر این مرکز اصابت کرده بود و طبق ادعای مقامات سعودی ۴ تیر از ۷ تیر موشک کروز قدس۱ نیز به تاسیسات الخریص اصابت کردند.

چهارمین و آخرین مورد از حملات مهم انصارالله به تاسیسات آرامکو نیز مربوط به حمله شب ۲۲ نوامبر سال جاری میلادی و در زمانی است که شایعاتی از ورود بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خاک عربستان برای مذاکرات عادی سازی روابط با این کشور شنیده میشد.

یگان موشکی ارتش یمن اینبار محل انبار و توزیع فرآورده‌های نفتی در بندر جده را به عنوان هدف انتخاب کرده بودند و در شرایطی که به مانند تاسیسات شهر بقیق در حمله قبلی این محل از پوشش متراکم سامانه‌های پدافندی مختلف ارتش عربستان نیز بهره می‌برد ۱ تیر موشک کروز جدید به نام قدس۲ به راحتی با عبور از تمامی رینگ‌های پدافندی ارتش سعودی به یکی از مخازن ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت در این محل اصابت کرد.

اهداف احتمالی بعدی ارتش یمن کدام است؟

شرکت نفتی آرامکو مجموعا صاحب ۸ پالایشگاه بزرگ نفت و گاز در خاک عربستان است که اگر آنها را بر اساس حجم تولید رتبه بندی کنیم تا کنون نیروهای یمنی به ۳ پالایشگاه نخست این لیست یعنی البقیق با ظرفیت ۷ میلیون بشکه در روز، الخریص با ظرفیت ۱.۵ میلیون بشکه در روز و الشیبه با ظرفیت ۱ میلیون بشکه در روز حملات موفقی را انجام داده‌اند.

به جز موارد ذکر شده پالایشگاه نفتی المنیفه در نزدیکی مرز کویت با ظرفیت ۹۰۰ هزار بشکه، پالایشگاه القطیف با ظرفیت ۸۰۰ هزار بشکه، و تاسیسات منطقه خرسانیه، حرض و النعیم به ترتیب با ظرفیت ۵۰۰، ۳۰۰ و ۱۰۰ هزار بشکه نفت سایر مواردی هستند که انصارالله یمن میتواند در حملات انتقامی خود به عنوان هدف انتخاب کند.

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=22964

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.