اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

آشنایی با مهم ترین پایگاه نیروی هوایی عربستان در جنوب این کشور/ آیا پایگاه ملک خالد نیز به سرنوشت ابها و جیزان دچار خواهد شد؟ +عکس

  • کد خبر : 21812
  • 09 مرداد 1398 - 19:57
آشنایی با مهم ترین پایگاه نیروی هوایی عربستان در جنوب این کشور/ آیا پایگاه ملک خالد نیز به سرنوشت ابها و جیزان دچار خواهد شد؟ +عکس
پایگاه هوایی ملک خالد اصلی‌ترین پایگاه نیروی هوایی عربستان در جنوب این کشور و مقر اصلی عملیات تهاجمی علیه کشور یمن است و بر خلاف فرودگاه‌های ابها و جیزان، به سیستم‌های پدافندی پاتریوت نیز مجهز است.

پایگاه هوایی ملک خالد اصلی‌ترین پایگاه نیروی هوایی عربستان در جنوب این کشور و مقر اصلی عملیات تهاجمی علیه کشور یمن است و بر خلاف فرودگاه‌های ابها و جیزان، به سیستم‌های پدافندی پاتریوت نیز مجهز است.

 به گزارش اخبار جهادی، از زمان آغاز راهبرد موسوم به «فرودگاه در برابر فرودگاه» انصارالله یمن، رزمندگان یمنی اقدام به هدف قرار دادن فرودگاه های مختلف در جنوب عربستان نموده اند. نخستین حمله که با ترکیبی از پهپادهای قاصف K2 و موشک کروز انجام شد منجر به آسیب شدید در برج مراقبت و سالن ترانزیت فرودگاه ابها شد. در ادامه یگان پهپادی و موشکی انصارالله اقدام به حملات گسترده به این فرودگاه و فرودگاه های نظامی جیزان و نجران کردند. مهم‌ترین و موفق‌ترین حمله در این دوره زمانی مربوط به حمله روز ۴ جولای ۲۰۱۹ به فرودگاه جیزان میباشد. فرودگاه جیزان محل استقرار پهپادهای تهاجمی و بالگردهای AH64 آپاچی نیروی هوایی عربستان و امارات است.
تصویر ماهواره ای حمله روز ۴ جولای به فرودگاه جیزان

بررسی تصاویر ماهواره ای روز حمله و بازه زمانی یک ماه قبل از آن نشان میداد که حداقل دو اصابت در محوطه شلترهای نگهداری این هواگردها دیده میشود. یک مورد اصابت با فاصله نزدیک به یک آشیانه پهپادی بود اما مورد دوم مربوط به نابودی کامل یک آشیانه بتنی با ابعاد ۵۰ در ۱۷ متر بود.

انصارالله نوع موشک به کار رفته در این حمله را هیچگاه اعلام نکرد اما قطعا موشکی که موفق به انهدام کامل یک آشیانه بتنی با ابعاد فوق شده است از برد، سر جنگی و دقت فوق العاده ای برخوردار بوده است.

اما یگان پهپادی و موشکی انصارالله به تدریج پیکان حملات را به سمت مهم ترین پایگاه نظامی جنوب عربستان یعنی پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط تغییر داد. این پایگاه در فاصله ۱۵ کیلومتری فرودگاه ابها قرار دارد.

حمله پهپادهای قاصف K2 به فرودگاه نجران و نابودی بالگرد آپاچی عربستانی بر روی رمپ پایگاه

اما دلیل این تغییر هدف و اهمیت پایگاه ملک خالد چه بود؟

تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ملک خالد و حضور جنگنده های F15S

پایگاه هوایی ملک خالد اصلی‌ترین پایگاه نیروی هوایی عربستان در جنوب این کشور و مقر اصلی عملیات تهاجمی بر علیه کشور یمن است. این پایگاه محل استقرار اسکادران‌های ششم و ۵۵ ام جنگنده های F15S، اسکادران ۱۵ م جنگنده های Panavia Tornado و بالگردهای Bel 412 و AS532 نیروی هوایی عربستان است. همچنین گاهی جنگنده های F16E اماراتی نیز برای انجام بمباران های خود در یمن از این پایگاه پرواز می‌کردند.

همچنین این پایگاه به عنوان یکی از ۴ مقر فرماندهی نیروی هوایی عربستان به هنگام رزمایش های هوایی این کشور با امریکا است.

بر خلاف فرودگاه های ابها و جیزان، این پایگاه به سیستم های پدافندی پاتریوت نیز مجهز است هر چند عمده عملیات های رهگیری پهپادهای یمنی توسط جنگنده های اف ۱۵ مستقر در این پایگاه انجام می‌گیرد. سعودی ها که از هدف قرار دادن پهپادهای پر تعداد و کوچک انتحاری توسط سیستم های زمین پایه خود عاجز شده بودند تصمیم به ایجاد گشت‌های مداوم هوایی و مقابله جنگنده های اف ۱۵ و موشک های AIM120 امرام با این پهپادها گرفتند. حملات موفق به پایگاهی با حجم تجهیزات دفاعی فوق مهر تاییدی دیگر بر توانمندی های رزمندگان یمنی خواهد بود.

نشان مربوط به پایگاه هوایی ملک خالد در شهر خمیس مشیط

نتایج حملات به پایگاه هوایی ملک خالد

در ۲ هفته اخیر چندین موج از حملات پهپادی به پایگاه ملک خالد انجام شده است. انصارالله مدعی است این حملات در چند مورد موفق به اصابت به اهداف خود شده است اما هنوز فیلم های مربوط به این حملات منتشر نشده است. هر چند این امر می‌تواند مشابه حمله سال گذشته به فرودگاه ابوظبی امارات باشد که فیلم مربوط به لحظه حمله پهپاد مورد نظر به این فرودگاه حدود ۱ سال بعد منتشر شده و به تمامی شبهات در مورد آن پایان داد. همچنین با توجه به تصاویر ماهواره ای متعدد از حملات موفق به فرودگاه های دیگر معمولا صحت ادعای رسانه های وابسته به انصارالله پس از مدت کوتاهی تایید می‌شود.

تصویر ماهواره ای مربوط به قبل و پس از حمله به یک آشیانه در فرودگاه ابها.
یک حفره نسبتا بزرگ در سقف ساختمان دیده می‌شود.

تا پیش از حمله روز ۱۵ جولای به پایگاه هوایی ملک خالد، موارد اندکی از حملات پهپادی و موشکی به این مقر استراتژیک گزارش شده بود. در گذشته انصارالله با استفاده از موشک‌های بالستیک قاهر یا راکت‌های توپخانه ای بدر ۱ حملاتی را علیه این پایگاه ترتیب می‌داد اما حملات مداوم پهپادی که در تعداد بالا انجام می‌شود قطعا فشار روانی و هزینه مقابله بالایی را به سعودی ها برای دفاع از بزرگ ترین پایگاه هوایی جنوب این کشور وارد می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=21812

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.