اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

حفظ همکاری با روسیه، استراتژی اردن برای روابط با سوریه

  • کد خبر : 16436
  • 12 شهریور 1397 - 13:10
حفظ همکاری با روسیه، استراتژی اردن برای روابط با سوریه

اردن با وجود تحولاتی که اخیرا در مسیر روابط دوجانبه با دمشق به وجود آمده است، اما در پرونده سوریه همچنان بر روند گفت‌وگو با روسیه و مذاکرات ژنو تأکید دارد. به گزارش اخبار جهادی، تحلیلگران و سیاستمداران اردنی معتقدند که با وجود تغییر و تحولات اخیر به خصوص یکسره کردن کار گروه‌های مسلح در […]

اردن با وجود تحولاتی که اخیرا در مسیر روابط دوجانبه با دمشق به وجود آمده است، اما در پرونده سوریه همچنان بر روند گفت‌وگو با روسیه و مذاکرات ژنو تأکید دارد.

به گزارش اخبار جهادی، تحلیلگران و سیاستمداران اردنی معتقدند که با وجود تغییر و تحولات اخیر به خصوص یکسره کردن کار گروه‌های مسلح در جبهه جنوبی سوریه که ضرورت توجه اردن به این مسئله از دریچه منافع اساسی و محوری آن را می‌طلبد، اما دولت اردن هیچ گونه اشتیاقی برای عادی‌سازی روابط با نظام سوریه نشان نمی‌دهد.

روزنامه القدس‌العربی در مقاله‌ای به قلم «بسام البدارین» به بررسی این موضوع پرداخت و نوشت که اخیرا نوعی سردرگمی در پرونده روابط اردن و سوریه مشاهده می‌شود در حالی که رسانه‌های سوری نیز از دولت اردن به دلیل عدم همسویی با خواسته‌های آنها برای ازسرگیری روابط با دمشق و فعال‌سازی گذرگاه نصیب، انتقاد کردند.

البدارین افزود که علاقمندان به برقراری روابط سریع و فعال با نظام دمشق بر این باورند که راه‌اندازی گذرگاه نصیب فرصت خوبی برای ازسرگیری روابط تجاری و کاهش مشکلات اقتصادی اردن است به خصوص اینکه طرف سوری با پایان دادن به پرونده جبهه جنوب سوریه در حقیقت مطالبات امنیتی اردن را پاسخ داده و تأمین امنیت جاده امان و دمشق نیازهای اردن را برطرف می‌سازد و در این شرایط بهتر است که امان با این اتفاقات تعامل داشته و باب ازسرگیری تماس‌ها و روابط رسمی را پس از گذشت یک دوره وقفه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، باز کند.

وی نوشت، سیاستمداران برجسته‌ای همچون «عدنان ابوعوده» اندیشمند سیاسی و «طالب الرفاعی» شخصیت برجسته و معروف اردن در سطح بین‌الملل، بارها پیشنهاد کرده‌اند که بایستی سریعا به سمت منافع سیاسی و رابطه با نظام سوریه پیش رفت اما به نظر می‌رسد که محافل رسمی اردن چندان عجله‌ای برای عادی‌سازی روابط با «بشار اسد» ندارند و همچنان بر سیاست آرام و خزنده در این رابطه و نیز حفظ شراکت با روسیه اصرار دارند به خصوص اینکه اردنی‌ها تمامی مسائل ریز و درشت در این زمینه را با هدف حفظ منافع مرزی و امنیتی و حتی تجاری خود در آینده با روس‌ها بررسی می‌کنند در حالیکه چنین گفت‌وگوها و بررسی‌هایی با دولت سوریه در سطح سیاسی و دیپلماتیک صورت نمی‌گیرد و این مسئله به خصوص از زمان پایان درگیری‌‌ها در درعا و منطقه جنوب سوریه، سوالات بدون جوابی را مطرح می‌سازد.

القدس‌العربی در ادامه با اشاره به همکاری‌های اردن و روسیه به نقل از «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن، توافقات آشتی را موفق خواند به خصوص اینکه این توافقنامه شامل عدم به وجود آوردن مشکل فاجعه‌بار در مرز جنوب سوریه بود و از دیدگاه الصفدی همکاری با روسیه موثر بوده و موفقیت‌های زیادی به ویژه در سطح امنیتی داشته است و این سخنان وی نیز به موضع ثابت اردن درباره ازسرگیری روابط با سوریه اشاره دارد به گونه‌ای که از دیدگاه اردن عادی‌ساز روابط با دمشق یک تصمیم فردی نیست بلکه باید در چارچوب یک استراتژی صورت گیرد که در درجه نخست به حل سیاسی و بین‌المللی درگیری‌ها در سوریه و دوم به برقراری ثبات در داخل سوریه مربوط است.

القدس‌العربی همچنین نوشت که با توجه به موارد ذکر شده است می‌توان چنین برداشت کرد که عدم تمایل اردن به برقراری سریع روابط با نظام سوریه به دو مقوله بازمی‌گردد:یک، راه‌حل‌های ریشه‌ای احیای ثبات در سوریه و دو، مواردی است که به طور کامل و جزئی با منافع حیاتی و اساسی اردن در ارتباط است و به عبارت دیگر اردن هر گونه ارتباط با نظام سوریه را در چارچوب منافع، نیازها و خواسته‌های امنیتی خود ترسیم می‌کند.

طبق این گزارش، «به نظر می‌رسد که مرکز تصمیم‌گیرنده اردن بر این باور است که برقراری چنین رابطه‌ای به گام‌های آرام نیاز دارد و همچنان همکاری با ناظر روسی را باید حفظ کرد به خصوص اینکه شخصیت‌های وابسته به نظام سوریه که خواهان ارتباط با اردن هستند، احیانا ابراز تردید کرده و از احتمال تسلیم شدن دولت اردن در برابر فشارهای متحدان خود اعم از عربستان و رژیم صهیونیستی سخن به میان می‌آورند».

انتهای پیام/

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16436

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.