اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

اسناد «امارات‌لیکس» فاش کرد؛ تلاش ابوظبی برای جداکردن نخست‌وزیر عراق از ایران

  • کد خبر : 16334
  • 07 شهریور 1397 - 12:04
اسناد «امارات‌لیکس» فاش کرد؛ تلاش ابوظبی برای جداکردن نخست‌وزیر عراق از ایران

یک روزنامه لبنانی با بیان اینکه سفیر امارات در بغداد جاسوسی مقامات عراقی را می‌کند، بر اساس اسناد درز کرده از سفارت امارات در بغداد نوشت که کشورهای حاشیه خلیج فارس تلاش می‌کنند نخست‌وزیر عراق را از ایران جدا کنند. به گزارش اخبار جهادی،روزنامه الاخبار لبنان که اواسط جولای گذشته (۲۰۱۸) خبر داد که به […]

یک روزنامه لبنانی با بیان اینکه سفیر امارات در بغداد جاسوسی مقامات عراقی را می‌کند، بر اساس اسناد درز کرده از سفارت امارات در بغداد نوشت که کشورهای حاشیه خلیج فارس تلاش می‌کنند نخست‌وزیر عراق را از ایران جدا کنند.

به گزارش اخبار جهادی،روزنامه الاخبار لبنان که اواسط جولای گذشته (۲۰۱۸) خبر داد که به چندین سند از سفارت امارات در چند کشور عربی دسترسی پیدا کرده و آن را «امارات‌لیکس» نامید، محتوای سندی جدیدی را فاش کرد.

سند جدید از سفارتخانه امارات در بغداد و در خصوص نگاه امارات به نخست‌وزیر عراق و ارتباط او با ایران و همچنین در خصوص میزان و نوع فعالیت سفیر در جمع‌آوری اطلاعات از مسئولان عراقی است.

الاخبار نوشت: آنچه امارات‌لیکس تاکنون درباره نوع فعالیت سفرای امارات در کشورهای عربی فاش کرده، عراق از آن مستثنی نیست… هرچند «حسن احمد الشحی» سفیر امارات، اقدامات خود را در لباس دیپلماتیک خود پنهان کرده، اما به نظر می‌رسد او «سوپر سفیری» به مثابه ثامر السبهان است [که عراق او را اخراج کرد] و گویی سفارتخانه او مقری است که پا را از حد و حدود دیپلماتیک خود فراتر نهاده است.

الاخبار توضیح داد: جاسوسی الشحی و تمی او از سیاستمداران عراقی و مسئولان و حتی نظامیان و رصد دقیق تحرکات آنان و کمک گرفتن از “منابع موثق” به این معنا نیست که همه “تحلیل”‌هایی که سفیر به ابوظبی می‌فرستد، درست است. گزارش‌های سفیر ابوظبی، خط خصمانه‌ جدی را علیه گروه‌های مهم عراقی هدایت می‌کند و آنان را “نیروهای سیاسی و شبه‌نظامی مخالف سیاست باز عراق در قبال محیط عربی” توصیف می‌کند.

الشحی در یکی از اسنادی که الاخبار به آن دست یافته «موضع نخست‌وزیر عراق (حیدر العبادی) را به محور سعودی نزدیک‌تر می‌داند». این تلگراف به وضوح نشان می‌دهد که ابوظبی برای مقابله با نفوذ ایران در بغداد از طریق مهار حیدر العبادی تلاش می‌کند و آن را «محور ایرانی-قطری» می‌نامد. طبق این تلگراف، کشورهای خلیج فارس «برای رهایی از نفوذ سرکش ایران در عراق» از حیدر العبادی حمایت می‌کنند.

عراق تنها کشوری نیست که ریاض و ابوظبی تلاش کرده‌اند آن را از ایران دور کنند؛ پیشتر هم اسنادی دیگر از سفارتخانه‌های امارات فاش کرده بود که عربستان و امارات، سودان را برای دوری از ایران و محور مقاومت و برای نزدیک کردن به ریاض و ابوظبی، تحت فشار گذاشته‌اند (جزئیات بیشتر).

مانند دیگر تلگراف‌ها، سفیر امارات در بغداد نیز به هرگونه تحرک قطر در عراق واکنش نشان داده است. تلگرافی به تاریخ ۱۴ نوامبر از سفارت امارات در بغداد شامل گزارشی از سفیر (الشحی) است که به نقل از «منابع موثق ما» در خصوص سفر «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق به اردن صحبت می‌کند و اطلاعاتی ارائه می‌کند و می‌گوید که این سفر، بخشی از تحرک هماهنگ‌شده اردن و عراق در قبال قطر بعد از چراغ سبز عربستان است و هدف این تحرک را دور کردن قطر از «محور ایران» و بازگرداندن آن به «صف عربی» ذکر کرده است.

سفیر امارات در این تلگراف اینطور تحلیل کرده که شاید سفر وزیر خارجه عراق به اردن، با سیاست باز سعودی مقابل عراق و تلاش ایران برای تحت فشار قرار دادن حیدر العبادی مقابل دیگر کشورهای عربی [حاشیه خلیج فارس] که برای رهایی از نفوذ سرکش ایران در عراق از او [العبادی] حمایت می‌کنند، تناقض داشته باشد.

روزنامه الاخبار در سال جاری مجموعه‌ای از تلگراف‌های سفارتخانه‌های امارات و اردن در بیروت را فاش کرده که نشان دهنده میزان نقش مخرب امارات در مسائل مرتبط با لبنان، عربستان، یمن و دیگر مناطق است.

از جمله این موارد، تلاش امارات برای فروپاشی عربستان از داخل، نقش مخرب ابوظبی در استعفای اجباری نخست‌وزیر لبنان در اواخر سال گذشته و روایت برخی واقعیت‌های موجود در لبنان از زبان سفیر امارات مثل موضوع حمایت کامل رئیس جمهور لبنان از مقاومت و حزب‌الله است.

انتهای پیام/

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16334

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.