اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

موج ترور در «ادلب» تنها استان اشغالی سوریه؛ جبهه النصره روی خط ناامنی

  • کد خبر : 14513
  • 08 اردیبهشت 1397 - 13:19
موج ترور در «ادلب» تنها استان اشغالی سوریه؛ جبهه النصره روی خط ناامنی

جبهه النصره در پی بالا گرفتن موج ترورهای درون‌گروهی تروریست‌ها در استان ادلب سوریه وضعیت فوق‌العاده و ممنوعیت آمدوشد شبانه اعمال کرده و همزمان گروه‌های مسلح یکدیگر را متهم می‌کنند. به گزارش اخبار جهادی، استان ادلب که تحت اشغال گروه‌های تروریستی بویژه «جبهه النصره» شاخه القاعده در سوریه است، هر روز برای این گروه‌های ناامن‌تر […]

جبهه النصره در پی بالا گرفتن موج ترورهای درون‌گروهی تروریست‌ها در استان ادلب سوریه وضعیت فوق‌العاده و ممنوعیت آمدوشد شبانه اعمال کرده و همزمان گروه‌های مسلح یکدیگر را متهم می‌کنند.

به گزارش اخبار جهادی، استان ادلب که تحت اشغال گروه‌های تروریستی بویژه «جبهه النصره» شاخه القاعده در سوریه است، هر روز برای این گروه‌های ناامن‌تر می‌شود. در موج ترورهای جدید حداقل ۱۶ نفر کشته شده‌اند.

«جبهه النصره» و گروهک‌های وابسته به آن که با تشکیلاتی تحت عنوان «دولت نجات» در إدلب فعالیت می‌کنند، در این استان وضعیت فوق‌العاده و اضطراری اعلام کرده‌اند و با اعلام منع آمد و شد از روز جمعه، سطح هشدار امنیتی در مناطق شمالی این استان را پس از وقوع ترورهای مکرر، بالا برده‌اند.

تشکیلات موسوم به «دولت نجات» روز جمعه (۲۷ آوریل) در بیانیه‌ای از شروع گشت شبانه‌روزی «پلیس» در همه مناطق شمالی استان با همکاری کمیته‌های محلی به منظور بازگرداندن امنیت به این مناطق خبر داد که در پی تلاش‌ها و عملیات‌های ترور غیرنظامیان و نظامیان در مدت اخیر صورت می‌گیرد.

منابع مطلع در استان ادلب می‌گویند عامل اصلی ترور یا عملیات‌های ترور اخیر هنوز ناشناس است و هیچ طرفی تاکنون مسئولیت آن را نپذیرفته است.

تشکیلات «دولت نجات» جبهه النصره در إدلب بی‌دلیل ادعا می‌کند نظام سوریه هسته‌های خفته در این منطقه را برای انجام ترورها، گسترش هرج و مرج و شعله‌ور کردن آتش فتنه راه انداخته است.

دفتر اطلاع رسانی شهر «النیرب» در حومه إدلب به پایگاه خبری «عنب بلدی» گفت: یک خودروی «کیا ریو» دیروز جمعه به سمت نمازگزاران در حین خروجشان از نماز جمعه تیراندازی کرد که به کشته شدن دو نفر از اهالی شهر منجر شد و مهاجمان بدون اینکه شناسایی شوند موفق به فرار شدند. جبهه النصره در بیانیه خود از همه گروه‌های حاضر در إدلب خواسته برای شناسایی عاملان ترورها همکاری کنند.

در همین حال سرویس امنیتی ائتلاف «هیئه تحریر الشام» (هتش) از دستگیری هسته مسئول ترورها در حومه إدلب خبر داده اما تاکنون توضیحات بیشتری در این باره ارائه نکرده است.

اتاق عملیات «إدلب الخیر» با انتشار بیانیه‌ای از اعلام وضعیت اضطراری و منع آمد و شد در همه شهرها و روستاهای شمال إدلب بین ساعت ۱۱ شب تا ۴ صبح خبر داد.

این اتفاق به دنبال توافق روز سه شنبه بین گروه جبهه «تحریر سوریا» (جبهه آزادسازی سوریه که از ادغام احرار الشام و نور الدین زنکی تشکیل شده) و ائتلاف هیئه تحریر الشام (وابسته به جبهه النصره) برای توقف درگیری بین آنها که از ۲۰ فوریه گذشته آغاز شده صورت گرفت.

بزرگ‌ بودن موج ترورها در برهه کنونی

با وجود اینکه استان إدلب پیش از این نیز شاهد موج مشابه ترورها بوده است اما تشدید این عملیات‌ها در مدت اخیر به نظر می‌رسد بیشتر از یک اتفاق گذرا با هدف تسویه حساب‌های معمولی باشد. تنها در بیست و چهار ساعت گذشته شمار ترورها یا تلاش‌ها برای ترور در إدلب فراتر از بیست مورد و مناطق گسترده ای از استان إدلب را شامل شده و حتی تا حومه غربی حلب نیز پیش رفته است.

