اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

به بهانه مرگ مشکوک یک دانشمند؛ نگاهی به تاریخچه ترور دانشمندان مصری

  • کد خبر : 22454
  • 18 شهریور 1398 - 2:25
به بهانه مرگ مشکوک یک دانشمند؛ نگاهی به تاریخچه ترور دانشمندان مصری
مرگ مشکوک یک دانشمند هسته‌ای مصر در مغرب، بار دیگر احتمال دست داشتن موساد در ترور این دانشمند همانند دیگر دانشمندان و چهره‌های برجسته مصری و عربی را مطرح کرد.

مرگ مشکوک یک دانشمند هسته‌ای مصر در مغرب، بار دیگر احتمال دست داشتن موساد در ترور این دانشمند همانند دیگر دانشمندان و چهره‌های برجسته مصری و عربی را مطرح کرد.

به گزارش اخبار جهادی، «ابوبکر عبدالمنعم رمضان» دانشمند هسته‌ای مصر و رئیس شبکه ملی رصد تشعشعات وابسته به سازمان تحقیقات هسته‌ای مصر که برای شرکت در کنفرانس انرژی به مغرب سفر کرده بود، به صورت ناگهانی دچار ناراحتی شدید در ناحیه معده شده و پس از انتقال به درمانگاه فوت کرد.

روزنامه «الجریده ۲۴» مغرب با اعلام خبر فوت این دانشمند مصری گزارش داد که وی بر اثر سکته قلبی فوت کرده و به گفته پزشکان به دلیل آنکه عبدالمنعم در ناحیه معده دچار درد شدید شده بود، از خون وی نمونه‌برداری شده تا احتمال مسمومیت او مورد بررسی قرار گیرد.

در همین ارتباط شبکه سعودی «العربیه» به نقل از «اشرف ابراهیم» سفیر مصر در مغرب، مرگ این دانشمند مصری را طبیعی خواند.

با این حال برخی رسانه‌های مصر با اشاره به اینکه عبدالمنعم مأمور اجرای تحقیقات درباره اثرات تشعشعات هسته‌ای نیروگاه «دیمونا» بر محیط زیست بوده است، ترور او از سوی موساد را بعید ندانستند.

روزنامه «الموجز» مصر با اعلام این مطلب به ذکر تاریخچه ترور دانشمندان و چهره‌های برجسته مصر با طراحی کشورهای متخاصم، دستگاه‌های اطلاعاتی یا باندهایی پرداخت که نمی‌خواهند شکوفایی و رشد مصر را شاهد باشند. این روزنامه با اشاره به اینکه حتی نویسندگان نیز به دلیل مخالفت با اسرائیل و آمریکا از ترور در امان نبوده‌اند، به بیان ۶ حادثه ترور دانشمندان به دست موساد اسرائیل و دستگاه‌های اطلاعاتی پرداخت که در کتاب «خاطرات مصر معاصر» و کتاب «موساد و ترور رهبران و دانشمندان» به قلم «حماده امام» نیز ذکر شده است که به شرح ذیل است:

سمیره موسی: نخستین دانشمند اتمی مصر که لقب «خانم کره‌ای شرقی» گرفت. او دارای مدرک کارشناسی علوم و کارشناسی ارشد در موضوع ارتباط حرارتی گازها بود و با سفر به انگلیس در رشته پرتونگاری هسته‌ای تحصیل کرد و مدرک دکترا در رشته اشعه ایکس و تأثیرات آن بر مواد مختلف کسب کرد.

او بر اعزام هیأت‌ها برای مطالعه و تحصیل در رشته اتم و علوم آن اصرار داشت و همواره بر اهمیت تسلیحات هسته‌ای تأکید می‌کرد.

در سال ۱۹۵۲ دکتر سمیره دعوتنامه‌ای برای سفر به آمریکا دریافت می‌کند که فرصت خوبی برای اجرای تحقیقات در دانشگاه «سنت لوئیس میسوری» بود. او حتی پیشنهاداتی برای اقامت در آمریکا دریافت کرد اما آن را نپذیرفت و چند روز پیش از بازگشت به کشورش دعوتنامه‌ای برای بازدید از یک نیروگاه هسته‌ای در حوالی کالیفرنیا در تاریخ ۱۵ آگوست دریافت کرد و در جاده کالیفرنیا که یک جاده ناهموار و کوهستانی است، ناگهان یک خودرو با شدت به خودروی او برخورد کرد که باعث شد خودروی او به ته دره سقوط کند و راننده آن خودرو که همکلاسی هندی سمیره در دانشگاه در دوره تحصیل دکترا بود از خودرو پیاده شد و برای همیشه ناپدید شد.

همه شواهد و قرائن نشان می‌داد که سرویس جاسوسی موساد او را ترور کرده است چرا که وی قصد داشت دانش هسته‌ای را به مصر و جهان عرب انتقال دهد.