بیشتر این ترورها متوجه گروه تروریستی جبهه النصره و متحدانش بوده که از جمله آنها یکی از سرکرده «هیئه تحریر الشام» و یک سرکرده «جیش الأحرار» و سه نفر از تروریست‌های «حزب اسلامی ترکستان» بودند.

فهرست اهداف ترور در إدلب همچنین شامل شماری از غیرنظامیان نیز می‌شود در عین حال سرکرده گروه تروریستی «جیش حلب الشهباء» از تلاش ترور در حومه غربی حلب جان به در برده است و همچنین عملیات ترور رئیس دفتر اطلاع رسانی ارتش العزه نیز ناکام ماند.

عبدالله المحیسنی، تبعه سعودی و از سران مهم ائتلاف «هیئه تحریر الشام» (هتش) در إدلب هم سوار بر خودرو در جاده نزدیک شهر سراقب هدف انفجار بمب دستی کاشته در مسیر جاده قرار گرفت که از آن جان به در برده است.

اتهامات متقابل 

در عین حال برخی هم سرویس اطلاعات ترکیه را به دست داشتن در این ترورها متهم و برخی هم «فتنه‌گرانی در إدلب» را عاملان تلاش برای برهم زدن توافق بین جبهه تحریر سوریا و تحریر الشام متهم می‌کنند.

مساله قابل توجه این است که شمار زیادی از ترورها در مناطق حضور بقایای گروه تروریستی جند الاقصی ( از گروه‌های وابسته به داعش) صورت گرفته و اعلام آماده باشی که از سوی جبهه النصره اعلام شده در صفوف جبهه تحریر سوریا صورت نگرفته و بالعکس این گروه اقدام به برچیدن موانع و باز کردن همه راه های تحت کنترل خود به منظور اجرای بندهای توافق اخیر با تحریر الشام گرفته است.

برخی می‌گویند در پس موج ترورها و هرج و مرج امنیتی در إدلب و حومه غربی حلب گروه‌هایی از گردان الاقصی، عناصری از گروهک القاعده و هسته‌هایی از داعش، هستند که با در اختیار داشتن مقرها و ابزارهای لازم، حملات همزمانی را ترتیب داده و هرج و امنیتی امنیتی خلق می‌کنند.

معارضانی در استان إدلب هم بر این عقیده اند که موج تصفیه (فیزیکی) افراد برجسته‌ای از جریان سلفی از گروه های مختلف در إدلب می تواند در مدت پیش رو ادامه داشته باشد که مقدمه‌ای برای مرحله آتی است که احتمالا شاهد توزیع جدید موازنه قوای نظامی در شمال سوریه است.

در همین حال «عبیده الشامی» یکی از سرکرده‌های تحریر الشام تاکید کرد که در پی ترورهای إدلب و حومه آن و تشدید تنش‌ها در این منطقه این گروه از همه عناصر مسلح مستقر در این منطقه خواسته آمادگی خود را برای نجات از هر گونه عملیات تروریستی بالا ببرند.

وی جبهه تحریر سوریا را عامل تنش در إدلب خواند و گفت: شماری از افراد مسلح تحریر الشام دیروز جمعه در روستای مصیبین در حومه جنوبی إدلب هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفته بودند اما افراد تحریر الشام موفق به توقف خودروی مهاجمان در حین فرار شدند که به درگیری بین آنها منجر شد. الشامی گفت که در این درگیری عبدالرحمن علی العنانی یکی از مسئولین تحریر الشام که در جمع مهاجمان بود، کشته شد.

شهر ادلب، مرکز استان ادلب، که در ۶۰ کیلومتری شهر حلب، در شمال غرب سوریه واقع شده، تحت کنترل گروههای تروریستی است. استان ادلب از نُهم فروردین ۱۳۹۴ به اشغال ائتلاف تروریستی «جیش الفتح» در آمد.

ائتلاف جیش الفتح که نمادی از ائتلاف حامیان گروه‌های تروریستی در شمال غرب سوریه یعنی عربستان، قطر و ترکیه بود، شامل هفت گروه تروریستی «جبهه النصره» تحت نام «جبهه فتح الشام» (جفش)، احرار الشام، لواء الحق، جندالاقصی، فیلق الشام، جیش السنه و اجناد الشام بود که در زمان تشکیل در اوایل سال ۲۰۱۵، پیروزی‌های مهمی به دست آورد که بزرگ‌ترین نتیجه آن اشغال ادلب، مرکز استان ادلب در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۱۵ بود که در نهایت به اشغال کل استان جز دو شهرک کوچک «فوعه» و «کفریا» در شمال شرق شهر ادلب، انجامید.

انتهای پیام/

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=14513

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.