جمال حمدان: او یک پژوهشگر برجسته مصری در زمینه جغرافیا بود که کتاب معروف او با نام «مردم شناسی یهودیان» در سال ۱۹۶۷ منتشر شد که به افشای دروغ‌های یهودیان پرداخته است.

او از مشهورترین اندیشمندانی است که در کارنامه ترورهای موساد قرار دارد. «امین هویدی» رئیس پیشین دستگاه اطلاعات مصر تأکید کرده بود که اطلاعاتی در دست دارد که ثابت می‌کند موساد در ۱۷ آوریل ۱۹۹۳ حمدان را ترور کرده است.

جسد حمدان در تاریخ مذکور در حالیکه نیمی از جسم او سوخته بود، در الجیزه پیدا شد اما «یوسف الجندی» بازرس الجیزه در گزارشی اعلام کرده بود که وی در اثر استنشاق گاز کشته نشده و حتی سوختگی هم علت مرگ نبوده است.

نزدیکان حمدان گفته بودند که بخشی از یادداشت‌های او درباره یهودیت و صهیونیسم که قصد انتشار آن را داشت، ناپدید شده است.

مصطفی مشرفه: حافظ قرآن کریم در کودکی و احادیث نبوی و دانشمند فیزیک مصر که با وجود اینکه هنوز به سن ۳۰ سالگی نرسیده بود اما لقب استاد از دانشگاه قاهره دریافت کرده بود. او از مخالفان استفاده اتم در ساخت سلاح‌های جنگی بود و از جمله کسانی بود که امکان ساخت بمب هیدروژنی را مطرح کرد اما با ساخت آن مخالف بود. انیشتاین او را یکی از بزرگان علم فیزیک خوانده بود.

او ۱۵ ژانویه ۱۹۵۰ در اثر سکته قلبی درگذشت اما احتمال مسمومیت او همچنان مطرح است و گفته می‌شود که یکی از نمایندگان ملک فاروق در مرگ او دست داشت و حتی احتمال ترور او توسط موساد مطرح است.

سمیر نجیب: دانشمند اتمی مصر که نبوغ زیادی در زمینه اتم داشت و به دلیل همین نبوغ در سن ۳۳ سالگی به آمریکا دعوت شد و تحقیقات او موجب حیرت بسیاری از آمریکایی‌ها شده بود و همین امر نگرانی صهیونیست‌ها و گروه‌های صهیونیستی در آمریکا را به دنبال داشت. او پس از جنگ ژوئن ۱۹۶۷ قصد داشت از آمریکا به کشور مصر بازگردد و بلیت هواپیما تهیه کرده بود اما گروه‌های آمریکایی سعی کردند با پیشنهادات مالی مانع بازگشت او شوند و سمیر نجیب این پیشنهادات آن‌ها را رد کرد و همان شبی که قصد ترک آمریکا را داشت یک خودرو سنگین پس از مدتی تعقیب خودروی نجیب به شدت به خودروی او برخورد کرده و خودروی او را واژگون کرد که باعث مرگ آنی نجیب شد.

یحیی المشد: دانشمند مصری در زمینه اتم و استاد دانشگاهی که در عراق تحصیل کرده بود و پس از جنگ ژوئن ۱۹۷۳ و توقف برنامه هسته‌ای مصر، به پیشنهاد صدام بار دیگر به عراق بازگشت.

جسد آغشته به خون او در روز جمعه ۱۳ جولای ۱۹۸۰ در هتل «لو مریدین» پاریس پیدا شد. با وجود اینکه همه شواهد و قرائن ترور او توسط موساد را نشان می‌داد اما پلیس فرانسه پرونده او را مختومه و اعلام کرد که او توسط فرد ناشناس کشته شده است.

آمریکا و اسرائیل در یک فیلم مستند ۴۵ دقیقه‌ای رسما به ترور یحیی المشد اذعان کردند.

سعید السید بدیر: دانشمند مصری در زمینه ارتباطات ماهواره‌ای و علوم فضایی که تحقیقات زیادی از او در بسیاری از کشورهای جهان منتشر شد. او در اکتبر ۱۹۸۸ با دو پژوهشگر آمریکایی قراردادی در خصوص اجرای تحقیقات مشترک امضا کرده بود اما به دلیل اذیت و آزار از سوی پژوهشگران دانشگاه آلمان به فکر لغو قرارداد با آمریکایی‌ها افتاد. به گفته همسر او منزل آن‌ها در آلمان در معرض سرقت افراد ناشناس قرار گرفت و چند کتاب وی به سرقت رفت و پس از آن تصمیم گرفتند از آلمان به مصر بازگردند و پس از بازگشت به قاهره در ۸ ژوئن ۱۹۸۸، جسد او در آپارتمانش در اسکندریه پیدا شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=22454

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.